یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۴/۰۹/۲۵) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۵ آذر ۱۳۸۴

خطبه اول :            حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی پس از توصیه مردم به رعایت کردن تقوی موضوع معاد از نظر قرآن و عترت را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند ؛ وی با مطرح ساختن یک سؤال که پس از خارج شدن روح انسان از بدن و انتقال […]

خطبه اول :           

حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی پس از توصیه مردم به رعایت کردن تقوی موضوع معاد از نظر قرآن و عترت را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند ؛ وی با مطرح ساختن یک سؤال که پس از خارج شدن روح انسان از بدن و انتقال به عالم برزخ در کجا قرار می گیرد ؟ به مباحث تکمیلی برزخ پرداختند .

جواب :

موضوع محل استقرار روح بعد از جدا شدن از جسم در میان فلاسفه ، دانشمندان علم کلام و محدثین یکی از موضوعات جنجالی بوده و دیدگاههای مختلفی مطرح شده است که از دایره مباحث فشرده و کوتاه ما در خطبه ها خارج است لکن مفاد روایات متعدد از اهل بیت (ع) این است که روح بعد از خروج از بدن داخل در قالبی همانند جسم دنیوی ”لکن با ویژگی های خاص خود ” می شود که در اصطلاح ” قالب مثالی ” می نامند .در روایات چند عبارت بر وجود قالب مثالی دلالت دارد .

الف : از امام صادق روایت شده :

” صَیَّرَ تِلکُ الرُّوحَ فی قالِبٍ کقالِبِه ” (کافی ج ۳ صفحه ۲۴۵ )

یعنی :روح را در قالبی همانند قالب (بدن) دنیا قرار می دهد .

ب : باز امام صادق می فرماید :

”… فی أَبدانٍ کأبدانِهِم ” (کافی ج ۳ صفحه ۲۴۴)

یعنی : در بدنهائی همانند بدنهای خود .

ج : باز آن بزرگوار می فرماید :

” … فی رُوضهٍ کـَهَیئـَهِ الأَجسادِ ” (کافی ج ۳ صفحه ۲۴۵)

یعنی : در باغی همانند هیئت اجساد {دنیوی }

 

کلام علامه مجلسی (ره) :

مرحوم محدث خبیر و بزرگوار شیعه که یکی از متخصصان بنام در حدیث بوده و قول وی در میان دانشمندان حجت می باشد در ارتباط با وضعیت روح بعد از جدائی از بدن چنین می فرماید : آنچه از آیات بسیار و روایات مستفیضه و ادله قطعی بر می آید این است که روح انسان بعد از مرگ باقی است … سپس روح به جسد مثالی لطیف تعلق می گیرد که در ظاهر شباهت کامل به بدنهای اصلی دنیوی دارد تنعّم و عذاب روح در همین بدن مثالی خواهد بود .

 

سؤال قبر :

یکی از مباحث مهّم عالم برزخ مربوط به سؤال قبر است که در چند محور قابل بررسی و تحقیق است .

اصل موضوع :

امام صادق (ع) در بحار الانوار ج ۶ صفحه ۲۲۳ می فرماید :

” مَن اَنکرَ ثلاثه اشیاءٍ فَلیس من شیعتنا المِعراجَ وَ المَسئلهَ فِی القبر وَ شـَفاعهَ ” یعنی : ” هر کس منکر سه چیز شود ، شیعه و پیرو ما نیست ، یکی معراج رسولخدا (ص) ، دیگری سؤال قبر و سومی شفاعت اولیای خدا در روز قیامت ”

 

از چه کسانی سؤال می شود ؟

در اصول کافی ج ۳ صفحه ۲۳۵ از امام حسین (ع) روایت شده که می فرماید :

اِنَّما یُسئل فِی قـَبره مِن مَحضِ الایمان مَحضاً وَ الکـُفرَ مَحضاً وَ امّا ما سِوا ذلک فـَیُلهی عَنهُم .  

یعنی : ” سؤال قبر به کسانی اختصاص دارد که واجد ایمان خالص یا دارای کفر خالص باشند سایر گروهها واگذارده شده و متروکند و مورد سؤال واقع نمی شوند ” .

 

از چه چیزی سؤال می شود ؟

در روایات متعدد مواردی که از آنها سؤال می شود توضیح داده است از قبیل :

۱- ایمان به خدا

۲- اعتقاد به پیامبر (ص) و ائمه (ع)

۳- از دین و کتاب

۴- از عمر

۵- از ثروت .


 

  

 

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوّم مناسبتهای ذیل را مورد بررسی قرار دادند :

۱-  روز حمل و نقل :

حمل و نقل یکی از بخشهای زیر بنائی و اساسی اقتصاد هر کشور است در جهان امروز حمل و نقل در گسترش و توسعه اقتصادی ، روابط بین الملل ، تجارت جهانی و داخلی ، توسعه و گسترش فرهنگی جوامع ، انتقال اطلاعات ، تسهیل روابط و راحتی و آسایش مردم جهان نقش اساسی و محوری دارد . با تبریک این روز به عموم برادران و خواهرانی که دراین بخش فعالیت دارند در خواست می کنم در انعکاس دادن نقش خویش به متن جامعه تلاش نمایند .

 

شهادت شهید آیه ا… مفتح :

با تسلیت این مناسبت به نماز گزاران ، لازم به ذکر است شهید مفتح دارای چندین ویژگی بارز بود :

۱- هم حوزوی بود و هم دانشگاهی :

لذا عملاً وحدت حوزه و دانشگاه را که منادی و پایه گذارش بود در وجود خویش پیاده کرده بود و بدین جهت از نیازها ، قوت و ضعفهای هر دو قشر شناخت کامل داشت .

۲- در سنگرهای مختلف فعالیت جدی داشت :

از قبیل تدریس در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش ، سخنرانی در مساجد و کنفرانسها ، تألیف کتاب و مبارزه با رژیم شاه .

 

روز وحدت حوزه و دانشگاه :

قبل از اینکه دانشگاه به سبک جدید تأسیس گردد تمامی رشته های مورد نیاز علوم در کشورهای اسلامی از طریق حوزه های علمیه تدریس می شد و همه شخصیتهای بنام در فقه ، فلسفه ، نجوم ، پزشکی ، ادبیات ، جغرافیا و دهها رشته دیگر که تمدن اسلامی را پایه گذاری نموده اند در این حوزه ها رشد کرده اند و دانشمندان غربی و اروپائی پیشرفتهای علمی و تمدن امروزی خویش را مدیون این عصر از تمدن اسلامی   می دانند وصدها مورد در کتب خویش به این حقیقت اقرار کرده اند . لکن بعد از اینکه غرب و اروپای مسیحی با استفاده از روشهای مختلف از جمله :

حمله نظامی و جنگهای صلیبی ، راه اندازی نهضت شرق شناسی ، غارت کتابخانه های مسلمانان ، اعزام جاسوس ، راه اندازی اختلافات قومی ومذهبی در میان مسلمانان و … تمدن اسلامی را نابود ساخت و کاروان دانش را بسوی غرب کشاند . اکنون مسلمانان دست گدائی بسوی آنان دراز می کنند که داستان غم انگیزی دارد . امید است بدنبال نهضت جدید اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به راه افتاده با همت جوانان مسلمان همان شکوه و عزت گذشته ، باز گردد . انشاء ا…

 

تأسیس دانشگاه به سبک جدید :

غربیان بعد از تسلط به مسلمانان ، دانشگاه به سبک جدید را در کشورهای اسلامی راه اندازی کردند با چندین ویژگی و خصوصیت :

۱- دانشگاهها نوعاً بنام کشورهای خودشان نام گذاری گردید .

۲- در محتوای برنامه های درسی نیاز های کشورها ملاحظه نشد .

۳- نوعاً اساتید ومدیران را از میان خودشان انتخاب می کردند .

۴- تضاد میان دین و دانش را به دانشجویان القاء می کردند .

۵- آموزه های دینی و مظاهر تمدن اسلامی مورد تمسخر قرار گرفته و کهنه معرفی می شد . ۶- حوزه های علمیه در کشورهای اسلامی تحت عنوان مظاهر ارتجاع معرفی شدند .

۷- تضاد و تعارض میان طلبه ودانشجو دامن زده شد . و میان این دو قشر مظلوم یک سد محکمی از بی اعتمادی بوجود آوردند .

 

سالگرد رحلت مؤسس حوزه قم :

تأسیس حوزه علمیّه قم توسط حاج شیخ عبد الکریم حایری یکی از حوادث مهم و سرنوشت ساز در تاریخ مذهبی ، سیاسی و اجتماعی ایران است .مرحوم حایری تحصیلات عالیه حوزوی را در حوزه علمیه نجف اشرف از محضر اساتید بزرگوار و مبارز آن روز فرا گرفتند : میرزا محمد حسن شیرازی (رهبر نهضت تنباکو) ، آخوند خراسانی ( از رهبران انقلاب مشروطه ) ، شیخ فضل ا.. نوری (از رهبران انقلاب مشروطه ) ، میرزا محمد تقی شیرازی (رهبر انقلاب مردم عراق علیه انگلستان )

 

شرایط سیاسی ایران :

در زمان تأسیس حوزه علمیه قم کشور ایران از نظر شرایط سیاسی دارای خصوصیات زیر بود : ۱- شکست خوردن انقلاب مشروطه و سرخوردگی مردم ایران و روحانیت .        

۲- سرکوب شدن نهضتهای مردمی از قبیل قیام خیابانی ، نهضت جنگل و حرکت تنگستانیها .

۳- اشغال شدن ایران توسط متفقین در جنگ جهانی و حاکمیت ملوک الطوایفی بر آن .

۴- حاکمیت پیدا کردن استبداد جهنمی رضاخانی با حمایت انگلیسی ها و با سیاست دین زدائی .

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر