دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۸۶/۰۱/۱۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۰ فروردین ۱۳۸۶

موضوع خطبه اول : الف : ویژگیهای متقین در نهج البلاغه (۷) خطیب در خطبه اول با دعوت عموم نمازگزاران به رعایت تقوی با اشاره به فقرات خطبه متقین امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه بقیه ویژگی های متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) را چنین مطرح کردند : ۱۵- صَبَروا أیّاماً قَصیرَهً در روزهای کوتاهی در […]

موضوع خطبه اول :

الف : ویژگیهای متقین در نهج البلاغه (۷)

خطیب در خطبه اول با دعوت عموم نمازگزاران به رعایت تقوی با اشاره به فقرات خطبه متقین امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه بقیه ویژگی های متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) را چنین مطرح کردند :

۱۵- صَبَروا أیّاماً قَصیرَهً

در روزهای کوتاهی در این دنیا صبر پیشه ساختند .

۱۶- أعْقَبَتْهُمْ راحَهً طَویلَهً

این صبر راحتی دراز برای آنان به دنبال آورد .

۱۷- تِجارَ هً مُربِحَهً

آری این تجارت سود آور بود که

۱۸- یَسَّرها لَهُمْ رَبُّهُمْ

پروردگارشان برای آنان فراهم ساخت .

 

 

ب : زمینه ها و شرایط رشد فضایل اخلاقی (۲ )

در جلسه قبلی به تناسب موضوع بحث که اهمیت اخلاق بود به مکتبهای اخلاقی تعدادی از دانشمندان و شخصیتهای غیر مسلمان و غربی اشاره کردیم و در نهایت اصول کلّی مکتب اخلاقی دین مقدس اسلام را نیز متذکر شدیم وعده دادیم در این جلسه توضیح لازم در مورد هرکدام از آن اصول داشته باشیم تا مقدمه ای باشد بر سایر مباحث اخلاقی که انشاء ا… در آینده مطرح خواهد شد.

 

اصل اول : حُسن و قُبح عقلی

این اصل یکی از مباحث مهم در سه علم کلام ، اصول و اخلاق می باشد و از ادوار گذشته تاریخ اسلام مدام مورد توجه و بررسی قرار گرفته و دیدگاههای متفاوتی ابراز شده است .

اجمالاً دین مقدس اسلام به حسن و قبح ذاتی یا به عبارت دیگر به فضایل و رزایل اخلاقی معتقد است به این صورت که تمام افعال ، رفتار ، کردار و پندار انسان را از دو حالت خارج نمی داند.

۱- افعال ، رفتار و کرداری که ذاتاً نیکو و پسندیده هستند و جزء فضایل شمرده می شوند و در هر شرایط ممدوح و تغییرناپذیر می باشند مانند:صداقت، امانت، عدالت، محبت، راستی و …

۲- افعال ، رفتار و کرداری که در ذات خود زشت و ناپسند می باشند و در هر شرایط پلید و غیر ممدوح هستند . مانند : خیانت ، ستم ، بی عدالتی ، دروغ ، بی عاطفه بودن و …

 

دیدگاه مکتب های غربی :

مکتبهای غربی و کمونیستی برحسن و قبح ذاتی عقیده ندارند ، بلکه حسن و قبح را یک پدیده عارضی و تابع شرایط می دانند که با تییر زمان و مکان و شرایط قابل تغییر می دانند.

 

چند مثال :

الف : کمونیستها می گویند هدف اساسی ما رسیدن به جامعه کمونیستی و اشتراکی است که از طریق انقلاب بوجود می آید .

عقیده دارند : اگر سیر کردن شکم انسان گرسنه ، معالجه کردن بیماران بی پناه و حمایت از انسانهای مظلوم و ستمدیده موجب کندی حرکت انقلاب بشود عمل ضدّ اخلاقی شمرده می شود .

در مقابل :

اگر تقویت کردن ستمگر ، عمیق تر کردن نارضایتی ، شکاف و دامن زدن به اختلافات در جامعه موجب شتاب گرفتن حرکت انقلاب گردد ، همه اعمال اخلاقی محسوب می شوند .

ب : پیروان مکتب اخلاقی انتفاعی که روانشناسان آمریکائی امروزی مدافع این مکتب هستند عقیده دارند هرعملی که منافع شخصی را تأمین کند ارزش اخلاقی دارد والاّ ضد ارزش است مانند : راستگوئی ، صداقت ، امانت داری و عدالت تا زمانیکه با منافع مادی انسان منافات نداشته باشد خوب است والاّ بد می باشد .

لذا از رئیس جمهور آمریکائی می پرسند : این همه مسلمانانیکه در بوسنی توسط سربها قتل عام می شوند چرا شما موضع گیری نمی کنید ؟

در پاسخ با بی شرمی تمام می گوید :

چون ما در بوسنی منافع نداریم لذا وجهی بر موضع گیری علیه سربها وجود ندارد .

سؤال : اگر حسن و قبح ذاتی و غیر قابل تغییر هستند دروغ مصلحت آمیز که در برخی موارد تجویز شده است مانند در مقام اصلاح ذات البین چه توجیهی دارد ؟  

جواب : اگر چند نکته را مورد دقت قرار بدهیم پاسخ روشن می شود :

۱- دروغ مصلحت آمیز قباحت دروغ را از بین نمی برد .

۲- این موارد حالت استثنائی دارد و در شرایط خاص تجویز شده است .

۳- در مواردی که امثال دروغ تجویز شده اصلاً منافع شخصی و سود جوئی انسانها در مدّ نظر نمی باشد .


 

 

خطبه دوم :

در طول هفته مناسبتهای متعددی وجود دارد از جمله :

الف : روز جمهوری اسلامی :

در روز ۱۲ فروردین سال ۵۸ مردم انقلابی و متعهد ایران با شرکت خود در یک همه پرسی عمومی رأی مثبت و قاطع ۲/۹۸ درصد خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلان کرد و تمامی مخالفان اقلیت داخلی و دشمنان خارجی را نااُمید و خلع سلاح کرد .

رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) در پیامی فرمودند :

دوازدهم فروردین … از بزرگترین اعیاد ملّی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگهدارند .

 

 

ب : روز طبیعت :

۱۳ فروردین بنام روز طبیعت نامیده شده ؛ ملت ایران بر اساس یک سنّت قدیمی به دامن طبیعت پناه می برند در عین حال که خود این عمل در ذات خود یک کار پسندیده است و استفاده ازطبیعت مورد سفارش دین مقدس اسلام است ، لکن بعضی از آسیبها باید بصورت جدّی اجتناب شود ، از قبیل :

۱- آلوده سازی محیط زیست .

۲- تخریب مزارع کشاورزان .

۳- ایجاد مزاحمت به دیگران .

۴- رعایت نکردن اصول رانندگی .

 

 

ج : هفته وحدت :

۱۲ الی ۱۷ ربیع الاول به مناسبت میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) هفته وحدت نامگذاری شده است ؛ با تبریک این مناسبت به عموم برادران و خواهران نمازگزار با توجه به اینکه سال ۸۶ از ناحیه مقام معظم رهبری مد ظله سال وحدت ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است و با هفته وحدت نیز تناسب دارد ، مقداری در این زمینه بحث خواهیم کرد .

 

زمینه ها و شرایط :

اولین موضوع برای بررسی هفته وحدت توجه به زمینه ها و شرایطی است که موجب گردید تا مقام معظم رهبری مدظله امسال را با عنوان وحدت ملی و انسجام اسلامی نامگذاری فرمایند ، موراد زیر در این خصوص قابل بررسی و تحلیل است :

۱-    وحدت دستور اسلام است :

ضرورت حفظ وحدت و یکپارچه بودن امت اسلامی در آیات متعدد قرآن و سنّت رسولخدا (ص) و روایات اهل بیت (ع) مورد تأکید جدی قرار گرفته است ، در مقابل مضرّات و آثار سوء اختلاف بصورت مشروح تبیین شده است .

 

۲-    وحدت عامل پیروزی :

اگر تاریخ دین اسلام و مسلمانان را مورد بررسی قرار بدهیم و حوادث تاریخی را ارزیابی کنیم خواهیم دید هرکجا موفقیت وپیروزی نصیب مسلمانان شده ، یکی از عوامل اساسی آن وحدت اسلامی بوده و هرجا شکست خورده اند علت اساسی ، اختلافات داخلی بوده ؛ اکنون نیز یکی از علل اساسی عقب ماندگی مسلمانان عدم انسجام و اتحاد می باشد .

 

۳-    وحدت رمز پیروزی انقلاب اسلامی :

برای نسل حاضر انقلاب اسلامی کاملاً ملموس است که رمز اساسی پیروزی انقلاب اسلامی بر استعمار و استبداد و همچنان خنثی سازی توطئه های استکبار جهانی در طول ۲۸ سال پس از پیروزی وحدت وانسجام ملت متعهد ایران اسلامی بوده .

 

۴-    اختلاف ، توطئه استکبار :

در خطبه های پایانی سال ۸۵ مورد یادآوری قرار دادیم که یکی از توطئه های گسترده و پیچیده استکبار در حال حاضر ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در میان مسلمانان جهان بویژه در کشورهای خاورمیانه می باشد که علائم و نشانه های آن در منطقه قابل لمس و مشاهده است و یکی از علل اساسی اعلان سال وحدت ملی و انسجام اسلامی از سوی رهبر انقلاب همین مطلب است .

 

سؤال : چرا ایجاد شکاف و اختلاف در میان ملل اسلامی محور کار استکبار جهانی قرار گرفته است ؟

جواب :

اگر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تمامی توطئه های استکبار علیه ملت ایران و سایر ملل اسلامی را فهرست کنیم خواهیم دید نوعاً با شکست مواجه شده و نتیجه معکوس داده و یکی از علل آن بیداری نسبی در میان مسلمانان بویژه قشر جوان مسلمان است که متوجه توطئه های استکبار شده اند .

 

 

نمونه هائی از توطئه های استکبار:

الف : جنگ تحمیلی ۸ ساله ایران و عراق با هدف رودرروی هم قرار دادن کشورهای اسلامی منطقه .

ب : حمله نظامی به دو کشور اسلامی افغانستان و عراق و به اشغال خود درآوردن آنها با هدف حفظ کردن منافع نامشروع خود در خاورمیانه و کنترل مسلمانان .

ج : حمله اسرائیل به لبنان با هدف اجرا کردن توطئه خطرناک خاورمیانه بزرگ .

د : مطرح ساختن هلال شیعی برای رو در روی هم قرار دادن شیعیان و اهل سنّت .

 

نتیجه :

بطوریکه قبلا اشاره شد همه این توطئه ها بدلیل بیداری اسلامی با شکست مواجه شده است ، در نهایت موضوع ایجاد نفاق و اختلاف در میان قومیت ها و مذاهب از سوی استکبار بصورت جدی پیگری می شود .

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر