جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - الجمعة 19 شوال 1443

(۱۳۸۵/۰۹/۲۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۴ آذر ۱۳۸۵

خطبه اول :  حجت الاسلام شکوری خطیب نماز جمعه این هفته شهرستان خوی پس از دعوت مردم به رعایت کردن تقوی موضوع سوءظن از دیدگاه قرآن و حدیث را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشتند : موضوع : سوءظن از دیدگاه قرآن و حدیث یکی از موضوعات ضد ارزش که معمولاً در جوامع بشری […]

خطبه اول : 

حجت الاسلام شکوری خطیب نماز جمعه این هفته شهرستان خوی پس از دعوت مردم به رعایت کردن تقوی موضوع سوءظن از دیدگاه قرآن و حدیث را مورد بررسی قرار داده و اظهار داشتند :

موضوع : سوءظن از دیدگاه قرآن و حدیث

یکی از موضوعات ضد ارزش که معمولاً در جوامع بشری از آن پیروی می شود سوء ظن است که در مقابل حسن ظنّ قرار دارد با در نظر داشتن اینکه وجود و گسترش آن در جامعه آثار زیان بار زیادی دارد ، لذا معمولاً دانشمندان علم اخلاق این موضوع را از ابعاد مختلف مورد توجه و بررسی قرار داده اند .

و ما نیز بر اساس در خواست تعدادی از نماز گزاران چند جلسه به بررسی این موضوع از دیدگاه قرآن و حدیث می پردازیم .

امیدواریم با عنایت خداوند مورد توجه نمازگزاران محترم جمعه قرار بگیرد .

 

فهرست مباحث :

۱٫ معنی سوءظن      

۲٫ بررسی آیـات و روایـات در زمینـه سوءظن        

۳٫ آثـار و پیامدهای مخرّب سوءظن        

۴٫ عوامل و انگیزه های سوءظن      

۵ . مراتب سوءظن      

۶٫ موارد استثناء سوءظن    

۷٫ روشهای درمان سوءظن  

 

تعریف سوء ظن :

سوء ظن عبارت از گمانهای بی پایه و بی اساس که هم ردیف هوای نفس و خرافات است . برای اینکه مفهوم سوءظن خوب روشن گردد در قالب یک مثـال توضیح می دهیم : مثلاً انسان مردی را با زنی مشاهده میکند اینجـا امکان دارد یکی از دو نـوع ظنّ بوجود آید .

الف : حس ظنّ یعنی بگـوید : این زن مـحرم و یا همسر خودش است .

ب : سوءظنّ یعنی بگویید : این مرد و زن با هم نامحرم هستند و حتماً دنبال انجام کار خلاف شرع می باشند .

ظنّ قِسم اول مورد تأ یید وظنّ قِسم دوم مورد نکوهش دین مقدس اسلام است .

 

یادآوری :

لازم به یادآوری است همانطور که اسلام از سوءظن در حق برادران وخواهران دینی نهی میکند در مقابل مفاد روایات متعدد این است که انسان نباید با اقدامات خویش موجب سوءظن دیگران نسبت به خود گردد ، لذا از امیر المومنین( ع) نقل شده است که فرمود :

” مَنْ وَقَفَ نَفْسَهُ مَوْقِفَ النُّهْمَهِِ فَلا یَلُومَنَّ مَنْ أَسماءَ به الظَنَّ ”

یعنی کسیکه خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید کسی را که به او گمان بد برد سرزنش کند .

 

درس آموزی از عمل پیامبر (ص)

مرحوم ملاّ احمد نراقی در کتاب اخلاقی معراج السعاده از امام زین العابدین (ع) نقل میکند که فرمود :

یکی از زنان رسول خدا (ص) حکایت کرد : وقتی پیامبر (ص) در مسجد معتکف بود من به دیدن ایشان رفتم و بعد از شام از محضر ایشان به منزل برگشته و روانه منزل شدم آن حضرت مقداری همراه من آمدند و حرف می زدند شخصی از انصار بر ما گذشت .      

پیامبر (ص) او را صدا کرد و فرمود : ایشان زن من صفیّه است . آن شخص عرض کرد چه جای این سخن بود حاشا که من به شما سوءظن داشته باشم . پیامبر (ص) فرمود : ” شیطان در رگ و خون بنی آدم جا دارد ترسیدم بر شما وارد شود و باعث هلاکت تان گردد .“

مرحوم نراقی بعد از نقل این روایت می فرماید : در این فعل پیامبر (ص) دو ارشاد عظیم برای امت وجود دارد .

۱- باید در نهایت درجه از سوءظن اجتناب کرد .

۲- هر انسانی ولو پیامبر (ص) باشد باید خود را از محل تهمت دور کند .


 

 

خطبه دوم:

خطیب در خطبه دوم به بررسی و تحلیل مناسبتهای ذیل پرداخت .

سالگرد شهادت مفتح (ره) :

روز ۲۷ آذر مصادف با سالگرد شهادت مرحوم آیه الله مفتح قدس سرّه است . با تسلیت این مناسبت به عموم نمازگزاران یکی از ویژگیهای بارز آن شهید برای درس آموزی عموم مبلّغان دینی و اساتید و دانشجویان و طلاب حوزه خوب و مؤثر است زمانشناسی توأم با اخلاص آن بزرگوار بود که می توان از تنوع فعالیتهای ایشان بدست آورد که در سنگرهای مختلف کار کرده است .

۱- تدریس در حوزه و دانشگاه .

۲- تألیف و ترجمه کتاب در موضوعات مختلف .

۳- سخنرانی در مساجد ، مجامع علمی و اقامه نماز جماعت .

۴- مبارزه با رژیم طاغوت پهلوی با بهره گیری از روشهای مختلف.

۵- تلاش برای ایجاد وحدت و هماهنگی میان حوزه و دانشگاه .

 

 

وحدت حوزه و دانشگاه :

باز روز ۲۷ آذر بمناسبت شهادت شهید مفتح بنام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است . با تبریک این مناسبت به عموم حوزویان و دانشگاهیان و آرزوی موفقیت در پیشبرد اهداف و آرمانهای ملّت متعهد ایران اسلامی با توجه به گستردگی این موضوع و نبود فرصت لازم برای بررسی جامع چند مطلب را یادآوری می کنم .

۱- هدف از وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد هماهنگی لازم در هرچه بهتر انجام دادن رسالت عظیم حوزویان و دانشگاهیان در تحقق بخشیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی ایران است که میراث خون مقدس هزاران انسان پاک و فرزندان این ملّت ستمدیده بویژه دانشجویان و طلاب شهید است .

۲- حدود ۳ سال است برای ایجاد هماهنگیهای لازم میان مراکز علمی ، حوزوی و دانشگاهی در شهرستان خوی اقداماتی صورت گرفته و در حال گسترش و تکمیل است .

از جمله اقدامات به ترتیب زیر است :

الف : برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با مسئولان دانشگاهها ، دانشکده ها و سایر مراکز آموزش عالی و حوزوی .

ب : برگزاری مراسم گرامیداشت روز ۲۷ آذر با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان همراه با ارائه مقالات و سخنرانی .

ج : فراهم سازی مقدمات راه اندازی دفتر وحدت حوزه و دانشگاه در خوی .

د : امسال نیز برای هر چه باشکوه تر برگذارشدن مراسم روز ۲۷ آذر دو جلسه هماهنگی با حضور مسئولان محترم مراکز آموزش عالی برگذار شده است و قرار است در روز وحدت حوزه و دانشگاه دو تا برنامه با حضور دانشجویان و طلاب حوزه برگذار گردد .

 

 

شهادت امام جواد (ع) :

براساس نقل مرحوم کلینی در کافی و شیخ طوسی در تهذیب و نوبختی در فرق الشیعه شهادت امام جواد (ع) در آخر ذی القعده بوده که با دستور معتصم عباسی اتفاق افتاد . امام (ع) در روز شهادت بیشتر از ۲۵ سال سن نداشتند ؛ عامل اساسی شهادت امام (ع) در سنین جوانی حسادت بوده چون در مجلسی معتصم عباسی نظر امام جواد (ع) را برگزید و در نهایت قاضی سرشناس بغداد بنام ابن ابی دُؤاد در پیش خلیفه از امام (ع) بد گوئی کرد . از جمله گفت : شما فتوای کسی را پذیرفتی که نیمی از مسلمانان او را خلیفه و شما را را غاصب حق او می دانند . لذا معتصم تحریک شد و سرانجام امام (ع) را توسط منشی یکی از وزرای خود مسموم و شهید نمود .

 

 

خدمات امام جواد (ع) :

۱- حضور در مناظرات متعدد برای پاسخ گوئی به شبهات و اثبات کردن حقانیت مکتب اهل بیت (ع) .

۲- راه اندازی شبکه گسترده ارتباطی از طریق نصب نماینده در مناطق مختلف برای ایجاد هماهنگی در میان پیروان اهل بیت (ع).

۳- تربیت کردن حدود یکصد و ده نفر شاگرد در موضوعات و رشته های مختلف علوم .

۴- به یادگار گذاشتن ۲۵۰ روایت در موضوعات مختلف در اوج خفگان حکومت عباسی .