چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - الأربعاء 21 ربيع أول 1443

(۱۳۸۶/۰۴/۲۲) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۲ تیر ۱۳۸۶

موضوع خطبه اول : الف : ویژگیهای متقین در نهج البلاغه (۲۰) امام در ادامه بیان ویژگیهای انسانهای پرهیزکار می فرماید : ـ وَ طَلَباً فِی حَلالٍ یعنی از جمله خصوصیات افراد متقی این است که مدام دنبال طلب مال حلال هستند .   توضیح : در ارتباط با نقش اساسی و مثبت مال حلال […]

موضوع خطبه اول :

الف : ویژگیهای متقین در نهج البلاغه (۲۰)

امام در ادامه بیان ویژگیهای انسانهای پرهیزکار می فرماید :

ـ وَ طَلَباً فِی حَلالٍ

یعنی از جمله خصوصیات افراد متقی این است که مدام دنبال طلب مال حلال هستند .

 

توضیح :

در ارتباط با نقش اساسی و مثبت مال حلال و نقش منفی مال حرام در سرنوشت دنیوی و اخروی انسانها روایات متعددی از اهل بیت (ع) وارد شده است که به عنوان نمونه دو مورد یادآوری می کنیم :

الف : رسول خدا (ص) فرمود :

اَلْعِبادَهُ سَبْعُونَ جُزءً وَ أَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ (۱)

عبادت هفتاد جزء است افضل آنها طلب حلال است

 

ب : و نیز رسول خدا (ص) فرمود :

برای خداوند فرشته ای است که بر بام بیت المقدس در هر شب ندا می دهد :

مَنْ اَکَلَ حَراماً لَمْ یَقْبَلِ اللهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لا عَدْلاً وَ الْصَّرْفُ الْنّافِلَهُ وَ الْعَدْلُ الْفَریضَهُ (۲)

کسیکه حرام خورد خداوند صرف و عدل او را قبول نکند مقصود از صرف مستحب و هدف از عدل واجب است .

 

 

یادآوری :

در عین حال لازم به یادآوری است که طلب حلال به قدری سنگین و طاقت فرسا است که از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود :

مُجالَدَهُ الْسُیُوفِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْحَلال (۳)

فرود شمشیرها بر بدن در جنگ آسانتر از طلب حلال است .

 

ب : نقش دین در رشد فضایل اخلاقی :

در جلسه گذشته مطالبی در زمینه رابطه دانش و فضایل اخلاقی با استناد به آیات قرآن مطرح گردید اکنون همین موضوع را از دیدگاه احادیث و روایات اهل بیت بررسی می کنیم :

رابطه علم و اخلاق در احادیث :

۱- از رسول خدا (ص) نقل شده فرمود :

بِالعِلْمِ یُطاعُ الله وَ یُعْبَدْ وَ بِالعِلْمِ یُعْرَفُ اللهِ وَ یُوَحَّدْ وَ بِهِ تُوصَلُ الأَرْحامُ وَ یُعْرَفُ الْحَلالُ وَ الْحَرامُ وَ الْعِلْمُ اِمامُ الْعَقْل(۴)

بوسیله شناخت و معرفت خداوند اطاعت و عبادت می شود و بوسیله علم خدا شناخته و یکتا شمرده می شود و بوسیله آن صله ارحام برقرار می گردد و حلال و حرام شناخته می شود و علم پیشوای عقل است .

 

۲- پاکی عمل در گروه دانش است :

عَنْ عَلیٍ (ع) : لَنْ یَزَکّی الْعَمَلُ حَتّی یُقارِنَهُ الْعِلْمُ (۵)

هرگز عمل آدمی پاک نمی شود مگر اینکه قرین با دانش و شناخت گردد .

۳- دانش موجب زهد در دنیا است :

عَنْ عَلیٍ (ع) : ثَمَرهُ الْمَعْرِفَهِ الْعُزُوفُ عَنِ الْدُّ نیا (۶)

نتیجه شناخت و معرفت زهد در دنیا است .

 

توضیح :

در نکوهش گرایش به دنیا دهها روایت و حدیث وارد شده است از جمله :

الف : خداوند خطاب به حضرت موسی (ع) می فرماید :

اِعْلَمْ اَنَّ کُلَّ فِتْنَهٍ بَذْرُها حُبُّ الْدُّ نْیا (۷)

بدان تخم و بذر هر فتنه ای دوستی دنیاست .

 

ب : رسول خدا (ص) فرمود :

حُبُّ الْدُنْیا اَصْلُ کُلِّ مَعْصِیَهٍ وَ اَوَّلُ کُلِّ ذَنْبٍ (۸)

دوستی دنیا ریشه هر معصیت و آغاز هر گناه است

 

جهل ریشه رذائل اخلاقی :

در ارتباط تنگاتنگ جهل و نادانی با رزائل اخلاقی روایات متعددی وارد شده است از قبیل :

۱- امیرالمؤمنین (ع) فرمود :

اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ (۹)    

نادانی ریشه هر شّر و بدی است .

 

۲- باز علی (ع) فرمود :

اَلْجاهِلُ صَخْرَهٌ لا یَنْفَجِرُ مائُها    

جاهل سنگی است که هرگز آب از آن جاری نمی شود

وَ شَجَرَهٌ لا یَخْضَرُّ عُودُها      

و درختی است که شاخه هایش سبز نمی گردد

وَ أَرْضٌ لا یَظْهَرُ عُشْبُها (۱۰)      

و زمینی است که گیاهی از آن نمی روید

۳- نیز آن بزرگوار فرمود :

لا تَرَی الْجاهِلَ اِلاّ مُفْرِطاً اُو مُفَرِّطاً (۱۱)    

جاهل همیشه یا در طرف افراط است یا در طرف تفریط .


 

 

خطبه دوم:

در طول هفته مناسبتهای متعددی وجود دارد از جمله :

الف : ولادت و شهادت دو امام (ع) :

روز دوشنبه مصادف با اول رجب سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر (ع) است . بنا به اعتقاد ثقه الاسلام کلینی و فقیه نامدار شیعه شیخ طوسی (ره)

روز چهارشنبه مصادف با ۳ رجب سالروز شهادت امام علی النقی (ع)

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید :

اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی اِخْتارَ لَنا شیعَهً یَنْصُرونَنا وَ یَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا وَ یَبْذُلُونَ أَمْوالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِینا اُولئِکَ مِنّا وَ إِلَیْنا (۱۲)

خداوند برای ما شیعیانی برگزید که ما را یاری می کنند و در شادی ما شاد و در حزن ما محزون و اموال و جان خود را در راه ما می بخشند . آنان از متا و بازگشتشان به سوی ماست .

لذا حداقل اظهار اردات و اخلاص به ساحت مقدس اهل بیت (ع) این است که در شادی آنها شاد و در حزن آنها محزون باشیم . پس راه اندازی مجالس در مساجد و تکایا و حسینیه ها نباید فراموش گردد .

 

 

ب : کشف حجاب توطئه انگلیسی ها :

امروز مصادف است با کشتار مردم به پاخاسته مشهد در مسجد گوهرشاد بوسیله دژخیمان رضا شاه پهلوی .

یکی از توطئه های پیچیده و شیطانی انگلستان در کشورهای اسلامی بویژه مستعمرات خود کشف حجاب زنان مسلمان بود . که ابتدا از دو کشور ایران و ترکیه با سرکردگی رضاشاه و آتاتورک و با پشیوانه و حمایت روشنفکران غرب زده آغاز کردند .

بعداً توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی پیگیری شد ، در عین حال که در ابتدای کار مردان غیور و زنان با شهامت و متدین ایران زمین با رهبری روحانیت شیعه به مبارزه برخاستند و در این رابطه شهدای زیادی تقدیم کردند .

لکن با مرور زمان استعمار و استبداد به توطئه خود استمرار بخشیدند و موفقیتهایی کسب کردند . و امروز متأسفانه برهنگی زنان در جهان به یک فرهنگ تبدیل شده است .

یاد و خاطره شهیدان مسجد گوهرشاد را گرامی میداریم و علو درجه آنان را از درگاه خداوند منّان خواستاریم .

 

اخبار و حوادث جهان اسلام :

متأسفانه در طول هفته جاری شاهد حوادث تلخ و کشتار در چند کشور اسلامی بودیم . از جمله عراق ، پاکستان ، ترکیه ، لبنان و سرزمینهای اشغالی فلسطین که دهها بلکه صدها مسلمان بیگناه بویژه زنان و کودکان معصوم در آتش کینه اشغالگران و گروههای تروریستی مورد حمایت آنان مظلومانه سوختند .

آمریکائیان با هماهنگی سایر کشورهای غربی و اروپائی و سازمانهای بین المللی به اصلاح مدافع حقوق بشر و بعضی از حاکمان مرتجع منطقه در خاورمیانه شبکه گسترده ای از گروههای تروریستی راه اندازی کرده که با اسامی و نامهای متعدد از قبیل :

فتح الاسلام در لبنان ، القاعده در عراق ، جندالله در پاکستان ، جبهه اخلاص در سوریه ، طالبان در افغانستان .

اهداف شیطانی زیر را دنبال می کنند :

۱- ترور کردن نخبگان و اعضای گروههای اسلامی .

۲- ایجاد اختلاف قومی و مذهبی در میان مسلمانان .

۳- متهم ساختن تعدادی از کشورها به حمایت از تروریسم .

۴- توجیه ادامه و استمرار اشغالگری خود در خاورمیانه .

۵- بهم ریختن وحدت مسلمانان و غافل ساختن آنان از دشمنان مشترک .

۶- ایجاد امنیت کامل برای رژیم اشغالگر قدس .

 

پی نوشت :

۱٫       سفینه البحار ج ۲ ماده (حلل)

۲٫       بحارالانوار ج ۱۰۳ ص ۱۶ به نقل از عده الداعی / ابن فهد حلی

۳٫       وسائل الشیعه ج ۱۲ ص ۳۱۱

۴٫       تحف العقول ص ۲۱

۵٫       اخلاق در قرآن ج ۱ ص ۱۸۲

۶٫       غررالحکم

۷٫       بحارالانوار ج ۱۳ ص ۳۵۴

۸٫       میزان الحکمه

۹٫       غررالحکم

۱۰٫   غررالحکم

۱۱٫   نهج البلاغه کمات قصار شماره ۷۰

۱۲٫   بحار النوار ج ۶۸ ص ۱۸ به نقل از خصال شیخ صدوق (ره)

 

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر