سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - الثلاثاء 15 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۲/۰۸/۲۳) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۳ آبان ۱۳۸۲

خطبه اول : بمناسبت روز ضربت خوردن امیرالمؤمنین علیه‌السلام لازم است فراز دیگری از فرمایشات آن بزرگوار مربوط به همین روزها مورد توجه قرار بگیرد: «وَ صَلاحِ ذاتِ بَیْنِکُمْ فَانّی سَمِعْتُ جَدّکُما صلّی الله علیه و آله یقول: صَلاحُ ذاتِ البَیْن أَفَضَلُ مِنْ عامَّه الصّلاه و الصِّام» (۱) معمولاً شارحان نهج‌البلاغه این فراز را بدون […]

خطبه اول :

بمناسبت روز ضربت خوردن امیرالمؤمنین علیه‌السلام لازم است فراز دیگری از فرمایشات آن بزرگوار مربوط به همین روزها مورد توجه قرار بگیرد:

«وَ صَلاحِ ذاتِ بَیْنِکُمْ فَانّی سَمِعْتُ جَدّکُما صلّی الله علیه و آله یقول: صَلاحُ ذاتِ البَیْن أَفَضَلُ مِنْ عامَّه الصّلاه و الصِّام» (۱)

معمولاً شارحان نهج‌البلاغه این فراز را بدون شرح گذرانده‌اند لکن مرحوم ابن هیثم بحرانی یک توضیح کوتاه دارد:

«وجه الا فضلّیه هنا انّ أَهمَ المطالب للشارع جمع الخلق علی سلوک سبیل الله و انتظامهم فی سلک دینه و لن یتم ذلک مع تنازعهم و تنافر طباعهم و ثوران الفتنه بینهم فکان صلاح ذات البین حمالا یَتَمَّ مطالب الشارع الابه و هذا المعنی غیر موجود فی الصلاه و الصیام»

 

خلاصه:‌ علت افضلیت

۱- بزرگترین اهداف شارع هدایت مردم به سوی خدا و تدین به دین اوست.

۲- و این هدف با جدائی، اختلاف و فتنه امکان ندارد.

۳- در نهایت تنها ضامن هدایت مردم بسوی خدا اصلاح اختلافات است.

۴- این ویژگی در نماز و روزه وجود ندارد.

در آیات متعدد موضوع اصلاح ذات بین سطوح شده‌است در بعضی از آیات بصورت امر و دستور است:

«و أصلحو ذاتَ بَینکم انما المؤمنون اخوهٌ فَأَصلحوا بین اخویکم»

 

اصلاح در روایات

۱ـ اصلاح و آشتی میان مردم کمال نیکبختی است.

عن علی علیه‌السّلام:‌ « من کمال السعاده السعی فی اصلاح الجمهور»

۲ـ اختصاص بودجه برای اصلاح مردم:

عن الصادق علیه‌السّلام:‌ «للمفضّل اذا رایت بین اثنین من شیعتنا منارعهً فَاقْتَدِها من مالی»

الامام صادق(ع): «المصلح لیس بکاذب»

 

شرایط موجود در مجامع اسلامی:

۱ـ‌ اگر در میان دو نفر برادر دینی اختلاف باشد بعضناً‌ نه تنها برای حل آن اقدامی صورت نمی‌گیرد. بلکه تلاش می‌شود این اختلاف گسترش پیدا کند.

۲ـ‌ در سطح وسیع دشمنان در میان کشورهای اسلامی اختلاف ایجاد می‌کند و به جان هم می‌اندازد.

۳ـ بسی جای تأسف است که بعضی از مسلمانان برای حل اختلافات خود متوسل به سازمان ملل و سایر کشورهای غیراسلامی می‌شوند.


 

 

 

خطبه دوم :

مناسبت‌های هفته:

۱ـ ضربت خوردن و شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام

۲ـ‌ شبهای قدر و نزول قرآن

۳ـ تصویب قانون اساسی در سال ۵۸

۴ـ فتح مکّه

بحث در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی در چند محور لازم است بحث گردد:

۱ـ‌ اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی

۲ـ وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس

۳ـ مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی و شرعی کاندیداها

۴ـ مسئولیت سنگین انتخاب کنندگان

 

اهمیت مجلس

قوای حاکم در نظام جمهوری اسلامی قضائیه، مجریه و مقننه است که زیر نظر ولایت فقیه عمل می‌کنند ضمن اینکه نمایندگان دارای مسئولیتهای سنگین و سرنوشت‌سازی هستند لکن دو نکته در اهمیت مجلس قابل دقت و توجه است:

الف) مجلس مرکز تبلور قدرت مردمی است. بقول مقام معظم رهبری نمایندگی از مردم دارای اهمیت واقعی است.

ب) مجلس مرکز قانونگذاری است یعنی سایر قوا و ارکان نظام مجریان دست پخت مجلس هستند.

 

ضرورت‌های حضور مردم در انتخابات:

۱ـ اسلام براساس آیات و روایات متعدد تمامی انسانها را در برابر سرنوشت خویش مسئول می‌داند.

۲ـ‌ تاریخ زندگی سیاسی اهل بیت و بزرگان دین نشان می‌دهد همه در مسائل سرنوشت‌ساز احساس تکلیف نموده‌اند.

۳ـ بر مبنای اصول متعدد قانون اساسی آحاد ملت ایران باید در تعیین سرنوشت جامعه خویش ایفای نقش بکنند.

۴ـ ملت ایران انقلاب کرده و تاوانش را پرداخته است.

جریانها و یا اشخاصی که دل مردم خالی می‌کنند و مدام آیه نأس می‌خوانند:

۱ـ آمریکا و اسرائیل و تمامی مراکز و رسانه‌های گروهی وابسته

۲ـ ضد انقلاب خارج از کشور با حمایت استعمار

۳ـ ورشکسته‌گان داخلی چه گروهها و چه اشخاص

۴ـ متأسفانه برخی از خودیها در قالب گروهها و جریانهای سیاسی در راستای تبلیغات و فعالیت علیه همدیگر منفی بافی می‌نمایند.

 

شهادت امیرالمومنین علیه‌السّلام:

اگر بگوئیم تمامی ادوار زندگی سیاسی امیرالمومنین توام با مظلومیت بود اغراق نگفته‌ایم:

۱ـ در دوران پیامبر در میان بعضی از صحابه مظلوم بود.

۲ـ بعد از رحلت ۲۵ سال با مظلومیت تمام زندگی کرد.

۳ـ در دوران چهار سال و چند ماه حکومت در میان پیروان و هم دشمنان مظلوم بود.

۴ـ شهادت مظلومانه بود و تشییع جنازه در اوج مظلومیت بود.

۵ـ بعد از دفن یکصد سال قبر آن بزرگوار مخفی بود مظلومیت دیگر بود.

۶ـ فرزندان آن بزرگوار را سالیان متمادی بخاطر ایشان در اوج مظلومیت از دم تیغ گذراندند.

چند نفر در رثاء مظلومیت آن بزرگوار حق مطلب را ادا کرده‌اند:

یکی آن زن با شهامت سوده همدانی در مقابل دشمن امیرالمومنین معاویه

«صَلّی اِلْأِلاه علی روح تَضَمنّها قبرٌ فَأَصبِح فیه العدلُ مَدفُوناً»

دیگری حضرت خضر بود:

صبح شبی که امیرالمؤمنین دفن شد در جلو درب امیرالمؤمنین قرار گرفتن و شروع کردن به شمردن فضایل و مظلومیت‌های امیرالمؤمنین:

«الیوم النفطعَت خلافه النُبوّه رَحمک الله یا اباالحسن کنتَ اوّلَ القوم اسلاماً واخَلصهم ایماناً وَ اعتدل بک الدّین و قوِی بِکَ الایمان و ثبت بک الاسلام و المؤمنون فَجَعَلْتَ عَن البکاء عَظُمَت رزیتک فی‌السماء و هدَّت مصیبتک الانام»

از چیزی که فرزندان امیرالمؤمنین از آن ترس داشتند به سر خود آمد در صحنه کربلا:

دعبل می‌گوید:

افاطم قومی یا بنه الخیر و اندبی

و آل رسول الله تَدمی نُحُورهم

 

پی نوشت:

(۱)              وصیه علیه‌السّلام الحسین و الحسین علیهم‌السّلام،۴۷

نجوم سماوات بارض فلات

(۲)              و آل زیادَ رَبَّهُ الحجلات