جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۳/۰۶/۲۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۰ شهریور ۱۳۸۳

خطبه اول :    موضوع: خطبه غرّاء نهج‌البلاغه(۳) امیرالمؤمنین(ع) بعد از شمردن ۸ ویژگی برای دنیا به ترتیب زیر: ۱ـ مانند آب کدر است. ۲ـ شریعه آن گل‌آلود است. ۳ـ ظاهری دل فریب دارد. ۴ـ باطنی خطرناک دارد. ۵ـ‌ زیباست اما دوام ندارد. ۶ـ نوری است در حال غروب ۷ـ سایه‌ای است نابود شدنی ۸ـ […]

خطبه اول :   

موضوع: خطبه غرّاء نهجالبلاغه(۳)

امیرالمؤمنین(ع) بعد از شمردن ۸ ویژگی برای دنیا به ترتیب زیر:

۱ـ مانند آب کدر است.

۲ـ شریعه آن گلآلود است.

۳ـ ظاهری دل فریب دارد.

۴ـ باطنی خطرناک دارد.

۵ـ زیباست اما دوام ندارد.

۶ـ نوری است در حال غروب

۷ـ سایهای است نابود شدنی

۸ـ ستونی است در حال تخریب

 

امام در ادامه میفرمایند:

«حَتّی اذا أَنِسَ نافِرُها»

و آن گاه که نفرت دارندگان به آن دل بستند.

«وَ أطمأَنَّ ناکِرُها»

و بیگانگان به اطمینان کردند.

«قَمَصَتْ بِأَرْجُلِها»

چونان اسب چموش پاها را بلند کرده سوار را بر زمین میکوبد.

«وَ قَنَصَتْ بَأَحْبُلِها»

و با دامهای خود آنها را گرفتار میکند.

«وَ أَقْصَدَتْ بِأَسهُمِها»

و تیرهای خود را بسوی آنان پرتات میکند.

«وَ أَعْمَقَتِ الْمَرْءَأَوهاقَ المَنیَّهِ»

طناب مرگ را بر گردن انسان میافکند.

«قائِدهً لَهُ اِلی ضَئْنِک الْمَرْجَعِ»

او را به سوی گور تنگ

«و وَحْشَهِ الْمَرجِعِ»

و جایگاه وحشتناک میکشاند.

«و مُعایَنَهِ المَحَلِّ»

تا محل زندگی خود را ببیند.

«وَ ثوابِ العَمَل»

و پاداش اعمال خود را مشاهده میکند.

تشبیهات:

قبلاً مطرح گردید یکی از ابزار تفهیم حقایق به انسان تشبیه است و در متون و منابع اسلامی بویژه در قرآن و نهجالبلاغه از آن بسیار استفاده شدهاست. از جمله در این عبارات چند تشبیه صورت گرفته است.

الف) تشبیه دنیا به اسب چموش: «قَمَصَتْ بِأَرْجُلِها»

 

ب) تشبیه دنیا به شکارچی که دام گسترده و دانه پاشیده و در کمین نشسته و در لحظه مناسب شکار را گرفتار میسازد. «وَ قَنَصَتْ بَأَحْبُلِها»

 

ج) تشبیه دنیا به شکارچی که کمین کرده، ناگهان بیرون آمده و بوسیله تیر شکار را تیرباران میکند. «وَ أَقْصَدَتْ بِأَسهُمِها»

 

خطبه دوم :

شهادت شهید مدنی: دومین شهید محراب در سال ۶۰

اساتید آیه ا… مدنی:حضرات آیات حجت کوهکمری، خوانساری امام در ایران

آیات: خوئی، حکیم، سیدابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی در نجف

 

مبارزات:

۱ـ از دوران نواب صفوی مبارزات خود را شروع کردند، در نجف معروب بود اسلحه نواب برای کشتن کسروی از پول کتابهای آیه ا… مدنی تأمین و تهیه شد.

۲ـ حدود سه سال عمرد خود را در مناطق بد آب وهوای کشور در حال تبعید گذراند.

 

تعبیرات امام در حق ایشان از نامه:

ـ حکم انتصاب به امامت جمعه همدان

ـ حکم انتصاب به امامت جمعه تبریز

ـ و اعلامیه بعد از شهادت

۱ـ جنابعالی که به شایستگی علمی و عملی موصوف هستید.

۲ـ با اینکه شهر همدان به وجود جنابعالی احتیاج داشت. مع ذلک با احتیاج مبرمی که شهر تبریز بلکه آذربایجان به جنابعالی دارد…

۳ـ جنابعالی مجازید در تعیین قاضی شرع برای دادگاههای شهر و حومه

۴ـ عالم عادل عالیقدر و معلم اخلاق و معنویات… همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت بدست منافقی به شهادت رسید.

 

علم به شهادت خود:

امام حسین(ع) در خواب فرموده بود: «یا بنیّ انت مقتول»

شهادت امام موسی کاظم(ع): روز شنبه این مناسبت را تسلیت میگویم.

 

توصیهای از امام به هشام بن حکم:

که مفاد آن مبتدا به عموم است.

شیخ طوسی در حق هشام:

«کانَ مِن خواص سیّدنا مولانا موسی بن جعفر علیهالسّلام»

شیخ مفید در حق هشام:

«من الاعلام الورساء المأخوذ عنهم الحلالُ و الحرام»

توصیه امام:

«یا هشام بئس العَبْدُ عَبْدٌ یکونٌ ذاوَجهین و ذالسانَیْن یُطْری أخاه اذا شاهَدَهُ و یأکُله ذا غاب عَنْهُ إنْ اُعْطِیَ حَسَدَهُ وَ إِنِ ابْتُلِیُ خَذَلَهُ»

 

مبعث رسول اکرم(ص):

دوشنبه ۲۷ رجب مصادف با روز مبعث پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد بن عبدالله علیهالسّلام است.

 

فلسفه بعثت از نظر امیرالمؤمنین(ع):

۱ـ «لانجازِ عِدَتِهْ»:

خدا خواست به وعده خود جامه عمل بپوشاند.

۲ـ «وَ اتمام نُبُوَّتِه»:

تکمیل دوران نبوت (خطبه اول نهجالبلاغه)

۳ـ «لِیُخْرِجَ عِبادَه مِنْ عباده الاوثان الی عِبادَتِهْ و مِنْ طاعَهِ الشیطان الی طاعَتِهْ» (خطبه ۱۴۷)

۴ـ «لِیَعْلَمَ العِبادُ رَبَّهُمْ اِذْ جَهِلُوهُ»

بندگان پرودگار خود را بشناسند.

 

رهآورد و آثار بعثت

۱ـ عزت و عظمت پیدا کردن مسلمانان در جهان:

«وَ قَدْ بَلَغْتُمْ مِن کرامهِ اللهِ لَکُمْ مَنْزِلَهً تَکْرم بِها اِمائُکُمْ وَ تُوصَلُ بِها جیرانُکُم»

در اثر بعثت به مقامی رسیدید که حتی کنیزان و همسایگان شما مورد احترام قرار گرفتند.

 

۲ـ مورد احترام و تکریم در میان مردم هستید:

«وَ یُعَظِّمُکُمْ مَنْ لا فَضْلَ لکم عَلَیْهِ و لا یَدَ لکم عِنْدَهُ»

دیگرانی که شما بر آنان فضیلت نداشتید بر شما احترام میکنند و شما بر آنان حقی نداشتید لکن با احترام باشید.

 

۳ـ بدون حکومت و سلطه دیگران از قدرت شما میترسند:

«وَیهابُکُمْ مَنْ لا یَخافُ لَکُمْ سَطوهً و لا لَکُمْعلیه اِمْرَهً»