جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۳/۰۷/۱۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۰ مهر ۱۳۸۳

خطبه اول :    موضوع: خطبه غرّاء نهج‌البلاغه(۵) حضرت بعد از بیان حالات بشر در روز محشر به دنیا برمی‌گردد. مرحوم هاشمی در بیان محتوا و اهداف امام(ع) در این قسمت می‌نویسد: «و اعلم اَنَّ هذا الفصل سوقٌ شرح حال الناس و الکشف عن اوصافهم و التنیه علی ما خلقُوالأجله» «و ما یصیر امرهم الیه […]

خطبه اول :   

موضوع: خطبه غرّاء نهج‌البلاغه(۵)

حضرت بعد از بیان حالات بشر در روز محشر به دنیا برمیگردد.

مرحوم هاشمی در بیان محتوا و اهداف امام(ع) در این قسمت مینویسد:

«و اعلم اَنَّ هذا الفصل سوقٌ شرح حال الناس و الکشف عن اوصافهم و التنیه علی ما خلقُوالأجله»

«و ما یصیر امرهم الیه و استدرج ذلک بمواعظ شافیه و نصایح و افیه و المقصود بذلک تنَبُتهم عن نومِ الففله و الجهاله و افافتهم من سُکر الحیره و الضّلاله»

«عِبادٌ مَخلوقُونَ اقتداراً»

آنها بندگانی هستند که با قدرت خدا آفریده شدهاند.

«وَ مَربُوبُونَ اقتِساراً»

و بیاراده خویش تربیت شدهاند.

«وَ مَقْبوضُونَ احتضاراً»

و برای حضور در پیشگاه خدا قبض روح میشوند.

«وَ مُضَمَّنون أجداثاً»

و به قبرها سپرده میشوند.

«وَ کائِنونَ رُفاتاً»

و به استخوانهای پوسیدهای مبدّل خواهند شد.

 

توضیح:

در عین حال که انسان در افعال خود مختار است. و براساس همان اختیار مکلّف شناخت شدهاست. و بخاطر همین ویژگی اشرف مخلوقات نام گرفته است.

ولی انسان در:

۱ـ آفرینش،

۲ـ مرگ،

۳ـ پوسیدگی در قبر اختیار ندارد.

چه بخواهد و چه نخواهد مسیر زندگی و مرگ را باید طی نماید و از قوانین طبیعت پیروی کند.

در صورت غفلت: انسان از خداوند بیگانه خواهد شد.

«وَ مَبْعوثون أَفراداً»

به تنهایی مبعوث خواهید شد.

«وَ لَقَدْ جِئتمونا فُرادی کما خَلقناکم اَوّل مَرَّهْ و تَرکتُمْ ما خَوَْلناکُمْ وراء ظُهورکم وَ ما نَری معکم شَفعانَکمْ الّذین زَعَمْتُمْ اَنَّهم فیکم شُرَکاء» «لَقَدْ تَقطَعَ بَیْنَکُم» پیوند شما قطع شده

«وَ ضلّ عنکم ما کنتم تَزْعُمُونَ» همه خیالهاتان محو شدهاست.

 

خطبه دوم :

مناسبتها:

۱ـ هفته نیروی انتظامی

۲ـ برگزاری رزمایش تأخیری بسیجیان در منطقه قطور روز چهارشنبه

با تقدیر از تلاشهای عزیزان که آمادگی خود را در برابر دشمن به نمایش گذاشتند.

با توجه به شناخت و اشراف لازم:

۱ـ نیروی انتظامی چه در مأموریتهای مرزی و چه شهری عملکرد قابل قبولی دارد.

۲ـ از امکانات موجود نهایت استفاده را نمودهاند.

۳ـ نیرو انتظامی دارای مشکلات متعدد است که اراده عمومی مردم و مسئولان را میطلبد.

ـ نیاز به چندین پاسگاه درمناطق مختلف

ـ مرزی بودن منطقه همراه با تبعات خودش قاچاق، سیاسیون، آلودگی فرهنگی

ـ گسترش بیبند و باری

ـ تعامل هر چه بیشتر مسئولان قضائی و انتظامی

نیمه شعبان ولادت با سعادت حضرت ولیعصر«عج الله تعالی فرجه الشّریف»

 

ویژگیهای مردم آخرالزمان:

یکی از موضوعاتی که در روایات در ارتباط با حضرت ولی عصر(عج) مطرح شدهاست ویژگیهای مردم آخرالزمان است.

سئوال:

این موضوع چه ارتباطی به آن حضرت دارد؟

پاسخ:

چون بخش مهم این خصوصیات بعد منفی دارد که در اثر محرومیت مردم از وجود امام معصوم ناشی میشود.

 

تذکر:

لازم به توضیح است که خود ذکر معایب مردم آخرالزمان که از زبان خود رسول خدا و اهل بیت علیهمالسّلام نقل شدهاست، نشأت گرفته از نهایت دلسوزی آن بزرگواران نسبت به امّت است. که حتی در آن شرایط ویژه که خود مردم زمینههای غیبت طولانی امام خویش را فراهم ساختهاند. در یاد مردم بوده و با بیان معایب زمان آنان را متوجه وظایف خویش در چنین شرایط فرمودهاند.

 

تفسیر صافی:

«عن ابن عباس قال: حَجَجْنا مَعَ رسول(ص) حجه الوداع فاخذ بِحَلقِهِ بابِ الکعبه ثُمَّ أَقبل عَلینا بوجهه.

فقال: الا اُخْبِرُکم با شراطِ الساعه؟

فکان أنی الناس منه یومئذ سلمان رحمه الله

فَقال: بلی یا رسول

فقال(ص): إِنّ من اشراط القیامه اضاعهُ الصَّلَوات و اتباعُ الشَّهوات و المیلُ معَ الأهواء و تعظیم اصحاب المال و بیع الدین بالدینا

فعندها یزابُ قلب المؤمن فی جوفه کما نِداب الملح فی الماء حمایَری من المنکر فلا یستطیع ان یغیره»

 

تذکـر:

لازم به یادآوری است که موارد پنجگانه مذکور در این حدیث و سایر موارد مذکور معمولاً در تمامی زمانها در میان مسلمانان وجود داشته است حتی در زمان خود رسول خدا لکن هدف از ذکر موارد تحت عنوان علائم آخرالزمان عمومیت پیدا کردن این معایب در میان توده مردم است. بعبارت دیگر فرهنگ شدن این خصوصیات است که اختصاص به آخرالزمان دارد.

بعد از اینکه رسول خدا موارد را فرمود:

سلمان عرض کرد: «إِنَّ هذا لکائنٌ یا رسول الله؟

بعد پیامبر موارد دیگری را بیان فرمود تا اینکه این پرسش سلمان حدود ۱۵ بار تکرار شدهاست. بعنوان نمونه چند مورد را اشاره میکنیم:

۱ـ تشارک المرئه زوجها فی التجاره

۲ـ و عندها یکثر الطلاق

۳ـ و یکثر اولاد الزّنا