جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۷/۰۳/۲۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۴ خرداد ۱۳۸۷

موضوع خطبه اول :    الف : آثار تقوی از دیدگاه قرآن (۱۱) تقوی زمینه ساز بهره مندی از امداد خداوند است : در سوره بقره ضمن آیه شریفه ۱۹۴ می فرماید : وَاتَّقُوا اللهَ وَاعْلَمُوا اَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ تقوی داشته باشید و بدانید خداوند با تقوی پیشه گان است .   توضیح : تعبیر […]

موضوع خطبه اول :   

الف : آثار تقوی از دیدگاه قرآن (۱۱)

تقوی زمینه ساز بهره مندی از امداد خداوند است :

در سوره بقره ضمن آیه شریفه ۱۹۴ می فرماید :

وَاتَّقُوا اللهَ وَاعْلَمُوا اَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقینَ

تقوی داشته باشید و بدانید خداوند با تقوی پیشه گان است .

 

توضیح :

تعبیر مَعَ الْمُتَّقینَ یک تعبیر لطیفی است.

بعضی از مفسّران در تفسیر آن نوشته اند :

مَعِیَّتُهُ بِالرَّحْمَهِ وَ الْفَضْلِ وَ الرُّتْبَه (۱)

یعنی باهم بودن خداوند با پرهیزکاران بمعنای رحمت، بخشش ، عنایت و بالابردن رتبه متّقیان است.

این تعبیر در آیات متعدد از سوره های بقره ، آل عمران ، مائده ، توبه و نحل تکرار شده و نوعاً در موارد زیر این تعبیرات مطرح شده اند:

۱-   دستور بر رعایت تقوی در قصاص و زیاده روی نکردن .

۲-   دستور صبر و پایداری در صحنه های متعدد زندگی .

۳-   دستور جهاد و مبارزه با کفّار و مشرکان .

۴-   دستور یادآوری نعمتهای متعدد خداوند .

 

 

ب : فضایل اخلاقی (۱۱) :

نظم و انضباط در عبادت :

معمولاً عبادت یا بصورت فردی است یا بصورت گروهی و جمعی.

در هر دو نوع نظم و انضباط نقش اساسی دارد .

مثلاً اگر نماز را بعنوان عبادت در نظر بگیریم که هم بصورت فردی اقامه می شود و هم بصورت جمعی ؛ در تمامی اعمال و ارکان آن نظم خاص حاکم است:

۱-   با طهارت بودن چه از طریق غسل یا از طریق وضو .

۲-   نیّت و قصد قربت کردن .

۳-   رو به قبله ایستادن .

۴-   رعایت کردن وقت در تمامی نمازهای یومیّه .

۵-   قیام ، رکوع ، سجود ، تشهد و سلام با تربیت خاص .

۶-    حرف زدن با خداوند با الفاظ وعبارات ویژه درهمه نمازها .

۷-   تعقیبات نمازها با اعمال و ادعیّه خاص و …

 

روایات :

قبل از پرداختن به نظم در عبادات از دیدگاه روایات چند مطلب مقدماتی لازم به یادآوری است :

۱-   عبادت را تحمیل نکنید :

مرحوم کلینی با سند خود از رسولخدا (ص) نقل می کند فرمود :

… وَ لا تُکَرِّهُوا عِبادَهَ اللهِ اِلی عِبادِ اللهِ فَتَکُونُوا کَالرّاکِبِ المُنْبَتِّ الَّذی لا سَفَراً قَطَعَ وَ لا ظَهْراً أَبْقی(۲)

عبادت خداوند را بر بندگان خدا تحمیل نکنید تا مانند سوار در مانده ای باشیدکه نه مسافت را پیموده و نه مرکبی بجا گذاشته(یعنی بواسطه زیادی سرعت مرکبش در بین راه از رفتن باز مانده است)

 

   2- در عبادت میانه روی کنید :

امیرالمؤمنین (ع) فرمود :

اِقْتَصِدْ یا بُنَیَّ فِی مَعیشَتِکَ وَ اقْتَصِدْ فِی عِبادَتِکْ (۳)

ای پسرم در معیشت و عبادت خود میانه روی پیشه کن.

حتّی در برخی از روایات وارد شده در عبادت به واجبات اکتفا کنید.

امیرالمؤمنین (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) می فرماید :

… وَ أعْلَمْ یا بُنَیَّ اَنَّ اَحَبَّ ما اَنْتَ آخِذٌ بِهْ مِنْ وَصِیَّتی تَقْوَی اللهِ وَ الْاِقْتِصارِ عَلی مَا افْتَرَضَ اللهُ عَلَیْک (۴)

و بدان ای پسرم بهترین چیزی که از وصیّت من فراگیری پرهیزکاری و اکتفا کردن به آنچه خدا به تو واجب کرده است.

 

سؤال :

احتمالاً در ذهن بعضی از نمازگزاران این سؤال مطرح بشود پس تکلیف مستحبّات با آن همه سفارش و اهمیت چه می شود ؟

 

جواب :

پاسخ این مطلب را ائمه (ع) در روایات بیان فرموده اند :

امیرالمؤمنین (ع) می فرماید :

اِنَّ لِلْقُلُوبِ اِقْبالاً وَ اِدْباراً فَاِذا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوها عَلَی النَّوافِل وَ اِذا اَدْ بَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِها عَلَی الْفَرائِضِ(۵)

برای دلها روآوردن و نشاط و پشت کردن و فراری است پس آنگاه که نشاط دارند بر انجام مستحبّات وادارید و آنگاه که پشت کرده و بی نشاط است به انجام واجبات قناعت کنید.

 

 

یادآوری :

۱-   در نمازهای جماعت ائمه محترم جماعات در اذکار به حداقل واجبات اکتفا کنند .

چون نوع مردم تحمل انجام مستحبّات را ندارند لذا از نماز جماعت فراری می شوند .

۲- درنوع مراسم مذهبی بعضی از افراد دستورالعملهای من درآورده ای صادر می کنند. مثلاً سه بار فلان مطلب را یا نام مقدس را فریاد کنید اینها اعمال مستحبی نیستند اگر ادامه داشته باشد به بدعت تبدیل خواهد شد .

۳- برخی از مراسم مذهبی مستحبّی بیش از حدّ طولانی می شوند مانند :

مراسم دعای کمیل ، ندبه ، هیئتهای عزاداری، سخنرانیهای مذهبی حتّی جلسات اداری و کاری بعضی از مجموعه ها حتّی نوعاً تناسب حفظ نمی شود.

مسئولان مربوطه باید ازاین وقت کشی ها وفراری دادن مردم اجتناب کنند و برنامه ریزی داشته باشند.

 

 

خطبه دوّم :

مناسبتهای هفته :

۱-  یکشنبه ۲۶ خرداد :

شهادت مجاهدان دلیر اسلام ؛ شهیدان بخارایى، امانى، صفّار هرندی و نیک‏نژاد، از جریان اعدام انقلابى حسنعلى منصور، نخست‏ وزیر وقت رژیم محمدرضاشاه (۱۳۴۴ ه. ش)

۲-  دوشنبه ۲۷ خرداد :

سالروز فرمان حضرت امام خمینى(ره) مبنى بر تشکیل جهاد سازندگى(۱۳۵۸ ه.ش)

 

 

سفر نوری مالکی به ایران :

یکی از آثار و نتایج این سفر دریافت مواضع صریح و شفّاف رهبری و سایر مسئولان رده بالای نظام جمهوری اسلامی در موضوعات مربوطه بویژه در ارتباط با توافق نامه امنیّتی عراق و آمریکا از سوی نخست وزیر عراق بود.

لازم به یادآوری است که آمریکا برای تثبیت حضور دائمی خود در عراق می خواهد یک توافق نامه ای را که شبیه کاپیتولاسیون در ایران زمان شاه بود به کشور مظلوم عراق تحمیل نماید.

با توجه به اینکه خطر این توافق نامه در صورت امضاء نه تنها عراق بلکه تمامی همسایگان و کلّ خاورمیانه را تحت تأثیر قرار خواهد داد ، لذا نوع کشورهای منطقه، سیاستمداران و مراجع تقلید عراق در قبال آن موضع گرفته اند.

حتّی بعضی از رسانه های غربی نوشته اند :

بوش در قرار داد امنیتی با عراق خواهان پنجاه پایگاه نظامی ، کنترل حریم هوایی عراق و مصونیّت قضایی برای همه سربازان و پیمانکاران آمریکایی در عراق است …

آمریکا از این طریق درصدد قانونی کردن حضور نظامی بلند مدت خود درعراق است.

لذا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله در دیدار نوری مالکی فرمودند:

خوابی که آمریکایی ها برای عراق دیده اند تعبیر نخواهد شد و یقیناً مردم عراق با وحدت و همّت خود با گذر از شرایط دشوار کنونی به جایگاه شایسته خود خواهند رسید.

 

 

سفر رئیس جمهور به ایتالیا :

ریاست محترم جمهور جهت شرکت در اجلاس فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل) به رم ایتالیا سفر کردند.

این سفر دارای آثار و نتایج مهمی بود از قبیل :

۱-   سخنرانی و ارائه راه حل برای مقابله با بحران غذا.

۲- تبیین مواضع جمهوری اسلامی در برخی از مسائل بین المللی و منطقه ای در مصاحبه با خبرنگاران.

۳- ملاقات با شخصیتها و رجال سیاسی برخی از کشورها و سازمانهای بین المللی.

 

دو مشکل مردمی :

۱- در اثر عمل نکردن سازمان مسکن و شهرسازی به تعهّدات خود در واگذاری مسکن در شهرک ولی عصر که بر اساس پیش بینی طرح تفصیلی قرار بود تا سال ۱۳۸۰ حدود ۲۶ هزار نفر در قالب ۵ محله در این شهرک سکونت کنند.

در سال ۶۸   از اهالی و مردم فاقد مسکن و مستضعف خوی هرکدام مبلغ بیست هزار تومان پول دریافت شده اکنون که سال ۸۷ است یعنی بعد از ۱۹ سال هنوز زمین دریافت نکرده اند.

 

 

نتایج این بی تعهدی :

۱-   تصاحب زمینهای شهرک توسط اهالی روستاهای اطراف.

۲-   تخریب باغهای اطراف خوی توسط عده ای سودجو.

۳-   توسعه بی رویه اطراف خوی

۴-   بوجود آمدن درگیری میان مسئولان و مردم بر سر رفتن برق ، گاز ، آب و …

۵-   در نهایت بدبینی مردم به نظام جمهوری اسلامی از طریق کوتاهی در انجام وظایف بعضی از مسئولان مربوطه شهری و استانی.

 

 

مشکل دوم :

هتل ثمین :

شش سال قبل این هتل را اینجانب با حضور مسئولان کلنگ زنی کردم ولی هنوز به اتمام نرسیده است. سوال این است که چرا ؟ مگر این هتل حق مردم نیست ؟

مگر تاکنون متجاوز از یک میلیارد و ششصد میلیون تومان از بیت المال بنام این هتل وام پرداخت نشده است؟ تقاضا می کنم مسئولان مربوطه و مدیریت هتل از همین تریبون به مردم توضیح بدهند.

 

پی نوشت :

(۱)   تفسیر کبیر فخر رازی

(۲)   کافی   ج ۳   ص ۱۳۷

(۳)   میزان الحکمه   ج ۸ ص ۱۳۸                    

(۴)   نهج البلاغه   نامه ۳۱          

(۵)   حکمت ۳۱۲