یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۵/۰۳/۱۲) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۲ خرداد ۱۳۸۵

خطبه اول :   حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی عموم   نماز گزاران را به رعایت تقوی دعوت کرده و موضوع شفاعت در قیامت را مورد بررسی قرار داده اظهار داشتند . معنی شفاعت : لغت شناس معروف ، راغب اصفهانی در معنی شفاعت می نویسد : ” وَ اکثـَرُ ما یُسْتـَعمَل […]

خطبه اول :

  حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی عموم   نماز گزاران را به رعایت تقوی دعوت کرده و موضوع شفاعت در قیامت را مورد بررسی قرار داده اظهار داشتند .

معنی شفاعت : لغت شناس معروف ، راغب اصفهانی در معنی شفاعت می نویسد :

” وَ اکثـَرُ ما یُسْتـَعمَل فِی اِنضِمامِ مَن هُو أعلی حُرمَهً وَمَرتـَبَهً اِلی مَن هُو اَدْنی وَ مِنهُ الشَّفاعَهُ فِی القِیامَهِ ”

یعنی بیشتر کاربرد شفاعت در معنی پیوستن و انضمام به کسی که از نظر حرمت و مقام بالاتر از کسی که که مادون اوست بکار می رود و مورد شفاعت قرار می گیرد و از این معنی شفاعت در قیامت است .

 

اعتقاد به شفاعت :

در میان فِرق مختلف اسلامی در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد .

الف : خوارج ، معتزله و اکنون وهابیان :

منکر شفاعت هستند این گروهها که در تاریخ به افراطی گری معروف هستند نه تنها اعتقاد به شفاعت ندارند بلکه معتقدین به شفاعت را به انواع تهمت ها متهم می سازند و بخش مهمی از ایرادات وارد شده به موضوع شفاعت از ناحیه این گروههاست و در عصر حاضر نیز تعدادی از روشنفکران و کسانیکه به اسلام با دید سطحی نگاه می کنند همین اعتقاد را دارند و معیار سنجش آنان عقل ناقص و برداشتهای سطحی آنان از معارف دینی است .

 

ب : شفاعت در مذاهب معروف اهل سنّت :

در کتاب الموسوعه الفقهیه می نویسد :

” أجمَعَ أهلُ السُـنـَّهِ وَ الْجَماعَهِ عَلی وقوعِ الشـَفاعَهِ فِی الآخِرهِ وَ وُجوبِ الأیمانِ بِها ”

یعنی اهل سنّت و جماعت بر وقوع شفاعت در روز آخرت و واجب بودن ایمان بر شفاعت اجماع و اتفاق دارند .

بعداً به تعدادی از آیات قرآن و سنّت رسولخدا (ص) استدلال نموده است و بر تعدادی از شفاعت کنندگان نیز همانند ملائکه ، رسولخدا (ص) و مؤمنان نیز اشاره می کند . متـّقی هندی در کتاب کنزالعمال روایات مربوط به شفاعت را از طریق اهل سنّت آورده است .

 

ج : شفاعت در اعتقاد شیعه :

تعبیرات دانشمندان مختلف است . مرحوم خواجه نصیر طوسی در تجرید الاعتقاد می فرماید :

” إتـَّفـَقـَتِ الْعُلـَماءُ عَلی ثــُبوتِ الشِفاعَهِ ”

مرحوم علامه حلی در شرح عبارات مذکور می فرماید :

” إتـَّفـَقـَتِ العُلـَماءُ عَلی ثــُبوتِ الشِفاعَهِ لِلنَبی (ص) ”

 

 

علامه طباطبائی (ره) :

بعد از بحث مفصل در مورد معنی و حقیقت شفاعت در جلد اول تفسیر المیزان می فرماید :

” فَقـَدْ ثـَبَتَ بِما مَرَّ صِّحَهُ تـَحَقـُّقِ الشـَفاعَهِ عِندَهُ تَعالی فِی الجُملهِ فِیما لا یُوجِبُ مَحذورَاً لا یَلیقُ بِساحَهِ کِبریائِه تـَعالی ”

یعنی : از مجموع این بیانات معلوم شد که شفاعت کردن در پیشگاه خداوند در صورتی که مستلزم محذوری که متناسب با مقام کبریائی حق نباشد اجمالاً صحیح است .

و در ادامه مطالب مذکور می فرماید :

”وَ سَتـَعْرِفُ أنَّ الکِتابَ وَ کذلِک السُّنَهَ لا یـُثـْبِتانِ أزْیَدَ مِنْ ذلِکَ“

یعنی بعداً معلوم خواهد شد که قرآن و اخبار نیز بیش از این دلالت ندارد .      


    

 خطبه دوم:

خطیب در خطبه دوّم مناسبتهای ذیل را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند :

ویژگیهای مدیریتی امام خمینی (ره) :

با در نظر داشتن اینکه در آستانه سالگرد رحلت جانگداز حضرت آیه ا… العظمی امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران قرار داریم از هفته گذشته بحثی را تحت عنوان ویژگیهای مدیریتی امام آغاز کردیم ؛ در جلسه قبلی محورهای زیر مطرح گردید .

الف : قاطعیت در مواضع .  

ب : تأکید بر قدرت و اراده مردم .    

ج : حفظ تعادل ارکان نظام .

و اکنون ادامه بحث :  

 

 

د : فراهم سازی زمینه های اجرائی کردن احکام اسلامی .

در واقع می توان گفت یکی از هنرنمائی های مهم و اساسی حضرت امام (ره)همین بخش بوده چون با توجه به شرایط موجود در آن زمان که امام وارد میدان مبارزه شدند اگر نمی بود قدرت علمی و قداست معنوی امام که در مراکز علمی بوی‍ژه در حوزه علمیه قم انعکاس خارجی داشت ، قطعاً این حرکت محکوم به شکست بود به دلیل اینکه :

۱- با در نظر داشتن شرایط بوجود آمده از صدر اسلام که همیشه حکومتها در اختیار غاصبان و ستمگران قرار داشت و نوعاً مبارزات و قیامهای مردمی با شکست مواجه شده بود ، لذا روحانیت شیعه و حوزه های علمیه از تشکیل حکومت اسلامی تقریباً ناامید شده بودند و دایره فعالیتهای خویش را به بررسیهای علمی احکام اسلامی اختصاص داده بودند .

۲- از سوی دیگر دین و مظاهر دینی و متدینان جامعه بویژه روحانیت حتی در آن مقدار ناچیزی که از مسائل عبادی در جامعه مورد توجه بود از سوی عمّال حکومت ، روشنفکران وابسته ، اشخاص و گروههای الحادی مورد سرزنش و تمسخر قرار می گرفتند و القابی همانند ارتجاعی ، قشری ، مفت خور و اُمّل نثار آنان می شد .

۳- در تبلیغات گسترده استعمار و عوامل داخلی آن مبنی بر جدائی دین از سیاست آثار و نتایج تخریبی خودش را در افکار عمومی متدیّنان و حتی تعدادی از روحانیان گذاشته بود ، لذا هر اقدامی که از ناحیه روحانیان بیدار و متعهد صورت می گرفت با چسباندن اتهام آخوند سیاسی و طرفدار وهابیت از صحنه خارج و منزوی می کردند .

در چنین شرایط حاکم بر کشور ایران حضرت امام شجاعانه وارد میدان شدند و برای مطرح کردن دستورات سیاسی و اجتماعی دین مقدس اسلام به زمینه سازی پرداختند .

 

الف : تأکید بر حکومت اسلامی عصر رسولخدا (ص) :

در سخنرانیهای مختلف روی این موضوع تأکید داشتند که خود رسولخدا (ص) در مدینه حکومت اسلامی تشکیل دادند و خلفای بعد از وی نیز از این سیره استفاده نمودند از جمله امیرالمؤمنین (ع) در کوفه اقدام به تشکیل حکومت کردند و باز روی این نکته تأکید کردند که اگر ائمه علیهم السلام نتوانستند حکومت اسلامی تشکیل بدهند چون شرایط فراهم نبود .

ب : باز در سخنرانیها روی این موضوع تأکید می فرمودند که بسیاری از احکام و دستورات اسلام بدون تشکیل حکومت امکان اجرا شدن در جامعه ندارد مانند : قضاوت ، قصاص حدود اسلامی ، جهاد و دفاع از کیان اسلام و مسلمین و …

ج : عده ای از متدینان ساده لوح و حتی روحانیان سطحی نگر برخی از مفاهیم دینی و ارزشی را برای راحت طلبی و در امان ماندن از آفات مبارزه با طاغوت مستمسک قرار داده بودند از قبیل : انتظار فرج ، صبر و تقیه ؛ لذا امام در یک اقدام شجاعانه و تاریخی تقیه را تحریم کردند تا دیگر بهانه ای برای فرار از مبارزه با استعمار و استبداد وجود نداشته باشد .

د : امام در طول اقامت اجباری خویش در کشور عراق حدود چهارده سال مبانی حکومت اسلامی را در قالب دروس فقه استدلالی تبیین فرمودند .

هــ : مهم تر از همه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت اسلامی تشکیل دادند و عملاً اثبات کردند که احکام مترقی دین اسلام در تمامی زمانها قابلیت پیاده شدن را دارند .

 

 

پیشنهاد مذاکره از جانب آمریکا :

روز چهارشنبه ۱۰/۳/۸۵ یک پیام رسمی از جانب آمریکا تقدیم وزارت خارجه ایران گردید . خلاصه محتوای این پیام که قبلاً از طریق وزیر امور خارجه آمریکا اعلان شده بود اینکه ایران تمامی فعالیتهای هسته ای خودش را به حالت تعلیق در بیاورد تا آمریکا در جلسات سه کشور اروپائی حضور پیدا کرده و بصورت مستقیم با ایران مذاکره نماید .

نکته مهمی که در این زمینه لازم به توجه و دقت است اینکه این پیشنهاد صرفاً یک اقدام تاکتیکی است تا آمریکا بتواند بدینوسیله از بن بست موجود خارج شود . بدلیل اینکه :

الف : آمریکا می خواست یک اجماع جهانی علیه پرونده هسته ای ایران درست کند که شکست خورد . در طول هفته گذشته تعداد زیادی از رجال سیاسی و وزرای امور خارجه ۱۱۶ کشور عضو پیمان عدم تعهد بر حق مسلم ایران در استفاده از انرژی هسته ای تأکید کردند .

ب : حتی آمریکا در ایجاد وحدت میان اعضای شورای امنیت عاجز مانده و طی جلسات متعدد رسمی و غیر رسمی نتوانست علیه ایران قطع نامه صادر بکند .

ج : مواضع قاطع مسئولان نظام جمهوری اسلامی در استفاده از حق مسلم خویش و عدم تأثیر تهدیدات آمریکا مزید برعلت بود .          

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر