چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - الأربعاء 21 ربيع أول 1443

(۱۳۸۷/۰۵/۲۵) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۵ مرداد ۱۳۸۷

موضوع خطبه اول : الف : آثار تقوی از دیدگاه قرآن (۱۹) تقوی زمینه ساز مصونیت انسان از ترس و دلهره است : خداوند در سوره اعراف آیه شریفه ۳۵ می فرماید: فَمَنِ اتَّقی وَ اَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمَ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ کسانیکه پرهیزگاری پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند نه ترسی برای […]

موضوع خطبه اول :

الف : آثار تقوی از دیدگاه قرآن (۱۹)

تقوی زمینه ساز مصونیت انسان از ترس و دلهره است :

خداوند در سوره اعراف آیه شریفه ۳۵ می فرماید:

فَمَنِ اتَّقی وَ اَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمَ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

کسانیکه پرهیزگاری پیشه کنند و عمل صالح انجام دهند نه ترسی برای آنهاست و نه غمناک می شوند.

 

توضیح :

مرحوم شیخ طوسی در تفسیر این بخش از آیه شریفه می نویسد :

وَ ظاهِرُ الآیَهِ یَدُلُّ عَلی اَنَّ مَنِ اتَّقی مَعاصِیَ اللهِ وَ اجْتَنَبَها وَ اَصْلَحَ بِاَنْ فَعَلَ الصّالِحاتِ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ فِی الآخِرَهِ (۱)

ظاهر آیه دلالت دارد بر اینکه هرکسیکه تقوی پیشه کرده و از گناهان اجتناب کند و اعمال صالح انجام دهد در قیامت برای او ترسی نخواهد بود.

 

 

ب : فضایل اخلاقی (۱۸)

عوامل بی نظمی :

امروز و فردا کردن :

جلسه گذشته در ارتباط با رعایت نکردن اولویتها بعنوان یکی از عوامل بی نظمی توضیحات لازم داده شد اکنون عامل دوم بی نظمی یعنی امروز و فردا کردن در کارها را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱-        از مفاد روایات متعدد استفاده می شود که کار هر روز را باید در همان روز انجام داد

و به روز بعدی موکول نکرد ؛ بعنوان نمونه چند روایت را مطرح می سازیم:

الف : امیرالمؤمنین (ع) خطاب به مالک اشتر نخعی می فرماید :

وَ امْضِ لِکُلِّ یَوْمٍ عَمَلَهُ فَاِنَّ لِکُلِّ یَوْمٍ مافِیهِ (۲)

در هر روز کار همان روز را انجام بده زیرا برای هر روز کاری مخصوص بدان است.

 

ب : امام محمد باقر (ع) فرمود :

اِیّاکَ وَ التَّسْویفَ فَاِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْکی(۳)

از تأخیر انداختن کارها برحَذَر باش که آن دریایی است که در آن هلاک شده ها غرق شده اند.

 

ج : امیرالمؤمنین (ع) می فرماید :

اَحْزَمُ النّاسِ رَأیاً مَنْ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ لَمْ یُؤَخِّرْ عَمَلَ یَوْمِهِ لِغَدِهِ (۴)

دور اندیش ترین مردم کسی است که به وعده اش وفا کند و کار امروز را به فردا موکول نکند.

 

 

مصادیق امروز و فردا کردن :

برای تسویف در زندگی انسانها مصادیق بی شمار فردی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد از قبیل :

۱- انجام ندادن به موقع امورات مربوط به خانه و خانواده

۲- امروز و فردا کردن در انجام کارهای مربوط به مردم در ادارات و سایر مجموعه ها

۳- انجام ندادن به موقع تعهّدات مانند بعضی از : صنعت گران ، پیمانکاران و صاحبان حِرَف

۴- تأخیر در انجام کارهای خیر و اعمال عبادی لازم به یادآوری است که برای تسویف آثار و تبعات سوء بسیاری مترتب می شود از آنجمله است:

۱- تلف شدن عمرها

۲- سلب شدن اعتماد در جامعه

۳- بوجود آمدن سوء ظن اجتماعی

۴- گسترش غیبت و بدگوئی درجامعه

۵- تُهمت و سایر رذایل اخلاقی

۶- بی تحرّکی و رکود در جامعه

۷- فراگیر شدن نفاق و دشمنی

۸- و دهها آثار و نتایج زیانبار دیگر

آثار تخریبی تسویف بقدری شکننده است که امام زین العابدین (ع) در یکی از مناجاتهای خود به خداوند عرض می کند:

وَ أَعِنّی بِالْبُکاءِ عَلی نَفْسی فَقَدْ اَفْنَیْتُ بِالتَّسْویفِ وَ الْآمالِ عُمْری وَ قَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَهَ الْآیِسینَ مِنْ خَیْری (۵)  

مرا در گریستن برخودم یاری رسان زیرا که با امروز و فردا کردن وآمال و آرزوها عمر خویش را نابود کرده و از آنها شدم که به خیر و نجات خود امیدی ندارند.

 

 

خطبه دوم :

هفته جاری دارای مناسبتهای متعددی است :

الف : عید نیمه شعبان :

روز نیمه شعبان دارای چهار مناسبت مهم و مرتبط باهم می باشد :

۱- ولادت با سعادت منجی بشریّت حضرت ولی عصر (عج) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ .ق دوران حاکمیّت عبّاسیان.

این مناسبت را به عموم مستضعفان جهان بویژه محضر آن حضرت و ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی و شما نمازگزاران تبریک می گویم.

 

۲- با توجه به اینکه یکی از بارزترین ویژگیهای حکومت جهانی آن حضرت حاکمیّتِ به استضعاف کشیده شدگان می باشد. لذا نیمه شعبان به روز جهانی مستضعفان نیز نامگذاری شده است.

 

۳- رحلت علی بن محمد سَمَری چهارمین نائب خاص حضرت ولی عصر(عج) دوران غیبت صغری درسال ۳۲۹ .ق

امام زمان (عج) در آخرین توقیع ، مرگ وی را اطلاع دادند و توصیه فرمودند که به جای خود کسی را معرفی نکند و در علّت آن فرمود:

فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَیْبَهُ التّامَهُ فَلا ظُهُورَ اِلاّ بَعْدَ اِذْنِ اللهِ تَعالی ذِکْرُهْ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الْمُدَّهِ وَ قَسْوَهِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الْاَرْضِ جَوْراً (۶)

غیبت کبری آغاز شده است و دیگر ظهوری تحقق نخواهد یافت تا آنگاه که خداوند متعال اذن بدهد و آن پس از مدتی طولانی وقتی که دلها به قساوت گرایید و زمین پُر از بیدادگری شد صورت خواهد گرفت.

۴- آغاز دوران غیبت کبری و حاکمیّت ولایت فقیه در طول عصر غیبت بر اساس مفاد روایات متعددی که در بحث ولایت فقیه مورد استناد قرار گرفته است از جمله:

۱- رسولخدا (ص) : اَلْفُقَهاءُ اُمَناءُ الرُّسُلِ… (۷)

۲- رسولخدا (ص) : اِنَّ الْعُلَماءَ وَرَثَهُ الْاَنْبِیاءِ … (۸)

۳- امام حسین (ع) :

…مَجارِی الْاُمُورِ وَ الْاَحْکامِ عَلی اَیْدِی الْعُلَماءِ بِالله وَ الْاُمَناءِ عَلی حَلالِهِ وَ حَرامِه (۹)

۴- حضرت علی (ع) : اَلْعُلَماءُ حُکّامٌ عَلَی النّاسِ (۱۰)

۵- توقیع ولی عصر (عج) :

…وَ اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فیها اِلی رُواهِ حَدیثِنا فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ اَنَا حُجَّهُ الله (۱۱)

 

 

حکومت جهانی :

یکی از بارزترین ویژگیهای حکومت اسلامی آن بزرگوار جهانی بودن است. و روشن ترین آیه در دلالت بر این موضوع آیه شریفه ۵ سوره قصص می باشد.

وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ

ما می خواستیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.

 

الف : مرحوم شیخ طوسی در کتاب الغیبه از امیرالمؤمنین (ع) روایتی نقل کرده که در تفسیر آیه شریفه می فرماید :

هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (ص) یَبْعَثُ اللهُ مَهْدَیَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَیُعِزُّهُمْ وَ یُذِلُّ عَدُوَّهُمْ (۱۲)

این گروه آل محمّد (ص) هستند خداوند مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری که برآنان وارد می شود برمی انگیزد و به آنها عزّت می دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار می کند.

 

ب : باز امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه می فرماید :

لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیا عَلَیْنا بَعْدَ شِماسِها عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلی وَلَدِها وَ تَلا عَقیبَ ذلِکَ وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ (۱۳)

دنیا پس از چموشی و سرکشی ( همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و برای بچه اش نگه می دارد ) به ما روی می آورد … سپس آیه ( وَ نُریدُ اَنْ نَمُنَّ ) را تلاوت فرمود.

 

 

ب : بازگشت آزادگان :

روز شنبه مصادف با ۲۶ مرداد سالگرد بازگشت آزادگان به کشور اسلامی ایران است.

با تبریک این مناسبت به عموم آزادگان ملّت متعهّد ایران لازم به یادآوری است که آزادگان عزیز وظایف انقلابی خویش را در سه مرحله حساس و سرنوشت ساز به انجام رساندند:

الف : دفاع از تمامیّت ارضی ایران و پاسداری از انقلاب اسلامی نوپا در طول دفاع مقدس.

 

ب : حفاظت از اعتقادات دینی و آرمانهای انقلاب اسلامی در طول دوران سخت و طاقت فرسای اسارت در بندهای رژیم سفّاک بَعثی

 

ج : نقش آفرینی در جهت رشد و توسعه کشور در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی پس از بازگشت به میهن اسلامی

 

 

ج : کودتای ۲۸ مرداد :

کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ یکی از تلخ ترین حوادث سیاسی در تاریخ ایران اسلامی می باشد که در وقوع آن عوامل زیر نقش داشتند.

۱- خارج ساختن روحانیّت و نیروهای مذهبی از صحنه سیاسی جامعه

۲- بکارگیری کارگزاران رژیم پهلوی در پستهای کلیدی از سوی دولت ملّی

۳- بی توجهی دولت به ارزشهای دینی و باورهای اعتقادی مردم ایران

۴- برقراری روابط مشکوک با حکومتهای استکباری جهان از سوی دولت در نهایت کودتا اتفاق افتاد ؛ دولت ملّی مصدّق سقوط کرد ، رژیم استبدادی پهلوی مجدد روی کار آمد و آمریکای جنایتکار به مدت نیم قرن بر تمامی امورات کشور تسلّط پیدا کرد و ملّت ایران ناچار شد برای پیروزی به استعمار و استبداد هزینه سنگین دیگری بپردازد.

 

پی نوشت:

(۱)     تفسیر التبیان   ج ۶   ص ۳۷۷

(۲)     نهج البلاغه   نامه ۵۳                

(۳)     میزان الحکمه     ج ۴   ص ۵۸۹        

(۴)     غرر الحکم / ترجمه شیخ الاسلامی ج ۱ ص ۲۱۰

(۵)     بحار الانوار   ج ۹۸   ص ۲۸۸

(۶)     یاد ایام   ج ۲   ص۲۹۵

(۷)     اصول کافی       ج ۱     ص ۵۸                        

(۸)     کافی ج ۱   ص ۳۹۸                              

(۹)     تحف العقول   ص ۱۲۹  

(۱۰)     مستدرک الوسائل   ج ۳     ص ۱۸۹              

(۱۱)   وسائل الشیعه   ج ۱۸     ص ۱۰۱

(۱۲)   کتاب الغیبه / شیخ طوسی ص ۱۸۴                        

(۱۳)   نهج البلاغه کلمات قصار شماره ۲۰۹

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر