یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۵/۰۳/۰۵) خطبه های نماز جمعه خوی – ۵ خرداد ۱۳۸۵

خطبه اول :  حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی عموم نماز گزاران را به رعایت تقوی دعوت کرده و اظهار داشتند .   هدف از سنگینی اعمال : هفته قبل مطرح گردید که در زمینه میزان اعمال ، چند نکته لازم به یادآوری است : نکته اول : در ارتباط با […]

خطبه اول :

 حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی عموم نماز گزاران را به رعایت تقوی دعوت کرده و اظهار داشتند .

 

هدف از سنگینی اعمال :

هفته قبل مطرح گردید که در زمینه میزان اعمال ، چند نکته لازم به یادآوری است :

نکته اول :

در ارتباط با مفهوم میزان بود که گفته شد برحسب مفاد روایات دارای یک مفهوم وسیع و گسترده است که حتی شامل انبیاء ، اوصیاء و ائمه علیهم السلام نیز می شود .

حتی از امام صادق (ع) سؤال شد :

” ما مَعنی المِیزان ؟” یعنی میزان چیست ؟

در پاسخ فرمودند : ” العَدلُ ” .

 

نکته دوم :

هدف از سنگینی و سبکی اعمال در این آیه شریفه چیست ؟ که می فرماید :

” فَامّا مَن ثـَقُلَت مَوازینَهُ فَهُوَ فِی عِیشَهٍ راضِیَه وَ امّا مَن خَفَّت مَوازینَهُ فَامُّهُ هاوِیَه ”

یعنی : اما کسی که ترازوهای عملش سنگین است او در یک زندگی سراسر رضایت بخش خواهد بود و اما کسیکه ترازوهایش سبک است جایگاه و پناهگاهش دوزخ است .

برای اینکه هم پاسخ به این پرسش داده شود و هم نوعی جمع بندی از مطالب جلسه گذشته داشته باشیم روایتی از امام صادق (ع) را نقل می کنیم .

این روایت را مرحوم احمد بن علی طبرسی از علمای قرن ششم و استاد ابن شهرآشوب در کتاب ارزشمند احتجاج نقل فرموده است .

لازم به یادآوری است که احتجاج یکی از کتب معتبر در میان دانشمندان شیعه است . بخش مهمی از اخبار این کتاب بصورت مرسل نقل شده است و در علت آن خود مؤلف در مقدمه کتاب می فرماید :

” وَ لا نأتی فی اکثر ما نورده من الاخبار بأسناده إمّا لوجود الاجماع علیه او موافقته لما دلّت علیه العقول او لاشتهاره فی السیر والکتب من المخالف و المؤالف“

یعنی : ما اکثر روایات این کتاب را بدون سند می آوریم و علل آن بخاطر اجماعی بودن مفاد آنها و یا اینکه موافق عقل بودن مفهوم آنها و یا بدلیل اشتهار آن روایت در کتب عموم مذاهب اسلامی است .

راوی از امام صادق (ع) می پرسد : ” أوَ لَیسَ تُوزَنُ الأعمالُ ؟ ”  

آیا اعمال انسانها در قیامت وزن نمی شوند ؟

امام در پاسخ فرمودند : ” لا لأن الاعمالَ لَیسَت اجساماً وَ انَّما هِی صِفَه ما عَمِلوا ”

یعنی : اعمال وزن نمی شوند چون آنها جسم نیستند بلکه عرض و صفت می باشند .

بعد امام در ادامه اضافه فرمودند :

” وَ انَّما یَحتاج اِلی وَزنِ الشئ مِن جَهل عَدد الأشیاء ”

یعنی : کسی به وزن نیاز دارد که تعداد اشیاء را نمی داند و سبک و سنگینی آنها را علم نداشته باشد .

” وَ إِنَّ الله لا یَخفی عَلیه شَیئٌ ”

در حالیکه چیزی بر خداوند پوشیده نیست .

راوی دوباره پرسید ؟ ” فَما مَعنی المیزان ؟ ”

پس معنی میزان چیست ؟

در پاسخ فرمود : ” أَلعَدلُ ” . مقصود از میزان عدالت است .

ظاهراً راوی پاسخ امام در مورد میزان به معنی عدل رانتوانست هظم کند چون مفهوم گسترده میزان از دیدگاه امام علی (ع) با برداشت عرفی راوی خیلی فاصله داشت لذا مجد داً از امام می پرسد :

” فَما مَعناهُ فِی کِتابِه فَمَن ثـَقُلَت مَوازینَهُ ”

یعنی : اگر معنی میزان عدل است آن وقت این آیه را که می فرماید :    

هر کس موازینش سنگین باشد تا آخر آیه … چگونه باید معنی کرد ؟ و سنگینی میزان چه مفهومی خواهد داشت ؟

امام صادق (ع) در پاسخ فرمودند :

” فَمَن رُجِّحَ عَمَلُهُ ” یعنی : مقصود از سنگینی ، ترجیح دادن عمل و کردار شایسته انسان است .      


 

 

  خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوّم مناسبتهای ذیل را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند :

ویژگیهای مدیریتی حضرت امام (ره) :

با توجه به اینکه در آستانه سالگرد رحلت رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت آیه ا… العظمی امام خمینی قدس سرّه قرار داریم ، لذا ضرورت دارد بعنوان اَدای دِین مطالبی از سیره آن بزرگوار را مطرح بسازیم تا ضمن تجدید عهد با آن عزیز سفرکرده توشه راهی برای خود اخذ کرده باشیم ؛ به نظر رسید توجه به ویژگیهای مدیریتی مناسب باشد .

 

الف : قاطعیت :

این ویژگی در ابعاد و مراحل مختلف زندگی سیاسی و مدیریتی امام ظهور و بروز داشت . از قبیل :

ــ تبیین و پی گیری اهداف و آرمانهای اسلامی و انقلابی خویش قبل از پیروزی و بعد از آن .

ــ در برخورد با مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران .

ــ در دفاع و حمایت از دین و ارزشهای مقدس دینی ، برخورد با توطئه سلمان رشدی از آن جمله است .

ـــ در مدیریت سیاسی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی .

 

ب : تأکید به اراده و قدرت مردم :

در طول ادوار مبارزاتی امام (ره) تأکید بر قدرت و اراده مردم از برجستگی خاص برخوردار بوده ؛ لذا آن بزرگوار تقریباً تمامی مشکلات را از طریق حمایت قاطع مردم و حضور اقشار مختلف در صحنه های سیاسی و اجتماعی مختلف حلّ می فرمودند : از قبیل :

ــ درخواست از آیه ا.. بروجردی در ایران و آیه ا… حکیم در عراق مبنی بر قیام علیه استعمار و استبداد با پشتوانه مردمی .

ــ علاقه نشان ندادن به مبارزات حزبی و گروهی قبل از پیروزی انقلاب .

ــ تأکید بر قدرت مردم در براندازی رژیم طاغوت و بیرون کردن استعمار غرب از کشور .

ــ مدیریت ۸ سال دفاع مقدس با راه اندازی بسیج مردمی که در جنگهای کلاسیک جهان و کشورها سابقه نداشت .

ــ حلّ کردن تمامی مشکلات سیاسی و امنیتی داخل کشور از طریق مردم .

 

ج : حفظ تعادل ارکان نظام :

با توجه به شرایط ویژه حاکم بر کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به حاکمیت رسیدن جریانهای سیاسی در ادوار مختلف تقریباً در طول ۱۱ سال رهبری امام بعد از پیروزی در میان ارکان و قوای مدیریتی کشور تنش سیاسی وجود داشت و بخش مهمی از وقت امام را تنش زدائی در میان مسئولان می گرفت . از جمله :

ــ اختلافات دوران تدوین قانون اساسی در میان خبرگان و دولت موقت .

ــ اختلافات دادگاههای انقلاب ، ارگانها و نهادهای انقلابی از یک طرف و دولت موقت از طرف دیگر .

ــ اختلافات دوران ریاست جمهوری بنی صدر .      

ــ حل اختلافات تشکلهای روحانی .

ــ حل اختلافات جریانهای سیاسی و دولت در طول ۸ سال دفاع مقدس .

ــ حل بسیاری از اختلافات مراکز استانها و شهرستانهای کشور .

 

 

موضوع توهین به قومیت ها :

به خاطر اهمّیت موضوع لازم است در یک فرصت مناسب یک تحلیل و بررسی گسترده در این زمینه داشته باشیم ؛ در عین حال با توجه به حوادث اخیر در بعضی از شهرستانهای آذربایجان لازم است چند نکته را متذکر بشوم :

۱- نقش آذربایجان :

اگر تاریخ ایران اسلامی را مورد مطالعه و بررسی قرار بدهیم خواهیم دید مردم ایران بخش مهمی از عزت و سربلندی و افتخارات خود را مدیون آذربایجان است .

ــ آذری ها در طول تاریخ همیشه مدافع و حامی اهل بیت (ع) و ولایت بوده اند .

ــ حوزه های علمیه ایران و عراق در ادوار مختلف تاریخی با محوریت دانشمندان و فقهای آذربایجان چرخیده است .

ــ در تمامی جنگهای ایران با سایر کشورها و قیامها و انقلابها بویژه در انقلاب مشروطه ، جنبش تنباکو و انقلاب اسلامی ایران مردم آذربایجان نقش سرنوشت ساز داشته اند .

ــ در دوران دفاع مقدس نقش و افتخار آفرینی جوانان آذربایجان زبانزد عموم است .

ــ در طول ۲۷ سال بعد از پیروزی بخش مهمّ مدیریت کلان کشور بعهده آذریها بوده و است .

 

توهین محکوم است :

توهین به هر شخصی ، یا گروهی و یا قومی با هر عنوان و انگیزه که باشد محکوم است و ما اقدام مذبوحانه کاریکاتوریست روزنامه ایران را شدیداً محکوم می کنیم ؛

و از مسئولان محترم نظام جمهوری اسلامی می خواهیم نگذارند این قبیل اقدامات که وحدت ملی را خدشه دار می کند تکرار شود و این قبیل اقدامات احمقانه را ریشه یابی نمایند و نگذارند که بعد از وقوع حوادث از روی ناچاری موضع انفعالی بگیرند .

قدر دانی :

از متانت و شناخت عمیق همشهریان عزیز از حساسیت شرایط که در نهایت با موضوع ، تؤام با بزرگواری و کرامت برخورد کردند کمال قدردانی و سپاسگزاری را داریم .

 

اخطار به دشمنان :

دشمنان و بدخواهان ملت ایران بویژه آمریکا بداند :” آزموده را ، آزمودن خطاست ”. بارها توطئه های پیچیده ای را در آذربایجان و سایر مناطق کشور به اجرا درآورده اند لکن ملت ایران بویژه مردم شجاع و غیرتمند آذربایجان همه آنها را خنثی کرده است ؛ لذا تصویب بودجه برای ایجاد اختلال در وحدت ملی و اسلامی مردم باز جواب نخواهد داد و توطئه آنها باز نقش بر آب خواهد شد و مردم آذربایجان شعار معروف خودش را سر می دهد که :

آذربایجان اویاخدی     انقلابا دایاخدی