جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - الجمعة 19 شوال 1443

(۱۳۸۵/۱۱/۲۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۷ بهمن ۱۳۸۵

خطبه اول :  موضوع : الف : ویژگیهای متقین در نهج البلاغه (۲) حجت الاسلام شکوری خطیب نماز جمعه این هفته شهرستان خوی با دعوت مردم به رعایت کردن تقوی در ادامه مباحث مربوط به خطبه همام اظهار داشتند چهارمین ویژگی متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) عبارت است از : ۴- “ غَضُّوا أَبْصارَهُمْ عَمّا […]

خطبه اول : 

موضوع : الف : ویژگیهای متقین در نهج البلاغه (۲)

حجت الاسلام شکوری خطیب نماز جمعه این هفته شهرستان خوی با دعوت مردم به رعایت کردن تقوی در ادامه مباحث مربوط به خطبه همام اظهار داشتند چهارمین ویژگی متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) عبارت است از :

۴- “ غَضُّوا أَبْصارَهُمْ عَمّا حَرَّم اللهَ عَلَیْهِم ”

در این عبارت امام (ع) دو احتمال وجود دارد .

الف : معنای حقیقی غضّ که یعنی متقین به صحنه های حرام نگاه نمی کنند .    

ب : معنای وسیع : یعنی متقیان از تمامی محرّمات چشم پوشی می کنند .

۵- “ وَ وَقَفُوا أَسْماعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النافِعِ لَهُمْ ”

یعنی گوشهای خود را وقف شنیدن دانشی کرده اند که برای آنان سودمند است .

 

یادآوری :

هدف از دانش سودمند تمامی علومی هستند که برای معاد و معاش دنیوی انسان مورد نیاز و سودمند باشد .

 

 

ب : اجتماعی بودن انسان ریشه در فطرت او دارد . (۱)

یکی از موضوعاتی که از قدیم الایام در میان دانشمندان علم اخلاق مورد توجه و نزاع بوده اجتماع گرایی یا انزوا طلبی انسان است . دیدگاههای متعددی ابراز شده و در نهایت موجب اختلاف و بوجودآمدن اندیشه های متعدد و گرایشهای مختلفی در میان توده مردم شده است . لذا در میان همین جامعه اسلامی خودمان ، هستند کسانیکه در هیچکدام از خیر و شر مردم شرکت نمی کنند و با تمامی انسانهای اطراف خود قطع رابطه کرده اند و در هیچ یک از اجتماعات عمومی اعم از عبادی ، سیاسی و اجتماعی حضور پیدا نمی کنند و نسبت به مسائل اجتماعی با نظر منفی نگاه می کنند . تازه بعضاً این دیدگاه را به دین مقدس اسلام نسبت داده و می گویند :

“ توصیه اسلام به انسانها انزوا طلبی و عدم مشارکت در امورات اجتماعی است ”.

برای اینکه صحت و یا سقم این دیدگاه کاملاً روشن و مشخص گردد ابتدا نظری خواهیم داشت به آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام تا بعد از ملاحظه دیدگاه اسلام در این زمینه به نظر انزواطلبان بپردازیم .

 

دیدگاه قرآن :

در آیات متعدد قرآن انسانها را به حضور گسترده و مشارکت در امور اجتماعی سفارش نموده و از بی تفاوتی و انزوا طلبی برحذر داشته ، آیات زیر از آن جمله می باشد : سوره آل عمران آیه ۱۰۳ ، سوره نساء آیه ۱۱۵   ، سوره انفال آیات ۶۲ و ۶۳ ، سوره صف آیه ۴   و سوره حدید آیه ۲۷ .    

آیات مذکور دارای پیامهای متعددی است که به ترتیب زیر فهرست می شود :

الف : به ریسمان خداوند چنگ زنید و متفرق نشوید .      

ب : شما دشمن همدیگر بودید ، خدا میان قلوب تان الفت و مهربانی بوجود آورد .    

ج : مسلمانان نباید از جامعه اسلامی جدا بشوند .      

د : جدائی از مؤمنان عذاب الهی را به دنبال دارد .

ه : رهبانیت و تارک دنیا شدن یک نوع انحراف و بدعت در دین است .

و : خداوند وحدت و انسجام صفوف مسلمانان را دوست می دارد .

 

 

دیدگاه روایات (۱) :

یک نگاه اجمالی به تعلیمات اسلام در زمینه ها و موضوعات مختلف به خوبی نشان می دهد که همه جا اسلام طرفدار جماعت و اجتماع است و حتی عبادات اسلامی که رابطه میان خلق و خالق است بصورت دسته جمعی انجام می شود .

نماز جماعت و از آن فراتر نماز جمعه و از همه فراتر مناسک حج عباداتی می باشند که بطور کامل جنبه اجتماعی دارند . و در روایات اسلامی تأکید فراوان بر لزوم جماعت و همراهی و همگامی با آن شده است . از جمله :

۱-   رسولخدا (ص) فرمود :

“ أَیُّها النّاسُ عَلَیْکُمْ بِالْجَماعَهِ وَ اِیّاکُمْ وَ الْفُرقَهِ ”

ای مردم بر شما است که از جماعت جدا نشوید و از پراکندگی و جدائی بپرهیزید .

۲-   باز رسولخدا (ص) در روایت دیگر فرمود :

“ أَلْجَماعَهُ رَحْمَهٌ وَ الْفُرقَهُ عَذابٌ ”

اجتماع رحمت است و پراکندگی عذاب .

 

 

خطبه دوم :

هفته جاری دارای مناسبتهای متعددی است که خطیب نماز جمعه به موارد زیر اشاره فرمودند:

۱-   روز دوشنبه ۳۰ بهمن مصادف با اول صفر سالگرد شهادت زید

فرزند امام زین العابدین (ع) توسط نیروهای   هشام بن عبدالملک در سال ۱۲۰ ق می باشد . مورخین زید را مردی جلیل القدر ، دانشمند ، شجاع و پارسا معرفی کرده اند . امام رضا (ع) زید را عالم آل محمد (ص) لقب داده و امام صادق (ع) او را شهید خوانده و هنگامی که خبر شهادت زید را شنید بسیار گریست و فرمود : خداوند مرا در اجر همکاری او شریک گرداند. و فرمود : زید در قیامش با من مشورت کرد . زید برای گرفتن انتقام شهدای کربلا علیه هشام بن عبدالملک در کوفه همراه ۱۵ هزار نفر قیام کرد و در نهایت از نیروهای هشام شکست خورد و به شهادت رسید و بدن وی را بعد از چهار سال که در بالای دار بود در آتش سوزاندند .

 

۲- مناسبت دوم روز دوشنبه ورود کاروان اهل بیت (ع) به شام در سال ۶۱ است .

شام منطقه ای است که در طول تاریخ حوادث بسیاری را شاهد بوده و بارها توسط مهاجمین به ویرانی تبدیل شده است . قبل از اسلام در اختیار چندین کشور بترتیب زیر قرار داشت : مصریان ، آشوریان ، بابلیان ، ایرانیان در نهایت رومیان . بعد از ظهور دین اسلام رسولخدا (ص) دو بار برای فتح شام نیرو اعزام کرد . بار سوم سپاهی را با فرماندهی اسامه بن زید تدارک دیدند که با رحلت آن بزرگوار به نتیجه نرسید در نهایت در عصر خلیفه اول و دوم فتح گردید و در اختیار دو فرزند ابوسفیان یعنی یزید و معاویه و بعد از هلاکت معاویه فرزندش یزید قرار گرفت و متجاوز از چهل سال در اختیار این خاندان قرار داشت . این منطقه دارای خصوصیاتی بود :

۱- مردم تازه مسلمان از دین اسلام چیزی بلد نبودند و هر چه می دانستند فقط از کانال بنی امیه شنیده بودند .

۲-   در اثر فعالیت فرزندان ابوسفیان مردم کاملاً دشمن اهل بیت رسولخدا (ص) بودند .

 

 

فتح شام بوسیله اسیران اهل بیت (ع) :

در سال ۶۱ قمری در چنین روزهائی شام توسط خاندان اباعبدا… الحسین (ع) فتح گردید .

الف : امام زین العبادین (ع) در خطبه روز جمعه مسجد اموی در افشای فجایع یزید و معرفی اسیران اهل بیت و فضائل خاندان رسالت به قدری رسا و فصیح خطبه خواند که در تاریخ نقل شده :

فَلَمْ یَزَلْ یَقُولُ اَنا اَنا حَتّی ضَجَّ الْنّاسُ بِالْبُکاءِ وَ الْنَحیبِ وَ خَشِیَ یَزیدُ اَنْ یَکُونَ فِتنَهً فَاَمَرَ الْمُؤَذِّنَ فَقَطَعَ الْکَلامَ .

یعنی همچنان خودش را معرفی می کرد تا اینکه گریه مردم بلند شد و یزید ترسید و به مؤذن دستور داد تا با اذان خود کلام امام را قطع بکند .

 

ب : خطبه حضرت زینب در مجلس یزید خاندان پلید بنی امیه را رسوا کرد و یزید را در افکار عمومی خار و ذلیل ساخت و شام را فتح کرد . خطاب به یزید فرمود :

فَکِدْ کِیدَ کْ وَ أسْعَ سَعیَکَ وَ ناصِبْ جُهدَ کَ فَوَالله لا تَمْحُوا ذِکرَنا وَ لا تُمیتُ وَحْیَنا

اکنون در شام تنها مظهر و ارزش دین مقدس اسلام که میلیونها مسلمان و پیروان اهل بیت (ع) را متوجه آن دیار ساخته است مزار حضرت زینب و دختر خردسال اباعبدا…الحسین (ع) می باشند .

 

 

روز روحانیت و دفاع مقدس :

روز سه شنبه مصادف با اول اسفند سالروز شهادت حجه الاسلام و المسلمین محلاتی نماینده امام (ره) در سپاه پاسداران و ۵۰ نفر دیگر از همراهان وی که عازم جبهه بودند هواپیمای حامل آنان مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و همگی به شهادت رسیدند .

به همین مناسبت اول اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس نامیده شد . برای بیان نقش اساسی و محوری روحانیت در ۸ سال دفاع مقدس فرصت بیشتری لازم است .

 

 

ترور محکوم است :

با تسلیت شهادت ۱۱ نفر از کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدام تروریستی کور و ناجوانمردانه عوامل استکبار در شهر اهواز به عموم نمازگزاران ، این اقدام کور در شرایط کنونی حاکی از چند نکته اساسی است :

۱- عمق کینه استکبار جهانی نسبت به مردم ایران و انقلاب اسلامی .

۲- شکست دشمنان در توطئه های خود علیه انقلاب اسلامی که مجدداً به ترور روی آوردند .

۳- عصبانیت آنان از حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و اعلان مواضع صریح علیه استکبار .

 

 

قدردانی از حضور پرشور مردم :

برخود لازم می دانم از حضور پر شور مردم متعهد شهرستان خوی و حومه در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن کمال قدردانی و سپاسگزاری را داشته باشم . که با حضور خود در هوای سرد زمستانی امید دشمنان را به یأس مبدل کردند و از عموم دست اندرکاران بویژه نیروی انتظامی ، صداوسیما و ستاد برگزاری مراسم و سایر مسئولان مربوطه قدردانی می کنم و برای رهبر کبیر انقلاب و شهدای عزیز علو مقام و درجه آرزومندم .