جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۳/۰۵/۱۶) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۶ مرداد ۱۳۸۳

خطبه اول :    موضوع: انسان از دیدگاه اسلام(۳) ۴ـ سوره انسان آیه ۱: «هَلْ أَتَی عَلَی الْاِنَسنِ حِینٌ مِّنَ ألدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا» آیه ۲: اِنَّا خَلَقْنَا الْاِنَسنَ مِن نُّطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَهُ سَمِیعَا بَصِیرًا آیه ۳: «اِنَّا هَدَیْنَهُ السَّبِیلَ اِمَّا شَاکِرًا وَ اِمَّا کَفُورًا»   مفاد آیات الف) روزگاری بر انسان گذشته […]

خطبه اول :   

موضوع: انسان از دیدگاه اسلام(۳)

۴ـ سوره انسان آیه ۱:

«هَلْ أَتَی عَلَی الْاِنَسنِ حِینٌ مِّنَ ألدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا»

آیه ۲:

اِنَّا خَلَقْنَا الْاِنَسنَ مِن نُّطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَهُ سَمِیعَا بَصِیرًا

آیه ۳:

«اِنَّا هَدَیْنَهُ السَّبِیلَ اِمَّا شَاکِرًا وَ اِمَّا کَفُورًا»

 

مفاد آیات

الف) روزگاری بر انسان گذشته که چیز قابل ذکر نبوده.

«عن زراره قال: «سئَلتُ ابا جَعْفَر(ع) عن قوله لم یکن شیئاً مذکوراً»

قال: «کان شیئاً و لم یکن مذکوراً» (مجمعالبیان)

در روایت دیگری از امام باقر(ع) است:

«کان مذکوراً فی العلم و لم یکن مذکورا فی الخلق»

 

اشاره:

این آیه شریفه انسان را به گذشته خود متوجه میسازد که از عدم بوجود آمده و خدایی هست که او را از عدم خارج ساخته.

ب) ماده اولیه خلقت انسان منی مختلط است.این بخش از آیه شریفه انسان را به ماده اولیه خودش متوجه میسازد. که جنبه تربیتی دارد و از غرور تکبر بیمفهوم انسان جلوگیری میکند.

 

از بزرگان نقل شده:

انسان چگونه به خودش اجازه میدهد، با صفت کبر متصف شد در حالی که ناده اولیه انسان منی نجس است. که فقهاء در رسائل علمیه از نجاسات میشمارند. آخرش بعد از مردن باز نجس است. حتی طوری نجاست پیدا میکند که با شستن معمولی پاک نمیشود. بلکه باید غسل بدهند. ۳ بار و اگر کسی دست زده باید غسل میت بکند. فقط شهید در معرکه است که پاکیزه است.

در مسلخ عشق جز نکو را کشند

روبه صفتان زشت خود را کشند

گر مرد عاشقی ز کشتن مهراس

مردار بود هر آنکه او را نکشند

خطبه دوم :

مناسبت اول:

۱ـ سالروز ولادت حضرت زهرا(س)

۲ـ روز زن و مادر

۳ـ ولادت رهبر کبیر انقلاب اسلامی

هر سه مناسبت مبارک را به عموم نمازگزاران عزیز تبریک میگوئیم.

 

حقوق زن

یکی از مباحث مهم مطرح در جهان امروز بحث حقوق زن است. که از سوی دانشمندان ادیان و مذاهب مختلف در قالب سخنرانی، کتاب، مقاله و… مطرح میشود و در قوانین مدنی کشورهای جهان به ثبت رسیدهاست.

چرا بحث حقوق زن بیشتر در غرب و اروپا مطرح میشود؟ بعد از اتمام جنگ جهانی دوم که با هواپرستی غربیان و اروپائیان بوجود آمد و متجاوز از ۴۰ میلیون نفر قربانی گرفت. غرب و اروپا بخش مهمی از نیروی کار خود را از دست داد و با بحران جدّی انسانی مواجه گردید.

و سوی دیگر در اروپا انقلاب صنعتی شکل گرفت. لذا سرمایهداران برای حل مشکلات اقتصادی خود ناچار شدند از نیروی زن استفاده نمایند. اینجا بود که با ریاکاری تمام موضوع زن را مطرح ساخته و زن را به بیرون از خانه کشاندند.

 

آثار منفی:

۱ـ استثمار زن

۲ـ از پاشیده شدن خانواده

۳ـ آزار جنسی زنان توسط مردان

۴ـ برهنگی زن و سکسی گری بنام آزادی

۵ـ امروز در کشورهای غربی و اروپایی زنان بصورت کالا وارد و صادر میشوند.

 

حقوق زن در اسلام

مقام زن: حدیث قدسی در مستدرک سفینه البحار ج ۸ ص۲۳۹ خداوند خطاب به رسول خدا(ص):

«لولاک لَما خَلَقْتُ اِلأفلاک وَ لولا علّیٌ لَما خَلفنکُ وَ لولا فاطِمُه لما خَلَقَتکما»

رسول خدا فرمود:

«اتقوالله عزّوجل فی النّساء فانَهُنَّ عوانٌ بین ایدیکم»

در رفتار با زنان خدا را در نظر بگیرید، که آنان کمک شما هستند.

محدث بزرگ شیعه مرحوم کلینی در فروع کافی از رسول خدا نقل میکند:

«إِنَّ الله تبارکَ وَ تَعالی علی الاناثِ اَرْأَفُ مِنْه علی الذکور»

در حدیثی رسول خدا فرموده: جبرئیل مدام بر من سفارش میکرد:

«حتّی ظَنَنْتُ أن لا یَحلَ لزوجها اَن یَقول لَها اُفٍّ»

جبرئیل گفت: ای رسول خدا به مردم بگو مراقب زنان خود باشند و به آنان ستم نکنند چون:

۱ـ فانَهنَ عَوان بین ایدیکم

۲ـ أخذ تموهُنَّ علی امانات الله

۳ـ یَحْمِلْنَ اُولادَکُمْ فی أَحسائِهِنَّ

 

علائمی از اوج ذلّت و درماندگی آمریکا در عراق

۱ـ انفجار چند بمب در مقابل کلیساهای متعدد در عراق با هدف تحریک مردم علیه مسلمانان و کاستن از فشار مردم بر متحدین برای خارج ساختن نیروهای خود از عراق.

۲ـ در تحت حفاظت و حمایت قرار دادن منافقین در عراق با صدور بیانیه.

در حالی که قبلاً به دلیل حمایت منافقین از صدام گروهی تروریستی معرفی شدهبودند، و اکنون میگویند چون علیه آمریکا عملیاتی انجام ندادهاند پس تروریست نمیباشند.

۳ـ حمله اخیر به نجف اشرف با هدف:

الف) تحت فشار قرار دادن شیعیان عراق و آیه الله سیستانی

ب) کشاندن درگیری به میان شیعیان و بوجود آوردن اختلافات داخلی