جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - الجمعة 16 ربيع أول 1443

(۱۳۸۴/۰۷/۲۲) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۲ مهر ۱۳۸۴

خطبه اول :    نماز جمعه این هفته شهرستان خوی به امامت حجت الاسلام شکوری و با حضور گسترده مردم متعهّد خوی که مصادف با دومین هفته ماه مبارک رمضان بود برگزار گردید . خطیب در ادامه مباحث هفته گذشته فلسفه وجوب روزه ماه رمضان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و اظهار داشتند […]

خطبه اول :   

نماز جمعه این هفته شهرستان خوی به امامت حجت الاسلام شکوری و با حضور گسترده مردم متعهّد خوی که مصادف با دومین هفته ماه مبارک رمضان بود برگزار گردید . خطیب در ادامه مباحث هفته گذشته فلسفه وجوب روزه ماه رمضان را مورد بحث و بررسی قرار دادند و اظهار داشتند در جلسه گذشته گفته شد :

الف : روزه از فروع دین است در مقابل اصول دین .

ب : روزه در میان فروعات از قسم عبادات است در مقابل احکام ، عقود و عیقاعات .

ج : روزه در میان واجبات از تعبدیات است در مقابل واجبات توصلی لذا قصد قربت در روزه واجب است .

د : باز گفته شد در واجبات تعبدی نباید دنبال فلسفه رفت لکن فهم فلسفه وجوب آن با تعبدی بودن منافات ندارد چون در تعدادی از آیات و روایات مربوطه فلسفه روزه و سایر احکام بیان شده است . بدین جهت ما در این بحث فشرده به تعدادی از آنها صرفاً اشاره می کنیم و در صورت نیاز عزیزان به کتب مربوطه از جمله علل الشرایع مرحوم صدوق مراجعه فرمایند .

 

فلسفه وجوب روزه :

در آیات و روایات چند مورد به عنوان فلسفه وجوب روزه مطرح شده است :

۱-  پرورش روح تقوا و پرهیزکاری :

خداوند در قرآن می فرماید : ای کسانیکه ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته (واجب) شده بطوریکه بر امت های قبلی نوشته شده بود .اگر روزه داران از میان همه فضایل همین تقوا را بدست بیاورند برای سعادت آنها کافی است لکن بدست آوردن این ویژگی خیلی سخت است لذا وقتی همّام به امیر المؤمنین (ع) عرض می کند:پرهیزکاران را به من توصیف کن بطوریکه کانَّـه دارم آنان را می بینم ؟

این پرسش برای امام سنگین آمد و عبارت چنین است : فتثاقل علیه السلام بعد امام در اثر اصرار همام شروع می کنند بر شمارش حدود ۱۱۰ ویژگی از خصوصیات پرهیزکاران که اگر جوامع بشری و تک تک انسانها خودشان را با این ویژگیها زینت بخشند دنیا گلستان می شود و از این همه ظلم ، ستم ، بی عدالتی ، خونریزی و استعمارگری خبری نخواهد بود به امید آن روز با ظهور حضرت ولی عصر (عج) .

 

۲- متوجه ساختن بشر به طبقات آسیب پذیر جامعه :

شخصی بنام حمزه بن محمد می گوید : خدمت امام حسن عسکری (ع) نامه نوشتم و پرسیدم : خداوند چرا روزه را واجب فرمود ؟ امام (ع) در پاسخ نوشته بودند :

لیجد الغنی مسّ الجوع فیمن علی الفقیر

یعنی : روزه بخاطر این واجب شد که ثروتمند به وسیله چشیدن رنج و سختی گرسنگی به نیازمندان جامعه کمک بکند .در روایت دیگر هشام بن حکم آن شخصیت بزرگ فقیه ، محدث ، مناظر و کلامی از محضر امام صادق (ع) می پرسد : علت وجوب روزه چیست ؟

امام (ع) در پاسخ می فرماید : روزه برای این است که ثروتمند و فقیر یکسان شوند برای اینکه اگر روزه نبود ثروتمند هرگز درد گرسنگی را حس نمی کرد تا فقیر را رحم کند زیرا ثروتمند هرچه دوست بدارد می تواند به آن دست پیدا بکند و لذا هرگز درد محرومیت و گرسنگی را درک نمی کند خداوند خواست تا بین بندگانش مساوات برقرار کند و به ثروتمند درد گرسنگی و نداری را بچشاند تا بر ضعیف رقت و گرسنه را رحم کند .

 

۳- پاکسازی انسان از آلودگیها :

رسولخدا (ص) می فرماید : لکل شیئ زکاه و زکاه الابدان الصیام

یعنی : برای هر چیزی زکات ( یعنی عامل پاکی و پاکیزگی ) وجود دارد و زکات وجود انسان روزه است .

 

۴- روزه موجب سلامتی انسان است :

پیامبر خدا (ص) می فرماید : صوموا تصحوا

یعنی : روزه بگیرید تا سالم بمانید البته این موضوع در علم پزشکی بویژه در قرن های اخیر با توجه به پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی کاملاً روشن و مشخص شده است و تعدادی از پزشکان بوسیله رژیم های غذایی و منع کردن آنان از پرخوری مریضان خود را درمان می کنند .


 

 

                                    

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوم نماز مناسبتهای هفته را مورد بحث و بررسی قرار دادند .

۱- وفات حضرت خدیجه (ع) :

وی با تسلیت این مناسبت اظهار داشت سرتاسر زندگی آن بزرگوار پر از عبرت و درس آموزی است لکن متأسفانه ایشان در جامعه اسلامی همانند دوران زندگی خویش در غربت و مظلومیت قرار گرفته است .با توجه به محدودیت وقت به چند مورد از درسهای زندگی ایشان به صورت فهرست اشاره می کنم امیدوارم عموم امت پیامبر (ص) بویژه خواهران عزیز مورد توجه و تمسک قرار بدهند .

۱- درس ایثار گری و فداکاری در راه اهداف و آرمانهای اعتقادی

۲- درس وفاداری یک زن در برابر شوهر خویش در شرایط حساس و بحرانی زندگی

۳- درس مقاومت در برابر مشکلات و نارسایهای روزمره زندگی .

 

۲- روز جهانی استاندارد :

خطیب با اشاره به روز ۲۲ مهر که روز استاندارد و کنترل کیفیت نام گذاری شده اظهار داشت امروز موضوع استاندارد یکی از بحث های زنده جهان است و ارتباطات ، معاملات ، تجارت و تنظیم بازارهای جهانی بر مبنای استاندارد ها صورت می پذیرد و بخش مهمی از مشکلات کشوری و استانی ما در زمینه صادرات و معاملات خارجی و حضور کارخانه ها ، تجار و صاحبان صنایع در بازارهای بین المللی و منطقه ای با موضوع استاندارد و کنترل کیفیت گره خورده است ؛ خوشبختانه اخیراً تحرک جدیدی در شهر ما در زمینه استاندارد آغاز شده و کارهای خوبی در حال انجام است امیدوارم با همکاری همه مجموعه های مرتبط و مردم به نتایج مطلوب برسیم انشاء ا… .

 

۳-  هفته پیوند اولیاء و مربیان :

از ۲۴ الی ۳۰ مهر هفته پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده است و کانال ارتباطی انجمنهای اولیاء و مربیان هستند که دو هدف عمده دارند :

الف : تربیت و رشد فکری و اخلاقی کودکان و نوجوانان .

ب : بهبود و پیشرفت امر آموزش و پرورش دانش آموزان از طریق آشناسازی اولیاء با مسائل مربوطه ، ایجاد پیوند عاطفی میان اولیاء و مربیان ، بهره مندی آموزش و پرورش (مدارس) از امکانات اولیاء ؛ لذا پیشنهاد می شود مسئولان محترم آموزش و پرورش و سایر مسئولان مربوطه و خانواده ها برای هر چه بهتر عملی شدن پیوند اولیاء و مربیان :

۱- فهم و درک صحیح از شرایط زمانی و مکانی حاکم بر جوانان و دانش آموزان مورد توجه قرار بگیرد .

۲- به مسائل تربیتی نگاه علمی داشته باشند و از برخورد های سلیقه ای پرهیز نمایند .

۳- برای ایجاد یک عزم ملّی همکاری تمامی رسانه های گروهی ، مطبوعات ، مراکز فرهنگی و تبلیغی ضرورت دارد .

 

توصیه های رهبری به هیئت دولت :

۱- توجه به عموم مردم و پرهیز از پرداختن به گروههای ویژه .

۲- پرهیز از خود شیفتگی و حُبّ ستایش گری و توجه به انتقاد پذیری .

۳- عدم منت گذاری بر مردم و عدم بزرگنمایی کارها .

۴- پرهیز از خلف وعده و تلاش برای تحقق شعارها و وعده ها .

۵- پرهیز از شتابزدگی و ضرورت برنامه ریزی .

۶- عدم اصرار بر شیوه های غلط .

 

قانون عصای سفید :

این قانون از طریق سازمان یونسکو و شورای جهانی نابینایان ۲۳ مهر ماه ۱۳۲۸ به تصویب رسید و بدین طریق حقوق نابینایان مورد توجه قرار گرفت لکن یک نکته قابل توجه است که بخش مهم سازمانها و نهادهای بین المللی که بعد عاطفی ، حقوقی ، فرهنگی و خدماتی دارند از ناحیه کشورهای غربی و اروپائی به تصویب می رسند.لذا لازم است توجه کنیم این یک نوع ریاکاری و سرپوش گذاری بر جنایاتی است که خود آنان در سطح جهان مرتکب می شوند و بخش مهمی از آسیبهای اجتماعی از قبیل : معلولیت ، نابینایی ، مشکل بهداشت و محیط زیست از ناحیه خود آنان بوجود آمده است .

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر