یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۵/۰۷/۲۱) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۱ مهر ۱۳۸۵

خطبه اول :  حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی موضوع مظلومیت امیر مؤمنان (ع) را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشتند . امروز روز ضربت خوردن مولی الموحدین و امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (ع) است ؛ من این مصیبت را به عموم مسلمانان ، آزادی خواهان و مظلومان جهان […]

خطبه اول : 

حجت الاسلام شکوری در خطبه اول نماز جمعه شهرستان خوی موضوع مظلومیت امیر مؤمنان (ع) را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشتند . امروز روز ضربت خوردن مولی الموحدین و امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب (ع) است ؛ من این مصیبت را به عموم مسلمانان ، آزادی خواهان و مظلومان جهان تسلیت می گویم . امروز خطبه اول را به بیان مظلومیت آن بزرگوار از زبان خودشان اختصاص می دهم . مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص از پیامبر اعظم (ص) نقل می کند که فرمود :

” ذِکرُ عَلِیٍّ عِبادَهٌ ” یاد علی (ع) عبادت است .

الف : وقتی که طلحه و زبیر پیمان شکنی کردند و به بصره رفته و آنجا را تحت سلطه خود درآوردند به آن بزرگوار پیشنهاد شد با آنان درگیر نشوند و آنها را به حال خود واگذارند .

امام (ع) در پاسخ مطالبی بیان فرمودند ، در نهایت می فرمایند :

این مخالفتها و حق کشی ها تازگی ندارد بلکه” فَوَ اللهُ ما زِلتُ مَدفُوعاً عَن حَـقّی مُستَأثـَراً عَلَیَّ مُنذُ قَبَضَ اللهُ نَبِـیَّهُ صَلّی اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ وَ سَلَّمْ حَتّی یُومِ النّاسِ هذا”

به خدا سوگند از زمان رحلت پیامبر (ص) تا امروز همواره از حقّم بازداشته شده ام و دیگران را که هرگز همسان من نبودند بر من مقدم داشتند

ب : در خطبه ۲۵۳ نهج البلاغه می فرماید : وقتی به امام خبر رسید که نیروهای معاویه به شهر انبار عراق حمله نموده و آنجا را تاراج کرده اند آن بزرگوار تنها و پای پیاده از کوفه بیرون آمد تا به نخیله رسید .

عده ای از مردم به دنبال آن حضرت راه افتادند وقتی به ایشان رسیدند اظهار داشتند اجازه بدهید ما بجای شما به انبار برویم و هرکاری لازم است انجام بدهیم .

امام (ع) در پاسخ فرمود :

” وَ الله ما تَکفُونَنی أَنفُسَکُم فَکَیفَ تَکفُونَنی غَیرَ کُم ”

شما از انجام کار خود درمانده اید چگونه کار دیگری برایم کفایت می کنید ؟

بعد این جملات را فرمودند :

” إنْ کانَتِ اَلرَّعایا قَبلی لَتَشکُو حَیفَ رُعاتِها وَ إِنَّنی اَلیُومَ لَأَشکُو حَیفَ رَعِیَّتی کـَأ نَّنی المَقُودُ وَ هُمُ القادَهُ ”

اگر رعایای پیش از من از ستم حاکمان می نالیدند امروز من از رعیّت خود می نالم و گوئی من پیرو و آنان حکمرانند .

مرحوم سید رضی می فرماید : وقتی مطالب امام به اینجا رسید دو نفر از یاران جلو آمدند .

یکی گفت : من جز خود و برادرم را در اختیار ندارم ای امیرمؤمنان فرمان ده تا هرچه می خواهی انجام دهیم .

امام (ع) فرمود : وَ اَینَ تَقَعانِ مِمّا اُریدُ

یعنی شما کجا و آنچه من می خواهم کجا؟

ج : مرحوم ابن شهرآشوب در مناقب از امیرالمؤمنین (ع) نقل می کند فرمود :

” کُنتُ أَحسِبُ أَنَّ الاُمَراءَ یَظلِمُونَ النّاسَ فَاِذاً النّاسُ یَظلِمُونَ الأُمَراءَ ”

گمانم بود که امیران به مردم ستم می کنند . اکنون می بینم مردم بر امیران ستم می کنند .

 

 

توضیح :

از مجموع سه عنوان مطرح شده مذکور چند مطلب اساسی بدست می آید :

۱- بنا به فرموده خود آن بزرگوار بعد از رحلت رسولخدا (ص) مدام با مظلومیت زندگی فرموده .

۲- مردم تحت حکومت ایشان ، نه تنها مورد ستم قرار نمی گرفتند بلکه مردم بودند که بر حاکمان ستم می کردند .

۳- امام از پیروان خود به دلیل نافرمانیهای متعدد ناراضی بودند .

۴- نوع حکومت داری امیرالمؤمنین با سایر حکومتهای مرسوم جهان اختلاف اساسی دارد . چون تمامی حکومتهای جهان را می توان در یک تقسیم بندی کلی بر سه قسمت تقسیم کرد :

الف : حکومتهای استبدادی فردی :

در گذشته تاریخ قریب به اتفاق حکومتهای جهان از این قبیل بوده و اکنون تعدادی از کشورها دارای حکومتهای استبدادی فردی هستند .

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پادشاهان ایران همه به جز موارد خاص مستبد بودند .

در این قبیل حکومتها یک نفر تمامی امورات کشور را در دست می گیرد و فرمانروای مطلق بر مردم می شود . لذا ستمگری و بی عدالتی از ویژگیهای بارز این نوع حکومتها است .

 

ب : حاکمیت اقلیت :

تمامی کشورهائی که انتخابات آنها را احزاب و گروهها برگزار می کنند از این نوع هستند . مانند : حکومت آمریکا ، در این قبیل حکومتها اعضای یک حزب معمولاً حقوق اکثریت را فدای مطامع شخصی و حزبی خود می کنند .

 

ج : حکومت اکثریت :

این نوع حکومتها اگر وجود خارجی داشته باشند عبارتند از حکومت مردم بر مردم یا به قول غربی ها حکومت دموکراسی که خودشان را به ناحق چنین می دانند بر فرض وجود و صحت این ادعا معمولاًحقوق اقلیتها در این نوع حکومتها ضایع می شود .

نمونه های آن را امروز در کشورهای غربی و اروپائی در مورد اقلیتهای دینی بویژه مسلمانان شاهد هستیم .

 

 

حکومت علوی :

با هیچکدام از حکومتهای مذکور متناسب و سنخیت ندارد و دارای ویژگیهای زیر است .

۱- حکومت عدل الهی است .

۲- از سوی حاکمان بر مردم ستم نمی شود . در صورت وجود ستم از سوی مردم به حاکمان است .

۳- حاکمان خدمتگزار مردم هستند آنهم برای خدا نه برای مردم . لذا در این حکومت ریاکاری، عوام فریبی ، شعار برای رأی و توهین به اشخاص معنی ندارد .


 

 

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوم به بررسی و تحلیل مناسبتهای ذیل پرداخت .

مناسبتهای هفته :

در طول هفته مناسبتهای متعددی وجود دارد از جمله :

روز جهانی نابینایان (عصای سفید) ، روز مبارزه با سل ، هفته بهداشت روانی ، روز جهانی غذا ، روز پیوند اولیاء و مربیان ، هفته تربیت بدنی و روز جهانی استاندارد .به روایتی برخورد کردم در خصال مرحوم صدوق تقریباً تمامی مناسبتها را مطرح کرده است .

” عَن أبی عَبد الله (ع) : خَمسُ خِصالٍ مَن فَقَدَ واحِدَهً مِنهُنَّ لَم یَزَل ناقِصَ العَیشِ زائِلَ العَقلِ مَشغُولَ القَلبِ فَاَوَّ لُها صِحَّهُ البَدَن وَ الثـّانِیَهُ ألأَمنُ وَ الثالِثَهُ السِّعَهُ فِی الرِّزق وَ الرابِعَهُ ألانسُ المُوافِق قُلتُ وَ ما أَلانسُ المُوافق ؟ قالَ : الزوجّهُ الصالِحه وَ الوَلَدُ الّصالِح وَ الخَلیطُ اَلّصالِحُ وَ الخامِسَهُ وَ هِیَ تَجمَعُ هذِهِ الخِصالَ الدَّعَهُ ” (خصال صدوق ج ۱ ص ۲۴۸)

پنج چیز است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد همواره زندگی اش ناگوار و فکرش آشفته و خاطرش پریشان خواهد بود . نخستین آنها تندرستی است ، دوم امنیت ، سوم فراخی در رزق و چهارم مونس سازگار .

راوی می گوید : به امام عرض کردم مونس سازگار کیست ؟ فرمود : همسر شایسته ، فرزند شایسته و همنشین شایسته و پنجم که جامع همه این چیزهاست آرامش است .

 

 

دو شب قدر یعنی شبهای بیست یکم و بیست سوم رمضان .

در تفسیر مجمع البیان از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل می کند که از هر دو بزرگوار در مورد شب قدر سؤال شد .

در پاسخ فرمودند : ” شب قدر شب ۲۱ یا ۲۳ است ”.

امید است روزه داران عزیز در این شبهای مقدس دعا به امام زمان (عج) و رفع گرفتاریهای جهان اسلام بویژه مسلمانان کشورهای عراق ، لبنان و افغانستان و دفع شر استکبار جهانی و نابودی ستمگران جهان و سلامتی رهبر معظم انقلاب را فراموش نفرمائید .

 

شهادت امیرالمؤمنین (ع) :

با تسلیت مجدد این مصیبت بزرگ به عموم مسلمانان بویژه به محضر حضرت ولی عصر (عج) و شما نمازگزاران و شیعیان آن بزرگوار .

نمی دانم چه حکمتی است که ایام ضربت خوردن و شهادت آن بزگوار با ایام و لیالی قدر گره خورده است ؟

مرحوم شیخ صدوق در معانی الاخبار از اصبغ بن نباته ( از خواص امیرالمؤمنین ) نقل می کند :

عَن عَلی بن اَبی طالِب قالَ : ” قالَ رَسولُ الله (ص) یا عَلی أتَدری ما مَعنی لَیلَهُ القَدرِ؟ فَقُلتُ : لا یا رَسولَ الله فَقالَ : اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی قَدَّرَ فیها ما هُوَ کائِنٌ اِلی یَومِ القِیامَهِ فَکانَ فِیما قَدَّرَ عَزَّوَجَّلَ وِلایَتُکَ وَ وِلایَهُ اَلأَئِمَهِ مِن وُلدِکَ اِلی یَومِ القِیامه ”

امیرالمؤمنین (ع) فرمود : رسولخدا (ص) پرسید یا علی آیا می دانی معنی شب قدر چیست ؟ گفتم نه یا رسول الله . فرمود : خداوند بزرگ در آن شب تمامی چیزهائی که تا روز قیامت اتفاق خواهد افتاد مقرر می فرماید از آنجمله است ولایت تو و ولایت امامان از فرزندان تو تا روز قیامت .

 

 

حوادث بین المللی و جهان اسلام :

الف : آزمایش هسته ای کره شمالی تمامی اخبار جهان را تحت تأثیر قرار داد و تحولات بین المللی را وارد مرحله جدیدی کرد و کشورهای جهان و مجامع بین المللی را به واکنش وادار ساخت و آمریکا را خشمگین کرد .

در این رابطه چیزی که مورد توجه قرار نگرفت علل و زمینه های این آزمایش است که آنهم غیر از سیاست توسعه طلبانه آمریکا در شبه جزیره کره و حضور تحریک آمیز دهها هزار نیروی آمریکائی در پشت مرزهای کره چیز دیگری نیست.

ب : تشدید خشونتها در کشور عراق در هفته جاری حمله اشغالگران آمریکائی به مردم دیوانیه و کشته شدن ۲۰ نفر بیگناه از جمله این خشونتها بوده ، لکن اشغالگران باید بفهمند غیر از رها کردن مردم و پایان دادن به اشغالگری و جنایت راه حل دیگری ندارند .

ج : در آستانه روز قدس با توطئه اسرائیل و حمایت آمریکا تنش میان رهبران سازمان فتح و حماس ادامه دارد و هدف اساسی آنها وارد ساختن فشار به دولت خودگردان حماس جهت به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس است ، لکن اسماعیل هنیه اظهار داشته اگر حماس ناچار شود دولت را رها خواهد ساخت لکن اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.شبیه این فشارها در لبنان به حزب الله وارد می شود ، لذا بر عموم مسلمانان لازم است از حمایتهای سیاسی و مالی دریغ نکنند . بویژه برای بازسازی لبنان و برتمامی گروههای فلسطینی و لبنانی ضرورت دارد که با شناخت عمیق از توطئه های اسرائیل و استکبار اختلافات داخلی را کنار بگذارند و بصورت متحد به مبارزه استمرار بخشند .