چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - الأربعاء 21 ربيع أول 1443

(۱۳۸۶/۰۸/۰۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۴ آبان ۱۳۸۶

موضوع خطبه اول :        الف : ویژگیهای متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (۳۳) امیرالمؤمنین(ع) در بخش دیگر از خطبه متقین در توصیف پرهیزکاران می فرماید : – مَیْتَهً شَهْوَتُهْ انسان پرهیزکار شهوتش مرده است   توضیح : مقصود از مُردن شهوت اعتدال و کنترل است یعنی اختیار شهوت در دست اوست و سرکشی و طغیان […]

موضوع خطبه اول :       

الف : ویژگیهای متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (۳۳)

امیرالمؤمنین(ع) در بخش دیگر از خطبه متقین در توصیف پرهیزکاران می فرماید :

مَیْتَهً شَهْوَتُهْ

انسان پرهیزکار شهوتش مرده است

 

توضیح :

مقصود از مُردن شهوت اعتدال و کنترل است یعنی اختیار شهوت در دست اوست و سرکشی و طغیان ندارد .

در روایتی وارد شده :

وَ اَمیتُوا الشَّهَواتِ تَخْلِدُوا (۱)

شهوات را بمیرانید تا زندگی جاودانه یابید .

نقش تخریبی شهوت در حدّی است که رسول گرامی اسلام می فرماید :

ثَلاثٌ اَخافُهُنَّ عَلی اُمَّتی بَعْدی اَلضَّلالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ وَ مَضَلّاهُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَتُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ (۲)

سه چیز است که بعد از خود بر امّت خویش می ترسم :

    گمراهی بعد از شناخت

    گمراهی در آزمایشها

    شهوت شکم و جنسی

 

 

اتحاد ملّی و انسجام اسلامی :

با توجه به اینکه سال ۸۶  از سوی مقام معظم رهبری مدظله در پیام نوروزی به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شده است لذا ضرورت دارد موضوع وحدت به صورت علمی مورد توجه قرار بگیرد.

بدین جهت موارد زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت :

۱- موضوع وحدت از دیدگاه قرآن و احادیث .

۲- وحدت از نظر امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه .

۳- مبانی و زمینه های وحدت مسلمانان .

۴- عناصروحدت اسلامی و موانع آن در جوامع اسلامی .

۵- علل و ریشه های اختلاف در میان مذاهب اسلامی .

۶- دشمنان و مخالفان وحدت مسلمانان .

۷- اهداف رهبری از سال اتحاد ملّی و انسجام اسلامی .

 

الف : وحدت در قرآن :

قبل از پرداختن به اصل موضوع لازم است معنی و مفهوم لغوی و اصطلاحی واژه وحدت را مورد اشاره قرار بدهیم تا مطالب بعدی کاملاً روشن و مشخص گردد .

۱- وحدت در لغت :

دانشمندان علم لغت معانی متعددی را برای کلمه وحدت بیان فرموده اند .

ابوالبقاء می گوید :

اَلْوَحْدَهُ کُونُ الشَّیْئِ بِحَیْثُ لا یَنْقَسِمْ (۳)

بودن چیزی بطوریکه قابل تقسیم نباشد.

راغب اصفهانی می گوید :

اَلْوَحْدَهُ اَلاِنْفِرادُ وَ الْواحِدُ فِی الحَقیقَهِ هُوَ الشَّیْئُ الَّذی لا جُزْءَ لَهُ اَلْبَتَّهَ (۴)

وحدت عبارت است از تنهائی واحد درحقیقت چیزی است که دارای جزء نمی باشد.

 

۲- وحدت در اصطلاح :

باز در معانی متعددی بکار رفته است :

الف : در فلسفه ، وحدت در مقابل کثرت است که بحث مفصلی دارد .

ب : در دانش سیاسی ، به معنای یکی شدن دو یا چند چیز مانند : وحدت چند دولت

بعضاً وحدت مرام گفته می شود یعنی گروهی در یک مقصد و مرام اشتراک داشته باشند .

یا وحدت ملّی گفته می شود :

یعنی اشتراک همه افراد یک ملت در آمال و مقاصد خویش بطوریکه به منزله یک مجموعه واحدی بشمار آیند . (۵)

 

هدف از وحدت اسلامی :

با توجه به اینکه هدف اساسی از این مباحث تبیین وحدت اسلامی در میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی می باشد که از مباحث اساسی و مبتلا به تمامی مسلمانان و کشورهای اسلامی است.

لذا پاسخ به این پرسش را که هدف از وحدت اسلامی چیست ؟

می گذاریم به پایان مباحث دیگر در این زمینه .


 

خطبه دوم :

مناسبتهای هفته :

۱- روز شنبه مصادف با ۱۵ شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سید الشهدای جنگ احد و عموی رسولخدا (ص) و همچنین رحلت حضرت عبد العظیم حسنی .

۲- سه شنبه ۸ آبان روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی بمناسبت شهادت نوجوان ۱۳ ساله شهید محمد حسین فهمیده .

۳- شهادت آیه ا… قاضی طباطبائی امام جمعه تبریز اولین شهید محراب در سال ۵۸ توسط منافقین.

 

روز نوجوان :

در احادیث و روایات اهل بیت (ع) موضوع نوجوانی از ابعاد مختلف مورد توجه و تذکر قرار گرفته است از آنجمله است :

الف : نوجوان محبوبترین خلق خدا است .

رسولخدا (ص) فرمود :

اِنَّ اَحَبَّ الْخَلائِقِ اِلَی اللهِ شابٌّ حَدَثُ السِّنِّ فِی صُورَهٍ حَسَنَهٍ جَعَلَ شَبابَهُ وَ جَمالَهُ لِلّهِ و فِی طاعَتِهْ (۶)

محبوبترین خلایق نزد خدا نوجوان خوش سیمایی است که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در راه طاعت او بگذارد .

 

ب : نوجوانان را دریابید :

۱- امام صادق (ع) فرمود :

عَلِیْکَ بِالْاَحْداثِ فَاِنَّهُمْ اَسْرَعُ اِلی کُلِّ خَیْرٍ (۷)

نوجوانان را دریاب که آنان در پذیرش هر خوبی بیشتر شتاب می کنند.

۲- باز امام صادق (ع) فرمود :

بادِرُوا اَحْداثَکُمْ بِالْحَدیثِ قَبْلَ اَنْ تَسْبِقَکُمْ اِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَهُ (۸)

نوجوانان را قبل از اینکه دشمنان اعتقادی به سراغ آنان بروند حدیث بیاموزید.

 

 

گزارشی از سفر به لبنان :

اهداف سفر :

۱- به دنبال سفر نماینده حزب الله به شهرستان خوی و دعوت ازاینجانب مبنی بر بازدید از لبنان این سفر پاسخ به این دعوت بود .

۲- بازدید از جنایات اسرائیل و روند بازسازی بعد از جنگ .

۳- ملاقات با علماء وحوزه های علمیه لبنان بویژه حوزه تاریخی بعلبک .

۴- مشاهده رشادتها و شجاعتهای حزب الله در جنگ ۳۳ روزه.

لازم به ذکر است که بمبارانهای اسرائیل اساساً مربوط به مناطق شیعه نشین بود .

۱- در بیروت مناطق : زاحیه ، نبعه و بئرالعبد

۲- در منطقه جنوب که نوعاً شیعه نشین بودند شهرها و روستاهای زیر بمباران شده بودند:

جبل عامل ، صور ، بنت جُبِیل ، مارون الرَأس ، قانا ، هیتا الشَعْب

۳- تخریب پلهای بزرگ :

با توجه به کوهستانی بودن لبنان پلهای زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها از نظر ارتباطی مهم و استراتژیک بودند ، که تعدادی از آنها را کاملاً بمباران و تخریب کرده بودند .

 

 

باز سازی خرابی ها :

در مقابل بازسازی به سرعت صورت می گرفت . وقتی من این بازسازی ها را می دیدم به یاد دوران بازسازی کشور خود بعد از پایان جنگ ۸ ساله افتادم که در تمامی شهرها و روستاهای جنگ زده و بمباران شده صورت گرفت . این بازسازی ها را در دو قسمت می توان خلاصه کرد:

الف: بازسازی روستاهای لب مرز با اسرائیل همانند :

هیتا الشعب ، مارون الرأس ، بنت جبیل و قانا نوعاً تمامی خانه های آسیب دیده و تخریب شده تعمیر و بازسازی شده بودند.

ب : بخش دیگر خرابی ها مربوط به شهر بیروت بود بویژه در مناطق شیعه نشین زاحیه ، بیرالعبد و نبعه باز مشغول خاکبرداری بودند.

 

بازدید از حوزه های علمیه و ملاقات با علمای لبنان :

بخش دیگر سفر بازدید از حوزه های لبنان و ملاقات با شخصیتهای علمی بود در این رابطه از حوزه های بیروت ، بَعلبک و بِقاء بازدید به عمل آمد و با قائم مقام سید حسن نصر الله ، علامه سید محمد حسین فضل الله آیه الله محمد حسن یَزْبک وکیل مقام معظم رهبری در لبنان و شیخ سائلی مدیر مدرسَهُ الرَّسُول بیروت و ۵۰ نفر از علما و شهردار بعلبک ملاقات کردیم .

 

 

محور مباحث :

۱– تاریخ علمی ، فرهنگی و سیاسی لبنان .

۲- خدمات علمای لبنان در ادوار مختلف تاریخ به عالم اسلام .

۳- وضعیت و شرایط فعلی حوزه های علمیه لبنان بویژه بعلبک.

۴- پیشنهاداتی برای توسعه کمّی وکیفی حوزه های علمیه لبنان.

۵- تحلیلی از چالشهای منطقه ای لبنان و حماسه حزب الله .

 

بحران آفرینی آمریکا :

آمریکائیان با حمایت انگلستان و اسرائیل برای ایجاد بحران در خاورمیانه و در نهایت مهار جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف منطقه مشغول فتنه انگیزی هستند به عنوان نمونه چند مورد را که در ماههای اخیر اتفاق افتاده مطرح می سازیم :

۱- تحریک وهابیان علیه شیعه در کشورهای همسایه ایران برای دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی

۲- ایجاد درگیری ، بمب گذاری ، آدم ربائی و گروگان گیری در پاکستان که آخرین مورد آن انفجار بمب در مسیر کاروان استقبال کنندگان از بی نظیر بوتو که منجر به کشته و زخمی شدن ۵۰۰ نفر گردید .

۳- حمایت علنی از گروه تروریستی پ.ک.ک و حملات این گروه به مناطقی از شرق ترکیه و کشته و زخمی شدن تعدادی بیگناه.

۴- حمایت آشکار از جنایات گروهکهای تروریستی در شمالغرب کشور ایران .

۵- حملات وحشیانه هواپیماها و بالگردهای آمریکائی به شهرک شیعه نشین صدر عراق و شهادت دهها کودک و زن بیگناه.

 

اجلاس کشورهای حاشیه نشین خزر :

دومین اجلاس پنج کشور حاشیه نشین خزر هفته گذشته در تهران برگزار گردید این اجلاس غیر از اصل موضوع حاشیه های زیادی داشت از جمله :

۱- به شکست کشاندن تبلیغات غربیان علیه ایران برای منزوی کردن جمهوری اسلامی.

۲- این اجلاس یک موفقیت انکار ناپذیر برای دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی بود

۳- در این اجلاس جمهوری اسلامی توانست خواستهای منطقه ای خود را پیگیری کند و بر مخالفان خود نشان بدهد که ایران یک کشور قدرتمند و با ثبات در منطقه است .

 

بیانیه اجلاس :

در بیانیّه اجلاس بر چند موضوع اساسی تأکید شده بود از جمله :

الف : تأکید بر عادی سازی دریای خزر از سلاح و تعهد اعضاء بر غیر نظامی نگه داشتن این منطقه ، این امر هنگامی جلب توجه می کند که بدانیم یکی از اهداف آمریکا حضور فیزیکی و نظامی در این دریا است.

ب : تأکید برخودداری کشورهای منطقه از دراختیار قرار دادن خاک خود به هر کشور دیگر برای تجاوز به خاک یکی از کشورهای منطقه .

ج : تأکید کشورهای عضو بر حق مسلّم جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای

 

پی نوشت:

(۱) اخلاق محتشمی ص ۳۴۷                      

(۲)   منهاج البراعه / علامه خوئی   ج ۱۲ ص ۱۴۶

(۳) الوحده الموضوعیه فی القرآن                    

(۴)   المُفردات ( ماده وَحَدَ)

(۵) کتاب وحدت (مجموعه مقالات )   ص ۵۰

(۶)   میزان الحکمه ح ۹۰۹۶

(۷)   الکافی   ج ۸ ص ۹۳                                  

(۸)   میزان الحکمه   ج ۱۴   ص ۷۱۰۶

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر