پنج شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - الخميس 10 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۸/۰۵/۰۱) فواید وجودی امام عصر (عج) در دوران غیبت ۱۳۸۸/۰۵/۱

مکان : سالن اجتماعات بهداشت و درمان خوی دعوت کننده : مدیریت بهداشت و درمان شرکت کنندگان : بهورزان خوی ، کارکنان بهداشت و درمان و مسئولان شهرستان مناسبت : عید سعید نیمه شعبان و روز بهورز موضوع : فواید وجودی امام عصر (عج) در دوران غیبت   امام عصر(عج) در دوران غیبت چه فوائدی […]

مکان : سالن اجتماعات بهداشت و درمان خوی

دعوت کننده : مدیریت بهداشت و درمان

شرکت کنندگان : بهورزان خوی ، کارکنان بهداشت و درمان و مسئولان شهرستان

مناسبت : عید سعید نیمه شعبان و روز بهورز

موضوع : فواید وجودی امام عصر (عج) در دوران غیبت

 

امام عصر(عج) در دوران غیبت چه فوائدی بر جامعه دارد؟یکی از پرسشهایی که در ارتباط با امام زمان (ع) معمولاً مطرح می شود این است که فوائد وجودی امام (عج) در دوران غیبت چیست؟حالا این پرسش از ناحیه چه گروهها و یا اشخاصی مطرح می شود مهم نیست چون در هر صورت باید پاسخ آن بصورت علمی داده شود و پاسخ به پرسش از دو بخش زیر تشکیل می شود.

 

بخش اول:

در این بخش لازم است چند نکته اساسی مورد توجه قرار بگیرد:

۱- امام از جامعه و مسئولیتهایی که بعنوان زعیم جامعه و نماینده الهی بر عهده دارد غایب نیست بلکه ما انسانهای گنهکار در اثر اعمال سوء خود از آن حضرت غایب هستیم و توان و شایستگی مشاهده وجود نورانی او را نداریم.

 

۲- غیبت به معنای عدم ظهور است نه عدم حضور چون ادلّه متعددی داریم که امام همیشه در بطن جامعه و در حوزه امامت خویش که تمامی کره زمین است حضور دارد و اعمال ما به محضر وی عرضه می شود اگر کار خوبی داشته باشیم خوشحال می شود ولی اگر عملکرد بدی داشته باشیم غمگین می گردد.

 

۳- تمامی کارهای خداوند از روی حکمت و مصلحت است ، خدا اراده کرده است روزگاری در تمام کره زمین حکومت عدل جهانی مستقر گردد.

وَ نُریدُ أنَّ نَمُنَ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْیفُوا فِی الْأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أئِمَهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ (۱)

لکن به وجود آمدن چنین حکومتی شرایط متعدد سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی لازم دارد که اکنون فراهم نیست تا حکومت موعود با رهبری امام عصر (عج) مستقر گردد

۴- اگرچه خود امام (عج) ظهور ندارد اما نمایندگان او که دارای شرایط و صفات خاصی هستند از ناحیه آن بزرگوار در هر عصری برای مدیریت جامعه تعیین شده اند و ظهور دارند بطوریکه از خود آن بزرگوار وارد شده است می فرماید:

وَ اَمَا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فیها إِلی رُواتِ أحادیثِنا فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّهُ اللهِ (۲)

 

بخش دوم:

اینکه امام غیر ظاهر در جامعه وجودش چه فوائدی دارد در احادیث متعدد مورد تذکر قرار گرفته است چند روایت را بعنوان نمونه اشاره می کنیم:

۱- سلیمان اعمش می گوید : به امام صادق (ع) عرض کردم:

فَکَیْفَ یُنْتَفَعُ النّاسُ بِالْحُجَّهِ الْغائِبِ الْمَسْتُورِ ؟

قالَ: کَما یُنْتَفَعُونَ بِالشَّمْسِ اِذا سَتَرَها اَلسَّحابُ (۳)

مردم از وجود حجت غایب مستور چگونه بهره مند می شوند ؟فرمود : آن طور که از خورشید بهره مند می شوند هنگامی که ابر آنرا می پوشاند

 

۲- رسولخدا (ص) در جواب کسی که از اثر وجودی امام (ع) در زمان غیبت پرسید ؟

فرمود :

ائ وَالَّذی بَعْثَنِی بِالنُّبُوَهِ إنَهُمْ یَسْتَضیؤُونَ بِنُورِ وِلایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ جَلَّلَها اَلسَّحابُ (۴)

آری سوگند به خدایی که مرا به پیامبری برانگیخته است ، مردم از نور ولایتی (رهبری تکوینی) او در دوران غیبتش بدان گونه بهره مند می شوند که در هوای ابری از آفتاب بهره می برند

 

۳- از امام زین العابدین (ع) نقل شده است فرمود :

نَحْنُ اَئِمَّهُ الْمُسْلِمینَ وَ حُجَجُ اللهِ عَلَی الْعالَمینَ وَ سادَهُ الْمُؤْمِنینَ … وَ نَحْنُ اَمانٌ لِاَهْلِ الْاَرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لِاَهْلِ السَّماءِ وَ نَحْنُ الَّذینَ بِنا یُمْسِکُ اللهُ السَّماءَ اَنْ تَقَعَ عَلَی الْاَرْضِ اِلاّ بِاِذْنِهِ وَ بِنا یُمْسِکُ الْاَرْضَ اَنْ تَمیدَ بِاَهْلِها وَ بِنا یُنْزِلُ الْغَیْثَ وَ بِنا یُنْشِرُ الرَّحْمَهَ وَ بِنا یُخْرِجُ بَرَکاتَ الْاَرْضِ وَ لَوْ لا ما فِی الْاَرْضِ مِنّا لَساخَتْ بِاَهْلِها (۵)

ما ائمه مسلمانان و حجت خدا بر عالمیان و بزرگان مؤمنین هستیم و ما موجب آرامش و امنیت مردم زمین هستیم بطوریکه ستارگان موجب امنیت آسمانیان هستند و ما کسانی هستیم که به برکت وجود ما آسمانها استقرار پیدا کرده و زمین برای اهلش آرامش پیدا کرده و نزول باران و گسترش رحمت خدا و توسعه برکات زمین به برکت وجود ماست اگر یکی از ما در کره زمین نباشد اهل خود را به کام خود می کشد.

 

پی نوشت :

(۱) سوره قصص آیه ۵

(۲) کمال الدین / صدوق ج۲ ص ۴۸۲

(۳) بحار الانوار / علامه مجلسی ج۵۲ ص ۹۲

(۴) الزام الناصب فی احوال الامام الغائب / الیزدی الحائری ص ۶۲ و ۹۲

(۵) بحار الانوار / علامه مجلسی ج ۲۳ ص ۶