پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - الخميس 5 جماد أول 1443

(۱۳۷۸/۱۱/۰۳) وظایف اجتماعی شیعه در عصر غیبت

مکان : دفتر امام جمعه شرکت کنندگان : یکصد و شصت نفر از برادران و خواهران طرح مهدویت و اساتید مربوطه مناسبت : اعطاء گواهینامه طرح مهدویت به ۱۵۸ نفر از مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم موضوع : وظایف اجتماعی شیعه در عصر غیبت سخنران : امام جمعه و رییس حوزه های علمیه خوی […]

مکان : دفتر امام جمعه

شرکت کنندگان : یکصد و شصت نفر از برادران و خواهران طرح مهدویت و اساتید مربوطه

مناسبت : اعطاء گواهینامه طرح مهدویت به ۱۵۸ نفر از مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم

موضوع : وظایف اجتماعی شیعه در عصر غیبت

سخنران : امام جمعه و رییس حوزه های علمیه خوی

 

ضرورتهای استمرار کلاسهای مهدویّت :

یکی از بحثهایی که در این جلسه لازم است مورد بررسی قرار گیرد ضرورتهای ادامه و استمرار کلاسهای مهدویّت است که حداقل هر ماه یک جلسه برگزار گردد و نظر بر این است که برادران و خواهران بر اساس فرمی که پخش شده نظریّات و دیدگاههای خود را در زمینه های مختلف مربوطه مطرح بکنند.

اینجانب بعنوان مقدمه هم اشاره ای به ضرورتهای استمرار این کلاسها دارم و هم چند روایت در زمینه وظایف اجتماعی شیعه در عصر غیبت مطرح می کنم.

 

الف : اعتقاد به وجود حجّت و امام یکی از معتقدات شیعه می باشد لذا لازم است در ارتباط با ابعاد آن بحث و بررسی صورت بگیرد.

ب : امامت ، در کنار قرآن ، امانت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است که لازم می باشد در ارتباط با آن اطلاعات لازم را داشته باشیم.

ج : در روایات متعدد شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) به انتظار فرج توصیه شده اند لذا برای هرچه بهتر روشن شدن ابعاد موضوع لازم است بصورت مدام بحث امامت مورد توجه قرار بگیرد.

د : وجوب و ضرورت شناخت امام (عج) در روایات متعدد مطرح شده است و در بعضی از آنها این عبارت وجود دارد که مَنْ ماتَ وَ هُوَ لا یَعْرِفُ اِمامَهُ ماتَ مَیْتَهً جاهِلیَّهً (۱)

هـ : مشروعیّت نظام جمهوری اسلامی ما با نائب امام عصر (عج) می باشد، لذا خود این موضوع اقتضاء می کند که بحث امامت یکی از موضوعات زنده و پویای جامعه باشد.

و : بطوریکه عموم عزیزان مستحضر هستید از ناحیه استکبار جهانی و پیروان مکتبهای الحادی شُبهات متعددی در زمینه مهدویّت در سایتها و رسانه های گروهی مطرح شده است و بر پیروان اهل بیت(ع) ضرورت دارد که بر این شُبهات پاسخهای لازم را بدهند.

ز : باز شاهد هستیم که استکبار جهانی برای خرافی جلوه دادن موضوع مهدویّت حرکت های مذبوهانه زیادی انجام داده و می دهد و تعداد زیادی از اقشار جامعه بویژه قشر جوان را منحرف می سازد لذا خرافات زدایی یکی از ضرورتهای جامعه ما می باشد و از جمله راههای خرافات زدایی تشکیل کلاسهای مهدویّت است.

 

وظایف اجتماعی شیعه در عصر غیبت :

عصر غیبت عصر انتظار فرج و آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) است.

دورانی است که شیعیان باید علاوه بر حفظ خویش، مقدمات ظهور را آماده نموده و از خود نیرویی قوی برای یاری آن حضرت بسازند.

 

اما سئوالی که مطرح می گردد این است که در دورانی که امام علیه السلام در پس پرده غیبت به سر می برند وظیفه شیعیان چیست و چگونه باید باشند؟

 

در بُعد مسائل اجتماعی و روابط مردم با یکدیگر و ساخت جامعه آرمانی برای رسیدن به ملاک و معیارهای ظهور امام زمان علیه السلام، بهترین راه ، نگاه به احادیث و اشارات معصومین و امام زمان علیهم السلام است که در این بحث به بعضی از آنها اشاره می گردد.

 

۱- کمک به فقرا:

عَنْ اَبی جَعْفَر (ع) :

لِیُقَوِّ شَدیدُکُمْ ضَعیفَکُمْ وَلْیَعُدْ غَنِیُّکُمْ عَلی فَقیرِکُمْ وَ لا تَبُثُّوا سِرَّنا وَ لا تُذیعُوا اَمْرَناوَاعْلَمُوا اَنَّ الْمُنْتَظِرَ لِهذَا الْاَمْرِ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ الصّائِمِ الْقائِمِ (۲)

 

امام محمدباقر علیه السلام می فرمایند:

کسانی که در میان شما قوی هستند به اشخاص ضعیف کمک کنند و آنها را تقویت کنند و کسانی که ثروتمندند به فقرا احسان و بخشش کنند، اسرار ما را پراکنده و فاش نکنید … و بدانید که منتظران این امر ، پاداش روزه دار شب زنده دار را خواهند داشت.

 

۲- وَرَع ، خوش خو ،خوش رفتار بودن :

 

امام صادق علیه السلام فرمودند:

هرکس دوست دارد و خشنود می شود که از اصحاب و یاران امام قائم (عج) باشد باید انتظار بکشد و در حال انتظار ورع پیشه کند و خوش خو و خوش رفتار باشد. (۳)

 

۳- یقین و شناخت صحیح:

عن علی بن الحسین (ع) :

اِنَّ لِلْقائِمِ مِنّا غَیْبَتَیْنِ اِحْداهُما اَطْوَلُ مِنَ الْاُخْریوَ اَمَّا الْاُخْری فَیَطُولُ اَمَدُها حَتّی یَرْجَعَ عَنْ هَذَا الْاَمْرِ اَکْثَرُ مَنْ یَقُولُ بِهِ فَلا یَثْبُتُ عَلَیْهِ اِلاّ مَنْ قَوِیَ یَقینُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ فَلَمْ یَجِدْ فِی نَفْسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَیْنا وَ سَلَّمَ لَنا اَهْلَ الْبَیْت (۴)

 

امام سجاد علیه السلام فرمودند:

همانا برای قائم ما دو غیبت است که یکی از دیگری طولانی تر است. غیبت دوم آن چنان طولانی می شود که بیشتر قائلین به امامت وی از او بر می گردند و کسی ثابت نمی ماند جز افرادی که یقین قوی و شناخت صحیح داشته باشند و در مورد آنچه ما دستور داده ایم برای خود حرجی نبینند و تسلیم ما اهل بیت باشند.

شناخت صحیح و یقین قوی به امام زمان علیه السلام در دوران غیبت از ابزارهای مهم حفظ دین و سلامت انسان است. اما متأسفانه از مهم ترین مشکلات که امروز در مورد شناخت امام زمان علیه السلام وجود دارد ، شناخت ناصحیح از آن امام همام است.

پرداختن به مسائلی چون قتل و خونریزی و معرفی چهره امام زمان علیه السلام به عنوان یک انسان خون ریز به حدی که جوی های خون به راه می افتد، قاتل امام زمان علیه السلام که زنی است دارای ریش و سبیل، آیا ۳۱۳ تن انسان خوب وجود دارد یا خیر؟ و…

که هیچ دردی از دردهای جامعه دینی و منتظر را دوا نمی کند.

پرداختن به مسائل مهمی همچون چگونگی آماده کردن جامعه جهانی برای ظهور مولا، چگونگی تربیت نسلها برای خدمتگزاری در محضر امام زمان علیه السلام و… نیازهای مهمی است که نباید از آن غافل شد.

 

۴- انجام کارهایی که باعث نزدیکی به اهل بیت (ع) است:

 

توقیع امام عصر (عج) :

هرکدام از شما باید کاری انجام بدهد که او را به محبت و مهر ما نزدیک نموده و از کارهایی که خوشایند ما نیست و موجب خشم ما می گردد پرهیز نماید. زیرا که امر ما به یکباره و به طرز ناگهانی رخ خواهد داد و آن موقع، توبه سودی برجان او نداشته و پشیمانی او از گناه، او را از کیفر گناه نجات نخواهد داد. (۵)

 

۵- صبر بر فقر، صبر بر دشمنی دشمنان:

عَنْ اَبِی عَبْدِ الله (ع) :

قالَ رَسُولُ اللهِ (ص) : سَیَأتِی عَلَی النّاسِ زَمانٌ لا یُنالُ الْمُلْکُ فِیهِ اِلاّ بِالْقَتْلِ وَ التَّجَبُّرِ وَ لَا الْغِنی اِلاّ بِالْغَصْبِ وَ الْبُخْلِ وَ لَا الْمَحَبَّهُ اِلاّ بِاسْتِخْراجِ الدِّینِ وَ اتِّباعِ الْهَوی فَمَنْ اَدْرَکَ ذلِکَ الزَّمانَ فَصَبَرَ عَلَی الْفَقْرِ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی الْغِنی وَ صَبَرَ عَلَی الْبَغْضَهِ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی الْمَحَبَّهِ وَ صَبَرَ عَلَی الذُّلِّ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی العِزِّ آتاهُ اللهُ ثَوابَ خَمْسینَ صِدّیقاً مِمَّنْ صَدَّقَ بِی (۶)

 

امام صادق علیه السلام : رسولخدا (ص) فرمودند:

 

بزودی زمانی خواهد رسید که حکومت و سلطنت جز بوسیله کشتار و ستمگری، ثروت و توانگری جز با خست و غضب، محبت و دوستی جز با خارج شدن از دین و پیروی از هوا وهوس بدست نمی آید.

پس هرکس که آن زمان را درک نماید و بر فقر آن صبر کند با آن که می توانست ثروتمند شود و بر دشمنی مردم صبر نماید با آنکه می توانست جلب محبت کند، و بر ذلت و خواری آن دوران شکیبا باشد با آنکه می توانست عزیز باشد، خداوند بر چنین شخصی پاداش صدّیقی از تصدیق کنندگان مرا عطا خواهد کرد.

 

قرار گرفتن در ناملایمات و امواج سهمگین دنیا و دنیاخواهی از مشخصه های دوران قبل از ظهور است.

قرار گرفتن در مسیر و باقی ماندن در این راه و حفظ سلامت دینی از این آلودگی ها، نشانه صدّیقین است.

وقتی که رسیدن به حکومت و سلطنت جز از راه کشتار و ستمگری نیست، بر فقر صبر نموده و دنبال جمع آوری ثروت از راه غصب و بُخل نباشد.

فقر دینی را ترجیح بر ثروتمند بودن غیردینی دهد.

در زمانی که جلب محبت از طریق هوی و هوس است انسان بر ذلت و خواری صبر کرده و بخاطر جلب محبت مطیع هوی و هوس نگردد.

جمع آوری ثروت از طریق ربا ، رشوه ، استخدام با پارتی، دزدی و کلاهبرداری نباشد.

زنان از طریق طنازی و عشوه گری محبت دیگران را جلب نکنند؛ بطوریکه زنی تمام ارزشهایش را زیر پا بگذارد تا در مغازه ای یک مشتری را جذب کند.

 

۶- ثابت ماندن بر ولایت اهل بیت (ع):

امام صادق علیه السلام فرمودند :

زمانی بر مردم فرا خواهد رسید که امام شان از آنها غیبت خواهد نمود. خوشا به حال کسانیکه در آن زمان بر امر ما ثابت و استوار باشند. (۷)

 

۷ شکیبایی:

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:

در جای خود آرام بگیرید و بر بلا و سختی شکیبا باشید و دست و شمشیرتان را در راه تمایلاتتان بکار نبرید و در آنچه خداوند برای شما زود مقدر نفرموده، شتاب نکنید تا زمان آن فرارسد.(۸)

شکیبایی بر بلاها و سختی ها بهترین راه مبارزه با آن است.

حضرت علی علیه السّلام در کنار توجه به شکیبایی در سختیها و بلاها، به عدم پیروی از تمایلات اشاره می نمایند که دست و شمشیرتان را در راه تمایلات خود بکار نبرید.

این کلام مولا هدف و مقصود اصلی را روشن می نماید که هدف باید خدا و عبادت خدای متعال باشد.

هرکس در مسیر انتظار قدم برمی دارد باید هدفی جز خدای متعال نداشته باشد.

پی نوشت :

(۱) بحار ج ۲۳ ص ۷۶

(۲) الکافی ج۲ ص۲۲۲

(۳) بحارالانوار ج۲۵ ص۱۴۰

(۴) کمال الدین ج۱ ص۳۲۳

(۵) توقیع امام زمان علیه السلام به شیخ مفید بحار الانوار ج۳ ص۱۷۴

(۶) الکافی ج۲ ص۹۱

(۷) کمال الدین/ صدوق ج۱ ص۳۳۰

(۸) نهج البلاغه خطبه ۱۹۰