دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۸۶/۰۹/۰۹) خطبه های نماز جمعه خوی – ۹ آذر ۱۳۸۶

موضوع خطبه اول :        الف : ویژگیهای متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (۳۸) مولا المؤحدین و امیرالمؤمنین (ع) در خطبه متّقین نهج البلاغه می فرماید : –   لَیِّناً قُولُهُ سخن انسان پرهیزکار نرم و تؤام با محبّت است.   توضیح : نرم خوئی در برخورد و مواجهه با دیگران یکی از دستورات مؤکّد دین مقدس […]

موضوع خطبه اول :       

الف : ویژگیهای متقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (۳۸)

مولا المؤحدین و امیرالمؤمنین (ع) در خطبه متّقین نهج البلاغه می فرماید :

–   لَیِّناً قُولُهُ

سخن انسان پرهیزکار نرم و تؤام با محبّت است.

 

توضیح :

نرم خوئی در برخورد و مواجهه با دیگران یکی از دستورات مؤکّد دین مقدس اسلام است.

آیات و روایات متعددی به این ویژگی اخلاقی سفارش کرده است.

در عین حال که نرم خوئی برای تمامی آحاد جامعه ضرورت دارد لکن برای چند گروه از اقشار جامعه از اولویّت ویژه برخوردار است .

از آن جمله است :

الف : رهبران و مبلّغان دینی :

خداوند خطاب به حضرت موسی (ع) و برادرش هارون می فرماید :

اِذْهَبا اِلی فِرْعُونَ اِنَّهُ طَغی فَقُولا لَهُ قُولاً لَیِّناً لَعَّلَهُ یَتَذَکَّرُ اُو یَخْشی(۱)  

بسوی فرعون بروید ، زیرا او طغیان کرده و با او به نرمی سخن گوئید شاید متذکّر و ترسان شود .

 

باز خطاب به رسولخدا (ص) می فرماید :

فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لُو کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لَأنْفَضٌّو مِنْ حَوْلِکَ(۲)

به سبب رحمت خداست که در برابر آنها (مردم) نرمخو شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند.

 

 

ب : مسئولان و متولیّان حکومت اسلامی :

دومین گروهی که ضرورت دارد در برخورد با مردم نرم خو باشند و با آنان با مهربانی و عطوفت رفتار نمایند مسئولان حکومت اسلامی است.

در این رابطه روایات متعددی وجود دارد که در مناسبت های دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

ج : مؤمنین و انسانهای متدیّن :

شما نمازگزاران که علاقه دارید فرزندان و فامیلتان نمازخوان و اهل نمازجمعه شوند تنها راه حل نرمخوئی و دعوت آنان با عطوفت و مهربانی است . (ادامه دارد)

 

ب : اتحاد ملی و انسجام اسلامی (۴) :

وحدت در قرآن (۴) :

خداوند در سوره انفال می فرماید :

وَ اَطیعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرینَ(۳)

و ( فرمان ) خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید .

و نزاع ( و کشمکش ) نکنید تا سست نشوید .

و قدرت ( و شوکت و هیبت ) شما از میان نرود .

و استقامت نمائید که خداوند با استقامت کنندگان است .

در این آیه شریفه سه دستور مهم بر مسلمانان ابلاغ شده است .

 

الف : اطاعت از رهبری :

اَطیعُوا الله وَ رَسُولَهُ

چون یکی از رموز اساسی موفقیت هر اجتماعی ، اطاعت از فرامین رهبری است و مستندات تاریخی و اتفاقات و حوادث بشری بویژه مسلمانان بهترین گواه براین مدعی است.

 

ب : پرهیز از نزاع :

وَ لا تَنازَعُوا

صاحب مجمع البحرین می فرماید :

اَلتَّنازُعُ اَلتَّخاصُمْ (۴)

تنازع دشمنی کردن با دیگران است .

در آیه شریفه برای تنازع دو ثمره و نتیجه تلخ بیان شده است .

۱- ضعف و سستی تؤام با دلهره و ترس :

فَتَفْشَلُوا

مرحوم راغب اصفهانی می فرماید :

اَلْفَشَلُ ضَعْفٌ مَعَ جُبْنٍ (۵)

فشل عبارت از سستی و ضعف تؤام با ترس است .

 

۲- از میان رفتن شوکت و اُبهّت ظاهری :

وَ تَذْهَبُ ریحُکُم

مرحوم شیخ طوسی می فرماید :

قُولُهُ : وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ … قیلَ تَذْهَبَ دُولَتُکُمْ مِنْ قُولِهِمْ : ذَهَبَ ریحُهُ اَیْ ذَهَبَتْ دَوْلَتُهُ (۶)

 

۳- استقامت در مقابل دشمنان :

وَ اصْبِروا اِنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرین

چون این آیه و چند آیه قبلی در ارتباط با حوادث جنگ بدر نازل شده اند لذا دستور استقامت در مقابله با توطئه های دشمنان اسلام و مسلمین است. 


خطبه دوم :

در طول هفته جاری یعنی ۹ الی ۱۶ آذرماه مناسبتهای متعددی وجود دارد از آنجمله است :

الف : روز مجلس :

روز شنبه ۱۰ آذر مصادف با سالگرد شهادت فقیه مجاهد آیه الله سید حسن مدرّس است. که توسط مأموران رضا شاه در سال ۱۳۱۶ .ش در کاشمر به شهادت رسید و به همین مناسبت دهم آذرماه را در نظام جمهوری اسلامی روز مجلس نامگذاری کرده اند .

موضوعات متعددی برای بحث و بررسی در این دو مناسبت وجود دارد. از قبیل :

۱- نقش سرنوشت ساز مرحوم مدرّس در مجالس عصر حاکمیّت استبداد رضاخانی.

۲- ویژگیها و خصوصیات مرحوم مدرّس بعنوان یک نماینده .

امام رضوان الله تعالی علیه در یکی از انتخابات مجلس فرمودند :

به مثل مدرّس رأی دهید .

۳- وظایف و مسئولیتهای یک نماینده در نظام جمهوری اسلامی .

۴- عملکرد موفّق و قابل قبول مجلس هفتم و …

با توجه به اینکه موضوعات مذکور معمولاً در رسانه های عمومی ، سخنرانی ها و مطبوعات مورد توجه و بررسی قرار می گیرد .

و از سویی دیگر با در نظر داشتن اینکه در آستانه انتخابات دور هشتم مجلس شورای اسلامی قرار داریم ضروری می دانم بعنوان یک شهروند از تمامی کسانیکه در خود شرایط لازم نمایندگی را احراز کرده اند درخواست نمایم در این میدان و آزمون خدمت به مردم برای کاندیداتوری مجلس وارد شوند .

 

دو روش کاندیداتوری :

در عُرف جوامع بشری برای نامزدی در انتخابات دو روش وجود دارد :

الف : روش گروهی و حزبی :

یعنی احزاب و گروههای سیاسی حاکم برجامعه فرد یا افرادی را برای پذیرش پست و مسئولیتی نامزد می کنند.

 

ب : روش فردی و شخصی :

یعنی شخص بعد از احراز شرایط لازم در وجود خود برای بعهده گرفتن مسئولیتی اعلان آمادگی می نماید.

هر دو روش را می توان از منابع اسلامی و سیره بزرگان دین استفاده کرد .

در زمنیه کاندیداتوری شخصی و منفرد در زندگی پرفراز و نشیب حضرت یوسف (ع) وارد شده است بعد از اثبات شدن بیگناهی ایشان پادشاه مصر گفت :

اُئْتُونی بِهِ اَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسی

یوسف را نزد من بیاورید تا او را (مشاور) مخصوص خود گردانم.

بعد از اینکه پادشاه با حضرت یوسف (ع) مذاکره نمود ارادت بیشتری به آن بزرگوار پیدا کرد. لذا گفت :

اِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنا مَکینٌ اَمینٌ(۷)  

تو نزد ما دارای منزلتی بزرگ و فردی امین هستی

وقتی حضرت یوسف (ع) شرایط را برای نامزدی خود مناسب دید چون :

    بی گناهی او در جریان اخلاقی ثابت گردید .

    آینده نگری وی مورد پذیرش قرار گرفت .

    پادشاه در برابر او کاملاً منفعل شد .

لذا خطاب به پادشاه فرمود :

اِجْعَلْنِی عَلی خَزائِنِ الْاَرْضِ اِنّی حَفیظٌ عَلیمٌ (۸)  

یوسف گفت : مرا به خزانه های این سرزمین (مصر) بگمارکه من نگهبان دانا هستم (ادامه دارد)

 

 

ب : شهادت میرزا کوچک خان :

در جنگ جهانی اول کشور ایران مورد تهاجم و تاخت و تاز چندین کشور بیگانه قرار گرفت . از قبیل حکومتهای عثمانی ، آلمان ، روسیه و انگلستان .

در این شرایط بحرانی قیامهایی با رهبری مستقیم یا حمایت روحانیّت در مناطق مختلف کشور بوجود آمد . از قبیل :

قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز ، قیام تنگستانی ها و دشتستانی ها در جنوب با حمایت روحانیّون فارس و قیام میرزا کوچک خان در شمال .

بارزترین ویژگی و اهداف این قیامها عبارت بود از :

۱- بیرون راندن اجانب از کشور ایران .

۲- رها سازی مردم از دست استبداد .

۳- پایان دادن به ناامنیهای حاکم برکشور.

لازم به یادآوری است که بعضی از قلم به دستان مزدور تلاش کرده اند نسبتهای ناروایی به این قیامها بدهند که نیاز به تحلیل و بررسی جدی دارد .

 

شکست کنفرانس آنا پولیس :

بطوریکه هفته گذشته نیز اشاره کردم کنفرانس به اصطلاح صلح آمریکائی هفته گذشته بدون حضور نمایندگان ملت مظلوم فلسطین برگزار گردید و همانند سایر کنفرانس ها و جلسات فرمایشی و تحمیلی بدون نتیجه پایان یافت.

تنها نتایجی که بر این کنفرانس عاید شد عبارت بود از :

۱- گرفتن عکس های یادگاری از همدیگر .

۲- سفارشات رئیس جمهور آمریکا به نمایندگان اعراب و رژیم اشغالگر قدس مبنی بر کنار گذاشتن اختلافات.

۳- شرمندگی تعدادی ازکشورهای اسلامی شرکت کننده در این کنفرانس از ملّت مظلوم فلسطین.

لازم به یادآوری است که : تنها چیزی که در این کنفرانس مطرح نشد حقوق پایمال شده مردم فلسطین بود .

پی نوشت :

(۱)   سوره طه آیه ۴۳ و ۴۴

(۲) سوره آل عمران آیه ۱۵۹

(۳) سوره انفال آیه ۴۵

(۴) مجمع البحرین (ماده نَزَعَ)

(۵) مفردات   ماده (فشل)

(۶) التبیان ج ۵ ص ۱۳۲

(۷) سوره یوسف آیه ۵۴

(۸) همان آیه ۵۵

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر