سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - الثلاثاء 16 شوال 1443

(۱۳۸۷/۱۰/۲۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۷ دی ۱۳۸۷

موضوع خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین در نهج البلاغه (۱۴) تقوی حق الله است: عِبادَ الله اُوصیکُمْ بِتَقْوَی الله ای بندگان خدا شما را توصیه می کنم به پرهیزکاری فَاِنَّها حَقُّ اللهِ عَلَیْکُم زیراکه تقوی حق خداوند بر شما است.     توضیح : مرحوم میرزا حبیب الله خوئی در […]

موضوع خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین در نهج البلاغه (۱۴)

تقوی حق الله است:

عِبادَ الله اُوصیکُمْ بِتَقْوَی الله

ای بندگان خدا شما را توصیه می کنم به پرهیزکاری

فَاِنَّها حَقُّ اللهِ عَلَیْکُم

زیراکه تقوی حق خداوند بر شما است.

 

 

توضیح :

مرحوم میرزا حبیب الله خوئی در بیان حق الله بودن تقوی می نویسد :

لَمّا کانَ التَّقْوی عِبارَهً عَنْ اِتْیانِ الْواجِباتِ وَ اجْتِنابِ الْمَنْهِیّاتِ جَعَلَهَا حَقّاً لِلّهِ سُبْحانَه(۱)

چون تقوی عبارت است از انجام دادن واجبات و ترک نمودن محرّمات ؛ لذا (امیر المومنین ) او را حق الله معرفی فرموده.

وَالْمُوجِبَهُ عَلَی اللهِ حَقَّکُمْ

و موجب حق شما بر خداوند (نیز) خواهد بود

 

 

توضیح:

مرحوم مُغْنِیّه می نویسد :

اَلطّاعَهُ حَقٌّ لِلّهِ عَلی عَبْدِهِ وَ الثَّوابُ عَلَیْها حَقٌّ لِلْعَبْدِ عَلی رَبِّه وَ الْفَرْقُ : اَنَّ طاعَهَ الْعَبْدِ لِلّهِ فَرْضٌ بِحُکْمِ الْعَقْلِ اَمَّا الثَّوابُ عَلَی الطّاعَهِ مِنْهُ تَعالی فَقَدْ فَرَضَها هُوَ عَلی نَفْسِه (۲)

(کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ ) (۳)

اطاعت حق خدا بر بنده و پاداش بر آن نیز حق بنده برخدا است با این فرق که اطاعت بنده از خداوند با حکم عقل واجب است ولی پاداش بر طاعت بنده عنایت و تفضّل خداوند است.

اَنْ تَسْتَعینُوا عَلَیْها بِاللهِ

شما را توصیه می کنم که با استعانت از خداوند به تقوی دست یابید (چون پیمودن راه سخت تقوی بدون یاری و عنایت خداوند مقدور نمی باشد)

وَ تَسْتَعینُوا بِها عَلَی اللهِ (۴)

و به یاری تقوا پیشه کردن بر خداوند حق (پاداش ) پیدا کنید .

 

 

ب : خانواده از دیدگاه اسلام (۲)

جلسه گذشته اهمیّت تشکیل خانواده و ضرورت ازدواج مورد بررسی قرار گرفت این جلسه بحثی تحت عنوان معیار های انتخاب همسر مورد بررسی قرار خواهدگرفت.

 

 

معیارهای انتخاب همسر :

بر اساس مفاد روایات متعدد تمامی معیارها ، ملاکها، صفات و خصوصیاتی که در انتخاب شریک زندگی ضرورت دارد بر دو نوع می باشند.

الف : معیارهای اساسی، که سعادت و خوشبختی و موفقیت زن و شوهر در گرو آنها می باشد.

 

ب : وی‍‍‍ژگیها و خصوصیاتی که شرط کمال زندگی هستند ولی ضرورت اساسی ندارند.

۱- معیارهای اساسی

  •        متدیّن بودن:

لازم به ذکر است که هدف از تدیّن این نیست که کسی فقط برخی از ظواهر اسلامی را رعایت بکند بلکه متدیّن کسی است که در تمامی امور زندگی خویش تابع مقررات و ضوابط اسلام باشد ؛ در عین حال در تعداد زیادی از روایات برای انسان دین دار ویژگیها و خصوصیّاتی مطرح شده است که به مواردی از آنها اشاره می کنیم:

الف: مرحوم صدوق (ره) از امیر المؤمنین (ع) نقل کرده فرمود:

اِنَّ لِاَهْلِ الدّینِ عَلاماتٍ یُعْرَفُونَ بِها

دینداران را نشانه هایی است که با آنها شناخته می شوند

۱- صِدْقُ الْحَدیثِ   راست گو بودن

۲- وَ اَداءُ   الْاَمانَهِ     امانت دار بودن

۳- وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ   پای بندی به عهد و پیمان

۴- وَ صِلَهُ الرَّحِمِ       به جا آوردن صله رحم

۵- وَ بَذْلُ الْمَعْرُوفِ   نیکی کردن به دیگران

۶- وَ رَحْمَهُ الضُّعَفاءِ     ترحّم بر انسانهای ناتوان

۷- وَ حُسْنُ الْخُلْقِ       خوش خلق بودن

۸- وَ اتِّباعُ الْعِلْمِ         پیروی از علم و دانش (۵)

 

ب : باز از آن بزرگوار نقل شده است فرمود :

اِنَّ اَفْضَلَ الدّینِ اَلْحُبُّ فِی اللهِ وَ الْبُغْضُ فِی اللهِ (۶)

برترین دینداری دوستی و دشمنی در راه خداوند است.

 

ج : مرحوم صدوق از عبد العظیم حسنی نقل کرده فرمود:

خدمت امام هادی (ع) رسیدم … عرض کردم یابن رسول الله(ص) می خواهم دین خود را بر شما عرضه کنم که اگر درست و پسندیده بود ، تا زنده هستم بر آن پایداری کنم.

امام فرمود: بگو ای ابوالقاسم.

عرض کردم:

اِنّی اَقُولُ : اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی واحِدٌ …

من معتقدم خداوند تبارک و تعالی یکی است

وَ اَقُولُ :

اِنَّ الْفَرائِضَ الْواجِبَهَ بَعْدَ الْوِلایَهِ اَلصَّلاهُ وَالزَّکاهُ وَ الصَّوْمُ وَالْحَجُّ وَ الْجِهادُ وَ الْاَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ

و معتقدم فریضه های واجب بعد از ولایت عبارتند از:

نماز، زکات، روزه، حج، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر

پس امام هادی فرمود : ای ابو القاسم:

هَذا وَاللهِ دِینُ اللهِ الَّذِی ارْتَضاهُ لِعِبادِهْ فَاثْبُتْ عَلَیْه (۷)

به خدا سوگند این همان دینی است که خداوند بر ای بندگانش برگزیده و پسندیده است.

در نهایت از مجموع محتوی این سه روایت حدود ۲۰ ویژگی برای انسان متدیّن به دست آمد. بحث بعدی انشاا… در مورد آثار و ثمرات متدیّن بودن اشخاص می باشد.

 

خطبه دوّم :

مناسبتهای هفته:

۱- امروز جمعه مصادف با ۱۹ محرم دارای دو مناسبت می باشد :

  •        حرکت کاروان اسیران کربلا به طرف شام
  •        سالروز شهادت مرحوم نوّاب صفوی و هم رزمان وی

۲- روز دوشنبه در گذشت فقیه بلند آوازه شیعه و مؤسس حوزه علمیّه هزار ساله نجف اشرف مرحوم شیخ محمد بن حسن طوسی

۳- روز سه شنبه اول بهمن ماه اعدام انقلابی حسنعلی منصور توسط محمد بخارائی از مؤتلفه اسلامی

 

الف : رحلت شیخ الطائفه :

مرحوم شیخ طوسی (ره) متجاوز از هزار سال است که تمامی مراکز و حوزه های علمی شیعه را تحت تأثیر اُبهت و عظمت علمی خویش قرار داده است بطوریکه اکنون نیز دیدگاههای فقهی ، اصولی ، رجالی ، حدیثی و تفسیری وی در مجامع علمی شیعه مطرح می باشد.

دیدگاه دو شخصیّت دانشمند و فقیه شیعه را در حق آن بزرگوار یادآوری می کنیم:

۱- کلام مرحوم سید مهدی بحر العلوم :

اِمامُ الْفِرْقَهُ بَعْدَ الْاَئِمَّهِ الْمَعْصُومین علیهم السلام :

وَ عِمادُ الشّیعَهِ الْاِمامِیّهِ فِی کُلِّ ما یَتَعَلَّقُ بِالْمَذْهَبِ وَ الدّین (۸)

 

۲- کلام مرحوم وحید بهبهانی :

ایشان در تعلیقه خود بر رجال میرزا محمد استر آبادای می نویسد :

قالَ جَدّی رَحِمَهُ الله :

سَمِعْنا مِنَ الْمَشایِخِ وَ حَصَلَ لَنا اَیْضاً مِنَ الَّتَتَبُّعِ اَنَّ فُضَلاءَ تَلامِذَتِهِ اَلَّذینَ کانُوا مُجْتَهِدینَ یَزیدُونَ ثَلاثَ مِائَهِ فاضِلٍ مِنَ الْخاصَّهِ وَ مِنَ الْعامَّهِ ما لا یُحْصی(۹)

 

 

ب: اعدام منصور:

اعدام انقلابی منصور نخست وزیر شاه توسط شاخه اجرائی هیئت مؤتلفه در سال ۱۳۴۳ .ش صورت گرفت و انگیزه های این اقدام عبارت بود از :

۱- تحمیل کاپیتولاسین به ملت ایران

۲- تبعید حضرت امام قدس سره از کشور

۳- حضور مستشاران آمریکایی در ایران (۱۰)                      

به دنبال این حرکت انقلابی بی دادگاه رژیم شاه چهار نفر از این گروه به نامهای محمد بخارائی ، رضا صفار هرندی ، مرتضی نیک نژاد و صادق امانی را به اعدام و شش نفر دیگر بنامهای مهدی عراقی ، هاشم امانی، حبیب الله عسگر اولادی، عباس مدرسی فر، ابو الفضل حیدری و محمد تقی کلا فچی را به زندان ابد محکوم کرد.(۱۱)

 

 

آثار و برکات:

این اقدام شجاعانه که حدود دو ماه پس از تبعید امام (ره) به کشور ترکیه صورت گرفت دارای آثار و برکات متعددی بود از جمله :

۱- شکسته شدن غرور رژیم پهلوی و آمریکا که از تبعید امام (ره) بوجود آمده بود

۲- خارج ساختن مبارزان از موضع انفعالی و ایجاد امید برای ادامه و استمرار مبارزه

۳- به نمایش گذاشتن آسیب پذیری استبداد و استعمار و ضعف مراکز اطلاعاتی آنان

۴- ایجاد رعب و وحشت در نیروهای امنیتی و انتظامی و سایر ارکان رژیم پهلوی

شهید محمد بخارائی در باز پرسی دادگاه می گوید:

بازداشت یـا اعـدام یا تبعید یا شکنجه عده ای مشکلی را حل نمی کنـد شمـا مـی خواهیـد با معلول مبارزه کنید اسلام به ما آگاهی را داده که باید با علت مبارزه کرد و ماهم برای مبارزه بـا علت بـرخاستیـم شمـا علّت کشتـه شدن منصور را در یابید. علّت کشتـه شـدن او تبـعیـد آیـت الله العـظمی خمینی است اگر مـن را کشتـیـد امـثـال مـن فـراواننـد یـقیـن بدانـید تا امـام به ایـران بـاز نـگـردد ، آسـایـش نـخـواهـیـد داشت.

 

رئیس دادگاه از بخارائی می پرسد:

به چه علت منصور را کشتید آیا به نظر شما او عامل اصلی بود؟

بخارائی پاسخ می دهد:

خیر ؛ عامل اصلی شاه بود و ما سه بار به دنبال او رفتیم و روی اسـلحه مـان نـوشته شده که اولین کسیکه بایـد کشته شود شاه است ولی موفـق نشدیم بعد از او آدمی رذل تـر از منـصـور پـیـدا نمـی شد که رهـبر اسلامی یـک مـلّـت را تـبعـیـدکـنـد و از تبـعـید دفاع کند. (۱۲)

 

 

جنگ کفّار حربی و منافقان علیه مسلمانان :

بطوریکه عموم نمازگزاران مطلع هستید در اثر جنایات اسرائیل در غزّه تعداد شهداء از یک هزار نفر و تعداد زخمیان از پنج هزار نفر فراتر رفته است.از سوی شخصیتهای دینی و سیاسی از جنگ غزّه تعبیرات متعددی ارائه شده است از قبیل :

جنگ احزاب علیه مردم مسلمان غزّه

جنگ تقابل اسلام   و کُفر

جنگ کفّار حربی و منافقان با مسلمانان

 

بطوریکه در پیام مهم مقام معظم رهبری مدظله العالی تعبیر کُفّار حربی و منافقان اُمّت علیه مسلمانان مطرح شده بود. در عین حال که جنایات متعددی در این جنگ صورت می گیرد و دل هر انسان باوجدانی را می لرزاند لکن در ضمن این جنایات حقایق مهمی برای جهانیان کشف شد که تحت عنوان نتایج و ثمرات این جنگ نابرابر و ظالمانه مطرح می باشند. ازجمله:

 

۱- در این جنگ صف آرایی هر دو جبهه کاملاً روشن و مشخص گردید .

در جبهه جنگ افروزان و متجاوزین: کشورها، جریانها و گروههای سیاسی زیر قرار دارند:

اسرائیل، آمریکا، فرانسه، انگلستان، دولت عربستان، دولت مصر، دولت اردن، طنطاوی مفتی مزدور در مصر، القاعده و طالبان ، مفتیان درباری سعودی، بسیاری از سران مرتجع عرب، شورای امنیت سازمان ملل و سایر مجامع بین المللیدر مقابل آنان؛ جبهه مظلومان و ستمدیدگان سرزمین غزّه قرار دارد.

یعنی کودکان، زنان و پیر مردان بی پناه و بدون سلاح که توسط دژخیمان اسرائیل و اسلحه های آمریکا همانند برگ خزان بر زمین می ریزند. و حامیان این جبهه عبارتند از :

نظام جمهوری اسلامی ایران ، ملل آزاده جهان از کشورها و ملّیتهای مختلف دنیا

۲- شکست مجدد اسرائیل و حامیان وی در برابر مقاومت و اثبات پیروزی خون بر شمشیر

۳- شناخته شدن چهره واقعی منافقان اُمّت اسلام در کشورهای مختلف اسلامی

۴- به نمایش درآمدن وحدت اُمّت اسلامی درتمامی کشورها دراعلان حمایت از مردم غزّه

۵- افشاء شدن چهره ریاکارانه مجامع بین المللی بویژه شورای امنیّت

۶- هرچه بهتر مشخص شدن علل و ریشه های عقب ماندگی مسلمانان و موانع وحدت و پیشرفت آنان در طول سالیان متمادی

 

 

ابلاغ سیاستهای کلّی برنامه پنجم توسعه :

مقام معظم رهبری مدظله العالی برنامه پنجم توسعه را در ۴۵ بند به ریاست جمهوری و سایر ارکان نظام ابلاغ فرمودند. این سیاستها که قرار است از سال ۸۸ الی ۹۳ به اجرا گذاشته شود شامل امور فرهنگی ، علمی و فناوری ، امور اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، دفاعی و امنیتی است. برای تحقق هرچه بهتر این سیاستها و رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله که انشاء ا… ایرانی مترقّی، توسعه یافته و تبدیل شده به یک قطب جهانی خواهیم داشت؛ نیازمند چند موضوع است که باید مورد توجه عموم ملت ایران و مسئولان نظام قرار بگیرد.

۱-  وحدت و هماهنگی هرچه بیشتر عموم تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام جمهوری اسلامی در راستای محقق ساختن اهداف بلند مدت نظام

 

۲-  پیروی و تبعیت عملی از سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی و اجتناب از برخوردهای سلیقه ای

 

۳-  هماهنگ سازی تمامی مواضع ، جهت گیریها و سیاستگذاریها بر مبنای اهداف استراتژیک نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای بلند رهبر کبیر انقلاب اسلامی که همان اسلام ناب محمدی (ص) می باشد.

 

  

پی نوشت :

(۱)     منهاج البراعه/ خوئی   ج ۱۱   ص ۲۴۹

(۲)     فی ظلال نهج البلاغه / مغنیه ج۴   ص ۱۳۰                  

(۳)     سوره انعام آیه ۵۴                  

(۴)     نهج البلاغه   خ ۱۹۱

(۵)     الامالی / صدوق   290/323                    

(۶)     غررالحکم ۳۵۴۰                          

(۷)     کمال الدین / صدوق   ج ۲   ص ۵۱     و   بحار الانوار / مجلسی   ج ۶۶   ص ۲

(۸)     حیاه الشیخ الطوسی / آغابزرگ تهرانی ص ۱۹ به نقل از الفوائد الرجالیه .

(۹)     معجم رجال الحدیث / خوئی ج ۱۶ ص ۲۶۲                  

(۱۰)   اطلاعات ۸ بهمن ۵۷                  

(۱۱)     نهضت امام خمینی ج ۱ ص ۱۱۲۹

(۱۲)   تاریخ سیاسی معاصر ایران / دکتر مدنی   ج ۲   ص ۱۳۴