یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۵/۰۴/۳۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۳۰ تیر ۱۳۸۵

خطبه اول :  حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی ضمن دعوت کردن نمازگزارن به رعایت کردن تقوی بحثی را تحت عنوان مروری بر سیره رسولخدا (ص) را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشتند . اگر پرسیده شود بررسی سیره رسولخدا (ص) چه ضرورتی دارد ؟ در پاسخ باید گفت : […]

خطبه اول : 

حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی ضمن دعوت کردن نمازگزارن به رعایت کردن تقوی بحثی را تحت عنوان مروری بر سیره رسولخدا (ص) را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشتند .

اگر پرسیده شود بررسی سیره رسولخدا (ص) چه ضرورتی دارد ؟ در پاسخ باید گفت :

الف : خداوند پیروی از پیامبر (ص) را واجب کرده است :

۱- در سوره حشر آیه ۷ می فرماید :

” و َما أتیکُمُ الرَّسُولَ فَخُذوهُ وَ ما نَهیکُم عَنه فَانـْـتَهُوا ”

یعنی : آنچه را رسولخدا (ص) برای شما آورده است بگیرید و اجرا کنید و آنچه را از آن نهی کرده است از آن خودداری نمائید .

بر اساس مفاد این آیه عموم مسلمانان موظفند اوامر و نواهی پیامبر (ص) را به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند .

 

۲– در سوره نساء آیه ۸۰ می فرماید :

” مَن یُطعِ الرَّسُولَ فَقَد اَطاعَ اللهَ ”

کسیکه از پیامبر (ص) اطاعت کند خدا را اطاعت کرده است .

این آیه اطاعت رسول الله را عین اطاعت خدا شمرده است ، لذا اگر شیعه پیروی و اطاعت از ائمه دوازده گانه را واجب می داند ؛ چون بر اساس مفاد حدیث ثـقلین اطاعت ائمه عین اطاعت رسولخدا (ص) می باشد ؛ لذا ” کـَفانا کِتابُ اللهِ ” عبارتی است باطل.

 

 

ب : پیامبر (ص) اسوه حسنه است :

بشر طوری آفریده شده که از دیگران متأثر می شود و این تأثیر پذیری چه مثبت و چه منفی نقش اساسی در تربیت فردی و اجتماعی وی دارد . اگر تاریخ جوامع بشری را مورد بررسی قرار بدهیم ، خواهیم دید عامل اصلی بسیاری از حوادث تلخ و شیرین تاریخ را روحیه تأثیر پذیری انسانها بوجود آورده است .

لذا خداوند برای هدایت و تکامل بشر پیامبران را بعنوان سرمشق (اسوه) حسنه معرفی فرموده است ، قرآن در حق حضرت ابراهیم (ع) می فرماید :

” قَد کانَ لَکُم اُسوَهٌ حَسَنَهٌ فِی اِبراهیمَ ”

برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم وجود دارد .

در مورد پیامبر اعظم (ص) نیز می فرماید :

” لَقَد کانَ لَکُم فِی رَسُولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَهٌ ”

مسلماً برای شما در زندگی رسولخدا سرمشق نیکوئی وجود دارد .

این سرمشق پیامبر (ص) دایره خیلی وسیع و گسترده دارد و شامل تمامی صحنه ها می شود ؛ لذا امیر المؤمنین (ع) با آن شجاعت و شهامت بی بدلیل خود در نهج البلاغه می فرماید :

” کُنّا اِذا احـْـمَرَّ البَأسُ اِتَّـقَینا بِرَسُولِ الله فَلَمْ یَکُنْ اَحَدٌ مِنّا اَقرَبَ اِلی اَلعَدُوُّ مِنهُ ”

هرگاه آتش جنگ سخت شعله ور می شد ما به رسولخدا (ص) پناه می بردیم و هیچ یک از ما به دشمن نزدیکتر از او نبود .

 

 

ج : فلسفه بعثت پیامبران :

در آیات متعدد قرآن برای بعثت پیامبران الهی ۱۰ فلسفه و حکمت بیان شده است .

۱-۲ – تعلیم و تربیت :

” یُزَکـّیهِم وَ یُعلِمُهُم الکِتابَ ”

۳- اقامه قسط و عدل :

” لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّـناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالقِسطِ ”

۴- آزادی انسانها از قید اسارت و استبداد حاکمان جور :

” وَ یَضَع عَنهُمْ اِصرَهُم وَ الاَغلالَ اَلـَّتی کانَتْ عَلَیهِم ”

۵- خارج ساختن مردم از ظلمات :

” لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُلماتِ اِلیَ النُّور ”

۶- بشارت و انذار :

” وَ ما نُرسِلُ المُرسَلینَ اِلاّ مُبَشِّرینَ وَ مُنذِرینَ ”

۷- اتمام حجت برای بشر :

” لِئَلا یَکُونَ لِلنّاسِ عَلی الله حُجَهً بَعدَ الرُسُل ”

۸- رفع کردن اختلافات جوامع :

” … لِیَحْــکُمَ بَینَ الناسِ فِیما اِختَلَفُوا ”

۹- تذکر و یادآوری نسبت به فطریات :

” فَذَکِّر اِنَّما اَنتَ مُذَکِّر ”

۱۰- دعوت به حیات و زندگی انسانی :

” … اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم ”    


      

خطبه دوم: 

خطیب در خطبه دوّم مناسبتهای ذیل را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند :

۱- قیام ۳۰ تیر :

در چنین روزی در سال ۳۱ مردم متعهد ایران به رهبری آیه ا… کاشانی علیه رژیم پهلوی قیام کردند که از جمله آثار این قیام روی کارآمدن دکتر مصدق بود لکن به دلیل از دست دادن پشتوانه مردمی نخست وزیری وی بیشتر از ۱۳ ماه دوام نیاورد و سرانجام با کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ آمریکا دولت مصدق سرنگون شد .

 

۲- حلول ماه رجب :

در آستانه ماه رجب قرار داریم پیامبر اکرم (ص) در شأن این ماه فرمود :

” لا یـُقارِنُهُ شَهرٌ مِنَ الشُهُورِ حُرمَهً وَ فَضلاً عِندَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی وَ کانَ اَهلَ الجاهِلیَهِ یُعَظـِّـمُونَه ”

هیچکدام از ماهها به حرمت و فضیلت آن در پیشگاه خداوند نمی رسد حتی در عصر جاهلیت نیز این ماه را بزرگ می شمردند.

امام کاظم (ع) فرمودند : رجب ماه بزرگی است که خداوند در آن حسنات را مضاعف می کند و گناهان را نابود می سازد .

” مَن صامَ یَومَاً مَن رَجَب تَباعَدَت عَنهُ النّارُ مَسیرَهَ مِائَهِ سَنَهٍ وَ مَن صامَ ثَلاثَهَ اَیّامٍ وَ جَبَت لَهُ الجَنَّهُ ”

و هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد آتش به اندازه یکصد سال از او دور می شود و هر کس سه روز روزه بگیرد بهشت بر وی واجب می شود .

 

شهادت امام هادی (ع) :

در سال شهادت امام علی النقی (ع) میان دانشمندان و مورخین اتفاق نظر وجود دارد که سال ۲۵۴ ق بوده اما در مورد روز شهادت اختلاف است .

الف: ۲۷ جمادی الآخره بنا به نقل کلینی در کافی و مسعودی در مروج الذهب .

ب : ماه رجب به طور مطلق بنا به نقل شیخ مفید در ارشاد ، شیخ طوسی در تهذیب .

ج : ۳ رجب شیخ طوسی در المصباح المجتهد ، شیخ مفید در مسارالشیعه و نوبختی در فِرَقُ الشیعه .

 

ولادت امام محمد باقر (ع) :

در اوّل رجب بنا به نقل : مرحوم کلینی درمسارالشیعه ، ابن شهرآشوب در مناقب و غضایری در تاریخ الغفاری .

سوم صفر بنا به نقل : شهید اول در دروس ، اَربِلی در کشف الغمه ، ابن صبّاغ مالکی در فصول المُهمه ، فـَتّال نیشابوری در روضه الواعضین .

 

جنایات اسرائیل در لبنان :

به دلیل نبود فرصت لازم از تحلیل گسترده در این زمینه معذوریم لکن چند مطلب را بصورت فهرست مورد اشاره قرار می دهیم .

الف : ابتدا برخود لازم می دانم از صداوسیمای جمهوری اسلامی کمال قدردانی و سپاسگزاری را داشته باشم که در پوشش خبری جنگ خیلی موفق عمل کرد تمامی حوادث و اتفاقات را دقیق و مستند گزارش کرد و با کارشناسان متعدد سیاسی و نظامی ریشه ها و علل جنایات اسرائیل و سکوت مجامع بین الملل را به تحلیل کشید و رشادتهای حزب الله را خیلی خوب منعکس کرد .

 

ب : علل سکوت کشورهای اسلامی :

از جمله مسائلی که بمراتب بیشتر از جنایات اسرائیل در غزه و لبنان انسان را رنج می دهد سکوت مرگبار سران کشورهای اسلامی و بعضاً محکومیت تلویحی و شرم آور حزب الله لبنان است . در عین حال باید ریشه این سکوت را در موارد زیر جستجو کرد :

۱- نوعاً سران کشورهای اسلامی وابسته به استکبار جهانی هستند لذا قدرت اظهار نظر را بدون اجازه ابرقدرتها ندارند .

۲- ترس از اُبهت ظاهری و پوشالی اسرائیل .

۳- تن دادن به سازش ذلت بار با اسرائیل که حماس و حزب الله را بزرگترین مانع برای خود می دانند لذا مجازات شدن هر دو گروه از سوی اسرائیل و غرب را به نفع خود تفسیر می کنند .

ج : با توجه به نوع حملات و جنایات اسرائیل در غزّه و لبنان از قبیل :

بمباران مناطق مسکونی، تجاری ، اداری و دستگیری مسئولان دولت خود گردان حماس ، تهدید به ترور سید حسن نصراله ، تهدید سوریه به حمله نظامی ، متهم کردن جمهوری اسلامی ایران ، حمایت علنی آمریکا و انگلستان از جنایات اسرائیل و سکوت بی شرمانه مجامع به اصطلاح مدافع حقوق بشر بویژه سازمان ملل همه اینها نشان می دهد پدیده جدیدی در خاورمیانه در حال شکل گیری است و این پدیده شوم می تواند طرح خائنانه و آمریکائی خاورمیانه بزرگ باشد و یا هر توطئه دیگر علیه اسلام و مسلمانان ؛ لذا هوشیاری توأم با حفظ وحدت در میان ملل اسلامی از ضروریات است .

د : در عین حال مؤثر ترین و موفق ترین حرکت ، بسیج افکار عمومی مسلمانان و ملل آزاده جهان علیه اسرائیل ، قدرتهای استکباری و مجامع بین المللی بی خاصیت است که آثار و برکات آن را در آینده نه چندان دورشاهد خواهیم بود . انشاء ا…