مکان : مسجد شهرک ولیعصر (عج) دعوت کننده : روحانی و امنای مسجد شرکت کنندگان : اهالی شهرک ولیعصر(عج) مناسبت : نیمه شعبان موضوع : شاخص های دینداری در عصر غیبت الف: اعتقاد به ولایت نائبان امام عصر (عج) خود امام عصر (ع) تکلیف شیعه را در عصر غیبت کبری بصورت صریح بیان فرموده […]

مکان : مسجد شهرک ولیعصر (عج)
دعوت کننده : روحانی و امنای مسجد
شرکت کنندگان : اهالی شهرک ولیعصر(عج)
مناسبت : نیمه شعبان
موضوع : شاخص های دینداری در عصر غیبت
الف: اعتقاد به ولایت نائبان امام عصر (عج)
خود امام عصر (ع) تکلیف شیعه را در عصر غیبت کبری بصورت صریح بیان فرموده است که به دو مورد اشاره می کنیم :
الف: … و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا
ب: … و اما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه الخ
در طول تاریخ خونبار شیعه دانشمندان و فقها برای محقق ساختن وظایف سنگین محوله در عصر غیبت و نگهداری شیعیان از انحراف و نابودی و حراست از دین در برابر آسیبهای حوادث واقعه اقدامات اساسی و سرنوشت سازی را انجام داده اند از جمله :
۱- راه اندازی حوزه های علمیه برای تربیت نائبان امام زمان (عج) و مبلغان دین
۲- تألیف هزاران جلد کتاب در موضوعات مختلف معارف دینی
۳- مبارزه با حاکمان ستمگر در طول تاریخ
۴- به عهده گرفتن سرپرستی شیعه از طریق مرجعیت و رسائل علمیه
۵- توسعه و گسترش دادن علوم و معارف اسلامی از قبیل:
کلام ، فقه ، اصول ، تفسیر ، رجال ، حدیث ، فلسفه ، عرفان ، تاریخ و …
۶- تثبیت اندیشه غیبت در افکار عمومی بویژه در قرنهای چهارم و پنجم
از جمله شخصیتهایی که در زمینه تثبیت غیبت تلاشهای طاقت فرسا انجام داده اند عبارتند از دانشمندان و فقهای زیر:
۱- مرحوم شیخ مفید بخشی از کتاب ارشاد را به این موضوع اختصاص داده
۲- مرحوم شیخ طوسی کتاب الغیبه را نوشته
۳- مرحوم شیخ صدوق کتاب کمال الدین را تألیف کرده است
۴- مرحوم نعمانی کتاب الغیبه را به تحریر در آورده است
ب: انتظار فرج امام عصر (عج)
معنی انتظار:
برای این واژه معانی متعددی ذکر شده است با در نظر داشتن اینکه معمولاً این تعاریف از لحاظ مانعیت و جامعیت با مشکل مواجه می شوند لذا چند ویژگی مربوط به انتظار و منتظر را مورد اشاره قرار می دهیم
۱- انتظار یک حالتی است که آثار درونی و بیرونی دارد
۲- در انتظار حرکت و پویایی وجود دارد
۳- انتظار به اعمال و کارهای منتظر شکل می دهد
۴- در انتظار عشق ، نشاط و شورآفرینی وجود دارد
۵- سکون ، سکوت ، بی تحرکی و بی تفاوتی و دور از حالت انتظار است
۶- در مفهوم انتظار زمینه سازی ، رفع موانع و آماده شدن وجود دارد
۷- در انتظار عمل به تکالیف و پاییدن خود شرط اساسی است
روایات انتظار :
در زمینه انتظار روایات متعددی از اهل بیت (ع) وارد شده و موضوعات مختلف را در این رابطه مورد توجه قرار داده اند از آنجمله است موارد زیر:
۱- انتظار افضل اعمال است :
رسولخدا (ص) فرمود:
أفضل أعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل(۱)
۲- انتظار شرط قبولی اعمال است:
امام صادق (ع) فرمود:
ألا اخبرکم بما لا یقبل الله عزوجل من العباد عملا الا به؟فقلت بلی فقال:شهاده ان لا اله الا الله أن محمداً عبده و رسوله … و الانتظار للقائم(۲)
۳- انتظار توأم با آماده سازی اسلحه
امام صادق (ع) فرمود:
لیعدن أحدکم لخروج القائم و لو سهماً فان الله اذا علم ذلک من نیته رجوت لأن ینسی فی عمره حتی یدرکه و یکون من أعوانه و أنصاره(۳)
۴- منتظر همانند شهید است:
عن علی (ع):
المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله(۴)
۵- منتظران همانند شمشیرزن در رکاب امام است:
امام صادق (ع) فرمود:
من مات منکم و هو منتظر لهذا الامر کمن هو مع القائم فی فسطاطه (خیمه) ثم مکث هنیئه ثم قال:لا بل کمن قارع (شمشیرزده) بسیفه ثم قال: لا و الله الا کمن استشهد مع رسول الله(۵)
۶- منتظران مبلغان دین هستند :
امام زین العابدین (ع) فرمود:
ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره … الدعاه الی دین الله عزوجل سراً و جهراً
ترجمه :
معتقدان به مهدی (عج) و منتظران ظهور او در عصر غیبت … در پنهان و آشکار مردمان را به دین خدا فرا می خوانند
ج: آزمایش ایمان دینی:
به خاطر طولانی شدن مدت غیبت مردم آزمایش خواهند شدامام صادق (ع) فرمود:
إن لصاحب هذا الامر غیبتین احدیهما تطول حتی یقول بعضهم مات و بعضهم یقول : قتل و بعضهم یقول : ذهب فلا یبقی علی امره من اصحابه الا نفر یسیر(۶)
در روایت دیگر فرمود :لا بد للناس من أن یمحصوا و یغربلو و یخرج فی الغربال خلق کثیر(۷)
د: ارزش پیدا کردن دین داران:
کسانیکه از امتحانات و آزمایشهای متعدد عصر غیبت پیروز می شوند جایگاه ویژه دارند امام صادق (ع) فرمود:
قال النبی (ص) : لعلی (ع) یا علی و اعلم أن أعظم الناس یقیناً قوم یکونون فی آخر الزمان لم یلحقوا النبی (ص) و حجب عنهم الحجه فآمنوا بسواد فی بیاض(۸)
و باز از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود:
سیاتی قوم من بعدکم الرجل الواحد منهم له اجر خمسین منکم قالوا:یا رسول الله نحن کنا معک ببدر و احد و حنین و نزل فینا القرآن فقال: انکم لو تحملوا لما حملوا لو تصبروا صبرهم(۹)
پی نوشت :
(۱) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۲۸
(۲) کتاب الغیبه النعمانی ص ۲۰۰
(۳) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۳۶۶
(۴) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۲۳
(۵) مکیال المکارم ج ۲ ص ۲۱۰
(۶) کتاب الغیبه ص ۱۷۱
(۷) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۱۴
(۸) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۱۲۵
(۹) بحارالانوار / مجلسی ج۵۲ ص ۱۳۰