شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - السبت 12 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۴/۱۰/۰۹) خطبه های نماز جمعه خوی – ۹ دی ۱۳۸۴

خطبه اول :            حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی موضوع معاد از نظر قرآن و عترت را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند . بهره مندی اموات از باقیات صالحات : وی اظهار داشت از جمله موضوعاتی که در ارتباط با عالم برزخ و برزخیان مطرح است بهره مندی […]

خطبه اول :           

حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی موضوع معاد از نظر قرآن و عترت را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند .

بهره مندی اموات از باقیات صالحات :

وی اظهار داشت از جمله موضوعاتی که در ارتباط با عالم برزخ و برزخیان مطرح است بهره مندی آنان از باقیات صالحات می باشد که در روایات وارد شده است . از قبیل :

الف : انجام اعمال نیابتی :

” عن معاویه بن عمار قال : قلت لابی عبدالله (ع) اًیُّ شیئٍ یلحق الرّجل بعد موته ؟ قال : یلحقه الحجّ عنه و الصّدقه عنه و الصوم عنه ”

معاویه بن عمّار می گوید : از امام صادق (ع) پرسیدم : بعد از مرگ چه چیزی به انسان می رسد ؟ جواب فرمود : حج بجاآوردن از ناحیه او ، صدقه دادن و روزه گرفتن از وی .

 

ب : فرزند صالحی که به یاد والدین باشد :

” ولدٌ صالحٌ یَستَغفِرله ”

ج : انجام کارهای خیری که مردم از آن استفاده می کنند :

مانند :

۱-  کاشتن درخت میوه :

غرس یغرسُه  

۲-  کندن چاه برای آبیاری :

و قَلیب یحفره

۳- وقف کردن اموال :

وَ صَدَقَهٌ مُوقُوفَهٌ لا تُوَّرَثُ

۴-سنتهای خوبی که پایه گذاری کرده :

…. و سنـّه حسنه یؤخذ بها بعده .

 

زیارت قبور :

یکی از موضوعات مطرح در زمینه عالم برزخ بحث زیارت قبور است که آیا این زیارت نفعی به حال مردگان دارد یا خیر ؟

جواب : روایات متعددی دراین زمینه وارد شده است و در کتب روائی در ابواب مختلف دسته بندی شده اند بعنوان نمونه چند مورد را تذکر می دهیم .

۱- از زیارت قبور سودی به خود زائر عائد می شود :

ابوذر از رسول خدا نقل می کند که فرمودند :

زُرِ القـُبور تُذَکِّر بِها الآخره

یعنی : به زیارت قبرها بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود .درحدیث دیگری می فرماید : به زیارت مردگان بروید و بر آنان سلام کنید ” فاِنّ لکم فیهِم عِبرَهً ” تا از این کاردرس عبرت بگیرید .

 

۲- پاداش زیارت والدین :

رسولخدا فرمودند : ” مَن زار قَبرَ أبَویِه اُو أَحَدِهِما فِی کُلّ جُمُعَهٍ غُفِرَلهَ وَ کُتِبَ عِندَ الله بارّاً

یعنی : هر کس در جمعه ها به زیارت پدر و مادر یا یکی از آن دو برود ، هم گناهش بخشیده می شود و هم نزد خداوند نیکوکار به حساب می آید .

امیرالمؤمنین می فرماید : ” …. وَ لیَطلُب أحدُکُم حاجَهً عِندَ قَبرِ أبیه وَ عِندَ قَبرِ أمِه ” یعنی : در کنار قبر پدر و مادر حاجت خویش از درگاه خدا بخواهید .

 

۳- پاداش زیارت قبر مؤمن :

امام رضا (ع) فرمود : ” ما مِن عَبدٍ زارَ قبرُ مُؤمِن فقراً علیه إنّا أنزلناه فی لیله القدر سَبَعَ مَرّآت اِلاّ غَفَرالله لَه وَ لِصاحِب القَبر ” یعنی : اگر به هنگام زیارت قبر مؤمن هفت مرتبه سوره قدر خوانده شود هم میت و هم کسیکه به زیارت آمده مورد بخشش خداوند قرار می گیرد .

 

زیارت قبور شهداء :

مرحوم صدوق (ره) در کتاب من لا یحضره الفقیه می نویسد : ” کانَت فاطِمه علیها السّلام تَأتی قُبورَ الشُهداءِ کُلَّ غَداهِ سَبتٍٍ

یعنی : حضرت زهرا در صبح هر روز شنبه به زیارت قبور شهداء می رفتند .


  

 

  

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوم مناسبتهای ذیل را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند :

۱- شهادت امام محمد تقی (ع) :

با تسلیت این شهادت به عموم نماز گزاران امام محمد تقی (ع) در ۱۷ ماه رمضان و به روایتی نیمه رجب سال ۱۹۵ هجری قمری دیده به جهان گشودند . ایشان در سن ۱۰ سالگی مصادف با سال ۲۰۵ قمری به مقام امامت نائل می شوند و در سن ۲۵ سالگی بدستور مُعتصِمِ عباسی لعنه ا… علیه در تاریخ ۲۹ ذیقعده سال ۲۲۰ قمری به درجه شهادت نائل می گردند .

 

سخنانی از امام محمد تقی (ع) :

۱- مَن اَتـَّقی الله أَحبَّهُ الناسُ .

یعنی : کسیکه پرهیز کاری پیشه کند محبوب مردم می گردد .

۲- أَلکـَمال فی العقل .

یعنی : کمال انسان در خردمندی است .

۳- العامِل بِالظُّلمِ وَ المُعینُ عَلَیه وَ الرّاضی بِه شُرَکاء

یعنی : ستمکار و یاری کننده وی و کسیکه به ستم او راضی است همه در گناه آن شریکند .

۴- مَن أَمَلَ فاجِراً کانَ أَدنی عُقُوبَتِهِ أَلحِرمانُ .

یعنی : کسیکه به فاسقی امید بندد کمترین کیفرش محرومیّت است .

 

ازدواج امیرالمؤمنین (ع) با حضرت فاطمه (س) :

این ازدواج که در روز دوشنبه اول ذیحجه انجام گرفت رسولخدا (ص) خطاب به حضرت زهرا فرمود :

” فَوَ الله لُو کانَ فی أَهلی خَیرٌ مِنهُ ما زَوَّجتُکِه ”

یعنی : بخدا قسم اگر در میان کسان خویش بهتر از علی سراغ داشتم تو را به علی نمی دادم .امام صادق فرمودند :

” إنَّ عَلیّاً تَروّجَ فاطمه (ع) عَلی بُردٍ وَدِرعَ وَ فِراشٍ کانَ مِن إِهابِ کـَبشٍ .“

یعنی : علی (ع) با فاطمه (س) ازدواج کرد در حالیکه سرمایه او یک بُرد و یک زره و یک پوستین بود .

 

رابطه زن و شوهر در زندگی مشترک :

قالَ علّیٌ (ع) فَوَالله ما أَغضَبتُها وَ لا اَکـَرهُتها عَلی أَمرٍ حَتّی قَبَضَها الله عَزّوجَلّ وَ لا أَغضَبتـَنی وَ لا عَصَت لی أَمراً .

یعنی : به خدا قسم فاطمه را غضبناک نکردم و در هیچ موضوعی وی را ناراحت ننمودم تا زمانی که خداوند او را از دنیا بُرد و او نیز مرا غضبناک نکرد و در هیچ موضوعی مرا نافرماننی ننمود .

 

ریشه اختلاف خانوادگی :

تمامی اختلافات خانوادگی در میان مسلمانان ریشه در جدائی از فرهنگ اهل بیت علیهم السلام دارد. بعنوان نمونه چند مورد را تذکر می دهیم :

الف : عدم رعایت موازین شرعی در انتخاب همسر :

معیارهای اساسی که برای انتخاب همسر در روایات مورد تأکید قرار گرفته عبارت اند از :

۱-   متدین بودن :

به معنی تبعیت از موازین و مقرارات اسلامی در تمامی شئون زندگی .

۲-  دارابودن بر اخلاق نیک از قبیل :

حق پذیری ، تواضع ، وقار و متا نت ، وفاداری ، نرم خوئی ، عاطفه ، محبت ، حسن ظن ، بردباری ، گذشت ، راستگوئی ، خوش زبانی ، ادب ، بزرگواری و انتقاد پذیری .

۳-  شرافت خانوادگی :

به معنی اصالت ، پاکی ، نجابت ، تدیّن ، خوشنامی و عزت . نه شهرت ، ثروت و موقعیت اجتماعی .

۴-  عقل :

امام صادق (ع) فرمود : عقل چیزی است که خداوند بوسیله آن ستایش می شود و بهشت توسط آن بدست می آید و امیرالمؤمنین (ع) فرمود : از ازدواج با احمق اجتناب کنید چون مصاحبت با وی ” بَلا ” و فرزندانش ” تباه ” می شوند .

 

ب : رعایت نکردن معیارهای کمال :

معیارهای کمال در ازدواج عبارت اند از :

۱- کـُفو و هم تا بودن از نظر ایمانی ، فکری و فرهنگی ، سنی و تحصیلاتی ، سیاسی ، اجتماعی و مالی .

۲- سلامت جسم و روح  

۳- جلب رضایت پدر.

۴- مهریه مناسب .

متأسفانه امروز مهریه ها با دو مشکل اساسی مواجه است و بصورت غیر منطقی در حال رشد و توسعه می باشد.

الف : سنگین بودن مهریه ها :

مانند سکه به اندازه سال تولد یا به وزن همسر و یا به تعداد انبیاء و …

 

ب : عدم توجه و رعایت نکردن پرداخت این حق شرعی زن .

چون در بسیاری از خانواده ها جا نیافتاده است و یک عبارت غلط معروف در میان عوام الناس وجود دارد که ” که داده و که گرفته است ” در حالیکه امام صادق (ع) می فرماید : اگر کسی با زنی ازدواج بکند و قصد نکند که مهریه او را بپردازد چنین شخصی در پیشگاه خداوند زنا کار محسوب می شود . و در این زمینه روایات متعددی از ائمه (ع) وجود دارد که در جلد هشتم روضه المتقین که شرح برکتاب من لا یحضره الفقیه است آورده و پیامبر خدا (ص) فرمود : خداوند همه گناهان را در روز قیامت می بخشد مگر مهریه زن را .

و امام صادق (ع) فرمود :

“ انَّ الاِمام یَقضی عَنِ المُؤمِنینَ الدُّیونَ ما خَلا مهورنَ النِساء ”

یعنی : امام مسلمین بدهیهای مؤمنان را ” در صورت عدم توان پرداخت ” می پردازد ، مگر مهریه زنان را که حق پرداخت آن را ندارد . مرحوم علامه مجلسی در ذیل این روایت می فرماید : علت عدم جواز پرداخت به خاطر شدت مهریه است که باید خود شوهر بپردازد .