یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۵/۰۳/۲۶) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۶ خرداد ۱۳۸۵

خطبه اول :  حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی بعد از دعوت نمازگزاران به رعایت تقوی در ادامه موضوع شفاعت در قیامت اظهار داشتند .   شفاعت مخصوص خداست : در جلسه گذشته بیان شد که مفسران قرآن بوی‍ژه در تفاسیر موضوعی آیات مربوط به موضوع شفاعت به چند گروه تقسیم […]

خطبه اول : 

حجت الاسلام شکوری در خطبه اوّل نماز جمعه شهرستان خوی بعد از دعوت نمازگزاران به رعایت تقوی در ادامه موضوع شفاعت در قیامت اظهار داشتند .

 

شفاعت مخصوص خداست :

در جلسه گذشته بیان شد که مفسران قرآن بوی‍ژه در تفاسیر موضوعی آیات مربوط به موضوع شفاعت به چند گروه تقسیم شده است ؛ گروه اوّل آیاتی بودند که ظاهر آنها اصل شفاعت را ردّ می کردند که در هفته قبلی تا حدودی توضیح داده شد .

اکنون به بررسی گروه دوّم می پردازیم که می گویند شفاعت ویژه خداوند است و دیگران حق شفاعت ندارند .

” ما لـَکـُمْ مِنْ دُونِهِ مَنْ وَلـّیٍ وَ لا شـَفیعٍ ”

(سوره سجده ۴)

هیچ ولی و شفاعت کننده ای برای شما جز او نیست .

” قـُل لِلـّه الشـَّفاعَه ُ جَمیعاً لـَهُ مُلکُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ ”

(سوره زمر ۴۴)

بگو تمام شفاعت از آن خدا است زیرا حاکمیت آسمانها و زمین از آن اوست .

” لـَیسَ لـَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلـِّیٌ وَ لا شـَفیعٌ ” (سوره انعام ۵۱)

نیست برای آنان جز او (خداوند) سرپرست و شفاعت کننده ای .

” لـَیسَ لـَها مِنْ دُونِ اللهِ وَلـِّیٌ شـَفیعٌ ” (سوره انعام ۷۰)

قبل از ترجمه آیه لازم است ابتدای آن نیز اجمالاً ترجمه و تفسیر شود تا برسیم به این بخش که به موضوع شفاعت ارتباط پیدا می کند .

در ابتدای همین آیه ، خدا خطاب به رسولخدا (ص) می فرماید :

” وَ ذَرَ الذَّینَ إِتـَخِذوا دینـَهُم لـَعِباً وَ لـَهواً وَ غـَرَّ تـْهُمُ الحَیوهُ الدُّنیا ”

از کسانی که دین و آئین خود را به بازی و سرگرمی گرفته و دنیا آنان را مغرور ساخته اعراض کن .

” وَ ذَکـِّرْ بـِه أنْ تـُبْسَلَ نـَفـْسٌ بِما کـَسَبَتْ ”

و به آنان در برابر این اعمال بوسیله قرآن هشدار داده و یادآوری نما .

 

 

دو دستور خدا :

در این آیه خداوند به پیامبر (ص) دو دستور صادر فرموده :

الف : ” وَ ذَرِالذّینَ ”

رها کردن و واگذاردن آنانی که دین را به بازی و شوخی گرفته اند یعنی پیامبر و به تبع ایشان سایر مؤمنان نباید با چنین اشخاص ارتباط داشته باشند .

در این رابطه دو نفر از مفسران بیان کوتاه ولی گویا و جامع دارند .

یکی مرحوم محمد جواد مغنیه ، از علمای برجسته لبنان در تفسیر کاشف می فرماید :

” وَ کـُلُّ مَنْ إنـْتـَسَبَ اِلی دِینٍ مِنَ الادیانِ وَ لـَمْ یَحـْتـَرِمْ وَ یَقـْدِسْ جَمیعَ مَبادِئِهِ وَ اَحـْکامِهِ فـَقـَد اِتـَّخَذَ دِینـَهُ لـَعِبَاً وَ لـَهْوَاً ”

یعنی هرکس منتسب به دینی از ادیان باشد لکن تمامی مبادی و احکام او را محترم و مقدس نشمارد چنین شخصی در واقع دینش را به شوخی و بازی گرفته است .

دیگری رشید رضا ، دانشمند مصری اهل سنـّت در تفسیر المنار می نویسد :

” هُوَ (ذَرِالذّینَ) اِشارَهٌ اِلی مَنْ یَتـَوَسَّلُ بِدینِهِ اِلی دُنـْیاهُ وَ اِذا تـَأمَّلْتَ فِی حالَ اَکثـَرِ الْخَلقِ وَجَّدْ تـَهُمْ مُوصوفِینَ بـِهذِهِ الصِّفـَه وَداخِلینَ تـَحـْتَ هذِهِ الْحالـَه ”

یعنی مقصود از اینکه خدا به پیامبر می فرماید آنان را واگذار اشاره به کسانی است که دینشان را وسیله رسیدن به دنیای خود قرار می دهند لذا اگر زندگی اکثر مردم را مورد تأمل قرار بدهید خواهید دید که دارای همین صفت می باشند .

 

ب : ” وَ ذَّ کِرْ بـِهْ ”

دستور دوم این است که به تبلیغ و روشنگری بپرداز و احکام الهی را در سطح گسترده بیان کن چون احتمال دارد همان انسانهای غفلت زده بسوی حق برگردند و درنهایت بعنوان هشدار به چنین اشخاص می فرماید : ” لـَیسَ لـَها مِنْ دُونِ اللهِ وَلیٌ وَ لا شـَفیعٌ ”

(در روز قیامت) جز خدا نه یار و یاوری دارند و نه شفاعت کننده ای .

 

 

نتیجه :

به صورتی که ملاحظه گردید مفاد و دلالت هر چهار آیه شریفه این بود که در روز قیامت شفاعت کردن اختصاص به خداوند دارد و سایرین از مخلوقات وی حق تصرف در این امور ندارند در عین حال باید منتظر بررسی گروههای دیگر آیات و درنهایت جمع بندی نهائی باشیم .

 

سؤال :

بعضی از مفسران قرآن در مورد مفاد آیات این گروه پرسشی را مطرح کرده اند بدین صورت که چطور ممکن است خداوند نزد خودش شفاعت بکند ؟

 

جواب :

الف : مقصود از شفاعت خداوند کمک و عنایت او به بندگان است لذا اینکه واسطه در شفاعت بشود .

ب : با توجه به اینکه تدبیر تمامی امور در اختیار خداوند است و در مباحث آینده اشاره خواهد شد که شفاعت دیگران نیز با اجازه و اذن وی صورت خواهد گرفت پس اصل شفاعت از ناحیه خود خداوند است لذا امیر المؤمنین در فرازی از دعای کمیل می فرماید :

” اَسـْتـَشفِعُ بِکَ اِلی نـَفـْسِکَ ”

من به وسیله تو نزد تو شفاعت می طلبم .    


 

 

خطبه دوم:

خطیب در خطبه دوّم مناسبتهای ذیل را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند :

۱- سالگرد شهادت محمد بخارائی ، حاج صادق امانی ، رضا صفار هرندی ، مرتضی نیک نژاد از شهدای مؤتلفه اسلامی .

مؤتلفه اسلامی پس از حمله رژیم شاه به فیضیه و قیام ۱۵ خرداد ، با دستور امام (ره) شکل گرفت . با توجه به تلاشهای زیاد حسنعلی منصور نخست وزیر شاه برای تصویب کاپـیتولاسیون توسط این گروه به اعدام محکوم شد و عملی گردید و چهار مرد شجاع و دلاور مذکور در این راستا دستگیر و در سیاه چالهای رژیم شاه شکنجه و اعدام شدند .

 

۲– ۲۷ خرداد سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است .

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۶۱ با پـیشنهاد آیه ا… هاشمی رفسنجانی به حضرت امام (ره) و تصویب ایشان در ۲۷ خرداد همان سال تأسیس شد . لازم به یادآوری است که دانشگاه آزاد نیز همانند سایر ارگانها و نهادهای انقلابی تاریخچه پـر دردسرو فراز و نشیب های زیادی داشته ، مدتی جریانهای سیاسی داخلی و خارجی علیه آن موضع گیری کردند حتی بعضاً خودی ها که خود را پـیـرو خط امام معرفی می کردند علیه این اقدام علمی امام موضع گیری کردند ؛ لکن دانشگاه علی رغم همه کارشکنی ها به فعالیت تکاملی خود استمرار بخشید .

می توان با قاطعیت ادعا کرد که دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران را از یک بحران فرهنگی و علمی نجات داد . برای اثبات این مدعی لازم است چند آمار مورد اشاره قرار بگیرد :

۱تعداد واحد های کل کشور : ۳۳۰ واحد و مرکز .

۲تعداد دانشجو : یک میلیون و دویست هزار نفر .

۳- تعداد فارغ التحصیلان : پانزده میلیون نفر .

۴- اعضای هیئت علمی : سی و پنج هزار نفر تمام وقت و نیمه وقت .

۵- راه اندازی : ۱۵ بیمارستان تخصصی ، ۴۰ درمانگاه ، ۸۰۰ خوابگاه دانشجوئی .

 

واحد خوی :

در سال ۶۴ خرداد ماه تأسیس شده است و اکنون یکی از واحدهای خیلی بزرگ منطقه ۲ می باشد :

با تعداد : پنج هزار و هشتصد دانشجو .      

تعداد هیئت علمی : ۱۳۰ نفر

تعداد رشته ها : ۴۳ رشته از کاردانی الی کارشناسی ارشد ، ۱۳ رشته در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تکمیل پرونده هستند .        

تعداد کتاب کتابخانه : پنجاه هزار جلد و اخیراً به کتابخانه دیجیتالی مجهز شده است .

رتبه های اخذ شده واحد : واحد برتر فرهنگی ، مقام دوم در ساخت و ساز و توسعه در منطقه ، یعنی در میان ۶۰ واحد منطقه ۲ ، پیشتاز در حضور در همایشهای خارجی از قبیل : ایتالیا ، رومانی ، چین ، ترکیه و تایلند .

 

 

تحلیلی بر مراکز انقلاب :

لازم میدانم به یک موضوع اساسی و ریشه ای اشاره ای داشته باشم تا پاسخ بسیاری از پرسشها در زمینه دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز تأسیس شده بعد از انقلاب اسلامی اجمالاً روشن گردد .بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چند عامل دست به دست هم داد در نهایت زمینه راه اندازی یک سیستم کارآمد و متـناسب با ارزشها و آرمانهای انقلاب را از دست رهبری انقلاب گرفت :

۱- حاکمیت لیـبرالها بر کشور در سالهای اولیه بعد از پیروزی انقلاب .

۲- فشار کشورهای خارجی از طریق تبلیغات علیه رهبران مذهبی .

۳- تحریک عواطف و افکار عمومی داخلی و خارجی علیه مواضع انقلابی مسئولان .

۴- ناشی گری مسئولان انقلاب در ابتدای پیروزی .  

لذا مسئولان نظام جمهوری اسلامی از روی ناچاری ساختار اداری قبل از پیروزی را حفظ کردند ؛ لکن در زمینه های مختلف مراکز موازی بوجود آوردند مانند :

       سپاه پاسداران در کنار ارتش .

       کمیته انقلاب در کنار شهربانی .

       نهضت سواد آموزی در کنار آموزش و پرورش .

       دانشگاه آزاد در کنار دانشگاه دولتی .

       جهاد سازندگی در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد .

       دادگاههای انقلاب در کنار قوه قضائیه .

       و چندین نهاد و ارگان موازی دیگر .

لذا اگر حوادث و جریانات بعد از پیروزی انقلاب تا کنون را از ذهن خود بگذرانیم بیشترین تبلیغات ، جوّ ها ، شانتاژها ، کارشکنی ها و جوّ سازی ها از ناحیه دشمنان خارجی و مخالفان داخلی انقلاب اسلامی بر محور همین مراکز انقلابی دور می زند پس بر عموم ملت متعهد و انقلابی ایران است که از این سرمایه های عظیم و یادگارهای ماندگار حضرت امام (ره) با تمامی قوا حفاظت و حراست نمایند .