یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۸/۰۴/۰۵) خطبه های نماز جمعه خوی – ۵ تیر ۱۳۸۸

خطبه اول: الف: تقوی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه (۳۴) : امیرالمؤمنین در بخش دیگری از خطبه ۲۸ چنین توصیه می فرماید : أَلا وَ إِنَّکُمْ فی أیّامِ أمَلٍ مِنْ وَرائِهِ أجَلٌ آگاه باشید هم اکنون در روزگار آرزوهایید که مرگ را در پی دارد فَمَنْ عَمِلَ فی أیّامِ أمَلَهِ قَبْلَ حُضُورِ أجَلِهِ […]

خطبه اول:

الف: تقوی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه (۳۴) :

امیرالمؤمنین در بخش دیگری از خطبه ۲۸ چنین توصیه می فرماید :

أَلا وَ إِنَّکُمْ فی أیّامِ أمَلٍ مِنْ وَرائِهِ أجَلٌ

آگاه باشید هم اکنون در روزگار آرزوهایید که مرگ را در پی دارد

فَمَنْ عَمِلَ فی أیّامِ أمَلَهِ قَبْلَ حُضُورِ أجَلِهِ

پس هر کس در ایام آرزوها پیش از فرا رسیدن مرگ عمل نیکو انجام دهد

فَقَدْ نَفَعَهُ عَمَلُهُ وَ لَمْ یَضْرُرْهُ أجَلُهُ

عملش بر وی سود می رساند و مرگ بر وی زیانی نمی رساند

وَ مَنْ قَصَّرَ فِی أیّامِ اَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورِ أجَلَهِ

و آنکس که در روزهای آرزوها پیش از فرا رسیدن مرگ کوتاهی کند

فَقَدْ خَسِرَ عَمَلُهُ وَ ضَرَّهُ أجَلُهُ(۱)  

گرفتار خسران شده و اجلش برای او زیانبخش خواهد بود

 

 

عوامل تحکیم خانواده (۳) :

۳- رعایت کردن حقوق:

یکی دیگر از وظایف مشترک میان زن و شوهر رعایت کردن حقوق همدیگر است که نقش اساسی در تحکیم نهاد خانواده و شیرینی زندگی مشترک دارد

الف: از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود:

ألا إنَّ لَکُمْ عَلی نِسائِکُمْ حَقًّا وَ لِنِسائِکُمْ عَلَیْکُمْ حَقًّا(۲)

آگاه باشید که شما را بر زنانتان حقّی است و زنانتان را بر شما حقّی وجود دارد

 

ب: امام زین العابدین (ع) حقوق زن نسبت به مرد را چنین معرفی فرموده است:

اَمّا حَقُّ الزَّوْجَهِ فَأنْ تَعْلَمَ أنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَها لَکَ سَکَنًا وَ اُنْساً فَتَعْلَمَ أنَّ ذلِکَ نِعْمَهٌ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ عَلَیْکَ فَتُکْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها(۳)

حق همسر این است که بدانی خدا او را مایه آرامش و اُنس تو قرار داده و بدانی که این خود نعمتی است از جانب خداوند به تو پس او را گرامی بداری و با او مهربان باشی

 

ج: زنی بنام خَوْله محضر رسولخدا (ص) رسید و از رفتارهای شوهرش شکایت کرد پیامبر دستوراتی را صادر فرمود در نهایت زن پرسید حق من بر شوهرم چیست؟

رسولخدا (ص) در پاسخ فرمود:

حَقُّکِ عَلَیْهِ أنْ یُعْطیَکِ مِمّا یَأْکُلُ وَ یَکْسُوَ کِ مِمّا یَلْبَسُ وَ لا یَلْطِمُ وَ لا یَصیحُ فِی وَجْهِکِ

حق تو بر او این است که از آنچه خودش میخورد و می پوشد به تو نیز بخوراند و بپوشاند و به روی تو سیلی نزند و فریاد نکشد

زن دوباره پرسید حق شوهرم بر من چیست؟

رسولخدا (ص) در پاسخ فرمود:

حَقُّهُ عَلَیْکِ أنْ لا تَخْرُجِی مِنْ بَیْتِهِ إِلاّ بِإذْنِهِ وَ لا تَصُومی تَطَوُّعًا إِلاّ بَإذْنِهِ وَ لا تَتَصَدَّقی مِنْ بَیْتِهِ إِلاّ بِإذْنِهِ(۴)

حق او بر تو این است که از خانه اش بدون اذن بیرون نروی و جز با اجازه او روزه مستحبی نگیری و از اموال خانه اش جز با اجازه او صدقه ندهی 


خطبه دوم :

الف: اصلاح الگوی مصرف (۱۲) :

۱- اسراف و عقل

قبلاً مطرح گردیدکه بر حرمت اسراف آیات ، روایات ، اجماع و عقل دلالت داردسه دلیل را تاکنون مورد بررسی قرار دادیم اکنون بدلیل عقلی می پردازیم:

البته در این رابطه استدلال زیاد لازم نیست چون تمامی انواع و اقسام اسراف از نظر عقلاء مورد نکوهش قرار گرفته است چون اسراف:  

  •        یا در مصارف زندگی شخصی است از قبیل خوراک ، پوشاک و مسکن
  •        یا در بیت المال مسلمین است همانند استفاده از امکانات دولتی
  •        یا اینکه در ارتباط با اموال و حقوقِ مربوط به اشخاص دیگر از برادران دینی است

اگر کسی در هر کدام از این موارد مرتکب اسراف بشود عموم عقلای عالم او را مورد نکوهش و سرزنش قرار می دهند

 

۲- عوامل اسراف (۱) :

در هر پدیده ای اعم از اخلاقی ، اعتقادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی اگر بخواهیم به نتیجه مطلوب برسیم باید از سطحی نگری پرهیز نموده و به علل و ریشه های آن پدیده بپردازیم در آن صورت رسیدن به هدف نهایی قطعی می شود

اسراف نیز همانند بسیاری از پدیده های اخلاقی دیگر برخاسته از ریشه ها و عوامل متعددی است که بدون پرداختن به آنها حذف اسراف از زندگی فردی و اجتماعی عملی نخواهد شد

 

ریا و خود نمایی :

بعضی اشخاص در ادوار مختلف زندگی خویش از رسیدن به اهداف و آرزوهای خود ناکام مانده و مدام با تنگ دستی ، محرومیّت و ناکامی زندگی کرده و در نهایت با مرور زمان اختلال شخصیتی و عقده روانی پیدا می کنند

لذا این قبیل اشخاص برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های خود به خود نمایی و ریا متوسل می شوند از آنجمله است اسراف و ولخرجی

عبدالله بن عباس از رسولخدا (ص) نقل کرده فرمود :

مَنْ بَنی بُنْیاناً ریاءً وَ سُمْعَهً حَمَلَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ اِلی سَبْعِ اَرَضینَ ثُمَّ یُطَوِّ قُه ناراً تُوقَدُ فِی عُنُقِهِ، ثُمَّ یُرمی بِهِ فِی النّار فَقُلنا یا رَسُولَ اللهِ کَیفَ یُبْنی رِیاءً وَ سُمْعَهً ؟

قالَ : یَبْنِی فَضلاً عَلی ما یَکْفیهِ اَوْ یَبْنِی مُباهاهً (۵)

کسی که برای خودنمایی و شهرت ساختمانی بسازد، در روز قیامت آن را بر پشت خود تا هفت زمین حمل می کند و سپس بصورت طوقی از آتش فروزان در گردن او در می آید وآنگاه در آتش پرت می شود عرض کردیم ای رسولخدا چگونه برای خودنمایی و شهرت می سازد؟

فرمود : اضافه بر نیاز و کفایتش، یا برای فخر فروشی می سازد

در حدیث دیگری می فرماید :

یَبْنِی فَضْلاً عَلی ما یَکْفیهِ إِسْتِطالَهً مِنْهُ عَلی جیرانِهِ وَ مُباهاهً لِإِخْوانِهِ(۶)

اضافه بر نیازش می سازد جهت فخر فروشی به همسایگان و برادران دینی

 

 

ب: شهادت امام هادی (ع) :

امروز جمعه مصادف با سوم رجب سالروز شهادت امام علی النقی الهادی (ع) در سال ۲۵۴ .ق می باشد. با تسلیت این مصیبت به محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج) و شما نمازگزاران جمعه

آن بزرگوار در طول ۳۳ سال امامت خویش در عصر خلفای ستمگر عباسی که سَبّ کردن امیرالمؤمنین (ع)، مصادره اموال علویان و شیعیان و اخراج آنان از مناصب دولتی ، زندانی کردن و کشتن آنان ، سیاست مستمر این خلفای جور بوده در عین حال امام هادی (ع) فعالیتهای عمیق سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و تبلیغی ماندگاری از خود به یادگار گذاشت از قبیل:

۱- ایجاد ارتباط مخفی با شیعیان و معرفی نماینده در مناطق مختلف

۲- مبارزه با مکتبهای کلامی منحرف مانند اشاعره و مُعتزله

۳- مبارزه با غالیان و فقهای درباری

۴- نفوذ معنوی در میان مردم و تربیت ۱۸۵ نفر شاگرد در رشته های مختلف علوم اسلامی

فردی بنام ابو دِعامِه (مرحوم تُستَری می نویسد: وَ الظّاهِرُ عامِیَّهٌ) (۷)

می گوید : در بیماری که موجب وفات امام هادی (ع) گردید برای عیادت شرفیاب شدم وقتی خواستم خارج شوم امام (ع) فرمود : اکنون حق تو بر من واجب شده است آیا حدیثی برای تو نگویم که تو را خوشحال کند؟

عرض کردم: یابن رسول الله من به چنین حدیثی بسیار نیازمندم(۸)  

امام هادی فرمود: پدرانم نقل کرده اند (همه را شمرد ) امیرالمؤمنین (ع) فرمود :

قالَ لِی رَسُولُ اللهِ :یا عَلِیُّ اُکْتُبْ ، فَقُلْتُ : ما اَ کْتُبُ ؟

فَقالَ : اُکْتُبْ : بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم اَلْأیمانُ ما وَقَرَ فِی الْقُلُوبِ وَ صَدَّ قَتْهُ الْاَعْمالُ وَ الْاِسْلامُ ماجَرا عَلَی اللِّسانِ وَ حَلَّتْ بِهِ الْمُناکَحَهُ (۹)

 

 

ج: سوء قصد به مقام معظم رهبری مدظله

ششم تیر ماه سال ۱۳۶۰ مصادف با سالگرد سوءِ قصد به مقام معظم رهبری مدظله در مسجد ابوذر تهران است. ترور کردن شخصیتهای مؤثر در انقلاب اسلامی بخشی از پروژه براندازی استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامیِ مردم ایران بود.

متأسفانه تعداد زیادی از نخبگان جامعه از این طریق به شهادت رسیدند لکن باید گفت :

یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ (۱۰)

خداوند را شاکریم که مقام معظم رهبری را برای انقلاب و مردم ایران اسلامی نگه داشت تا نور الهی را استمرار بخشد

 

 

د : روز قوّه قضائیه :

روز دوشنبه مصادف با هفتم تیر سالروز شهادت شهدای حزب جمهوری اسلامی و شهید آیت الله بهشتی روز قوّه قضائیه نام گرفته است در این فرصت کوتاه فقط چند مطلب را بصورت اجمال در ارتباط با اهمیّت و جایگاه قضاوت و مقام قاضی مطرح می سازم.

۱- مرحوم سید یزدی در عروه می نویسد :

اَلْقَضاءُ واجِبٌ کِفائِیٌّ (۱۱)

مرحوم آیت الله خویی (ره) در حاشیه خود بر عروه ذیل این عبارت می نویسد :

لِتَوَقُّفِ حِفْظِ النِّظامِ عَلَیْهِ (۱۲)

 

۲- امام صادق (ع) می فرماید:

اِتَّقُوا الْحُکُومَهَ فَإِنَّ الْحُکُومَهَ إِنَّما حِیَ لِلْاِمامِ الْعالِمِ بِالْقَضاءِ اَلْعادِلِ فِی الْمُسْلِمینَ لِنَبِیٍّ اَوْ وَصِیِّ نَبِیٍّ (۱۳)

از داوری کردن بپرهیزید زیرا (منصب) داوری در حقیقت از آنِ امامی است که در قضاوت دانا باشد و در میان مسلمانان به عدالت حکم کند از آنِ پیامبری یا وصی پیامبری

 

۳-در کتب روایی بابی است تحت عنوان شِدَّهُ حِسابُ الْقاضِی (سختی حسابرسی قاضی در قیامت) یکی از روایاتی که در این باب از رسولخدا (ص) نقل شده می فرماید:

إِنَّ الْقاضِیَ الْعَدْلَ لَیُجاءُ بِهِ یَوْمَ الْقِیامَهِ فَیَلْقی مِنْ شِدَّهِ الْحِساب ما یَتَمَنّی أَنْ لا یَکُونَ قَضی بَیْنَ اثْنَیْنِ فِی تَمْرَهٍ قَطُّ (۱۴)

در روز قیامت قاضی دادگر را می آورند و چنان حساب سختی از او می گشند که آرزو می کند که کاش هرگز حتی درباره یک خرما میان دو نفر داوری نکرده بود.

 

 

هـ : حوادث اخیر

حوادثی که در حاشیه حماسه ملّی ۲۲ خرداد مردم وفادار و انقلابی ایران اسلامی اتفاق افتاد نوع نمازگزاران عزیز در جریان کم و کیف آن قرار دارند با در نظرداشتن اینکه ، فعلاً شرایط برای تحلیل جامع از این حوادث و اتفاقات تلخ مساعد نیست

لذا چند نکته را جهت هوشیاری مردم عزیز و مسئولان خدوم یادآوری می کنم

۱- در عین حال که در طول ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدام استکبار جهانی برای نظام ما مشکل ساز بوده ، لکن در حوادث اخیر شاهد یک موضع گیری و هجمه ناجوانمردانه از ناحیه نوع کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران اسلامی هستیم و مشاهده کردیم که چطور از اغتشاشگران حمایت کرده و جهت ایجاد نفاق و اختلاف میان مردم تلاش می کنند.

پرسش این است که این حادثه با حوادث گذشته چه فرقی دارد که آنان را امیدوار ساخته است؟

در پاسخ باید گفت :

استکبار در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی مشاجرات داخلی را در حد اختلافات جناح های سیاسی جامعه تحلیل می کرد ؛ لکن در این حادثه احساس آنان این است که تعارض و درگیری میان خود مردم است نه جناح های سیاسی

لذا احساس می کنند با موج سواری و گسترش دادن اغتشاش ها می توانند به اهداف شوم خود برسند و از انقلاب اسلامی انتقام بگیرند.

لکن اشتباه آنان این است که اگر بر فرض محال در میان مردم اختلاف باشد یک اختلاف داخل خانواده است و آنان اجازه نخواهند دادکه دشمنان از این اختلاف به سود خود بهره برداری کنند.

دیگر این که دشمنان باید بفهمند ملتی که پس از گذشت ۳۰ سال از عمر انقلاب با حضور گسترده ۸۵% بر سر صندوقهای رأی و اعلان وفاداری به آرمانهای انقلاب اسلامی خویش، چطور اجازه خواهد داد تا استکبار جهانی از آن به سود خود بهره برداری نماید؟

 

۲- فکر می کنم تمامی گروهها و جریانهای سیاسی داخل نظام و نخبگان جامعه در طول این ایام پیامهای استکبار جهانی را دریافت نموده و هماهنگی آنان را برای انتقام گرفتن از نظام جمهوری اسلامی مشاهده کردند

لذا عقل و منطق اجازه نمی دهد در چنین شرایط فوق العاده ما از دشمنان خود غافل مانده و به مشاجرات بی حاصل داخلی بپردازیم.

 

۳- همه می دانیم که چندین سال است نوع کشورهای اسلامی تحت سلطه آمریکا و هم پیمانان اروپایی و منطقه ای او قرار گرفته اند

و دوکشور اسلامی همسایه ( عراق و افغانستان) تحت اشغال نظامی آنان قرار گرفته است و چند کشور اسلامی دیگر در اثر شیطنت جاسوسان و عوامل داخلی آنان در ناامنی تمام به سر می برند

آیا در چنین شرایطی شاخ و شانه کشیدن جریانهای سیاسی به همدیگر می تواند توجیه داشته باشد؟

 

 

پی نوشت :

(۱) نهج البلاغه / دشتی خطبه ۲۸

(۲)   السنن / ا بن ماجه ج۱ ص۵۹۴                        

(۳)   الا مالی / صدوق ص۴۵۳

(۴)     مکام الاخلاق ج ۱ ص۴۶۹   و   فروع کافی/کلینی ج ۵ ص ۵۰۷

(۵)     بحارالانوار / مجلسی ج ۷۶ ص ۳۶۰                            

(۶)     من لا یحضره الفقیه / صدوق ج۴ ص ۵۸۳

(۷)     قاموس الرجال / تُستری ج ۱۱ ص۳۱۹                      

(۸)     بحارالانوار / علامه مجلسی ج۵۰ ص ۲۰۸

(۹)     مروج الذهب / مسعودی ج ۴ ص ۹۰۴        

(۱۰)   سوره صف آیه ۸

(۱۱)   عروه الوثقی/ یزدی ج ۶ ص ۴۱۴

(۱۲)   القضاء و الشهادات / جواهری ج ۱ ص ۱۵    

(۱۳)   فروع کافی / کلینی ج۷   ص ۴۰۶      

(۱۴)   کنز العمال / متقی هندی ج ۶ ص ۳۷ ح۱۴۹۸۴

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر