یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۴/۱۱/۱۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۴ بهمن ۱۳۸۴

خطبه اول :            حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی با بیان روایتی از امام صادق (ع) در زمینه ” تقوای الهی“ اظهار داشت . سُئِل الصّادِقُ علیه السّلام عَن قولَهُ تعالی : إِتـَّـقـوا الله حَقَّ تـَقاتـُه . قالَ : یُطاعُ فـَلا یُعصی وَ یُذکـَرُ فَلا یُنسی وَ یـُشکـَرُ فَلا […]

خطبه اول :           

حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی با بیان روایتی از امام صادق (ع) در زمینه ” تقوای الهی“ اظهار داشت .

سُئِل الصّادِقُ علیه السّلام عَن قولَهُ تعالی : إِتـَّـقـوا الله حَقَّ تـَقاتـُه . قالَ : یُطاعُ فـَلا یُعصی وَ یُذکـَرُ فَلا یُنسی وَ یـُشکـَرُ فَلا یُکفَر

از امام صادق (ع) در مورد آیه ” اِتـَقوا لله حَق تـَقاتـُه ” سئوال شد ؟ در پاسخ فرمود : حق تقوا از خدا این است که اطاعت شود و نافرمانی نشود و پیوسته یاد شود و هرگز فراموش نگردد و سپاسگزاری شود و ناسپاسی نشود .

 

موضوع : تاریخ عزاداری شهدای کربلا

در ارتباط با ریشه و تاریخ برگزاری مراسم عزاداری بر ابا عبدالله الحسین علیه السلام و شهدای کربلا پرسشهای زیادی می شود و بعضاً عده ای از اشخاص نا آ گاه و یا مخالف با برگزاری مراسم عزاداری مطالب غیر صحیح می نویسند . مثلاً می نویسند : عزاداری ساخته پادشاهان صفوی در ایران است ! لذا ضرورت دارد موضوع از بُعد تاریخی مورد بررسی قرار بگیرد .

 

۱- عزاداری بنی هاشم :

از امام صادق (ع) روایت شده فرمود : پس از حادثه عاشورا هیچ بانوئی از بانوان بنی هاشم سرمه نکشیده و خُضاب ننموده و از خانه هیچ کس از بنی هاشم دودی که نشانه غذا پختن باشد بلند نشد ، تا آنکه ابن زیاد به هلاکت رسید . ما پس از فاجعه خونین عاشورا پیوسته اشک برچشم داشته ایم .

 

۲- عزاداری ائمه (ع) :

در روایات ، کتب تاریخی ، تراجم و مقاتل عزاداری ائمه علیه السلام بر اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا به حدّ تواتر نقل شده است بویژه در مورد امام زین العابدین ، امام محمد باقر(ع) ، امام صادق (ع) ، امام کاظم (ع) امام رضا (ع) و امام عصر (عج) صلوات الله علیهم اجمعین مخصوصاً در موارد زیر تأکید بیشتر داشتند .

الف : یاد آوری شهیدان کربلا و گریه بر آنان در مناسبتهای مختلف .

ب : برگزاری مجالس عزاداری و تشویق شاعران بر شعر خواندن در مصائب کربلا مانند خواندن کُمیت اسدی در محضر امام باقر(ع) و دِعبل خـُزاعی در محضر امام رضا (ع) که قصیده معروف تائیه را خواند .

ج : سفارش بر شیعیان و پیروان خود مبنی بر برپائی مجالس عزاداری .

د : تشریح و توضیح حوادث و جنایات بنی امیه در روز عاشورا در مناسبتهای مختلف .

 

۳- عزاداری شیعیان :

مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات از امام صادق علیه السلام روایت می کند که به عبد الله بن حَمّاد فرمود : به من گزارش رسیده گروههائی از اطراف کوفه و نقاط دیگر و نیز گروهی از خانمها در نیمه شعبان در کنار تربت پاک حسین بن علی (ع) اجتماع نموده و بر امام حسین نوحه سرایی کرده و قرآن تلاوت می کنند . و گروهی به نقل داستان و تاریخ و برخی دیگر به مرثیه خوانی مشغول هستند .حماد عرض کرد من خود شاهد چنین مراسمی بوده ام . امام فرمود : خدا را سپاس که برخی از مردم را علاقمند قرار داده تا به مدح و ستایش ما پرداخته و برای ما سوگواری کنند ، دشمنان ما را لعن و مورد اعتراض قرار داده ، کارهای زشت و ناپسند آنان را آشکار نمایند .

 

عزاداری در قرون بعدی :

بر اساس اظهارات مورخان بویژه کسانی که وقایع تاریخی را به ترتیب سنوات ثبت کرده اند مانند : ابن اثیر ، ابن الجوزی ، ابن کثیر ، یافعی ، مُقریزی ، ذهبی . عزاداری بر اباعبد الله الحسین و شهدای کربلا از زمان شهادت دایر بوده و تا زمان حاکمیت آل بویه در ایران و عراق نوعاً مخفی برگذار می شد ، لکن از آن زمان بصورت علنی برگذار گردید . ابن الجوزی می نویسد : در سال ۳۵۲ معزالدّوله دیلمی از حاکمان آل بویه دستور داد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن کنند ، در این روز بازارها بسته شد ، خرید و فروش متوقف گردید ، در بازارها خیمه ها بر پا کردند و مردم آب ننوشیدند و بر امام حسین ندبه می کردند . این روند استمرار پیدا کرد حتی در دوران حاکمیت فاطمیان در مصر و مراکش ، بازارها در روز عاشورا بسته می شد و عزاداری دسته جمعی صورت می گرفت .

در نهایت عصر حاکمیت صفویان در ایران بدلیل گرایشات شیعه گری آنان عزاداری اهل بیت و شهدای کربلا بصورت گسترده اجرا گردید …

 

سرودن شعر :

از قرن اول و دوران خود ائمه شاعران ، چه عرب زبان و چه فارسی زبان تا کنون در رثاء اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا شعر سروده اند . در میان آنان از اقشار مختلف وجود دارد : محدث ، فقیه ، فیلسوف ، عارف ، شیعه ، سنّی ، زیدی ، اسماعیلی و … بعضی از نویسندگان معروفین شعرا را ثبت کرده اند . از میان عرب زبانها ۲۳۰ نفر از آنجمله است . فرزدق ، کمیت اسدی ، دعبل خزاعی ، سید رضی ، سید مرتضی ، ابوالعلا معری ، شیخ بهائی ، بحرالعلوم ، شیخ کاظم ازری ، سید محسن امین ، محمد حسین کاشف الغطاء و …


 

 

 

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوم با بیان روایتی از امیرالمؤمنین به تحلیل مناسبتهای هفته پرداختند .

روایت تقوی :

امیرالمؤمنین (ع) فرمود : ” التّقوی أن یَتـَّقی المَرءُ کلَّ ما یُؤثِمه ” یعنی : تقوی این است که انسان از هر آنچه او را به گناه می کشاند پرهیز کند .

مناسبتها :

الف : دهه فجر :

از جمله حوادث مهم این دهه تعیین دولت موقت از سوی حضرت امام (ره) در روز ۱۵ بهمن ماه بنا به پیشنهاد شورای انقلاب است . این پرسش معمولاً مطرح می شود که اعضای دولت موقت دارای ویژگیها و خصوصیاتی بودند از قبیل : گرایش شدید به غرب ، ملّی گرائی و ناسیونالیسم ، اعتقاد به جدائی دین از سیاست ، عدم اعتقاد به ولایت فقیه . پس چرا در آن شرایط حساس ، سرنوشت انقلاب به دست چنین اشخاصی سپرده شد ؟ در پاسخ ، برخی از تحلیل گران چنین جواب داده اند :

۱- رهبر کبیر انقلاب تمایل نداشت روحانیون بصورت مستقیم مسئولیت دولتی داشته باشند .

۲- مهندس بازرگان و یارانش تنها چهره هائی بودند که در میان ملـّی گرایان و لیبرالها جنبه مذهبی داشتند .

۳- بر اساس فرمان امام این دولت موقت بود و تنها برای یک دوره انتقالی در نظر گرفته شده بود .

۴- شورای انقلاب شناخت درستی از توان مدیریتی نیروهای انقلابی نداشتند .

 

 

عملکرد و آثار حاکمیت دولت موقت :

۱- با توجه به تساهل و تسامح و سیاست گام به گام دولت بازرگان شهرهای مرزی کشور و دانشگاهها به میدان تاخت و تاز گروههای سیاسی تبدیل شدند . و جمعی از یاران امام توسط گروه فرقان ترور شدند مانند شهیدان : مطهری ، دکتر مفتح ، حاج مهدی عراقی ، قاضی طباطبایی ، سپهبد قرنی و ترور حضرات : هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی نا فرجام ماند . و تعداد زیادی از جنایتکاران دوران حاکمیت رژیم شاه ، موفق به فرار از کشور شدند .

۲- مخالفت و ضدیت با تأسیس نهادهای انقلابی از قبیل : کمیته انقلاب ، سپاه پاسداران ، دادگاههای انقلاب ، بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی .

۳- مخالفت صریح با اندیشه های امام از قبیل :

* امام در رفراندوم و نظرخواهی از مردم در مورد نوع حکومت فقط روی جمهوری اسلامی تأکید داشتند ولی دولت موقت بر طرح جمهوری دموکرات اسلامی تأکید می کردند .

* امام ازمجلس خبرگان قانون اساسی حمایت می فرمود . لکن دولت موقت در یکی ازجلسات خود به انحلال خبرگان رأی داد.

* امام می فرمود : ما انقلاب خود را صادر خواهیم کرد ، وزیر امور خارجه دولت موقت به صراحت اعلام کرد : ما قصد صادر کردن انقلاب خود را نداریم .

۴- اوج اختلاف و درگیری دولت موقت و نیروهای انقلاب در اعمال سیاست خارجی بود آنها عقیده داشتند آمریکا یک قدرت شکست ناپذیر است و نمی توان با او درگیر شد ، لذا نخست وزیر دولت موقت با مشاور امنیت ملّی رئیس جمهور آمریکا ملاقات کرد و در سفر شاه به آمریکا عکس العمل جدّی نشان نداد و در نهایت زمینه اشغال شدن لانه جاسوسی توسط دانشجویان و استعفای دولت موقت پس از نـُه ماه فراهم گردید .

 

 

شرایط موجود بین المللی :

ضرورت دارد در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نظری به شرایط موجود بین المللی و جایگاه نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم .

۱- ابّهت ابرقدرتها شکسته شده و ریاکاری سازمانهای بین المللی افشا گردیده .

۲- کشور آمریکا در میان ملل جهان بی حیثیت ترین و منفورترین کشورهاست .

۳- تمامی توطئه های آمریکا در خاورمیانه نقش برآب شده و نتیجه معکوس داده .

۴- در میان مسلمانان یک بیداری و بازگشت به اسلام بوجود آمده است و آثار آن را می توان در بسیاری از کشورهای اسلامی مشاهده کرد . از قبیل : پیروزی حزب الله در جنوب لبنان ، پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی مصر ، پیروزی حماس در انتخابات سرزمینهای اشغالی و شکست خوردن آمریکا در طرح استعماری صلح خاورمیانه .

 

 

تظاهرات علیه توهین به مقدسات :

در چند روز اخیر تعدادی از روزنامه های کشورهای اروپائی از قبیل دانمارک ، فرانسه ، آلمان ، هلند ، نروژ ، ایتالیا و اسپانیا با چاپ کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر بزرگوار اسلام بی شرمی و بی حیایی را به نهایت رسانده اند . لازم به ذکر است که اسلام ستیزی غربیان و اروپاییان ریشه تاریخی دارد ، بویژه بخش مهمی از اروپا خصوصاً دانمارک که شروع توطئه از آنجا بوده پیرو مارتین لوتر هستند ، همان کسیکه در قرن ۱۶ علیه دین مسیحیت قیام کرد و مذهب پروتستان لوتری را پایه گذاری کرد .

خوشبختانه مسلمانان در سطح جهان و بخصوص تعدادی از کشورهای اسلامی علیه این حرکت موضع گیری خوبی کردند و اکنون بحث مهم در میان مسلمانان تحریم اقتصادی این کشورها مطرح است . و امروز نیز در سرتاسر کشور اسلامی علیه این اقدام بی شرمانه تظاهرات صورت خواهد گرفت و مردم ایران با مشتهای گره کرده این توطئه را محکوم خواهند کرد .                

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر