یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۷/۱۱/۰۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۴ بهمن ۱۳۸۷

موضوع خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین در نهج البلاغه (۱۵) فََََاتَّقُوا اللهَ عِبادَ اللهِ   ای بندگان خدا ، از خدا بترسید وَ بادِرُوا آجالَکُمْ بِأَعْمالِکُمْ     و با اعمال نیک به استقبال اجل بروید وَ ابْتاعُوا ما یَبْقی لَکُمْ بِما یَزُولُ عَنْکُمْ   و با چیزهای فانی شدنی (دنیا) آنچه که جاویدان […]

موضوع خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین در نهج البلاغه (۱۵)

فََََاتَّقُوا اللهَ عِبادَ اللهِ  

ای بندگان خدا ، از خدا بترسید

وَ بادِرُوا آجالَکُمْ بِأَعْمالِکُمْ    

و با اعمال نیک به استقبال اجل بروید

وَ ابْتاعُوا ما یَبْقی لَکُمْ بِما یَزُولُ عَنْکُمْ  

و با چیزهای فانی شدنی (دنیا) آنچه که جاویدان می ماند خریداری کنید.

وَ تَرَحَّلُوا فَقَدْ جُدَّ بِکُمْ    

از دنیا کوچ کنید که برای کوچ دادنتان تلاش می کنند

وَاسْتَعِدُّوا لِلْمَوْتِ فَقَدْ اَظَلَّکُمْ    

آماده مرگ باشید که بر شما سایه افکنده است

وَ کُونُوا قَوْماً صیحَ بِهِمْ فَانْتَبَهُوا

چون مردمی باشید که بر آنها بانگ زدند و بیدار شدند

وَ عَلِمُوا اَنَّ الدُّنْیا لَیْسَتْ لَهُمْ بِدارٍ فَاسْتَبْدَلُوا  

و دانستند دنیا خانه جاویدان نیست و آن را (با آخرت) مبادله کردند

فَاِنَّ اللهَ سُبْحانَهُ لَمْ یَخْلُقْکُمْ عَبَثاً  

خدای سبحان شما را بیهوده نیافرید

وَ لَمْ یَتْرُ کْکُمْ سُدَیً (۱)  

و به حال خود وا نگذاشت.

 

 

ب : خانواده از دیدگاه اسلام (۳)

جلسه گذشته با تمسّک به روایات اهل بیت (ع) حدود ۲۰ مورد از ویژگیهای انسان متدیّن مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که در موضوع ازدواج و تشکیل خانواده دیندار بودن زوجین از شرایط اساسی می باشد که باید قبل از عقد احراز گردد.

وعده دادیم این جلسه در زمینه آثار و برکات دینداری و نقش آن در زندگی مشترک با استناد به روایات مطالبی را مطرح سازیم:

 

ثمرات دینداری :

مرحوم شیخ مفید (ره) در کتاب الامالی خویش روایتی را از امام صادق (ع) چنین آورده است :

اِنَّ صاحِبَ الدِّینِ فَکَّرَ  

آدم دیندار می اندیشد (یعنی تمامی کارهای انسان دیندار بر مبنای فکر و اندیشه است

لذا از گفتار و کردار نسنجیده پرهیز و اجتناب می کند)

فَعَلَتْهُ السَّکینَهُ  

( در اثر اندیشه ) آرامش او را فرامی گیرد . = اَیْ غَلَبَتْ عَلَیْهِ السَّکینَهُ =

(لذا در مشکلات و بحرانهای زندگی از خودباختگی، شتابزدگی و عصبانیت پرهیز می کند)

وَ اسْتَکانَ فَتَواضَعَ  

خود را کوچک و خار می شمارد درنهایت به فروتنی می گراید.

لازم به یادآوری است که یکی از عوامل اختلافات و درگیری های خانوادگی خود بزرگ بینی و غرور کاذب طرفین است ؛ لذا اگر زن و شوهر انسان فروتن باشند قطعاً بخش مهمی از مشکلات پیش نخواهد آمد.

وَ قَنِعَ فَاسْتَغْنی وَ رَضِیَ بِما اُعْطِیَ

قناعت می ورزد و به سبب آن (از دیگران) بی نیاز می شود و به آنچه به او داده شده راضی و خوشنود است.

 

 

توضیح :

در روایات متعدد انسانها از چشم دوختن به اموال و دارائی دیگران نهی شده اند .

امام صادق (ع) می فرماید :

اِقْنَعْ بِما قَسَّمَ اللهُ لَکَ وَ لا تَنْظُرْ اِلی ما عِنْدَ غَیْرِکَ (۲)

به آنچه خداوند قسمت تو کرده قانع باش و به آنچه دیگران دارند چشم مدوز

وَ انْفَرَدَ فَکُفِیَ الْاِخْوانَ      

تنهایی برمی گزیند و از دوستان بی نیاز می گردد

وَ رَفَضَ الشَّهَواتِ فَصارَ حُرّ اً

قید شهوتها و خواهشهای نفس را می زند و بدین سان آزاد می شود

وَ خَلَعَ الدُّ نْیا فَتَحا فِی الشُّرُور

دنیا را کنار می گذارد و در نتیجه خود را از بدیها و شرور حفظ می کند.

وَ اطَّرَحَ الْحَسَدَ فَظَهَرَتِ الْمَحَبَّهُ  

حسادت را به دور می افکند پس دوستی و محبت آشکار می شود .

وَ لَمْ یُخِفِ النّاسَ فَلَمْ یَخَفْهُمْ  

مردم را نمی ترساند از این رو از آنان نیز نمی ترسد.

وَ لَمْ یُذْنِبْ اِلَیْهِمْ فَسَلِمَ مِنْهُمْ  

به مردم تعدّی نمی کند بنابراین از گزند آنان در امان است.

وَ سَخَتْ نَفْسُهُ عَنْ کُلِّ شَیْئٍ فَفازَ وَ اسْتَکْمَلَ الْفَضْلَ

به هیچ چیز دل نمی بندد و درنهایت به رستگاری و کمال فضیلت می رسد.

وَ اَبْصَرَ الْعافِیَهَ فَأَمِنَ النَّدامَهَ (۳)

عافیت را به دیده بصیرت می بیند و از این رو کارش به پشیمانی نمی کشد.

در این روایت ۱۲ اثر از آثار و ثمرات دینداری انسان به ترتیب زیر مطرح شده است:

۱- با فکر و اندیشه بودن

۲- احساس آرامش و امنیّت

۳- تواضع و فروتنی

۴- قانع بودن

۵- بی نیازی از دیگران

۶- حُرّیت وآزادی

۷- دوری جستن از بدیها

۸- اجتناب از حسادت

۹- نترساندن مردم و نترسیدن از آنان

۱۰- عدم تجاوز به حقوق دیگران

۱۱- به پدیده های عالم هستی با دیده بصیرت می نگرد

۱۲- دل نبستن به دنیا و درنهایت رسیدن به کمال و رستگاری

لذا اگر هر فردی این ویژگی و خصوصیات را داشته باشد زندگی مشترک با او کمال افتخار و توأم با موفقیت است.

 

 

خطبه دوم :

مناسبتهای هفته :

روز جمعه ۴ بهمن اشغال نظامى فرودگاه مهرآباد به دستور بختیار براى جلوگیرى از ورود حضرت امام(ره) (۱۳۵۷ هـ.ش)

روز شنبه ۵ بهمن انتخابات نخستین دوره ریاست جمهورى اسلامى ایران (۱۳۵۸ هـ.ش)

 

گزارشی از حوزه های علمیّه خوی :

الف : حوزه نمازی :

بر اساس مُستندات تاریخی، خوی از قرن ششم مرکز علمی بوده و در ادوار مختلف پنج حوزه علمیه دایر داشته و شخصیتهای برجسته علمی در رشته های مختلف علوم از این حوزه ها برخاسته اند. از آن جمله است :

مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی (ره) و صدها دانشمند و فقیه دیگر که اسامی و تألیفات آنان زینت بخش کُتب تاریخ و تَراجم جهان اسلام می باشد.

متأسفانه دوران حاکمیّت قاجار و پهلوی بر ایران اسلامی تمامی حوزه های علمیّه به جز حوزه نمازی تعطیل و غصب گردیدند.

و لکن با توجه به فرسودگی و در حال تخریب بودن ساختمان حوزه نمازی با وساطت اینجانب و درخواست کتبی شورای روحانیّت وقت خوی در تاریخ ( ۲۱/۱۱/۵۹ .ش) از محضر رهبر کبیر انقلاب اسلامی با عنایت ویژه آن حضرت تجدید بنا گردید.

ولی بدلیل کوچک بودن آن (حدود ۶۰۰ متر مربع در سه طبقه) پاسخگوی نیازهای فعلی نمی باشد، لذا اقدام به خرید زمین برای احداث حوزه جدید شد.

 

 

ب : مدرسه الزّهرا (س) :

در سال ۸۴ اقدام به راه اندازی حوزه علمیّه خواهران گردید، که اکنون سال سوم را سپری می کند و تعدادی از خواهران متدیّن مشغول به تحصیل هستند.

و ساختمان مربوطه به متراژ دوهزار مترمربع در سه طبقه در جنب مصلّی ساخته شده و در حال تکمیل است.

برخود لازم می دانم از عنایت ویژه مرکز مدیریّت حوزه علمیّه خواهران قم سپاسگزاری نمایم.  

 

 

ج : حوزه جدید التأسیس :

بطوریکه اشاره گردید بدلیل کوچک بودن حوزه نمازی اقدام به خرید زمین به متراژ حدود ۱۲ هزار مترمربع گردید که تهیه نقشه، دیوار کشی و فُنداسیون بخشی از آن صورت گرفته است.

این حوزه گنجایش ۴۰۰ نفر را خواهد داشت و اقدامات لازم برای محور قرار دادن این حوزه به کشورهای همجوار صورت گرفته است که در صورت تکمیل، به یک قطب فرهنگی تبدیل خواهد شد.

 

 

د : مدرسه هیئت امنایی :

با توجه به مصوّبه مرکز مدیریت حوزه علمیّه قم با وزارت محترم آموزش و پرورش مبنی بر راه اندازی مدارس هیئت امنایی مقدمات این کار فراهم شده است و مدرسه راهنمائی سیستانی زاده به این منظور در نظر گرفته شده استکه از سال تحصیلی آینده کار خود را به رسمیّت آغاز خواهد کرد.

 

 

هـ : مدرسه سفیران هدایت :

از جمله اقدامات خوب حوزه علمیه راه اندازی دانشکده های سفیران هدایت در مناطق مختلف کشور است که هدف اساسی از آن تأمین مُبلّغ برای مناطق محروم می باشد.

مقدمات راه اندازی این دانشکده در شهرستان خوی فراهم شده است امیدوارم از سال آینده کار خود را شروع بکند . انشاء ا…  

 

 

آماری از طلاّب خوی :

بطوریکه اشاره شد حوزه علمیّه خوی یکی از معدود حوزه های قدیمی در منطقه آذربایجان می باشد و شرایط علمی و تعداد طلاب و اساتید آن به ترتیب زیر می باشد:

۱- تعداد طلاب اعم از برادر و خواهر ۲۲۰ نفر

۲- تعداد اساتید ۳۳ نفر

۳- سطح حوزه تا پایه ۸ تدریس می شود

۴- تعداد کتب چاپی حدود ۳۰ هزار جلد

۵- تعداد کتب خطی از قرن ۴ به بعد ۱۴۰۰ جلد

۶- یک باب کتابخانه برای استفاده عموم

 

 

حماس پیروز در جنگ :

هفته گذشته جنایات وحشیانه اسرائیل در غزّه با آتش بس یک طرفه او خاتمه پیدا کرد.

در این زمینه دو مطلب لازم به یادآوری است :

الف : اسرائیل و حامیان وی به هیچکدام از اهداف خود نرسیدند چون چند هدف عمده برای تحمیل این جنایات علیه مردم غزّه برای اسرائیل و آمریکا و حامیان بین المللی و منطقه ای آنان مطرح بود

۱- نابود کردن حماس جهت انهدام اصل مقاومت مردم مظلوم فلسطین

۲- منهدم ساختن موشکهای حماس که به شهرهای متعدد یهودی نشین شلیک می شد

۳- به اشغال درآوردن غزّه برای تسلط هرچه بیشتر به مردم مظلوم فلسطین

۴- رو در روی حماس قرار دادن مردم غزّه با تحمیل فشارهای مضاعف

۵- فراهم سازی شرایط برای به قدرت رسیدن محمود عباس ( ابومازن )

بر اساس اقرار رجال سیاسی ، نظامی و رسانه ای اسرائیل و سایر کشورها هیچکدام از این اهداف محقق نشد در مقابل حماس و مرم غزّه بعنوان قهرمانان این نبرد نابرابر مطرح شدند و حیثیت بر باد رفته استکبار و حامیانش هرچه بیشتر برای جهانیان مشخص گردید و یک نفرت عمومی برای آنان بوجود آمد.

 

ب : احتمالاً برای بعضی از افراد با توجه به گستردگی جنایات اسرائیل و سکوت مرگ بار سران حکومتها این پرسش مطرح بشود که چرا خداوند به ستمگران این همه مهلت داده است ؟  

پاسخ این پرسش در روایتی که مرحوم صدوق از امام باقر (ع) آورده بیان شده است:

قالَ الْاِمامُ الْباقِرُ (ع) :

أَمْلَی اللهُ عَزَّوَجَلّ لِفرعَونَ ما بَیْنَ الْکَلِمَتَینِ … اَرْبَعینَ سَنَهً ثُمَّ اَخَذَهُ اللهُ نَکالَ الْآخِرَهِ وَ الْاُولی وَ کانَ بَیْنَ أَنْ قالَ اللهُ عَزَّوَجَلّ لِمُوسی وَ هارونَ (ع) :

قَد اُجیبتْ دَعوَتُکُما (۴)

وَ بینَ اَنْ عَرَّفَهُ اللهُ تَعالی الاِجابَهَ اَرْبَعینَ سَنَهً

ثُمَّ قالَ :

قالَ جَبْرَ ئیلُ : نازَلْتُ رَبّی فِی فِرعَونَ مُنازَلَهً شَدیدَهً

فَقُلتُ : یا رَبِّ تَدَعُهُ وَ قَدْ قالَ : اَنَا رَبُّکُمُ الْاَعْلی ؟ (۵)

فَقالَ : اِنَّما یَقُولُ مِثْلَ هذَا عَبْدٌ مِثْلُکَ مَنْ یَخافُ الْفَوْتَ (۶)

امام باقر (ع) فرمود :

خداوند عزّوجل میان دو کلمه ، چهل سال به فرعون مهلت داد آنگاه او را به عذاب آخرت و دنیا گرفتار کرد از زمانی که خداوند عزّوجل به موسی و هارون (ع) فرمود:

هر آینه دعای شما دو تن اجابت شد تا زمانی که خداوند متعال اجابتش را به موسی معلوم کرد چهل سال طول کشید

حضرت سپس فرمود : جبرئیل گفت :

من درباره فرعون با پروردگارم سخت بحث کردم و عرض کردم :

پروردگارا او را که گفته اَنَا رَبُّکُمُ الْاَعْلی رها ساخته ای ؟

خداوند فرمود : این را بنده ای مثل تو می گویدکه می ترسد از دستش برود.

لذا انتقام خداوند احدیت از ستمگران قطعی است ولی بنا به مصالحی به آنان مهلت می دهد.

از امیرالمؤمنین (ع) سؤال شد :

اَیُّ ذَنْبٍ اَعْجَلُ عُقُوبَهً لِصاحِبِه ؟

کیفر کدام گناه زودتر به گنهکار می رسد ؟

در پاسخ فرمود : مَنْ ظَلَمَ مَنْ لا ناصِرَ لَهُ اِلاَّ الله (۷)

آنکه به کسی ستم کند که یاوری جز خدا ندارد .

 

لازم به یادآوری است که عقوبت خداوند اختصاص به خود ظالم ندارد، بلکه کسانیکه می توانستند به فریاد مظلوم برسند ولی سکوت کردند آنان نیز مورد عقوبت و انتقام قرار خواهند گرفت.

از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود :

یَقولُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ : وَ عِزَّتِی وَ جَلالِی لَاَنْتَقِمَنَّ مِنَ الظّالِمِ فِی عاجِلِهِ وَ آجِلِهِ وَ لَاَنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأیَ مَظلوماً فَقَدَرَ اَنْ یَنْصُرَهُ فَلَمْ یَنْصُرْهُ (۸)

خداوند عزّوجل می فرماید : به عزت و جلالم سوگند که از ستمگر در دنیا و آخرت به طور قطع انتقام می گیرم و از کسی هم که ستمدیده ای را ببیند و بتواند یاریش رساند و نرساند بی گمان انتقام می گیرم.

در پایان از مردم متدیّن و انقلابی شهرستان خوی درخواست می کنم برای بازسازی خرابی های غزّه و کمک به مجروحان جنایات اسرائیل در حد وسع و توان کمکهای نقدی خود را به حسابهای مربوطه واریز نمایید.

 

پی نوشت :

(۱)   نهج البلاغه خ ۶۴

(۲)   فروع الکافی / کلینی   ج ۸   ص ۲۴۳              

(۳)   الامالی / شیخ مفید   52 / 13        

(۴)   سوره یونس   آیه ۸۲                        

(۵)   سوره النازعات آیه ۲۴                          

(۶)   الخصال / شیخ صدوق   539/11

(۷)     بحار الانوار   75/320/43                        

(۸)   کنزالعمال / هندی ۷۶۴۱

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر