جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - الجمعة 16 ربيع أول 1443

(۱۳۸۲/۱۰/۱۹) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۹ دی ۱۳۸۲

خطبه اول: موضوع : اهمیت و کمال تقوی قال رسولَ الله (ص): «تَماُم التَّقْوی ‌أَنْ تَتَعَلَّمَ ما جَهِلْتَ وَ تَعْمَل بِما عَلِمْتَ» کمال تقوی این است که:‌ هر چه را نمی‌دانی یاد بگیری و هر چه را که می‌دانی عمل کنی. دو معیار اساسی برای به کمال رسیدن تقوی الف) فراگیری دانش برای جهل زدایی، […]

خطبه اول:

موضوع : اهمیت و کمال تقوی

قال رسولَ الله (ص):

«تَماُم التَّقْوی ‌أَنْ تَتَعَلَّمَ ما جَهِلْتَ وَ تَعْمَل بِما عَلِمْتَ»

کمال تقوی این است که:‌ هر چه را نمی‌دانی یاد بگیری و هر چه را که می‌دانی عمل کنی.

دو معیار اساسی برای به کمال رسیدن تقوی

الف) فراگیری دانش برای جهل زدایی، بویژه فراگیری تکالیف شرعی تا انسان در قیامت در دادگاه الهی حجت داشته باشد.

ب) عمل کردن به دانسته‌ها چون در روایات متعدد دانشمند بدون عمل مورد سرزنش قرار گرفته است، حتی قرآن تعبیر تندی دارد. «کَمَثل الْحمّار یَحْمل أَسفاراً»

یکی از موضوعاتی که در نظرخواهی سال گذشته اکثریت نمازگزاران مطرح کرده‌بودند، پاسخ به شبهات بود.

 

تذکر:

۱ـ پرداختن به شبهات که معمولاً جنبه علمی دارد، فرصت بیشتری لازم است و شنوندگان ویژه لازم دارد، لذا در نماز جمعه مقداری سخت است. چون:

الف) شنوندگان مختلف است، احتمالاً بعضی پذیرش نداشه باشند.

ب) فرصت محدود است، موضوع ناقص مطرح می‌گردد و فایده لازم را نخواهد داشت.

 

قرائت‌های مختلف از دین:

بعضی می‌گویند: در دین یک چیز ثابت وجود ندارد.

چون در مراجعه به فتواهای فقهاء اختلافات زیادی مشاهده می‌شود. و این اختلافات نشان می‌دهد، برداشت هر کدام از مراجع از دین برخلاف نظر دیگری است. در این صورت دو فرض وجود دارد.

الف) بگوئیم نظر و فتاوای همه فقهاء باطل است، چون همه این نظرها بر مبنای ظن و گمان است و دسترسی به واقع نیز بدلیل عدم دسترسی به پیامبر و امام مقدور نمی‌باشد. در نهایت هیچکدام قابل اعتماد نمی‌باشد.

ب) فرض دوم این است که بگوئیم همه این فتاوی راههائی هستند برای رسیدن به حق و واقع در نهایت همه صحیح هستند. و این همان تکثرگرائی دینی یا پلورالیسم دینی و یا قرائت‌های مختلف از دین است که در سطح وسیع شامل تمامی ادیان آسمانی می‌شود.در نهایت هیچ کس حق محکوم کردن دیگری را ندارد چون همه عقاید و نظرها راههائی هستند به واقع و حق؟پس همه می‌توانند در مورد دین برداشت و قرائت خاص به خودش را داشته باشد.

 

جواب:

۱ـ اینکه می‌گویند در دین موضوع ثابتی وجود ندارد. یک اتهام و دروغ است. اساس و اصول معارف دینی امورات ثابتی هستند و روایت معروف شرع محمد(ص) «مستمرٌ اِلی یَوْم القیامَه‌» اشاره به این مطلب دارد.

۲ـ مراجع تقلی در اصول، قطعیات و ضروریات دین اختلاف ندارد، همه فقهاء اساس نماز، حج، روزه، زکات یا قصاص و حجاب را واجب می‌دانند و سرقت، دروغ، شراب را حرام می‌دانند. در این امور حتی تقلید هم واجب نیست.

۳ـ اختلاف مراجع تقلید فقط در امور ظنی است و آنهم در فروعات دین و معنی تقلید از آنها در این موارد بدین معنی نیست که همه این دیدگاه‌ها طریق‌هائی بسوی واقع هستند. بلکه صرف عمل به تکلیف شرعی است. در صورت عدم وجود یقین بسوی واقع.

۴ـ‌ تازه این اختلافات موجب نمی‌شود که بگوئیم پس همه انسانها حق اظهار نظر در دین دارند، چون این حرف شبیه این است که گفته می‌شود: چون پزشکان در بیماری فلان مریض اختلاف نظر لذا همه مردم کوچه و بازار حق اظهار نظر در این مریضی دارد.


 

 

 

خطبه دوم:

مناسبت‌های هفته:

الف) سالروز شهادت میرزا تقی خان فراهانی(امیرکبیر)

امیر کبیر یکی از رجال کاردان و نخبه عصر قاجار در ایران بود.

اقدامات اساسی:

۱ـ تأسیس دارالفنون

۲ـ تنظیم امور اقتصادی کشور

۳ـ کنترل درباریان جهت جلوگیری از دست‌اندازی به بیت‌المال

۴ـ کنترل کردن سفارتخانه‌های خارجی بریا عدم دخالت در امورات ایران

 

زمینه‌سازان قتل امیرکبیر:

۱ـ تحریکات کشورهای استعمارگر

۲ـ درباریان مختلف که امیر را سد راه خود می‌دیدند.

۳ـ حماقت و بی‌لیاقتی ناصرالدین شاه

ـ ترس از آینده خود داشت.

ـ تحت تأثیر عمال خارجی قرار گرفت.

ـ جلوگیری میرزا از دست‌اندازی شاه به خزانه.

 

ب ) حماسه ۱۹ دی سال ۵۶ شمسی

جرقه این حماسه مقاله توهین‌آمیز در روزنامه اطلاعات بنام ایران و استعمار سرخ و سیاه/ به قلم احمد رشیدی مطلق

سؤال:

آیا نیروهای امنیتی رژیم شاه بطور آگاهانه اقدام به این کار نمودند یا از عواقب اطلاع نداشتند و صرفاً برای تحقیرامام به این عمل احمقانه دست زدند؟

دو تحلیل وجود دارد:

تحلیل اول:

سیاست فضای باز سیاسی از سوی آمریکائیان بخاطر ترس از نفوذ روسیه در ایران و شورش‌های داخلی بر شماه تحمیل شده بود. و الّا شاه به این سیاست عقیده نداشت. لذا با توجه به عواقب خطرناک این اقدام می‌خواست از طرفی به آمریکائیان بفهماند ایرانیان بلوغ سیاسی ندارند و از سوی دیگر زهر چشمی دوباره همانند ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ ا زمردم بگیرد. در نهایت حکومت استبدادی خود را استمرار بخشد. لکن در عمل نتوانست مهار نماید.

 

تحلیل دوم:

رژیم شاه قاطعیت، شجاعت و نفوذناپذیری امام را در طول سالیان متمادی مبارزات آزموده بود و میدانست کوران خطر کجاست.و بدنبال رحلت مشکوک فرزند امام و تجلیل ایثارگرانه مردم از امام رژیم را به وحشت انداخت. لذا شاه می‌خواست به مرور زمان با توهین به امام و زیر سؤال بردن شخصیت وی و ابراز احترام به سایر مراجع تقلید امام را منزوی نماید. لکن در اولین قدم با مقاومت مردم مواجه شد و به شکست رژیم منجر شد.

 

تذکر:

در تمامی مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی مردم ایران که به خیزش عمومی منجر شده‌است جرقه‌ای آنها دینی و اعتقادی بوده‌است با رهبری روحانیت چند نمونه:‌

۱ـ حمله مردم به سفارت روسیه برای آزادسازی زنان درباریان از چنگ گریبایدوف با حکم مرحوم میرزا شیخ مجتهد تهرانی در سال ۱۲۴۴ قمری بعد از قرارداد ننگین ترکمانچای

۲ـ خیزش عمومی مردم ایران علیه استبداد ناصرالدین شاه و استعمار انگلستان در نهضت تنباکو فتوای یک فقیه بود در سال ۱۲۷۰ شمسی

۳ـ نهضت ملی مردم ایران علیه استبداد پهلوی و استعمار انگلیس از مبارزات کاشانی آغاز گردید. بعد از تحمل دو سال و چهار ماه زندان انگلیس‌ها.

 

کاشانی در محاکمه زندان می‌گوید:

«من با هر اجنبی مخالف مصالح ایران مخالفم، خواه روس باشد یا آلمان، یا آمریکا و یا انگلیس. اگر در زندان شما بمیرم ننگ ابدی برای شما خواهد بود. و اگر از زندان شما بیرون آیم کاری خواهم کرد که حتی یک نفر انگلیسی اشغالگر در ایران باقی نماند.

۴ـ دستگیری امام در شب ۱۵ خرداد. حماسه مردمی ۱۵ خرداد را بوجود آورد.

۵ـ پوشیدن لباس روحانی نوز بلژیکی از علل اساسی انقلاب مشروطه بود

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر