چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - الأربعاء 21 ربيع أول 1443

(۱۳۸۸/۰۲/۱۱) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه (۲۷) ادامه خطبه ۹۹ نهج البلاغه : فَلا تَنافَسُوا فِی عِزِّ الدُّنْیا وَ فَخْرِها پس در عزّت و افتخارات ( موهوم) دنیا سر و دست نشکنید. وَ لا تَعْجَبُوا بزِینَتِها وَ نَعیمِها و به زینت و نعمتهای آن فریفته نگردید. وَ […]

خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه (۲۷)

ادامه خطبه ۹۹ نهج البلاغه :

فَلا تَنافَسُوا فِی عِزِّ الدُّنْیا وَ فَخْرِها

پس در عزّت و افتخارات ( موهوم) دنیا سر و دست نشکنید.

وَ لا تَعْجَبُوا بزِینَتِها وَ نَعیمِها

و به زینت و نعمتهای آن فریفته نگردید.

وَ لا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرّائِها وَ بُؤْسِها

و از رنجها و سختی های آن جزع و زاری نکنید.

فَاِنَّ عِزَّها وَ فَخْرَها اِلَی انْقِطاعِ

زیرا عزّت و افتخارات آن بزودی پایان می پذیرد.

وَ إِنَّ زینَتَها وَ نَعیمَها إِلی زَوالٍ

و زیور و نعمتهایش رو به زوال است.

وَ ضَرَّائَها وَ بُؤْسَها إِلی نَفاد (۱)

و رنجها و سختی های آن رو به اتمام است.

 

 

ب : موانع و مشکلات ازدواج (۸)

سنگین بودن مهریه (۴)

۶- وجوب پرداخت مهریّه :

در جلسات قبل بصورت اجمال مورد اشاره قرار گرفت که جمله معروف ( کی داده و کی گرفته ) در ارتباط با مهریّه یک جمله غلط می باشد چون وجوب ادای مهریه حقیقتی است که آیات و روایات متعدد برآن دلالت میکند و کسانیکه به مهریّه زنان خیانت می کنند مورد نکوهش قرار گرفته اند.

بعنوان نمونه مواردی را مورد اشاره قرار می دهیم :

الف : از جمله آیاتی که در ارتباط با مشروعیّت و وجوب پرداخت مهریّه در کتب فقهی به آنها استناد و استدلال شده عبارتند از :

سوره بقره آیات ۲۳۶ – ۲۳۷ و ۲۴۱ و سوره نساء آیه ۴

و سوره قصص آیات ۲۷ و ۲۸   و سوره احزاب آیه ۴۹

جهت اطلاع از شیوه های استدلال ، به کتابهای فقهی استدلالی و کتب مربوط به آیات الاحکام مراجعه شود.(۲)

 

ب : در روایات متعدد عدم پرداخت مهریه مورد نکوهش قرار گرفته است که بعنوان نمونه چند مورد را یادآوری می کنیم :

۱- امام صادق (ع) می فرماید :

 اَلسُّرّاقُ ثَلاثَهٌ مَانِعُ الزَّ کاهِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّساءِ وَ کَذلِکَ مَنِ اسْتَدانَ وَ لَمْ یَنْوِ قَضاءَهُ (۳)

دزدان سه طایفه اند آنان که از پرداخت زکات بخل می ورزند ، کسانیکه خوردن و به غارت بردن مهر زنان را حلال می دانند و مردمی که قرض می گیرند و خیال ادای آن را ندارند.

 

۲- امام رضا (ع) از پدران بزرگوارش از رسولخدا (ص) روایت می کند :

اِنَّ اللهَ تَعالی غافِرُ کُلِّ زَنْبٍ اِلاّ مَنْ جَهَدَ مَهْراً أَوِ اغْتَصَبَ اَجیراً أَجْرَهُ أَوْ باعَ رَجُلاً حُرّاً(۴)

خداوند متعال آمرزنده هرگناهی است مگر گناه انکار کردن مهر زن یا غصب کننده دستمزد اجیر یا فروشنده انسان آزاد

 

۳- امام صادق (ع) فرمود :

اَقْذَرُ الزُّنُوبِ ثَلاثَهٌ قَتْلُ الْبَهیمَهِ وَ حَبْسُ مَهْرِ الْمَرْئَهِ وَ مَنْعُ الْاَجیرَ اَجْرَه (۵)

پلیدترین گناه قتل نفس ، خودداری از پرداختن مهر و نپرداختن اجرت اجیر است

 

۴- رسولخدا (ص) فرمود :

مَنْ ظَلَمَ اِمْرَاَهً مَهْرَها فَهُوَ عِنْدَ اللهِ زانٍ یَقُولُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَهِ :

عَبْدِی زَوَّجْتُکَ أَمَتِی عَلی عَهْدِی فَلَمْ تُوفِ بِعَهْدِی وَ ظَلَمْتَ اَمَتِی فَیُوْخَذُ مِنْ حَسَناتِهِ فَیُدْفَعُ اِلَیْهَا بِقَدْرِ حَقَّها فَاِذا لَمْ تَبْقَ لَهُ حَسَنَهٌ اُمِرَ بِهِ اِلَی النّارِ بِنَکْثِهِ لِلْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْؤُولاً (۶)

کسی که مهر زن را ظالمانه نپردازد نزد خدا زناکار محسوب می شود روز قیامت حضرت حق به او خطاب می کند بنده من کنیزم را بر اساس پیمانی که با تو بستم ( عقد و ازدواج ) به تو تزویج نمودم به پیمان من وفا نکردی و براو ستم روا داشتی سپس به اندازه حق زن از حسنات مرد برداشته و در پرونده همسرش می گذارند و چون حسنه ای به اندازه پرکردن حق زن نماند، به گناه پیمان شکنی ، به آتشش می برند ، عهد و پیمان مسئولیت دارد


خطبه دوم :

 

الف : اصلاح الگوی مصرف (۵)

 

حکم شرعی اسراف :

 

برای بدست آوردن حکم شرعی هر موضوعی چهار منبع وجود دارد : 

الف : آیات قرآن (آیات الاحکام )

ب : سنّت رسولخدا (ص) و روایات اهل بیت (ع)

ج : اجماع و اتفاق نظر فقهای شیعه

د : حکم عقل

۱- اسراف از دیدگاه قرآن  

بر اساس تحقیقاتی که جمعی از پژوهشگران حوزوی انجام داده اند استعمالات قرآنی واژه اسراف با اشتقاقهای مختلف در معانی زیر می باشد

الف : اسراف به معنای زیاده روی در امور مالی و اقتصادی

ب : اسراف به معنای زیاده روی در آلودگی به گناهان

ج : اسراف به معنای زیاده روی در هرکاری 

و لازم به یادآوری است مهمترین عناوین مطرح شده در آیات مربوطه به ترتیب زیر است :

۱- حرمت اسراف

۲- معرفی اسراف گران

۳- ضرورت استغفار و توبه از اسراف

۴- زمینه های بوجود آورنده اسراف

۵- موارد   اسراف

۶- آثار و تبعات اسراف (۷) 

 

 

حرمت اسراف :

حرام بودن اسراف از آیات متعدد قرآن استفاده می شود از جمله آیه شریفه ۳۲ از سوره اعراف می فرماید :

یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ (۸)

 

ای فرزندان آدم زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و از نعمتهای الهی بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد

 

ایراد پزشک مسیحی : 

قبل از پرداختن به تفسیر و توضیح محتوای آیه شریفه لازم است جریانی را که تعدادی از مفسران شیعه و اهل سنّت در ذیل همین آیه شریفه آورده اند مطرح سازم

 

وَ قَدْ حُکِیَ أَنَّ الرَّشیدَ کانَ لَهُ طَبیبٌ نَصْرانِیٌّ حاذِقٌ فَقالَ ذاتَ یَوْمٍ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ واقِدْ :

لَیْسَ فِی کِتابِکُمْ مِنْ عِلْمِ الطِّبِّ شَیْئٌ وَ الْعِلْمُ عِلْمانِ عِلْمُ الْاَدْیانِ وَ عِلْمُ الْاَبْدانِ فَقالَ لَهُ عَلیٌّ :

قَدْ جَمَعَ اللهُ الطِّبَّ کُلَّهُ فِی نِصْفٍ آیَهٍ مِنْ کِتابِهِ وَ هُوَ قَوْلُهُ « کُلُوا وَ اشْرَ بُوا وَ لا تُسْرِفُوا » وَ قَدْجَمَعَ نَبِیُّنَا (ص) الطِّبَّ فِی قَوْلِهِ « اَلْمِعْدَهُ بَیْتُ الْاَدْواءِ وَ الْحِمْیَهُ رَأسُ کُلِّ دَواءٍ وَاعْطِ کُلَّ بَدَنٍ ما عَوَّدْتَهُ»

فَقالَ الطَّبیبُ : ما تَرَ کَ کِتابُکُمْ وَ لا نَبِیُّکُمْ لِجالِینُوسَ طِبّاً (۹) 

 

حکایت شده هارون الرّشید طبیبی مسیحی داشت که مهارت او در طب معروف بود روزی این طبیب به دانشمند اسلامی علی بن الحسین (ع) گفت : من در کتاب آسمانی شما چیزی ازطب نمی یابم در حالیکه دانش مفید بر دو گونه است : دانش ادیان و دانش ابدان او در پاسخ گفت: خداوند همه دستورات طبی را در نصف آیه از کتاب خویش آورده است کلوا واشربوا و لا تسرفوا بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.

پیامبر ما نیز طب را در این دستور خویش خلاصه کرده است . معده خانه همه بیماری ها است. امساک سرآمد همه داروهاست و آنچه بدنت را عادت داده ای ( از عادات صحیح و مناسب ) آن را از او دریغ مدار طبیب مسیحی گفت : قرآن شما و پیامبرتان برای جالینوس طبی باقی نگذارده است.

 

 

ب : ویژگیهای کارگران ایرانی : 

امروز جمعه مصادف با ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر است .

با تبریک این مناسبت به عموم کارگران زحمتکش لازم می دانم چند مورد از ویژگیهای بارز کارگران ایرانی را که متأثر از مبانی اعتقادی و باورهای دینی آنهاست یادآوری کنم:

۱- ولایتمداری و عمق ایمان به دین مقدس اسلام و اهل بیت (ع) که در سایه همین ویژگی در ابتدای پیروزی انقلاب ، کارگران ما در برابر همه جریانهای سیاسی الحادی و مارکسیستی که می خواستند از وجود آنها سوء استفاده بکنند مقاومت نموده و آنان را از کارخانه ها اخراج کردند.

۲- نوع کارگران ایران اسلامی انسانهای زحمتکش ، قانع و تابع مقررات و ضوابط جمهوری اسلامی هستند

۳- کارگران ما جهت گسترش و تعالی ارزشهای الهی و توسعه کشور و استقلال اقتصادی تلاشهای شبانه روزی و طاقت فرسا را با آغوش باز تحمل می کنند.

۴- کارگران ما هیچ وقت قصور و تقصیرهای مدیریتها را به حساب اصل نظام نمی گذارند و لذا در برابر شیطنت های دشمنان با آینده نگری مقاومت میکنند.

 

 

ج: نقش شهید مطهری در انقلاب اسلامی :

 

با توجه به اینکه روز شنبه ۱۲ اردیبهشت مصادف با سالگرد شهادت شهید مطهری می باشد.

ضمن تسلیت این مصیبت به عموم نمازگزاران لازم به ذکر است یکی از موضوعاتی که در ارتباط با شهید مطهری ، لازم به دقت و توجه است تبیین نقش آن بزرگوار در انقلاب اسلامی است و با در نظر گرفتن اینکه این کار فرصت گسترده و فعالیت جمعی لازم دارد ، لذا در این فرصت کوتاه فهرستی از ایفای نقش ایشان در انقلاب را مطرح می سازیم :

۱- ایفای نقش اساسی در معرفی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به حوزه های علمیّه و جامعه ایران بعنوان یک اسلام شناس و مرجع تقلید

۲- تغذیه فکری گروههای سیاسی مبارز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

۳- منعکس ساختن شرایط سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر ایران به رهبر کبیر انقلاب اسلامی در نجف اشرف با استفاده از ابزارهای مختلف

۴- آماده سازی جامعه برای انقلاب اسلامی با بهره گیری از شیوه های متنوع

۵- تشکیل شورای انقلاب با دستور رهبر کبیر انقلاب اسلامی قبل از پیروزی

 

 

د : هفته معلم : 

روزشنبه مصادف با ۱۲ اردیبهشت آغاز هفته معلم می باشد .

با تبریک این مناسبت به عموم برادران و خواهران معلم شهرستان خوی کار معلمی دارای ویژگیها و خصوصیّات منحصر به فردی است :

۱- معلّمان عزیز با نوجوانان و جوانان جامعه سروکار دارند که سرنوشت آینده جامعه در گرو رشد و تربیت صحیح آنان است.

۲- در بعضی از روایات از دانش آموزان به عنوان امانتهای الهی تعبیر شده است که امانتداران آنان معلمان عزیز و زحمتکش و دلسوز است.

 

 

و : بیمارستان تأمین اجتماعی: 

بیمارستان ۹۶ تخت خوابی تأمین اجتماعی خوی که می تواند مشکل درمانی شمال استان را تأمین کند ۱۸ سال است نیمه تمام باقی مانده است .

چند ماه قبل اطلاع پیداکردیم که ساختمان بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شده است.

اینجانب با اعضای محترم شورا در تهران ملاقاتی باآقای ضیائی داشتیم که قرار شد قرارداد واگذاری به بخش خصوصی لغو و بیمارستان تکمیل گردد اخیراً اطلاع پیداکردیم که چهار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شده است ولی زمزمه هایی به گوش می رسد که احتمال دارد تعداد تختها را پایین بیاورند.

ولی لازم است شما مردم نیز در جریان باشید این بیمارستان حق مسلم شماست و توافق ما با آقای ضیائی همان ۹۶ تخت خوابی است و هیچ کس حق ندارد این توافق را لغو بکند و از مسئولان شهر می خواهم بر اساس وظایف قانونی خود موضوع را پیگیری کنند.  

 

پی نوشت ها :

 (1)   نهج البلاغه / مکارم خطبه ۹۹ ص ۲۱۰

(۲)   کنزالعرفان فی فقه القرآن / فاضل مقداد ج ۲ ص ۲۰۱      

(۳)   الخصال / صدوق ج ۱ ص ۱۰۱

(۴)   بحار الانوار / مجلسی ج ۱۰۰ ص ۳۵۰ و صحیفه الرضا ص ۳۰      

(۵)   بحار الانوار/ مجلسی ج ۱۰۰ ص ۳۵۱ و مکا رم الاخلاق ص ۲۷۲    

(۶)   الامالی / صدوق ص ۴۲۸        

(۷)   فرهنگ قرآن / جمعی از نویسندگان ج ۳ ص ۲۷۱

(۸)   سوره اعراف آیه ۳۲      

(۹)   تفسیر مجمع البیان / طبرسی ج ۴ ص ۳۵۰ و تفسیر المیزان / علامه طباطبائی ج ۸ ص ۸۳ و تفسیر الثعلبی ۱۲۷ و تفسیر القرطبی ج۷ ص ۱۹۲

 

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر