یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۷/۱۱/۱۱) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۱ بهمن ۱۳۸۷

موضوع خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین در نهج البلاغه (۱۶)   توصیه به تقوی و سپاسگزاری : اُوصیکُمْ اَیُّهَا النّاسُ بِتَقْوَی الله ای مردم شما را به تقوای الهی توصیه می کنم وَ کَثْرَهِ حَمْدِهِ عَلی آلائِهِ اِلَیْکُمْ و شکر بسیار خداوند در برابر نعمتهای معنوی وَ نَعْمائِهِ عَلَیْکُمْ وَ […]

موضوع خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین در نهج البلاغه (۱۶)

 

توصیه به تقوی و سپاسگزاری :

اُوصیکُمْ اَیُّهَا النّاسُ بِتَقْوَی الله

ای مردم شما را به تقوای الهی توصیه می کنم

وَ کَثْرَهِ حَمْدِهِ عَلی آلائِهِ اِلَیْکُمْ

و شکر بسیار خداوند در برابر نعمتهای معنوی

وَ نَعْمائِهِ عَلَیْکُمْ وَ بَلائِهِ لَدَیْکُمْ

و نعمتهای مادی که به شما بخشیده و در برابر آزمایشهایش ( که سبب ترفیع شما می شود ) سفارش می کنم

فَکَمْ خَصَّکُمْ بِنِعْمَهٍ وَ تَدارَکَکُمْ بِرَحْمَهٍ

چه بسیار نعمتهایی که خداوند ویژه شما قرار داد و شما را مشمول رحمت خاص خود گردانید

أَعْوَرْ تُمْ لَهُ فَسَتَرَکُمْ

شما عیبهای خود را آشکار کردید و او پوشاند

وَ تَعَرَّضْتُمْ لِأَخْذِهِ فَأَمْهَلَکُمْ (۱)

خود را در معرض کیفر او قرار دادید و او به شما مهلت داد

 

 

توضیح :

گرچه آلاء و نعماء در بسیاری از موارد به یک معنا که همان نعمت ها است بکار می رود ولی بعضی معتقدند که آلاء اشاره به نعمتهای معنوی و نِعَماء اشاره به نعمتهای مادی است مخصوصاً هنگامی که این دو واژه در کنار هم قرار گیرند. (۲)

 

 

ب : خانواده از دیدگاه اسلام (۴) :

موضوع بحث ، معیارها و ملاکهای اساسی در انتخاب همسر بود که دینداری را طی دو جلسه مورد بررسی قرار دادیم . اکنون می پردازیم به معیار دیگر

 

تخلّق به اخلاق نیک :

ابتدا لازم است اهمیّت اخلاق را مورد توجه قرار بدهیم .

در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) می خوانیم که فرمود :

لُو کُنّا لا نَرْجُو جَنَّهً وَ لا نَخْشی ناراً وَ لا ثَواباً وَ لا عِقاباً

اگر ما امیدی به بهشت و ترس از دوزخ و انتظار ثواب و عقابی نداشتیم

لَکانَ یَنْبَغِی لَنا أَنْ نُطالِبَ بِمَکارِمِ الْاَخْلاقِ

شایسته بود به سراغ فضایل اخلاقی برویم

فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلی سَبیلِ النَّجاحِ (۳)

چرا که آنها راهنمای نجات و پیروزی و موفقیت هستند

 

 

با فرد بد اخلاق وصلت نکنید :

اسلام به شدت از ازدواج دخترمسلمان با مرد بد اخلاق نهی کرده است.

زیرا چنین شخصی دچار بیماری روانی است در این صورت همسری که با او زندگی کند پیوسته در رنج و عذاب خواهد بود.

حسین بن بشّار نقل می کند :

کَتَبْتُ اِلی اَبِی الْحَسَنْ (ع) أَنَّ لِی ذا قَرابَهٍ قَدْ خَطَبَ اِلَیَّ

یکی از خویشان من دخترم را خواستگاری کرده است

وَ فِی خُلْقهِ سُوءٌ قالَ : لا تُزَوِّجْهُ إِنْ کانَ سَیِّئَ الْخُلْقِ (۴)

ولی اخلاق ناپسندی دارد حضرت جواب داد : اگر بد اخلاق است دختر به او نده در مقابل ، روایات متعددی وارد شده است که اگر خواستگار، خوش اخلاق و دیندار باشد پاسخ مثبت بدهید.

قالَ اَبُو عَبْدِالله (ع) … وَ اِذا خَطَبَ اِلَیْکَ رَجُلٌ رَضیتَ دِینَهُ وَ خُلْقَهُ وَ اَمانَتَهُ فَزَوِّجْهُ (۵)

امام صادق (ع) فرمود : اگر مردی از تو خواستگاری کرد که از دینداری، اخلاق و امانتداری او رضایت داری به او دختر بده

فَاِنَّ اللهَ یَقُول : اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِه(۶)

 

چون خداوند می فرماید :

اگر فقیر باشند خداوند از فضل و رحمت خویش آنان را بی نیاز خواهدکرد.

در برخی از روایات پاسخ منفی دادن به خواستگار خوش اخلاق و دیندار مورد نکوهش قرار گرفته است.

از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود :

إِذا جائَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلْقَهُ وَ دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ (۷)

اِلاّ تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَهٌ فِی الْاَرْضِ وَ فَسادٌ کَبیرٌ (۸)

هرگاه کسی که اخلاق و دینش مورد رضایت شماست به خواستگاری نزد شما آمد همسرش دهید اگر به او زن ندهید در روی زمین فتنه و فساد بزرگی پیدا می شود.

 

 

خطبه دوم :

مناسبتهای هفته :

هفته جاری دارای مناسبتهای متعدد تاریخی ، سیاسی و اجتماعی می باشد از جمله :

الف : میلاد با سعادت دو امام (ع) :

بر اساس نوشته مرحوم شهید اول در کتاب فقهی دروس ، امروز جمعه مصادف با سوم صفر سالروز ولادت امام محمد باقر (ع) می باشد.

( اَلْاِمامُ اَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ الباقِرِ لِعِلْمِ الدّینِ وُلِدَ بِالْمَدینَهِ یَوْمَ الْاِثْنَیْنِ ثالِثِ صَفَرٍ سَنَهَ سَبْعٌ وَ خَمْسین ) (۹)

و باز روز سه شنبه مصادف با ۷ صفر ولادت حضرت موسی بن جعفر (ع) می باشد

( وُلِدَ بِالْاَبْواءِ سَنَهَ ثَمانٍ وَ عِشْرینَ وَ مِأَه یَوْمَ الْاَحَدِ سابِعِ صَفَر )(۱۰)

بعنوان تبرّک روایتی را از امام باقر (ع) در ارتباط با ویژگیهای شیعه می آوریم :

آن بزرگوار می فرماید :

اِنَّهُمْ حُصُونٌ حَصینَهٌ فِی صُدُورٍ اَمینَهٍ

آنان (شیعه) دژهایی استوارند سینه هایشان امانتدار (راز نگه دار) است

وَ اَحْلامٌ رَزینَهٌ لَیْسُوا بِالْمَذاییعِ الْبُذُرِ

و اندیشه هایشان درست و دهن لق و سخن چین نیستند

وَ لا بِالْجُفاهِ الْمُرائینَ

آنان جفاکار نمی باشند

رُهْبانٌ بِاللَّیْلِ اُسْدٌ بِالنَّهارِ (۱۱)  

راهبان شب اند و شیران روز

 

شهادت صحابی بزرگوار عمّار بن یاسر

رحلت صحابی رسول اکرم (ص) سلمان فارسی (ره)

رحلت دو فقیه بزرگوار : حضرت آیت الله العظمی خوئی (ره) و آیت الله العظمی نجفی مرعشی (ره)

بازگشت پیروزمندانه حضرت امام خمینی (ره) به کشور اسلامی ایران و آغاز دهه مبارکه فجر  

 

  

ب : انقلاب اسلامی پس از ۳۰ سال :

سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حاکمیّت نظام جمهوری اسلامی می گذرد ؛ با توجه به اینکه در آستانه دهه مبارکه فجر قرار داریم ضرورت دارد مروری به کارنامه ۳۰ ساله جمهوری اسلامی داشته باشیم

الف : عبور از مراحل و موانع دشوار:

انقلاب اسلامی در طول ۳۰ سال بحرانهای متعددی را پشت سر گذاشته و از موانع بی شماری عبور کرده است از قبیل:

۱- محاصره و فشارهای اقتصادی غرب بویژه آمریکا

۲- پشت سر گذاشتن ۸ سال دفاع مقدس در مقابله با ماشین جنگی استکبار جهانی

۳- ترور شدن بسیاری از مسئولان کارآمد و مؤثر نظام در سخت ترین شرایط انقلاب اسلامی

۴- گذشتن از چندین کودتا و توطئه های خطرناک براندازی

۵- عبور از تعداد زیادی از نارسائی ها و ناهنجاری های داخلی و بین المللی مربوط

به انقلاب اسلامی که در اثر شیطنت های استکبار جهانی بوجود آمده بود

از قبیل : ناامنی های داخلی ، موضوع حقوق بشر ، مسئله قائم مقامی رهبری ، توطئه سلمان رشدی ، پرونده انرژی اتمی و …

 

 

ب : وفادار ماندن به اهداف و آرمانها :

یکی از شعارهای محوری و اساسی ملّت ایران در دوران مبارزه با استبداد و استعمار شعار معروف استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

بدون اغراق می توان مدّعی شد که تمامی اهداف و آرمانهای ملّت ایران از انقلاب خویش در این سه واژه خلاصه شده است.

امروز محتوای هرسه کلمه در نظام جمهوری اسلامی کاملاً نهادینه شده است.

۱- استقلال :

هدف از استقلال و خودکفائی ، در برابر شرق و غرب حاکم برجهان آن روز بود.

و برای رسیدن به مرحله استقلال به چهار عامل اصلی نیاز بود :

  •         اتکا به خداوند لایزال
  •         اعتماد به نفس و نیروی خودی
  •         تحمل کردن سختی ها
  •         داشتن امید و انتظار

هر چهار عامل با هدایت و رهبری های پیامبر گونه رهبرکبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مدّظله العالی در آحاد مردم ایران کاملاً به فعلیّت درآمد خدا را شاکریم امروز جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل مستقل ترین کشور جهان است.

لازم به یادآوری است که در منابع دینی ما دستورات مهمی در ارتباط با استقلال و خودکفائی وجود دارد که ملّت ایران مُلهم از این دستورات بود.

بعنوان نمونه روایتی را از امام باقر (ع) می آوریم که می فرماید :

اَوْحَی اللهُ اِلی نَبِیٍّ مِنْ اَنْبِیائِهِ  

خداوند به پیامبری از پیامبران دستور داد

قُلْ لِقَوْمِکَ لا تَلْبَسُوا لِباسَ أَعْدائِی

تا به قوم خود هشدار دهد که لباس دشمنان مرا نپوشند

وَ لا تَطْعَمُوا مَطائِمَ اَعْدائِی    

از طعام و خوراک دشمنان من نخورند

وَ لا تُشاکِلُوا بِما شاکَلَ اَعْدائِی      

و همشکل دشمنان من نباشند

فَتَکُونُوا اَعْدائِی کَما هُمْ اَعْدائِی (۱۲)              

وگرنه از دشمنان من به حساب خواهند آمد چنانکه آنان دشمن من هستند . (ادامه دارد)

 

 

ج : حمایت اتحادیه اروپا از تروریسم :

از طریق خبرگزاریها و سایر رسانه های گروهی اعلان گردید که اتحادیه اروپا ، منافقین را از لیست تروریستها خارج ساختند

این اقدام گستاخانه و ابلهانه ، اوج انحطاط فرهنگ غربی را نشان می دهد چون اگر قرار باشد منافقان با آنهمه آدم کشی و جنایت در دو کشور ایران و عراق حتی در خود کشورهای اروپائی تروریست نباشند دیگر تروریستی در جهان وجود نخواهد داشت.

بدلیل اینکه ترور هیچکدام از گروههای تروریست دیگر به اندازه این گروه نمی باشد.

به نظر می رسد خداوند اراده کرده است انتقام مظلومان و ستمدیدگان را از مستکبران عالم و حاکمان ستمگر بستاند که این چنین اقدامات بی خردانه را مرتکب می شوند.

سردمداران کشورهای اروپائی در برابر جنایات صهیونیستها در غزّه عملاً از اسرائیل حمایت کردند و خود را در برابر افکار عمومی جهان بویژه مردم کشورهای خود قرار دادند و اکنون نیز با این عمل مذبوهانه پرونده سیاه خود را سیاه تر کردند وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون (۱۳)

 

پی نوشت :

(۱) نهج البلاغه خ ۱۸۸                

(۲) پیام امام ( شرح نهج البلاغه ) / مکارم شیرازی ج ۷ ص ۲۶۴                  

(۳) مستدرک الوسائل / محدث نوری ج ۲   ص ۲۸۳ (چ قدیم)

(۴) وسائل الشیعه ج ۱۴ ص ۱۹۲  

(۵) سوره نور آیه ۳۲  

(۶) المقنع / صدوق ص ۳۰۶      

(۷) الوافی / فیض کاشانی ج ۳ ص ۱۷  

(۸) سوره انفال آیه ۷۳      

(۹) کتاب دروس / شهید اول ج ۲ ص ۱۲              

(۱۰) همان ص ۱۳                

(۱۱) مشکاه الانوار ۱۲۶/۲۹۲

(۱۲) الاثنی عشریه / عاملی ص ۱۵۸            

(۱۳) سوره شعراء   آیه ۲۲۷  

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر