جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - الجمعة 19 شوال 1443

(۱۳۸۸/۰۳/۰۸) خطبه های نماز جمعه خوی – ۸ خرداد ۱۳۸۸

خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه (۳۰) خطبه ۹۹ نهج البلاغه : بخش پایانی خطبه ۹۹ نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) که در یکی از خطبه های نماز جمعه خطاب به مردم نمازگزار مطرح فرموده بود: أَلا فَاذْکُرُوا هادِمَ الَّذّاتِ                             به هوش باشید نابود کننده لذتها را بیاد […]

خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر المومنین (ع) در نهج البلاغه (۳۰)

خطبه ۹۹ نهج البلاغه :

بخش پایانی خطبه ۹۹ نهج البلاغه امیرالمؤمنین (ع) که در یکی از خطبه های نماز جمعه خطاب به مردم نمازگزار مطرح فرموده بود:

أَلا فَاذْکُرُوا هادِمَ الَّذّاتِ                            

به هوش باشید نابود کننده لذتها را بیاد بیاورید

وَ مُنَغِّصَ الشَّهَواتِ وَ قاطِعَ الْاُمْنِیّاتِ    

و بر هم زننده کامیابیها و قطع کننده آرزوها (یعنی مرگ) را نیز بسیار ذکر کنید

عِنْدَ الْمُساوَرَهِ لِلْأَعْمالِ الْقَبیحَهِ              

در آن هنگامی که تصمیم به انجام کارهای زشت دارید

وَاسْتَعینُوا اللهَ عَلی أَداءِ واجِبِ حَقِّهِ        

و برای ادای حق واجب خداوند

وَ ما لا یُحْصی مِنْ أَعْدادِ نِعَمِهِ وَ إِحْسانِه (۱)        

و نعمتهای بیشمار و احسانهای بی پایانش از او استعانت جویید

 

 

ب: آداب عروسی:

یکی از موضوعاتی که در ارتباط با بحث ازدواج در روایات اهل بیت (ع) و به تبع آنها در کتب فقهی فقهاء مورد توجه قرار گرفته آداب عروسی است

(آدابُ الزِّفافِ) چند نمونه از این آداب را یادآوری می کنیم:

۱- آشکارا و علنی برگزار کردن:

در روایات وارد شده است که مراسم عروسی را بصورت آشکار و علنی برگزار کنید و به مردم اعلان کنید و برای عقد ازدواج شاهد بگیرید

الف: رسولخدا (ص) فرمود:  

أَشیدُوا بِالنِّکاحِ وَ أَعْلِنُوهُ (۲)  

یعنی ازدواج را آشکارا و علنی برگزار کنید.

 

ب: امیر المؤمنین (ع) می فرماید:  

نَهی رَسُولُ اللهِ عَنْ نِکاحِ السِّرِّ وَ إِنَّهُ سَمِعَ دَفّاً فِی بَعْضِ دَوْرِ الْاَنْصارِ

فَقالَ: مَا هَذا ؟ فَقیلَ لَهُ: فُلانٌ یا رَسُولَ اللهِ (ص) نَکَحَ

فَقالَ: اَلْحَمْدُ لِلّهِ أَشیدُوا بِالنِّکاحِ ، أَشیدُوا بِالنِّکاحِ (۳)

پیامبر خدا (ص) از ازدواج نهانی نهی فرمود ایشان از یکی از خانه های انصار صدای دفّ شنید

فرمود: چه خبر است؟ گفتند: ای رسولخدا (ص) فلانی داماد شده است  

فرمود: خدا را شکر ، ازدواج را علنی سازید ، ازدواج را علنی سازید.

 

ج: رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) در تحریر الوسیله می نویسد:

یُسْتَحَبُّ الْاِشْهادُ فِی الْعَقْدِ وَ الْاِعْلانُ بِهِ وَ الْخُطْبَهُ أَمامَهُ (۴)  

مستحب است که در عقد شاهد گرفته شود و آنرا علنی نماید و پیش از عقد خطبه باشد.

 

 

تذکر:

در ارتباط با إشهاد و اعلان مباحث متعددی مطرح شده است و همچنان گروههای متعددی از روایات در این زمینه وجود دارد که در کتب فقهی مبسوط ملاحظه گردد. (۵)

۲- جشن گرفتن (الإِحْتِفال):

جشن گرفتن در عروسی از روایات متعدد استفاده می شود از جمله روایتی است که مرحوم شیخ طوسی در کتاب الامالی نقل کرده است:  

اِجْتازَ النَّبِیُّ (ص) بِدارِ عَلِیُّ بْنُ هَبّارٍ فَسَمِعَ صَوْتَ دَفٍّ . فَقالَ مَا هَذا؟

قالُوا عَلِیُّ بْنُ هَبّارٍ أَعْرَسَ بِأَهْلِه. فَقالَ (ص) حَسَنٌ هَذا لِلنِّکاحِ لَا السِّفاحُ

ثُمَّ قالَ (ص): أَشیدُوا بِالنِّکاح وَ اَعْلِنُوهُ بَیْنَکُمْ وَ اضْرِبُوا عَلَیْهِ بِالدَّفِّ

فَجَرَتِ السُّنَّهُ فِی النِّکاحِ بِذالِک. (۶)

پیامبر (ص) از کنار خانه علی بن هبّار گذشت و صدای دف شنید.

فرمود: چه خبر است؟ گفتند: علی بن هبار عروس به خانه آورده است.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: بسیار خوب این ازدواج است نه زنا

سپس فرمود: ازدواج را آشکارا و علنی بین خودتان برگزار نمایید و برای آن دف بزنید از آن پس ، این کار در ازدواج مرسوم شد. ( ادامه دارد)


خطبه دوم

اصلاح الگوی مصرف (۸)الف:

حکم اسراف (۴)

حرمت اسراف در روایات متعدد مورد توجه قرار گرفته است حتی در بعضی از آنها اسراف و تبذیر یکی از گناهان کبیره شمرده شده است.

۱- فضل بن شاذان نیشابوری که از یاران امام جواد و امام رضا (ع) و از بزرگان شیعه بوده از امام رضا (ع) نقل می کند که آن بزرگوار در نامه ای که به مأمون نوشتند در بخشی از آن گناهان کبیره را نام برده اند از قبیل: سرقت ، مشروب خواری ، خوردن مال یتیم ، ربا خواری ، کمک به ستمگران ، قمار بازی ، عاق والدین شدن ، فرار از جنگ ، دروغگویی ، کبر و غرور و …

در نهایت می نویسند:   وَالْاِسْرافُ وَ التَّبْذیرُ   (7)

صاحب مجمع البحرین در فرق میان اسراف و تبذیر می نویسد:

وَ قَدْ فُرِّقَ بَیْنَ التَّبْذیرِ وَ الْاِسْرافِ :

أَنَّ التَّبْذیرَ اَلْاِنْفاقُ فیما لا یَنْبَغِی وَ الْاِسْرافُ اَلصَّرْفُ زِیادَهً عَلی ما یَنْبَغِی (۸)

یعنی تبذیر مصرف کردن ثروت در جاهایی که نباید مصرف کرد ولی اسراف عبارت است از زیاده از حد مصرف کردن

 

 

تذکر:

 لازم به یادآوری است که در معنی کبیره و صغیره بودن گناهان در میان دانشمندان دیدگاههای متعددی وجود دارد.

مرحوم سید یزدی در شرایط امام جماعت می نویسد:

اَلْمَعصیَهُ الْکَبیرَهُ :

       هِیَ کُلُّ مَعْصِیَهٍ وَرَدَ النَّصُّ بِکَوْ نِها کَبیرَهً …

·      اَوْ وَرَدَ التَّوْعیدُ بِالنّارِ عَلَیْهِ فِی الْکِتابِ وَ السُّنَّهِ صَریحاً اَوْ ضِمْناً

·      اَوْ وَرَدَ فِی الْکِتابِ اَوِ السُّنَّهِ کَوْنُهُ أَعْظَمَ مِنْ اِحْدَی الْکَبائِرِ الْمَنْصُوصَهِ

·      اَوْ کانَ عَظیماً فِی أَنْفُسَ اَهْلِ الشَّرْعِ (۹)

 

 

ب : انتخابات ریاست جمهوری (۳)

در ادامه مباحث جلسات قبلی با توجه به مشخص شدن نامزدهای ریاست جمهوری از ناحیه شورای محترم نگهبان چند نکته را یادآوری می کنم :

الف : مشترکات نامزدهای ریاست جمهوری:

هر چهار نامزد ریاست جمهوری دارای مشترکاتی هستند از قبیل:

از مبارزین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هستند با درصدهای مختلف

هر چهار نفر شرایط لازم در اصل ۱۱۵ قانون اساسی را دارا می باشند که می گوید:

رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد:

ایرانی الاصل ، تابع ایران ، مدیر و مدبر ، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. (۱۰)

همه آنان سوابق فعالیتهای اجرایی در مسئولیتهای مهم کشوری دارند از قبیل :

ریاست جمهوری ، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت ، ریاست مجلس ، نخست وزیری ، فرماندهی در دفاع مقدس ، نمایندگی مجلس ، استانداری و …

لذا همه بزرگواران برای عموم مردم شناخته شده هستند.

 

 

ب : معیارهای انتخاب اصلح :

در ارتباط با انتخاب اصلح معیارهای متعددی از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مدظله مطرح شده است بویژه مقام معظم رهبری در چند سخنرانی اخیر خود بسیاری از موضوعات مربوط به ریاست جمهوری را مطرح فرمودند و همه از آنها اطلاع دارید

در این جلسه چند مورد از معیارهای انتخاب اصلح از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی را مطرح می کنیم:

۱- توجه به سوابق انقلابی ، خانوادگی ، اعتقادی و مقدار معلومات (۱۱)

   2- مدافع اسلام ناب محمدی (ص) بودن در قول و عمل (۱۲)

۳- امین و صادق بودن (۱۳)

۴- منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدّم نداشتن (۱۴)  

۵- محرومیّت و مظلومیّت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نمودن و در فکر رفاه آنان بودن

 

 

ج : با چه کسانی مشورت کنیم ؟

حضرت امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی و سیاسی خویش دو گروه را برای مشاوره در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس سفارش فرموده اند:

۱- طبقه تحصیل کرده متعهّد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به استعمارگران

۲- علماء و روحانیّون با تقوی و متعهد به جمهوری اسلامی (۱۵)

لازم به یادآوری است که سخنرانیها ، مصاحبه ها و مناظراتی که نامزدها در صدا وسیما دارند و در آینده خواهند داشت در انتخاب اصلح خیلی راه گشا می باشد.

 

 

ج : سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب (ره):

در آستانه سالگرد رحلت معمار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی قدس سره قرار داریم با تسلیت این مصیبت به محضر حضرت ولیعصر (عج) و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و مردم متعهد و قدرشناس ایران با توجه به محدودیت فرصت موضوعی که می خواهم مطرح بکنم بحثی است تحت عنوان امام (ره) و تبیین مرزهای اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی

بطوریکه نمازگزاران عزیز مستحضر هستید امام (ره) در اواخر عمرشان چند موضوع را بصورت مکرر در پیامها و سخنرانیها مورد تأکید قرار می دادند که یکی از آنها تبیین اسلام ناب و اسلام آمریکایی بود

 

 

مفهوم اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی :

معلوم است که هدف از اسلام ناب محمدی (ص) همان اسلام حقیقی و اصیلی است که از صاحب آن یعنی پیامبر اکرم (ص) بی هیچ پیرایه و آرایشی به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) و سپس از آن حضرت به ائمه معصومین بعدی منتقل شده و در عصر غیبت کبری توسط نوّاب عام آن حضرت در طول تاریخ مورد حراست و پاسداری قرار گرفته و نسل به نسل و دست به دست گشته تا به ما رسیده است.

و هدف از اسلام آمریکایی یعنی اسلام تحریف شده ، بی محتوا و توجیه گر ستمِ ستمگران و حامی بیدادگریها و چپاول گریهای ظالمان و مستکبران است

امام (ره) در سخنرانیهای متعدد مرزهای این دو اسلام را مورد توجه قرار داده اند که به چند نمونه اشاره می کنیم :

۱- در پیام به سمینار مسئولان و اعضای شورای مرکزی جهاد سازندگی چنین می فرمایند:

فرزندان عزیز جهادی ام به تنها چیزی که باید فکر کنید به استواری پایه های اسلام ناب محمدی (ص) است. اسلامی که غرب و در رأس آن آمریکای جهان خوار و شرق در رأس آن شوروی جنایتکار را به خاک مذلت خواهد نشاند.

اسلامی که پرچمداران آن پا برهنگان و مظلومین و فقرای جهانند و دشمنان آن مُلحدان و کافران و سرمایه داران و پول پرستانند اسلامی که طرفداران واقعی آن همیشه از مال و قدرت بی بهره بوده اند و دشمنان حقیقی آن زر اندوزان حیله گر و قدرتمنداران بازیگر و مقدس نمایان بی هنرند. (۱۶)

 

۲- در نامه ای به حجت الاسلام سید حمید روحانی در مورد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی چنین می نویسند

شما باید نشان دهید که چگونه مردم علیه ظلم و بیداد ، تحجّر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکّر اسلام سلطنتی ، اسلام سرمایه داری ، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند . (۱۷)

 

۳- در پیامی که بمناسبت تجلیل از هنرمندان متعهد صادر فرمودند هر دو اسلام را چنین مجسم نمودند:

تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (ص) ، اسلام ائمه هدی (ع) ، اسلام فقرای دردمند ، اسلام پا برهنگان ، اسلام تازیانه خورندگانِ تاریخ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد.

تنها هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل ، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی ، اسلام مرفهین بی درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد. (۱۸)

لازم به یادآوری است که رهبر کبیر انقلاب مهمترین ابعاد و چارچوب های اسلام ناب محمدی (ص) را در محورهای زیر مورد توجه قرار دادند:

۱- دین شناسی و اعتقادات                              

۲- فقه شناسی و احکام عملی دین

۳- مسائل و موضوعات سیاسی و اجتماعی

۴- ظلم ستیزی و حمایت از محرومان

۵- عبادت و اُنس با معبود

۶- بُعد اخلاقی و عرفانی دین (۱۹)

 

 

د : انفجار بمب در مسجد علی بن ابی طالب زاهدان :

متأسفانه دیروز مطلع شدیم که عوامل اجیر شده استکبار جهانی در اثر انفجاری که در مسجد علی بن ابی طالب زاهدان بوجود آوردند ۲۰ نفر از عزاداران شهادت حضرت زهرا (س) شهید و ۷۰ تن زخمی شدند.

ما ضمن محکوم کردن این عملیّات تروریستی جنایتکارانه که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و با قصد ایجاد اختلافات قومی و مذهبی صورت گرفت، به استکبار جهانی اعلام می کنیم که شما در انتخابات گذشته نیز این قبیل اعمال مذبوحانه را مرتکب شدید و هیچ چیز عائدتان نشد و باید بفهمید که این قبیل کارهای رذیلانه ملّت انقلابی ایران را در رسیدن به اهداف انقلابی خویش و حفظ وحدت و حضور بر سر صندوقهای رأی مصمم تر خواهد کرد

و خوشبختانه بر اساس گزارش خبرگزاری فارس عوامل تروریستی شناسایی و دستگیر شدند و انشاء ا… به سزای اعمال ننگین خود خواهند رسید . (۲۰)

 

پی نوشت :

(۱)   نهج البلاغه / محمد عبده   خ ۹۹

(۲)   الامالی / شیخ طو سی   ص۵۱۹   ح ۱۱۳۸      

(۳)   درر الاحادیث النبویه   ص۱۰۱

(۴)   تحریر الوسیله / امام خمینی(ره) ج ۲ ص ۲۳۸  

(۵)   مَدارک العُروه / اشتهاردی ج۲۹ ص۳۶    

(۶)   الامالی/ طو سی ص ۵۱۸   و بحار الا نوار / مجلسی ج ۱۰۰   ص۲۷۵

(۷)   و سائل الشیعه / حر عاملی ج ۱۵ ص۳۲۹   و عیون اخبار الرضا / صدوق ج ۲ ص ۱۲۵        

(۸)   مجمع البحرین/ طُریحی ماده (بذر)

(۹)     عروه الوثقی / سید یزدی   ج ۳   ص ۱۹۰     

(۱۰)   قانون ا سا سی جمهوری اسلامی ایران اصل ۱۱۵

(۱۱)   صحیفه نور ج ۶ ص ۱۷۷      

(۱۲)   همان ج ۴ ص ۱۹۴        

(۱۳)   همان ج ۵   ص ۲۵۳        

(۱۴)   همان ج ۱۱ ص ۲۶۹        

(۱۵)   وصیت نامه الهی و سیاسی امام (ره)

(۱۶)   صحیفه نور   ج ۲۱   ص ۵۹      

(۱۷)   همان ص ۷۵      

(۱۸)   همان ص ۳۰          

(۱۹)   سایت اینترنتی استقامت      

(۲۰)   سایت خبرگزاری فارس