پنج شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - الخميس 17 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۳/۰۱/۲۸) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۸ فروردین ۱۳۸۳

خطبه اول :    موضوع:شکر و سپاسگزاری یکی از فضایل اخلاقی(۳) سپاسگزاری از همدیگر: تاکنون مطالب مطرح شده در زمینه سپاسگزاری از خداوند بود اکنون موضوع بحث سپاسگزاری از همدیگر است. علت ادامه این بحث ضرورت‌های اخلاقی و اجتماعی است. چون از سوی دشمنان و برخی جریان‌های سیاسی ناراضی داخل نظام ناسپاسی را به جامعه […]

خطبه اول :   

موضوع:شکر و سپاسگزاری یکی از فضایل اخلاقی(۳)

سپاسگزاری از همدیگر:

تاکنون مطالب مطرح شده در زمینه سپاسگزاری از خداوند بود اکنون موضوع بحث سپاسگزاری از همدیگر است. علت ادامه این بحث ضرورتهای اخلاقی و اجتماعی است. چون از سوی دشمنان و برخی جریانهای سیاسی ناراضی داخل نظام ناسپاسی را به جامعه ما تلقین میکنند. و عدهای عادت کردهاند فقط ضعفها و نقصها و کمبودها را مطرح بسازند. لذا ضرورت دارد دیدگاه اسلام در این زمینه بررسی گردد.

 

اهمیت موضوع

خداوند در قرآن در آیات متعدد خودش را شاکر و سپاس معرفی فرموده یعنی در برابر کارهای نیک بندگان از آنان سپاسگزاری میکند.

سوره بقره آیه ۱۵۸:

«وَ مَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَاِنَّ أللهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ»

یعنی کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند. خداوند در برابر عمل او شکرگزار و داناست.

سوره شوری آیه ۲۳:

«اِنَّ أللَّهَ غَفُورُ شَکُورٌ»

خداوند آمرزنده و بسیار سپاسگزار است.

بیان علامه طباطبایی:

«و الله سبحانه و ان اکان محسناً قدیم الاحسان و منه کل الاحسان الّا انّه جلّ ثنائه عدّ و الاعمال الصاحله التی هی فی الحقیقه احسانُه الی عباده أحساناً من العبد الیه فجازاه بالشکر و هو احسانٌ علی احسان.

(المیزان، ج۱، ص۳۸۶)

 

در اصول کافی از امام زینالعابدین علیهالسّلام نقل شده فرمودند:

«إنَّ الله یُحبُّ کُلَّ قَلْبٍ حزین و یُحِبُّ کُلُّ عبدٍ شکور یقول الله تبارک و تعالی لعبدٍ من عبیده یوم القیامه أشکَرْتَ فلاناً؟ فَیقُولُ: بل شکرتُکَ یا رَبْ فیقول لَمْ تَشکُرنی اذ لم تَشکُره ثُمَّ قالَ أَشْکَرُکُمْ لله أشکرکم للناس»

 

نمونهای از سپاسگزاری رسول خدا(ص)

در سیره ابن هشام:

در جنگ حنین که بعد از فتح مکه اتفاق افتاد جمعی از مشرکان اسیر شدند در میان اسیران زنی بود بنام شیماء در مسیر رزمندگان گفت: من خواهر شیری فرمانده شما هستم. مسلمانان باور نکردند. تا اسیران را خدمت رسول خدا آوردند. شیما از میان اسیران بلند شد و عرض کرد. یا رسول الله «إنّی اختک من الرضاعه» نقل ابن هشام در سیره خود پیامبر از وی نشانهای خواست و او نشانهای را مطرح کرد در نهایت رسول خدا وی را تصدیق فرمود. معلوم شد دخرت خلیعه سعدیه است: «فبسط لَها رِدائَه فَأَجلسها علیه و خیرَها و قال:‌ إن أحْبَبْتِ فعندی مَحَبهٌ تَکرَمَهٌ. وَ ان أحَبَبْتِ ان أُعطیکَ و تَرْجِعی الی قومِکِ فَعَلْتُ»

میگوید: شیما بازگشت به قوم خود را انتخاب کرد. و پیامبر نیز با عنایت و عطایای ویژه به سوی قومش روانه کرد.

 

تذکر:

امروز در جامعه ما چند گروه در اولویت سپاسگزاری قرار دارند و عبارتند از:

۱ـ پدر و مادر،

۲ـ اساتید و معلمان،

۳ـ مبلغان دینی،

۴ـ خانواده،

۵ـ همسایگان خوب،

۶ـ مسئولان نظام،

۷ـ خانوادههای شهدا، ایثارگران، جانبازان رزمندگان،

۸ـ خاندان پیامبر واهل بیت علیهمالسّلام

 

خطبه دوم :

مناسبتهای هفته:

۱ـ شنبه ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی(۱)

۲ـ یکشنبه ۳۰ فروردین مصادف با روز وقف است.

۳ـ روز دوشنبه مصادف با ۲۸ صفر رحلت حضرت رسول اکرم(ص‌) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)

۴ـ سه شنبه ۲۹ صفر روز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیهالسّلام

۵ـ چهارشنبه اول ربیعالاول شهادت امام حسن عسکری(علیهالسّلام)

البته بنا به نقل از مرحوم شیخ طوسی در مصباحالمتهجد و مرحوم شیخ بهائی در توضیح المقاصد

 

ویژگیهای ارتش

۱ـ ولایت مداری،

۲ـ مردمی بودن،

۳ـ دارای سوابق درخشان،

۴ـ آمادگی برای دفاع از کشور،

۵ـ پیشرفتهای چشمگیر در زمینههای مختلف علمی و آموزشی

 

وصیت پیامبر(ص) در مورد عترت خویش

یکی از دانشمندان بنام علی بن محمد خزاز کتابی دارد بنام کفایهالاثر فی النص علی الائمه الاثنی عشر.

مرحوم نجاشی در مورد مؤلف میفرماید:

«ثقه من اصحابنا و کان فقیها وجهاً»

در کتاب کفایه نقل میکند از عمران بن حصین شیخ طوسی در رجال خود میفرماید: از اصحاب رسول خدا و امیرالمومنین(ع) است.

ذهبی در سیرالنبلاء میگوید: کانت الملائکه تسلّم علیه

قال خطبنا رسول الله(ص) فقال معاشر الناس أنیّ ارحِلٌ عن قریبٍ و منطقٌ الی معیب او صیکم فی عترتی خیراً فَقام الیه سلمان فقال: یا رسولَ الله الیس الائمه بعدک من عِتْرَتِکَ؟ فقال: نعم الائمهُ بعدی من عترتی بعدد نقباء بنی اسرائیل سعه من صلب الحسین و منّا مهدیُ هذه الامه فمن تمسک بهم فقد تمسک بحبل الله لا تُعَلِّموهُم فَاِنّهم أَعْلَمُ منکم و اتّبعوهُمْ فَانّهم مع الحق و الحَقُ مُعَهُم حتی یَرِدُوا علی الحوّض»

 

افتخارات ایرانیان

۱ـ در زمان خود پیامبر سلمان فارسی به آن بزرگوار ایمان آورده و در زمره اهل بیت رسول خد ا قرار گرفت.

ابن اثیر در اسد الغابه مینویسد :

سُئِلَ عن نسبه فقال: اَنا سلمان بن الاسلام

۲ـ مردم یمن و بحرین که آن زمان در قلمرو ایران قرار داشتند در زمان رسول خدا مسلمان شدند و بویژه حاکم ایران بحرین

۳ـ بعد از شکست حکومت شاهنشاهی ایران در مقابل رزمندگان اسلام مردم ایران با آغوش باز اسلام را پذیرا شدند و خدمات زیادی به اسلام کردند. از جمله:‌

الف) مسلمانان کشورهای هند، پاکستان، ترکستان، چین، مالزی، اندونزی، جزایر اقیانوس هند مدیون تلاشهای ایرانیان است که از طریق دریانوردی و بازرگانی اسلام را به این کشورها صادر کردند.

ب) ایرانیان در ترویج اسلام در کشورهای غربی، اروپائی و شمال آفریقا و آسیای صغیر سهم بسزایی دارند.

ج) تأسیس حوزههای علمیه و تربیت دانشمندان بنام در رشتههای مختلف علوم اسلامی و حمایت از خاندان پیامبر در اردوار مختلف که ایران را پناهگاه علویان کرده بود قابل توجه است.

د) در یکصد سال اخیر ایران چندین جنبش و قیام علیه دشمنان اسلام و مسلمین راه اندازی کرد.

 

بحران عراق و فلسطین

دو منطقه بحرانی در کشورهای اسلامی

الف) عراق،

ب) فلسطین اشغالی

 

مشترکات

۱ـ هر دو کشور در تحت اشغال غاصبان است.

۲ـ صحنه گردان اصلی در هر دو آمریکا و دولت سفاک اوست.

۳ـ در هر دو تمامی مقررات بینالمللی بصورت آشکار نقص شدهاست.

۴ـ در هر دو کشتن بیگناهان، ترور مردم، آدم ربایی به معنای حقوق بشر و دموکراسی و مردمسالاری تفسیر میشود.

۵ـ در هر دو کشور یکی از اهداف اساسی آسیب زدن به ایران است:

ـ کشتن زائران در عاشورا

ـ ترور دبیر اول سفارت ایران «شهید خلیل نعیمی»

ـ متهم ساختن ایران مبنی بر دخالت ایران در امور عراق و با موضوع سازش اعراب و اسرائیل.

 

تذکـر:

در مقابل این ستم که چند دهه است از ناحیه کشورهای استعمارگر بر مسلمین روا داشته میشود، هوشیاری در موارد زیر ضرورت دارد:

۱ـ حفظ وحدت میان مردم کشورهای اشغالی و سایر مسلمانان در مواضع

۲ـ حذر کردن از وسوسههای یکعده از جریانهای سیاسی مرعوب در داخل کشورهای اسلامی

۳ـ توجه به بمباران تبلیغاتی در رسانههای گروهی بویژه سایتهای اینترنتی و ماهوارهها

۴ـ آمریکا و اسرائیل غیر از زبان زور چیز دیگری نمیفهمند و حق گرفتنی است.