جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۵/۱۰/۱۵) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۵ دی ۱۳۸۵

خطبه اول :  حجت الاسلام شکوری خطیب نماز جمعه این هفته شهرستان خوی پس از دعوت مردم به رعایت کردن تقوی در ادامه موضوع سوءظن از دیدگاه قرآن و روایات اظهار داشتند : آثار سوء ظن : در جلسه گذشته برخی از پیامدهای سوءظن بررسی شد از قیبل : ۱-   از میان رفتن اعتماد در […]

خطبه اول : 

حجت الاسلام شکوری خطیب نماز جمعه این هفته شهرستان خوی پس از دعوت مردم به رعایت کردن تقوی در ادامه موضوع سوءظن از دیدگاه قرآن و روایات اظهار داشتند :

آثار سوء ظن :

در جلسه گذشته برخی از پیامدهای سوءظن بررسی شد از قیبل :

۱-   از میان رفتن اعتماد در جامعه .          

۲- بوجود آمدن جنایت و خون ریزی .

۲-   از میان رفتن آثار عبادت .              

۴- زیر سؤال رفتن ایمان .

برای اینکه این بخش از بحث تکمیل گردد چند اثر و پیامد منفی دیگر سؤظن را مورد اشاره قرار می دهیم .

 

 

الف : ازمیان رفتن الفت و دوستی :

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید :

” مَنْ غَلَبَ عَلَیه سوءُ الظَّنِ لَمْ یَتْرُکَ بَیْنَه وَ بَینَ خَلیلٍ صُلْحَاً “  

هر کس سوءظن بر او چیره شود جای آشتی با هیچ دوستی باقی نگذارد .

لذا سوءظن موجب می شود انسان بهترین و نزدیکترن فامیل و دوستان خود را از دست بدهد .

 

ب : گسترش یافتن غیبت در جامعه :

باز امیرالمؤمنین (ع) می فرماید :

” مَنْ کَثُرَتْ رَیْبَتُهُ کَثُرَتْ غَیْبَتُهُ ”

هر که گمانش زیاد باشد غیبتش (او را از مردم و مردم از او ) زیاد شود .

 

ج : گسترش ترس و وحشت در جامعه :

باز حضرت علی (ع) می فرماید :

” مَنْ لَمْ یُحْسِنْ ظَنَّهُ إسْتَوحَشَ مِنْ کُلّ أَحَدٍ ”          

هرکه گمانش را نیکو نگرداند از هر فردی وحشت خواهد نمود .

 

د : سوءظن یک نوع ستمگری است :

باز آن حضرت می فرماید :

” سُوءُ الظَّنِ بِالمُحسِنِ شَرُّ الاثمَ وَ اَقبَحُ اَلظُّلْمِ ”              

بدگمانی نسبت به افراد نیکو بدترین گناه و زشت ترین ستمگری است .

 

ھ : ابتلاء به بیماری روانی :

در روایتی می فرماید :

” مَنْ ساءَ ظَنَّه سائَتْ طَوِیَّتُهُ ”

هر که بدگمان باشد بدنهاد و باطن می باشد .

و در روایت دیگر می فرماید :

” اَلْمُریبُ عَلیلٌ ”

یعنی انسان بدبین همیشه بیمار است .

 

و : سوءظن از علل اساسی عقب ماندگی جامعه است :

تا کنون ۹ مورد از آثار و نتایج زیانبار و خانمان سوز سوءظن را مورد اشاره و بررسی اجمالی قرار دادیم از آنجمله بود : سلب شدن اعتماد آحاد جامعه نسبت به همدیگر، گسترش ترس و وحشت ، جنایت و خون ریزی ، از بین رفتن الفت و دوستی ، گسترش ظلم و ستمگری و در نهایت ابتلاء به بیماری های روحی و روانی و از هم پاشیده شدن کانون گرم خانواده .

آیا در یک چنین جامعه ای پیشرفت و توسعه امکان دارد و آیا انتظار رشد و ترقی در چنین محیطی عقلائی و منطقی است؟  

چون در جامعه ای که افراد آن دارای ویژگیها و خصوصیات مذکور باشد عوامل رشد و ترقی منزوی می شوند و یا فراری و در صورت اظهار وجود با توهین تهمت ، افتراء و شعبده بازی انسانهای هوسران بدنام و در اذهان عمومی بعنوان خائن تلقی می شوند . به چند مورد از عوامل رشد و توسعه اشاره می کنم .

 

 

عوامل توسعه :

الف : وجود انسانهای با سواد و دانشمند در رشته های مختلف علوم که آحاد جامعه بویژه مراکز علمی و دانشگاهی از دانش آنها در توسعه فرهنگی بهره مند می شوند .

ب : مدیران لایق ،کارآمد ، متخصص و متعهد که از طریق بلند همتی ، سعه صدر ، دور اندیشی و آینده نگری و اعمال مدیریت صحیح زمینه های لازم را برای رشد و بالند جامعه و نیروی انسانی فراهم می سازند .

ج : استفاده بهینه از نیروی خلاق جوان از طریق سرمایه گذاری ، ایجاد اشتغال ، ارزش گذاری ، ایجاد امید و توسعه اقتصادی .


 

خطبه دوم :

خطیب در خطبه دوم به بررسی و تحلیل مناسبتهای ذیل پرداخت .

ولادت امام علی النقی (ع) :

امروز مصادف با ۱۵ ذوالحجه سالروز ولادت حضرت امام علی النقی (ع) است که به عموم نماز گزاران تبریک می گویم . امام سال ۲۱۲ در مدینه متولد شد و در سن ۸ سالگی به امامت رسید که ۳۳ سال طول کشید . ۲۱ سال از عمر با برکت ایشان در سامرا با حال تبعید گذشت و در سال ۲۵۴ در سن ۴۱ سالگی با مسمویت به شهادت رسید .

راوی می گوید : در سامرا با یک پزشک مسیحی بنام یزداد در حال قدم زدن بودیم خطاب به من گفت :  

” أتَری هَذا اْلجِدارَ ؟ تَدْری مَنْ صاحِبُهُ ؟ قُلْتُ وَ مَنْ صاحِبُهُ ؟ قالَ : هذَا اْلفَتَی اْلعَلَویُّ اْلحِجازِیُّ یَعنی عَلُّی بنْ مُحَمَّدُ بن اْلرِّضا (ع) … اِنْ کانَ مَخْلُوقٌ یَعْلَمُ اْلغَیْبَ فَهُوَ وَ بَلَغَنِی اَنَّ اْلخَلیفَهَ اِسْتَقْدَمَهُ مِنَ اْلحِجازِ لِئَلاّ یَنْصَرِفَ اِلَیْهِ وُجُوهُ اْلنّاسِ فَیَخْرُجَ هذَا اْلاَمْرُ عَنْهُمْ ”

از این بخش از زندگی امام موارد زیر را می توان برداشت کرد .

۱- وسعت و گستردگی پایگاه اجتماعی و مردمی اهل بیت (ع) که موجب وحشت بنی عباس شده و در نهایت امام را به مدت ۲۰ سال در تبعید و تحت نظر نگه داشته اند .

۲- موضوع امامت و ولایت مدام در میان خاندان پیامبر (ص) و شیعه مطرح بوده ، لذا تمامی خلفای جور و حکام ستمگر را وادار به موضع گیری تند و خشن نموده است .

 

 

عید غدیر :

روز دوشنبه مصادف با ۱۸ ذوالحجه عید سعید غدیر است . من این مناسبت را به عموم محبان و شیعیان اهل بیت (ع) تبریک می گویم .

فرات بن احنف می گوید : به امام صادق (ع) عرض کردم قربانت گردم آیا برای مسلمانان عیدی برتر از فطر ، قربان ، روز جمعه و عرفه وجود دارد ؟ به من فرمود :

” نَعَمْ أفْضَلَها وَ أَعْظَمُها وَ أَشْرَفُها عِنْدَ الله مَنْزِلَهً وَ هُوَ اْلیَومُ الذّی أَکْمَلَ الله فیه الدّینَ وَ أَنْزَل عَلی نَبِیِّهِ مُحَمَّدٍ (ص) أَلْیُومَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ ”

آری برترین و بزرگترین و با منزلت ترین روز نزد خداوند روزی است که در آن خدا دین را کامل گردانید و بر پیامبرش محمّد (ص) این آیه را نازل کرد . امروز دینتان را برای شما کامل گردانیدم .

 

 

محتوای خطبه غدیر :

رسولخدا (ص) در خطبه غدیر موضوعات مختلفی را مطرح فرموده لکن در ارتباط با موضوع اصلی خطبه یعنی مسئله جانشینی و ولایت روی دو نکته با عبارات مختلف تأکید فرموده است:

الف : امیرالمؤمنین (ع) منصوب من عند الله است .

چند نمونه از عبارات خطبه را دراین خصوص می آوریم :

۱- (امامت ) او را بپذیرید چون خدا نصب کرده است

” وَقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللهُ ”

۲-  ای مردم او پیشوا از ناحیه خداوند است.

”مَعاشِرَ اْلنّاسِ اِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله ”

۳- بدانید خداوند او را برای شما ولیّ منصوب کرده است

” وَاعْلَمُوا أَنَّ الله قَد نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً ”

۴- سپس بعد از من علی ، ولی و امام شما با دستور خداوند است .

” ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلّیٌ وَلِیِّکُمْ وَ اِمامَکُمْ بِاَمْرِ اللهِ رَبِّکُمْ ”

۵- ای مردم خدا دین شما را با امامت او تکمیل کرده است .

” مَعاشِرَ النّاسِ اِنَّما أَکْمَلَ الله عَزَّوَجَلَ دینَکُمْ بِاِمامَتِهْ ”

 

ب:ویژگیها و خصوصیات امیرالمومنین(ع):

۱-   اول کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد .

إِنَّهُ اَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ رَسولِه

۲-   او برای حفظ جان رسول خدا (ص) فداکاری نمود

” وَهُوَالذّی فَدی رَسول الله بِنَفسِه ”

۳-   او دائم همراه رسول خدا(ص) بود

” وَهُوَالذی کانَ مَعَ رَسولُ الله ”

۴-  اول کسی است همراه رسول الله ، خدا را عبادت کرد

” اَوَّلُ مَنْ عَبَدَ الله مَعی ”

 

 

حواشی اعدام صدام :

در عین حال که اعدام صدام جانی ، مرهمی بر دلهای داغ دیده میلیونها مسلمان منطقه بویژه دو ملت مظلوم عراق و ایران بود ، لکن برای بدست آوردن اوج رزالت و پستی سردمداران حکومت آمریکا و بعضی از حاکمان مرتجع منطقه و خود صدام چند نکته را تحت عنوان حواشی اعدام صدام یادآوری می کنیم :

الف : در دادگاه صدام از صدها و بلکه هزاران جنایت وی در سه کشور عراق ، ایران و کویت فقط به پرونده کشتار وی در یک روستای عراق بنام ” دُجَیل“ رسیدگی شد و علت آن معلوم است که سایر جنایت های صدام با تعداد زیادی از حاکمان منطقه ، همان هائی که از اعدام صدام اظهار تأسف کردند و هم با سردمداران حکومتهای آمریکا و کشورهای غربی و اروپائی گره خورده بود ، لذا مطرح شدن آنها به نفع هیچکدام نبود .

 

ب : برنامه اعدام صدام یک نمایش بود که رزالت آمریکائیان و پست فطرتی صدام را کاملاً نشان می داد . نحوه فیلم برداری بصورت غیر حرفه ای و سخنان حاضران صحنه اعدام و صلوات فرستادن به سبک شیعه و لعنت بر دشمنان اهل بیت (ع) و سخنان صدام علیه ایران اسلامی همه نشان از ماجرا جوئی و صحنه گردانی آمریکائیان را نشان می دهد که اختلافات مذهبی را دامن می زند .

 

ج : برخورد استکبار جهانی بویژه آمریکا با نوکران خود در مناطق مختلف جهان مانند : شاه ایران ، صدام ، گروه طالبان و … درس عبرتی است بر سایر حاکمان منطقه که وابسته به آمریکا هستند چون امکان دارد آنان نیز به این سرنوشت نکبت بار مبتلا شوند .