دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۸۶/۱۱/۲۶) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۶ بهمن ۱۳۸۶

موضوع خطبه اول : الف : ویژگیهای متّقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (۴۷) امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه هَمّام می فرماید : لایُضَیِّعُ مَا اسْتُحْفِظَ انسان پرهیزکار آنچه را به او سپرده اند ضایع نمیکند.   توضیح : خداوند در قرآن کریم می فرماید : اِنّا عَرَضْنَا الْاَمانَهَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبَیْنَ […]

موضوع خطبه اول :

الف : ویژگیهای متّقین از دیدگاه امیرالمؤمنین (۴۷)

امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه هَمّام می فرماید :

لایُضَیِّعُ مَا اسْتُحْفِظَ

انسان پرهیزکار آنچه را به او سپرده اند ضایع نمیکند.

 

توضیح :

خداوند در قرآن کریم می فرماید :

اِنّا عَرَضْنَا الْاَمانَهَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْاِنْسانُ اِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً (۱)

ما امانت ( تکالیف الهی ) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم آنها از حمل آن سربرتافتند و ازآن ترسیدند اما انسان آن را بردوش کشید او بسیار ظالم و جاهل بود (چون قدر این مقام بزرگ را نشناخت)

مفسران در تفسیر دو عنوان ظَلوماً و جَهُولاً می فرمایند :

چون بشر نتوانست این جایگاه رفیع و بزرگ امانتداری برای خداوند را درک بکند.

لذا برخود و دیگران ستم روا داشت بدین جهت است حضرت آدم ابوالبشر در عین داشتن مقام عصمت به خداوند عرض می کند :

رَبَّنا ظَلَمْنا اَنْفُسَنا وَ اِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرین(۲)

پروردگارا ما به نفس خویش ستم کردیم اگر ما را مورد بخشش و رحمت قرار ندهی از زیانکاران خواهیم بود.

لذا از ویژگیهای انسانهای پرهیزکار امانتدارِ خوب بودن است .

 

 

ب : اتحاد ملی و انسجام اسلامی (۱۲) :

وحدت در روایات (۶)

مرحوم کلینی در اصول کافی در باب حَقّ المُؤمِن عَلی اَخیه روایتی را نقل می کند از مُعَلّی بن خُنَیْس می گوید :

به امام صادق (ع) عرض کردم :ما حَقُ المُسْلِمِ عَلَی الْمُسلِمِ؟

یعنی حق مسلمان بر مسلمان چیست ؟

 

 

یادآوری :

لازم به ذکر است که مُعّلی از اصحاب امام باقر و امام صادق (ع) بوده و روایت معروف در فضیلت و اعمال عید نوروز را ایشان از امام صادق (ع) نقل کرده معلی توسط داود بن علی ، حاکم مدینه به شهادت رسیده چون از وی درخواست کرد شیعیان امام صادق (ع) را به من معرفی کن؟

مُعّلی در پاسخ گفت :

وَاللهُ لُو کانُوا تَحْتَ قَدَمَیَّ ما رَفَعْتُ قَدَمی عَنْهُمْ وَلِئِنْ قَتَلْتَنی لَتُسْعِدُنِی(۳)

در کتب رجال مطالب زیادی در مورد ایشان مطرح شده است .

 

مرحوم آیه الله خوئی در مُعجم رجال الحدیث ۱۱ صفحه در شرح حال ایشان مطلب نوشته و در پایان می نویسد:

وَالَّذی تَحَصَّلَ لَنا مِمّا تَقَدَّمَ اَنَّ الرَّجُلَ جَلیلُ الْقَدْرِ وَ مِنْ خالِصی شیعَهِ اَبی عَبْدِالله (ع) فَاِنَّ الرِّوایات فِی مَدْحِهِ مُتَضافِرَهٌ (۴)

 

امام (ع) در پاسخ معلّی فرمود :

لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ واجِباتٍ ما مِنْهُنَّ حَقٌ اِلاّ وَ هُوَ عَلَیْهِ واجِبٌ اِنْ ضَیَّعَ شَیْئاً مِنْها خَرَجَ مِنْ وِلایَهِ اللهِ وَ طاعَتِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لِلّهِ فیهِ مِنْ نَصیبٍ

برای او هفت حق واجب است که هرکدام در مقام خود بر او واجب است و اگر یکی از آنها را ضایع کند و بی اجرا گذارد از ولایت و اطاعت خدا بیرون است و برای خداوند هیچ بهره ای از بندگی در او نیست.

قُلْتُ : جُعُلْتُ فِداکَ وَ ما هِیَ ؟

گفتم قربانت شوم آنهاکدامند ؟

 

امام (ع) فرمود :

یا مُعَلّی اِنّی عَلَیْکَ شَفیقٌ اَخافُ اَنْ تُضَیِّعَ وَ لا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لاتَعْمَلَ قُلْتُ لَهُ : لا قُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ

ای معلّی به راستی که من بر تو مهربانم و می ترسم که آنها را ضایع کنی و نگهداری نکنی و بدانی و بکار نبندی عرض کردم : اگر عنایت خداوند باشد عمل می کنم.

 

امام (ع) فرمود :

أَیْسَرُ حَقٍّ مِنْها أَنْ تُحِبَّ لَهُ ما تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ تَکْرَهَ لَهُ ما تَکْرَهُ لِنَفْسِکْ (۵)

یعنی آسانترین حقوق آن است که دوست داشته باشی برای او آنچه را که برای خودت دوست می داری و بد بداری برای او هرآنچه برای خود بد میدانی.(ادامه دارد)


خطبه دوّم :

این هفته دارای مناسبتهای متعدد می باشد از آنجمله است :

الف : ولادت امام موسی کاظم (ع) :

امروز جمعه مصادف با هفتم صفر سالروز میلاد امام موسی بن جعفر (ع) می باشد .

این عید را به شما نمازگزاران و به محضر امام عصر (عج) تبریک می گویم .

آن بزرگوار در مدح و تمجید شیعیان عصر غیبت می فرماید :

طُوبی لِشیعَتِنَا المُتَمَسِّکینَ بِحَبْلِنا فِی غَیْبَهِ قائِمنا الثّابِتینَ عَلی مُوالاتِنا وَ الْبَرائَهِ مِنْ أَعْدائِنا اُولئِکَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَد رَضُوا بِنا اَئِمَّهً وَ رَضِینا بِهِمْ شیعَهً فَطُوبی لَهُمْ ثُمَّ طُوبی لَهُمْ هُمْ وَ اللهِ مَعَنا فِی دَرَجاتِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ

خوشا به حال شیعیان ما ، که در زمان غیبت قائم (عج) به ریسمان ما چنگ می زنند در دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما ثابت قدمند ، آنان از ما و ما از آنانیم ، آنها به امامت ما امامان خوشنودند و ما نیز به چنین شیعیانی خوشنودیم ، پس خوشا به حالشان و خوشا به حالشان، بخدا سوگند آنان در روز رستاخیز همراه ما در جایگاه و مقام ما خواهند بود.

 

 

ب : رحلت سلمان فارسی :

روز شنبه مصادف با هشتم صفر سالگرد رحلت سلمان فارسی صحابی بزرگوار رسولخدا (ص) و افتخار ایرانیان است.

مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص از ابن نباته از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده فرمود:

اِنَّ سَلْمان مِنّی مَنْ جَفاهُ فَقَدْ جَفانِی وَ مَنْ آذاهُ فَقَدْ آذانِی

مرحوم کَشّی رجالی معروف متجاوز از سی روایت در مدح و عظمت سلمان نقل کرده و می نویسد:

وَ ما نَشَأَ فِی الْاِسْلام اَفْقَهَ مِنْهُ (۶)

 

 

ج : رحلت آیه الله خوئی :

روز شنبه ۲۷ بهمن سالگرد رحلت مرحوم آیه الله خوئی است.

با تسلیت این مناسبت به عموم همشهریان و شما نمازگزاران.

مرحوم آیه الله شهید محمد باقر صدر درحق ایشان می نویسد:

شیرینی معرفت را از محضر ایشان چشیدم آنچه من دارم قطره ای از دریای بیکران علم ایشان است و به حق می توان گفت : ایشان پدر روحانی من است.

از آن بزرگوار سه اثر ماندگار وجود دارد :

الف : کتب علمی بسیار بویژه در موضوعات فقهی ، اصولی ، رجالی و تفسیر.

ب : شاگردان برجسته بیشمار همچنان نسل اندر نسل استمرار خواهد داشت.

ج : تأسیس بناهای خیریه مراکز پژوهشی بسیار درکشورهای متعدد اسلامی و اروپائی.

متجاوز از پنجاه سال است که مبانی فقهی و اصولی ایشان در حوزه های علمیّه شیعه مورد بررسی و تحلیل است.

از جمله دیدگاههای علمی ایشان عبارتند از :

۱-   شُهرت را به عنوان دلیل فقهی یا جابر ضعف سند قبول ندارد .

۲-   اعراض اصحاب از یک خبر صحیح را موجب وهن آن نمی داند .

۳-   به روایت شاذ اگر سندش صحیح بود ، عمل می کنند .

 

 

د : فروپاشی لائیزم در ترکیه :

هفته گذشته قانون اساسی ترکیه توسط اسلام گرایان مورد تجدید نظر قرار گرفت در نهایت ممنوعیت حجاب زنان در دانشگاههای آن کشور برداشته شد.

تاریخ سیاسی ترکیه :

کشور ترکیه با ۷۰ میلیون نفر جمعیت مسلمان همسایه ایران اسلامی و در جوار اروپای شرقی کنونی قرار دارد.

در گذشته مرکز روم باستان و مدتی مرکز حکومتهای مسیحی و زمانی مرکز حکومت روم شرقی بود و در قرن پنجم هجری بدست مسلمانان افتاد و از قرن ششم بمدت شش قرن مرکز حکومت مقتدر عثمانی بود که بصورت حکومت سنی خلیفه محور اداره می شد و بخشهای مهمی از آسیا ، اروپا و آفریقا را در بر می گرفت.

و کشورهای مصر ، عربستان ، عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن، فلسطین ، اردن و ترکیه فعلی جزء این کشور بودند.

در پایان جنگ جهانی اول یعنی سال ۱۲۹۸ .ش حکومت عثمانی و متحد وی آلمان در مقابل روسیه و انگلستان و فرانسه شکست خورد و به چندین کشور تقسیم گردید.

در سال ۱۳۰۱ .ش کشور ترکیه با دسیسه انگلیسی ها در اختیار مصطفی کمال آتاترک قرار گرفت که حکومت لائیزم را در آن کشور مستقر کرد.

از همان تاریخ حکومت ترکیه همیشه گرایشات غربی داشته و حاکمیت در اختیار ارتش بوده و عضو پیمان ناتو می باشد ، بدلیل مسلمان بودن مردم آن کشور بارها اسلام گرایان روی کار آمدند ، لکن بوسیله کودتا توسط ارتشیان لائیک به سقوط کشانده شدند.

 

 

اهداف ممنوعیت حجاب :

ممنوعیت حجاب در ترکیه بعد از کودتای ۱۳۵۹ . ش صورت گرفت و دو هدف اساسی زیل را دنبال می کرد :

الف : جلوگیری از شیوع و گسترش تفکّر و اندیشه اسلامی در میان دانشجویان.

ب : دور نگه داشتن خانواده های مذهبی از تحصیلات عالیه.

 

 

آثار و نتایج لغو ممنوعیت :

لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاههای ترکیه که هفته گذشته صورت گرفت نتایج زیل را به دنبال داشت:

۱-   افزایش گرایش به اسلام به عنوان یک مکتب سیاسی در ترکیه و سایر کشورهای اسلامی.

۲-   این اقدام شکستی بزرگ برای لائیزم در ترکیه بود.

۳-   این تصمیم اسلام گرایان پیروزی بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی بود.

۴-   این حرکت اسلامی تمامی استعمارگران غربی و اروپائی را از ترکیه ناامید کرد .

 

 

پیامهای حضور میلیونی مردم :

حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در رسانه های گروهی جهان انعکاس گسترده ای داشت و عناوین زیل در تیتر اخبار قرار گرفته بود:

۱-   شعار محوری ایرانیان مرگ بر آمریکا و اسرائیل بود .

۲-   مردم ایران بر استقلال و هسته ای شدن ایران تأکید داشتند .

۳-   ملت ایران وفاداری خود را به آرمانهای انقلاب خویش ابراز کردند .

۴-   این حضور گسترده نشان داد که فشار کشورهای قدرتمند بر ایران جواب نداده .

 

 

پیامهای حضور :

الف : یأس دشمنان و خوشحالی دوستان انقلاب .

ب : تقویت مواضع حق ایران اسلامی در حوزه سیاست خارجی .

ج : اثبات مجدد پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی .

د : نا اُمیدی دشمنان انقلاب .

هـ : بیعت مجدد مردم با رهبری نظام .

 

 

شهادت مُغنیّه :

شهادت عماد مغنیّه یکی از فرماندهان حزب الله لبنان توسط اسرائیل را به مقام معظم رهبری مدظله و شما نمازگزاران تسلیت می گویم.

در این زمینه دو نکته قابل دقت و توجه است :

الف : حمایت علنی آمریکا از تروریسم دولتی و سکوت مرگبار سایر کشورها و مجامع به اصطلاح مدافع حقوق بشر در مقابل این جنایت.

ب : زمینه سازی برای این قبیل جنایات توسط عوامل آمریکا و اسرائیل در داخل لبنان فراهم می شود که این کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داده است.

 

پی نوشت :

(۱)   سوره احزاب   آیه ۷۲

(۲)   سوره اعراف   آیه ۲۳                                      

(۳)   قاموس الرجال / تستری ج ۱۰ ص ۱۵۹

(۴)   معجم رجال الحدیث / آیه الله خویی ج ۱۹   ص ۲۶۸      

(۵)   اصول کافی / کلینی   ج ۲   ص ۱۶۹

(۶)   سفینه البحار / محدث قمی   ج ۵     ص ۱۴۷

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر