یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۴/۰۸/۲۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۷ آبان ۱۳۸۴

خطبه اول :            حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی با توصیه مردم به رعایت کردن تقوی با نقل روایتی از امیرالمؤمنین اظهار داشت آن بزرگوار می فرماید :شما را به دوری گزیدن از هوای نفس سفارش می کنم زیرا هوا انسان را به کوری فرا می خواند که موجب […]

خطبه اول :           

حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی با توصیه مردم به رعایت کردن تقوی با نقل روایتی از امیرالمؤمنین اظهار داشت آن بزرگوار می فرماید :شما را به دوری گزیدن از هوای نفس سفارش می کنم زیرا هوا انسان را به کوری فرا می خواند که موجب گمراهی در آخرت و دنیا است .

مرحوم راغب اصفهانی در معنی واژه هوا می فرماید :

هوا سقوط از بالا به پائین است و علت اینکه به انسانهای منحرف و شهوت ران ، هوا پرست می گویند : چون هوا پرستی آنها را در دنیا به انواع بلاها مبتلا ساخته و در آخرت به جهنم می کشاند . خطیب در ادامه بحث گفت در جلسه قبلی وعده کردیم دیدگاه امیرالمؤمنین را در زمینه سَکرات مرگ از خطبه ۱۰۹ توضیح بدهیم . امام (ع) در این خطبه قبل از پرداختن به بیان سَکرات مرگ مقدمه ای را توضیح می دهند تا زمینه را برای بیان سختی های لحظه جان کندن فراهم سازند لذا اظهار می دارد :

{خدایا تو برای سعادت بشر پیامبر را مبعوث کردی لکن مردم بجای پیروی از فرامین او به مُرداری ” دنیا ” روی آوردند و با خوردن آن رسوا گشتند .}

در فراز بعدی ضابطه کلّی در محبت و عشق ورزیدن به چیزی از جمله دنیا می فرمایند : هر کس به چیزی عشق ورزد چشم او را ناتوان و قلب و فکر وی را بیمار می سازد در نتیجه با چشمی معیوب به همه چیز می نگرد و با گوشی ناشنوا می شنود .و در فراز دیگر ثمرات و نتایج تلخ گرایش به مادیات دنیا را مورد تذکر قرار داده و می فرمایند :

شهوات و خواسته های دل جامه عقل بشر را دریده ، دنیا پرستی قلبش را میرانده ، تمام وجودش شیفته دنیا شده ، لذا او بنده دنیا و بنده کسی است که چیزی از دنیا در دست دارد . دنیا به هر طرف بلغزد اوهم می لغزد و به هر سو رو کند او هم رو می کند و موعضه هیچ واعضی را قبول نمی کند . امام (ع) پس از بیان این مقدمات سکرات مرگ را مورداشاره قرار می دهد :

إجتَمَعَت عَلیهِم سَکرَهُ المُوت وَ حَسرَهُ الفُوت

یعنی : شدائد مرگ و حسرت از دست دادن تمامی چیزهایی که در دنیا داشت به انسان هجوم می آورد .

از این عبارت امام (ع) استفاده می شود که فشار مرگ بصورت دفعی و لحظه ای بر انسان وارد می شود . و عبارات بعدی امام بیان آثار و نتایج سکرات مرگ است والاّ خود سکرات مرگ چیست ؟ امیرالمؤمنین (ع) در بعضی از فقرات این خطبه و در جاهای دیگر می فرماید :

شدائد و سختی های مرگ بالاتر از آن است که در وصف بگنجد و یا با معیار عقل مردم دنیا سنجیده شود . ابن میثم بحرانی از شارحان نهج البلاغه در ضمن توضیح این بخش از خطبه می گوید :

در تورات وارد شده که مرگ همانند درخت خارداری است که خارهای آن در تمامی رگ ها و عصب های انسان وارد شده و بصورت قلاب به رگ ها چسبیده باشد و در همان حال یک انسان قوی و قدرتنمد همه این خارها را با قوت و قدرت تمام بکشد . سکرات مرگ تقریباً شبیه همین حال است که در اثر کشیدن خارها به انسان رخ می دهد .


 

 

 

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوّم ابتدا مناسبتهای هفته را به ترتیب زیر مورداشاره و یادآوری قرار دادند :شهادت حضرت حمزه عموی بزرگوار پیامبر خدا (ص) ، وفات حضرت عبدالعظیم حسنی ، رحلت فقیه نامدار شیعه ابن اِدریس حِلّی ، حوادث و ناآرامی های اخیر کشور فرانسه و نوزدهمین همایش سالانه ائمه جمعه کشور و تبریک پیروزی جهان پهلوان رضازاده به مقام معظّم رهبری و مردم ایران .

 

نوزدهمین همایش سالانه ائمه جمعه کشور :

محتوای این همایش از طریق رسانه های گروهی در طول روزهای برگزاری منعکس گردید . اگر من بخواهم مطلبی در این زمینه مطرح بکنم یک گزارش کوتاه و جمع بندی است محورهای محتوای همایش عبارت بود از :

الف : سخنرانی ها :

تعداد زیادی از مسئولان رده بالای نظام در این همایش سخنرانی داشتند از جمله مقام معظم رهبری ، سران سه قوه ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، وزیران کشور و ارشاد ، دبیر شورای امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک .

 

ب : قرائت مقالات ائمه جمعه :

در ارتباط با موضوع همایش که عبارت بود از :

نقش نماز جمعه در همبستگی ملی و مشارکت عمومی .

و بیان گزارشهایی از فعالیت های ائمه جمعه .

 

ج : صدور قطعنامه پایانی همایش .

و در جمع بندی محتوای مطالب مطرح شده در همایش می توان گفت : بیشترین سفارشات و تأکیدات بویژه از ناحیه مقام معظم رهبری مدظله در موارد زیر خلاصه می شد :

۱- ضرورت حمایت قاطع از رئیس جمهور و هیأت دولت .

۲- تأکید بر حفظ و گسترش وحدت ملی بویژه با در نظر گرفتن شرایط ویژه بین المللی .

۳- تشریح وضعیت حاکم بر جهان بویژه در ارتباط با کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی .

۴- تأکید بر حق مُسلم ایران در استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته ای .

۵- لزوم و ضرورت گسترش مشارکت مردم در اداره امور کشور .

 

حوادث اخیر کشور فرانسه :

برای تحلیل وضعیت و شرایط حاکم بر فرانسه و سایر کشورهای اروپائی فرصت گسترده تری لازم است لذا من برای این که تحلیل کوتاهی بر اغتشاش های اخیر داشته باشم و اشاراتی به زمینه ها و انگیزه های آن کرده باشم چند نکته را یادآوری می کنم :

الف : فرانسه در مرکز اروپا قرار دارد با جمعیت ۰۰۰/۰۰۰/۵۹ نفر که از نظر دینی ۷۶ درصد کاتولیک ، ۲/۴ درصد پروتستان ، ۵/۵ درصد مسلمان ، ۱۵/۸ درصد دین رسمی ندارند .

ب : بر اساس تخمینهای سال ۲۰۰۰ میلادی شمار کلّی مسلمانان قاره اروپا ۴۲ میلیون نفر است. بیشترین مسلمانان با تعداد پنج میلیون و پانصد هزار نفر در کشورفرانسه زندگی می کنند.

 

انواع فشار و تبعیض علیه مسلمانان در اروپا :

تبعیضات در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی صورت می پذیرد و اختصاص به کشور فرانسه ندارد بلکه در عموم کشورهای اروپائی این تبعیضات و ضایع کردن حقوق وجود دارد به چند نمونه اشاره می کنیم .

۱- سلب کردن هُویّت اسلامی از مسلمانان و فرو بردن آنان در هویّت محیط ، از طریق ادغام در اکثریت .

۲- سلب آزادی مسلمانان در انجام مراسم عبادی و احیای سنّـتهای دینی خویش .

۳- اجرای قوانین ضدّ دینی فرانسه علیه مسلمانان در زمینه های حقوقی ، مدنی ، ثبت احوال ، ارث ، ازدواج و قیومیت از کودکان .

۴- اعمال انواع فشار و تبعیض با بهانه های مختلف از قبیل اخراج از محیط کار ، تبعید ، بازداشت و حتی سلب تابعیت .

۵- بخشی از این تحقیرها ، تبعیضها و فشارها از مواضع وزیر کشور فرانسه و سایر مسئولان آن کشور در حوادث اخیر قابل ملاحظه و مشاهده است از قبیل دادن القاب زشت و خارج از نزاکت به مردم ، آشغالها ، پس مانده های اجتماع ، اراذل و اوباش و تهدید به اخراج .

 

چند نکته در این زمینه قابل توجه است :

اولاً تنها فرانسه نیست که دست خوش این اغتشاشات شده است بلکه سایر کشورهای اروپائی نیز تهدید می شوند . رهبر مخالفان دولت ایتالیا گفته است : انفجار خشونتهای شهری در ایتالیا امکان پذیر است تنها زمان آن مشخص نیست . و آقای نیکولا سارکوزی وزیر کشور فرانسه گفته : مشکلاتی که شعله شورش در حومه پایتخت را برافروخته سی سال آتش زیر خاکستر بوده . لذا به نظر می رسد این اغتشاش ها ظهور قهر و غضب الهی است که دامن غرب و اروپا را گرفته و خواهد گرفت اینها سالیان متمادی است که با ریا کاری و به نام آزادی و حفظ حقوق بشر به جهانیان ظلم می کنند و چندین سال است در کشورهای اسلامی انسانهای بی گناه را گروه گروه می کشند مانند الجزایر ، تونس ، عراق ، افغانستان ، ایران و … و سردمداران حکومت فرانسه سالیان متمادی است که آن کشور را مهد آزادی معرفی می کنند . و اکنون از آتش غضب سی ساله تحقیر اقلیت ها در آن کشور حرف می زنند .  

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر