شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - السبت 12 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۴/۰۸/۲۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۰ آبان ۱۳۸۴

خطبه اول :            حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی با دعوت مردم به رعایت کردن تقوی در تمامی شئونات زندگی با قرائت روایتی از امام رضا (ع) که می فرماید : که ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است و تقوی یک درجه بالاتر از ایمان . اظهار داشتند […]

خطبه اول :           

حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی با دعوت مردم به رعایت کردن تقوی در تمامی شئونات زندگی با قرائت روایتی از امام رضا (ع) که می فرماید : که ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است و تقوی یک درجه بالاتر از ایمان . اظهار داشتند مرحوم علامه مجلسی در توضیح این روایت می فرماید :

برای تقوی سه مرتبه وجود دارد :

۱- نگهداری نفس از عذاب جاویدان از طریق تحصیل اعتقادات صحیح .

۲- پرهیز از هرگونه گناه اعم از ترک واجب و فعل حرام .

۳ – خویشتنداری در برابر آنچه قلب انسان را به خود مشغول سازد و از حق منصرف کند و این تقوی خواص بلکه خاص الخاص است .

بعداً خطیب با محور بحث قرار دادن موضوع معاد از نظر کتاب و عترت در ادامه مباحث مربوط به مرگ اظهار داشتند یکی از مفاهیم مطرح شده در قرآن و روایات در زمینه مرگ عنوان ”سَکـَرات مرگ“ است .

 

خداوند در قرآن سوره ق آیه ۱۹ می فرماید :

وَجاءَت سَکرَه ُالمُوت بِالحَّقِ ذلِک ما کـُنتَ مِنهُ تَحیدُ

و سرانجام سکرات مرگ به حق فرا می رسد ”و به انسان گفته می شود“ این همان چیزی است که از آن می گریختی . راغب اصفهانی لغت شناس معروف در معنی سُکر می فرماید : حالتی است که میان انسان و عقل وی قرار می گیرد و بیشتر در باره مُسکِر استعمال می شود . لازم به یادآوری است که سُکر و مستی در خارج انواع مختلف دارد ازجمله مستی از مشروب خواری و مستی از هوای نفس و شاعر عرب در اشاره به این دو مستی می گوید :

انّی یَفیقُ فـَتیً بِه سُکرانِ       سُکرُ هَوی وَ سُکرِ مُدامِ

یعنی چگونه خوش باشد جوانی که مبتلا به دو نوع مستی است : یکی مستی هوای نفس دیگری مستی از شراب .

و از جمله انواع سُکر ، مستی از مصائب است . خداوند در سوره حج در مقام بیان لحظه بر پایی قیامت که با زلزله شروع می شود می فرماید :

یَومَ تَرَونَها تـَزهَلُ کُلَّ مُرضَعَهٍ عَمّا اَرضَعَت وَ تـَضَعُ کُلَّ ذاتٍ حَملٍ حَملـَها وَ تَریَ النّاسَ سُکاری وَ ما هُم بِه سُکاری وَلکنَّ عَذاب الله شَدیدً

روزی که آن را می بینید ” آنچنان وحشت سرتاسر وجود همه را می گیرد ” که مادران شیرده کودکان شیرخوار شان را فراموش می کنند و هر بارداری جنین خود را بر زمین می نهد و مردم را مست می بینی در حالیکه مست نیستند ولی عذاب خدا شدید است .

 

سکرات مرگ از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) :

یکی از گسترده ترین مباحث خطبه ها ، نامه ها و کلمات قصار امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه موضوع مرگ و سایر مباحث پیرامونی اوست از جمله حالات و سکرات مرگ .و در ارتباط با سکرات مرگ گویاترین و تکان دهنده ترین بحث مربوط می شود به خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه معروف به خطبه الزهراء یعنی درخشنده .

ابن ابی الحدید معتزلی که یکی از شارحان معروف نهج البلاغه است در ابتدای این خطبه می گوید : هر کس بخواهد فصاحت و بلاغت را یاد بگیرد و ارزش کلامها را نسبت به همدیگر بفهمد باید در محتوای این خطبه تأمّل بکند این خطبه به قدری قوی است که اگر به یک زندیق مُلحِد خوانده شود قطعاً در او تأثیر گذاشته و دل او را به وحشت انداخته و در باورهای باطل وی زلزله ایجاد خواهد کرد .


    

 

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوّم ابتدا مناسبت های هفته را به ترتیب زیر مورد اشاره قرار دادند :

۱- تخریب قبور ائمه علیهم السلام در سال ۱۳۴۴ قمری توسط وهابیّان .

۲- رحلت مُفسر و فیلسوف بزرگ شیعه مرحوم علامه طباطبائی .

۳- درگذشت فیلسوف و فقیه بزرگ مرحوم علامه محمد تقی جعفری .

۴- روز سه شنبه مصادف با ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی .

 

تخریب قبور ائمه بقیع :

در سال ۱۳۴۴ قمری مصادف با ۸ شوال وهابیّان عربستان سعودی قبور ائمه بقیع و تعداد زیادی دیگر از بقاع متبرکه را از جمله قبر پدر و مادر رسولخدا (ص) ، عباس عموی پیامبر (ص) ، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و قبر مالک پیشوای مالکیان را تخریب کردند .

لازم به ذکر است که مؤسس وهابیت احمد بن عبد الحلیم معروف به ابن تیمیه است متولد سال ۶۶۱ یا ۶۶۲ قمری در شهر حَرّان شام .بخش مهمی از افکار و عقاید تند و افراطی وهابیّت را ایشان پایه گذاری کردند لذا شدیداً مورد نفرت بسیاری از پیروان مذاهب اسلامی قرار گرفت و سه بار در قلعه دمشق زندانی شد لکن گسترش دهنده وهابیت محمد بن عبد الوهاب متولد سال ۱۱۱۵ قمری در منطقه نجد عربستان سعودی است وی عقاید تند ابن تیمیه را پیگیری کرد و با حمایت محمد بن سعود جدّ آل سُعود شهرهای مختلف کشور عربستان سعودی را تحت تأثیر عقاید خویش قرار داده و کشتارهای زیادی را مرتکب شدند .

 

نمونه هایی از عقاید وهابیان :

الف : تحریم بنای قبور پیامبر و ائمه علیهم السلام و مشرک دانستن بسیاری از مسلمانان بخاطر همین عقیده .

ب : بت پرستی : معرفی کردن اعتقاد به شفاعت و توسل به پیامبر (ص) و ائمه (ع) .

ج : تحریم زیارت ، تبرّک جستن و حاجت خواستن از ائمه و رسولخدا (ص) و مشرک دانستن مسلمانان به این دلیل .

د : اتهام اعتقاد به تحریف قرآن از سوی شیعه .

هـ : جسم دانستن خداوند احدیّت .

 

روز کتاب و کتاب خوانی :

با یک مرور اجمالی به متجاوز از چهل حدیث و روایت در زمینه های مختلف مربوط به کتاب و کتابخوانی برخورد کردم از قبیل : تشویق به نویسندگی ، تشویق به خواندن کتاب ، تبیین نقش کتاب در انتقال دادن دانش بشری به نسلهای بعدی ، بیان ثمرات و نتایج کتابخوانی و در نهایت تشریح آداب نویسندگی .

 

آمار کتاب و کتابخانه های استان

کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۱ کتابی منتشر کرده بنام دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی در جلد اول همان کتاب که حدود ۹۷۰ صفحه است آمار استان را چنین نوشته است .

تعداد جمعیت : طبق آمار سال ۱۳۷۵ حدود ۰۰۰/۴۹۰/۲ نفر ،

تعداد کتابخانه ها : تا نیمه اول سال ۱۳۷۸ شمسی ۳۴ واحد ،

تعداد کتب: ۰۰۰/۳۰۰ جلد .

جای بسی تأسف است که بر اساس آمار فوق برای حدود هر ۹ نفر یک مجلد کتاب وجود دارد بطوریکه بارها به اطلاع مسئولان محترم مربوطه رسانده ایم لازم است در این زمینه احساس مسئولیت جدی بکنند . انشاء ا…

 

بروز اختلال در زمینه روز عید فطر :

آقایان فقها در رساله های عملیه برای ثبوت اول و یا آخر ماه ۴ یا ۵ روش مطرح فرموده اند :

۱- خود انسان مشاهده کند

۲- از گفته عده ای یقین حاصل شود

۳- دو مرد عادل بگویند ماه را دیده ایم

۴- سی روز از شعبان بگذرد تا اول رمضان ثابت شود

۵- حاکم شرع حکم بکند .

لازم به یادآوری است که از روشهای مذکور معلوم می شود مسئله رؤیت هلال ربطی به فتوای مراجع تقلید ندارد تا مقلدان در زمینه رؤیت هلال دنبال فتوای مرجع خویش باشند لذا اگر مؤمنین این مطلب را رعایت بکنند بخش مهمی ازمشکلات حل خواهد شد . نکته قابل توجه بعدی اینکه مشکل رؤیت هلال و اختلافات مربوطه از قدیم وجود داشته است و در دایره وسیع در میان کشورهای مختلف اسلامی بعضاً اختلافات به اندازه سه روز رسیده است و بیشترین مشکل در ارتباط با کشورهای همسایه و در میان شیعیان است .

 

آثار منفی اختلافات :

۱- زیر سؤال رفتن مسلمانان ساکن در کشورهای غربی و اروپائی .

۲- مخدوش شدن شخصیت رهبری نظام بعنوان حاکم اسلامی .

۳- بروز اختلاف در میان پیروان مذاهب مختلف .

۴- بوجود آمدن صحنه های غم انگیز در شهرها بطوریکه در یک مسجد نماز عید فطر خوانده می شود و در مسجد دیگر دعای روز ماه رمضان .

 

راه حل :

الف : ایجاد هماهنگی میان دانشمندان و کارشناسان علم نجوم در کشورهای اسلامی .

ب : تلاش مضاعف از سوی حوزه های علمیه و دانشگاهها .

ج : احساس مسئولیت از سوی سازمان کنفرانس اسلامی

د : در نهایت عنایت ویژه از ناحیه مراجع تقلید شیعه و مفتیان برادران اهل سنت .