جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - الجمعة 16 ربيع أول 1443

(۱۳۸۸/۰۲/۰۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸

موضوع خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه (۲۶) ادامه خطبه ۹۹ نهج البلاغه : فَاِنَّما مَثَلُکُمْ وَ مَثَلُها کَسَفْرٍ سَلَکُو سَبیلاً فَکَأَنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوهُ   مثل شما و مثل دنیا همانند مسافرانی هستید که تازه گام درجاده نهاده اند احساس می کنند که به انتها رسیده اند وَ […]

موضوع خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه (۲۶)

ادامه خطبه ۹۹ نهج البلاغه :

فَاِنَّما مَثَلُکُمْ وَ مَثَلُها کَسَفْرٍ سَلَکُو سَبیلاً فَکَأَنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوهُ  

مثل شما و مثل دنیا همانند مسافرانی هستید که تازه گام درجاده نهاده اند احساس می کنند که به انتها رسیده اند

وَ أَمُّوا عَلَماً فَکَأَنَّهُمْ قَدْ بَلَغُوهُ

و تا قصد رسیدن به نشانه ای در وسط راه می کنند گویا به آن رسیده اند

وَ کَمْ عَسَی الْمُجْرِی اِلَی الْغایَهِ أَنْ یَجْرِیَ اِلَیْها حَتّی یَبْلُغَها

درحالیکه برای رسیدن به مقصد نهایی باید راه زیادی بپیمایند

وَ ما عَسی اَنْ یَکُونَ بَقاءُ مَنْ لَهُ یَوْمٌ لا یَعْدُوهُ

اما چگونه به مقصد می رسد کسیکه روز معینی در پیش دارد و از آن تجاوز نخواهد کرد

وَ طالِبٌ حَثیثٌ مِنَ الْمَوْتِ یَحْدُوهُ

مرگ به سرعت او را می راند

وَ مُزْعِجٌ فِی الدُّ نْیا حَتّی یُفارِقُها (۱)

و عوامل مختلف او را به زور و برخلاف میل به جدایی از دنیا وادار می سازد

 

 

ب : موانع و مشکلات ازدواج (۷)

سنگین بودن مهریه (۳)

۵- زمان پرداخت مهریه :

یکی از مباحثی که در کتب فقهی و قوانین مدنی مورد توجه قرار گرفته است زمان پرداخت مهریه می باشد . در این رابطه چند نکته لازم به یادآوری است :

الف : بعد از اجرای عقد زوجیه زن مالک مهریه می شود و می تواند در آن تصرف بکند.

امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله می نویسد :

تَمْلِکُ الْمَرْئَهُ اَلصِّداقَ بِنَفْسِ الْعَقْدِ … فَلَهَا التَّصَرُّفُ فِیهِ بَعْدَ الْعَقْدِ بِاَنْواعِهِ (۲)

لکن اگر در دوران نامزدی ( قبل از دخول ) از هم جدا شدند نصف مهریه به شوهر برمیگردد.

مرحوم صاحب جواهر به مالکیت زن بر مهریه بعد از عقد ادعای شهرت کرده است و از علاّمه حلّی نقل کرده که می فرماید :

خلافی در مالکیّت زن بر مهریه بعد از عقد در میان فقهاء شیعه وجود ندارد. (۳)

 

ب : اگر زوجین در ضمن عقد به توافق برسند که بخشی از مهریه یا تمامی آن مدت دار باشد باید به توافق خود پای بند باشند لذا زن حق ندارد قبل از رسیدن زمان مقرر مهر خود را درخواست نماید یا تمکین را موکول به دریافت مهریه نماید ولی اگر مهریه بصورت حال باشد نوع فقهاء می فرمایند:

لَها اَنْ تَمْتَنِعَ مِنَ التَّمْکینِ وَ تَسْلیمِ نَفْسِها حَتّی تَقْبِضَ مَهْرَهَا الْحالَّ سِواءٌ کانَ الزَّوْجُ مُوسِراً اَوْ مُعْسِراً (۴)

یعنی زن می تواند که خود را تمکین و تسلیم نکند تا اینکه مهر حال خود را بگیرد خواه زوج دستش باز و دارای ثروت باشد یا دستش بسته و خالی از مال باشد.

 

ج : با توجه به مالکیّت زن بر مهریه بعد از اجرای عقد و با درنظر داشتن حق مطالبه وی از شوهر لذا بهتر است برنامه ریزی شود که بعد از عقد در صورت امکان بصورت یکجا در غیر این صورت با توافق زن بطور قسطی مهریّه پرداخت شود.

از روایات استفاده می شود که سیره اهل بیت (ع) به این صورت بوده که مهریه را در شروع زندگی پرداخت می فرمودند.

امام باقر (ع) می فرماید :

دَخَلَ قَوْمٌ عَلَی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (ع) فَقالُو :

یَا بْنَ رَسُولِ اللهِ نَری فِی مَنْزِلِکَ اَشْیاءَ نَکْرَهُها رَأَوْا فِی مَنْزِلِهِ بُسُطاً وَ نَمارِقَ

فَقالَ (ع) : اِنّا نَتَزَوَّجُ النِّساءَ فَنُعْطیهنَّ مُهورَهُنَّ فَیَشْتَرینَ ما شِئْنَ لَیْسَ لَنا مِنْهُ شَیْئٌ (۵)

عده ای وارد منزل حضرت امام حسین (ع) شدند فرشها و پرده های نو مشاهده نمودند عرض کردند : در منزل شما چیزهایی می بینیم که خوش نداریم.

امام (ع) در پاسخ فرمود : سیره و روش ما این است که بعد از ازدواج با زنان مهریّه آنان را می پردازیم و چون همسران ما امکانات مالی پیدا می کنندبرای خود لوازم خانه می خرند اینها به ما تعلّق ندارد.


 

خطبه دوم :

الف : اصلاح الگوی مصرف (۴)

جلسه گذشته برای شناختن حدود مصرف سه معیار مطرح گردید که عبارت بودند از محرمات شرعی ، معیارهای عقلی و قضاوتهای عرفی

اکنون یک پرسش را در این زمینه مطرح می کنیم بدین صورت که اگر در میان احکام عقلی ، عرفی و شرعی اختلافی بوجود آمد تکلیف چیست ؟

در پاسخ باید گفت :

معیارهای عقلی و قضاوتهای عرفی در طول احکام شرعی هستند نه در عرض آنها لذا اگر در جایی میان آنها اختلافی بوجود آمد حکم شرعی مقدم است.

بعنوان مثال :

مصرف کردن ثروت در راه انجام تکلیف شرعی و برپایی حدود الهی هرچند هم زیاد باشد از نظر حکم شرعی خروج از حد نیست. بلکه واجب و در مواردی مستحب هم می باشد گرچه ممکن است از دید عُرف اجتماعی هدر دادن مال محسوب شود.

در این گونه موارد اسراف و عدم اسراف به میزان حکم شرعی تعیین می شود و قضاوت عرفی از اعتبار ساقط است.

۱- صاحب مجمع البیان می نویسد :

قالَ مُجاهِدُ : لُو اَنْفَقْتَ مِثْلَ اُحُدٍ فِی طاعَهِ اللهِ لَمْ تَکُنْ مُسْرِفاً وَ لُو اَنْفَقْتَ دِرْهَماً اَوْ مُدّاً فِی مَعْصِیَهِ اللهِ لَکانَ اِسْرافاً (۶)

مجاهد گفت : اگر در راه اطاعت خداوند و انجام وظایف شرعی به اندازه کوه اُحد از مال و ثروت خرج کردی اسراف نیست.

اما اگر یک درهم یا یک مُد غذا در معصیت خدا مصرف کردی اسراف است.

 

۲- مرحوم سید کاظم یزدی در عروه الوثقی می نویسد :

اِذا تَوَقَّفَ تَحصیلُ الْماءِ عَلی شِراءِ الدَّلْوِ اَوِ الْحَبْلِ اَوْ نَحْوِهِما اَوْ اِسْتِئْجارِهِما اَوْ عَلی شِراءِ الْماءِ اَوْ اِقْتِراضِهِ وَجَبَ وَ لَوْ بِاَضْعافِ الْعِوَضِ ما لَمْ یَضُرَّ بِحالِه (۷)

اگر پیدا کردن آب برای وضو نیازمند خرید ظرف یا طناب ( چاه ) و امثال اینها و یا اجاره کردن آنها یا خرید آب و یا قرض کردن آن باشد واجب است ولو چند برابر هزینه نیاز داشته باشد به شرط اینکه موجب ضرر انسان نشود.

 

 

ب : ولادت حضرت زینب (س) :

روز پنجشنبه مصادف با ۱۰ اردیبهشت و ۵ جمادی الاولی سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) می باشد و بدین مناسبت روز پرستار نامگذاری شده است.

هر دو مناسبت را به عموم نمازگزاران و پرستاران دلسوز و زحمتکش تبریک می گویم و بحث در این زمینه را به جلسات دیگر که در طول هفته برگزار خواهد شد موکول می کنم.

 

 

ج : روز شوراها :

چهارشنبه ۹ اردیبهشت سالروز شوراها می باشد.

با تبریک این مناسبت به عموم اعضای محترم شوراهای شهری و روستایی لازم به یادآوری است که شوراها از جمله مجموعه های پرخیر و برکت و از ابتکارات نظام جمهوری اسلامی می باشد که در قانون اساسی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

در واقع شاکله نظام جمهوری اسلامی را همین شوراها تشکیل می دهد مانند : مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان ، شورای رهبری ، شورای موقت ریاست جمهوری، شورای عالی دفاع ، شورای عالی استانها ، شورای استان ، شهرستان ، شهر ، بخش ، ده و شوراهای واحدهای تولیدی ، صنعتی ، کشاورزی و آموزشی

 

 

د : شکست آمریکا در صحرای طبس :

حاکمان وقت آمریکا با همکاری برخی از حکومتهای وابسته منطقه جهت آزاد کردن جاسوسان خویش حمله نظامی به ایران را طراحی و به مرحله اجرا گذاشتندکه با عنایت ویژه خداوند این حمله در اثر طوفان شن روز پنجم اردیبهشت سال ۵۹ با شکست مفتضحانه روبرو گردید

در واقع می توان با قاطعیّت مدعی شد که این شکست آمریکا و متحدان او و پیروزی ملت ایران یکی از مصادیق این آیه شریفه می باشد که می فرماید :

بَلا اِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَهِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَهِ مُسَوِّمینَ (۸)

آری اگر شکیبایی کنید و پرهیزکاری نمایید {و دشمن} با همین جوش و خروش بر شما بتازند همانگاه پروردگارتان شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشاندار یاری خواهد داد.

چون خداوند این آیه شریفه و چند آیه قبلی را در جریان تصمیم خطرناک کفّار و مشرکین مکه بعد از جنگ احد نازل فرمودکه قصد داشتند به مدینه حمله نموده و کار مسلمانان را یکسره کنند در مقابل خداوند به مسلمانان وعده نصرت و یاری با ملائکه را می دهد.(۹)

یکی از درسهای بزرگ حوادث صدر اسلام و مواضع رسولخدا (ص) در برابر دشمنان این است که تنها راه کنار آمدن با آنان شکست دادنشان است چون اگر پیامبر (ص) به مکه حمله نمی فرمود و مرکز کفر را به تسخیر نمی آورد ؛ قطعاً توطئه های آنان علیه مسلمانان استمرار پیدا می کرد.

اگر عملکرد آمریکا و هم پیمانان غربی و اروپائی او را در ارتباط با نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی مورد توجه قرار بدهیم خواهیم دید همانند کفّار و مشرکان مکّه هرچه درتوان داشتند علیه ایران اسلامی و سایر مسلمانان توطئه کردند

از جمله آخرین توطئه ها که تحت عنوان براندازی نرم صورت می گرفت راه اندازی سایتهای مستهجن و ضد اخلاقی بود که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خنثی گردید.

فکر می کنم ناجوانمردانه ترین ، ضد انسانی ترین و کثیف ترین تمامی توطئه ها همین بوده است که از توهین به مقدّسات دینی گرفته تا تبلیغ لواط و هم جنس بازی، زنا با محارم ، فروش دختران را شامل می شد.

ما از نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران کمال تشکر وسپاسگزاری را داریم.

 

 

و : اجلاس ژنو ( دوربان ۲ ) :

این اجلاس که به ظاهر علیه نژاد پرستی از سوی سازمان ملل تشکیل شده بود رئیس جمهور کشورمان اولین سخنران این اجلاس بودند که در سخنرانی خود ، سازمان ملل و کشورهای قدرتمند جهان بویژه آمریکا ، اتحادیه اروپا و اسرائیل را در چند محور به چالش کشید.

۱- روی کار آوردن ، تثبیت و حمایت همه جانبه از رژیم جعلی و نژاد پرست اسرائیل در طول شصت سال و آواره کردن ملّت مظلوم فلسطین

۲- تحمیل دو جنگ جهانی علیه بشریّت که حاصل آن یکصد میلیون قربانی و ویرانی بسیاری از کشورها و بدنبال آن وضع قوانین ظالمانه که شورای امنیّت سازمان ملل و حق وتو از جمله مواریث آن می باشد.

۳- محکوم کردن لشکرکشی آمریکا و هم پیمانان او به دو کشور اسلامی عراق و افغانستان

۴- انتقاد از تسلّط ظالمانه کشورهای قدرتمند بر نظام مالی و پولی جهان و به بحران کشیدن اقتصاد جهانی

۵- درخواست تغییر فوری ساختار شورای امنیّت سازمان ملل و حذف کردن امتیاز تبعیض آمیز حق وتو(۱۰)

 

 

هـ : اجلاس دادستانهای کشورهای اسلامی :

این اجلاس با ابتکار قوه قضائیه و با حضور ۲۰۰ مقام عالی رتبه قضایی از ۶۰ کشور جهان به مدت دو روز در تهران برگزار گردید.

هدف اصلی اجلاس عبارت بود از :

بررسی راهکاری های مؤثر حقوقی و قضایی، تعقیب جنایات جنگی و نسل کشی در غزّه

در پایان این اجلاس بیانیه ای در ۱۴ ماده صادر گردیداز جمله مواد بیانیه عبارت بود از :

۱- تأکید بر مسئولیت جامعه بین الملل بر محاکمه و مجازات جنایات جنگی

۲- تأکید بر همکاری همه جانبه کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین برای احقاق حقوق آنان

۳- درخواست از رئیس مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر در دستور کار قرار دادن تشکیل دادگاه بین المللی جنایت کاران رژیم اسرائیل

۴- تأسیس دبیرخانه ای در تهران تحت عنوان دبیرخانه حقوقی و قضایی برای پیگیری جنایات بین المللی (۱۱)

 

پی نوشت :

(۱) نهج البلاغه / دشتی خطبه ۹۹

(۲) تحریر الوسیله / امام خمینی (ره) ج ۲ ص۳۰۰

(۳) جواهر الکلام / شیخ محمد حسن نجفی ج ۳۱ ص ۱۰۷

(۴)   تحریر الوسیله / امام خمینی (ره) ج ۲ ص ۲۹۹

(۵) وسائل الشیعه ج ۳ ص ۵۸۶ و فروع کافی ج ۶ ص ۴۷۶

(۶) مجمع البیان / طبرسی ج ۴ ص ۳۵۰

(۷) عروه الوثقی / یزدی ج۲ ص ۱۶۹

(۸) سوره آل عمران آیه ۱۲۵

(۹) الکامل / ابن اثیر ج ۱ ص ۵۲۶  

(۱۰) خبرگزاری فارس

(۱۱) سایت واحد مرکزی خبر

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر