یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۶/۰۶/۰۶) شاخص های دینداری در عصر غیبت ۱۳۸۶/۰۶/۰۶

مکان : مسجد شهرک ولیعصر (عج) دعوت کننده : روحانی و امنای مسجد شرکت کنندگان : اهالی شهرک ولیعصر(عج) مناسبت : نیمه شعبان موضوع : شاخص های دینداری در عصر غیبت   الف: اعتقاد به ولایت نائبان امام عصر (عج) خود امام عصر (ع) تکلیف شیعه را در عصر غیبت کبری بصورت صریح بیان فرموده […]

مکان : مسجد شهرک ولیعصر (عج)

دعوت کننده : روحانی و امنای مسجد

شرکت کنندگان : اهالی شهرک ولیعصر(عج)

مناسبت : نیمه شعبان

موضوع : شاخص های دینداری در عصر غیبت

 

الف: اعتقاد به ولایت نائبان امام عصر (عج)

خود امام عصر (ع) تکلیف شیعه را در عصر غیبت کبری بصورت صریح بیان فرموده است که به دو مورد اشاره می کنیم :

الف: … و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا

ب: … و اما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه الخ

 

در طول تاریخ خونبار شیعه دانشمندان و فقها برای محقق ساختن وظایف سنگین محوله در عصر غیبت و نگهداری شیعیان از انحراف و نابودی و حراست از دین در برابر آسیبهای حوادث واقعه اقدامات اساسی و سرنوشت سازی را انجام داده اند از جمله :

۱- راه اندازی حوزه های علمیه برای تربیت نائبان امام زمان (عج) و مبلغان دین

۲- تألیف هزاران جلد کتاب در موضوعات مختلف معارف دینی

۳- مبارزه با حاکمان ستمگر در طول تاریخ

۴- به عهده گرفتن سرپرستی شیعه از طریق مرجعیت و رسائل علمیه

۵- توسعه و گسترش دادن علوم و معارف اسلامی از قبیل:

کلام ، فقه ، اصول ، تفسیر ، رجال ، حدیث ، فلسفه ، عرفان ، تاریخ و …

۶- تثبیت اندیشه غیبت در افکار عمومی بویژه در قرنهای چهارم و پنجم

 

از جمله شخصیتهایی که در زمینه تثبیت غیبت تلاشهای طاقت فرسا انجام داده اند عبارتند از دانشمندان و فقهای زیر:

۱- مرحوم شیخ مفید بخشی از کتاب ارشاد را به این موضوع اختصاص داده

۲- مرحوم شیخ طوسی کتاب الغیبه را نوشته

۳- مرحوم شیخ صدوق کتاب کمال الدین را تألیف کرده است

۴- مرحوم نعمانی کتاب الغیبه را به تحریر در آورده است

 

ب: انتظار فرج امام عصر (عج)

معنی انتظار:

برای این واژه معانی متعددی ذکر شده است با در نظر داشتن اینکه معمولاً این تعاریف از لحاظ مانعیت و جامعیت با مشکل مواجه می شوند لذا چند ویژگی مربوط به انتظار و منتظر را مورد اشاره قرار می دهیم

۱- انتظار یک حالتی است که آثار درونی و بیرونی دارد

۲- در انتظار حرکت و پویایی وجود دارد

۳- انتظار به اعمال و کارهای منتظر شکل می دهد

۴- در انتظار عشق ، نشاط و شورآفرینی وجود دارد

۵- سکون ، سکوت ، بی تحرکی و بی تفاوتی و دور از حالت انتظار است

۶- در مفهوم انتظار زمینه سازی ، رفع موانع و آماده شدن وجود دارد

۷- در انتظار عمل به تکالیف و پاییدن خود شرط اساسی است

 

روایات انتظار :

در زمینه انتظار روایات متعددی از اهل بیت (ع) وارد شده و موضوعات مختلف را در این رابطه مورد توجه قرار داده اند از آنجمله است موارد زیر:

۱- انتظار افضل اعمال است :

رسولخدا (ص) فرمود:

أفضل أعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل(۱)

 

۲- انتظار شرط قبولی اعمال است:

امام صادق (ع) فرمود:

ألا اخبرکم بما لا یقبل الله عزوجل من العباد عملا الا به؟فقلت بلی فقال:شهاده ان لا اله الا الله أن محمداً عبده و رسوله … و الانتظار للقائم(۲)

 

۳- انتظار توأم با آماده سازی اسلحه

امام صادق (ع) فرمود:

لیعدن أحدکم لخروج القائم و لو سهماً فان الله اذا علم ذلک من نیته رجوت لأن ینسی فی عمره حتی یدرکه و یکون من أعوانه و أنصاره(۳)

 

۴- منتظر همانند شهید است:

عن علی (ع):

المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله(۴)

 

۵- منتظران همانند شمشیرزن در رکاب امام است:

امام صادق (ع) فرمود:

من مات منکم و هو منتظر لهذا الامر کمن هو مع القائم فی فسطاطه (خیمه) ثم مکث هنیئه ثم قال:لا بل کمن قارع (شمشیرزده) بسیفه ثم قال: لا و الله الا کمن استشهد مع رسول الله(۵)

۶- منتظران مبلغان دین هستند :

 

امام زین العابدین (ع) فرمود:

ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره … الدعاه الی دین الله عزوجل سراً و جهراً

 

ترجمه :

معتقدان به مهدی (عج) و منتظران ظهور او در عصر غیبت … در پنهان و آشکار مردمان را به دین خدا فرا می خوانند

 

ج: آزمایش ایمان دینی:

به خاطر طولانی شدن مدت غیبت مردم آزمایش خواهند شدامام صادق (ع) فرمود:

إن لصاحب هذا الامر غیبتین احدیهما تطول حتی یقول بعضهم مات و بعضهم یقول : قتل و بعضهم یقول : ذهب فلا یبقی علی امره من اصحابه الا نفر یسیر(۶)

در روایت دیگر فرمود :لا بد للناس من أن یمحصوا و یغربلو و یخرج فی الغربال خلق کثیر(۷)

 

د: ارزش پیدا کردن دین داران:

کسانیکه از امتحانات و آزمایشهای متعدد عصر غیبت پیروز می شوند جایگاه ویژه دارند امام صادق (ع) فرمود:

قال النبی (ص) : لعلی (ع) یا علی و اعلم أن أعظم الناس یقیناً قوم یکونون فی آخر الزمان لم یلحقوا النبی (ص) و حجب عنهم الحجه فآمنوا بسواد فی بیاض(۸)

 

و باز از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود:

سیاتی قوم من بعدکم الرجل الواحد منهم له اجر خمسین منکم قالوا:یا رسول الله نحن کنا معک ببدر و احد و حنین و نزل فینا القرآن فقال: انکم لو تحملوا لما حملوا لو تصبروا صبرهم(۹)

 

پی نوشت :

(۱) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۲۸

(۲) کتاب الغیبه النعمانی ص ۲۰۰

(۳) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۳۶۶

(۴) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۲۳

(۵) مکیال المکارم ج ۲ ص ۲۱۰

(۶) کتاب الغیبه ص ۱۷۱

(۷) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۱۴

(۸) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۲۵

(۹) بحارالانوار / مجلسی ج۵۲ ص ۱۳۰

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر