یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۸۸/۰۵/۰۹) خطبه های نماز جمعه خوی – ۹ مرداد ۱۳۸۸

خطبه اول: الف: تقوی از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه (۳۸) امیرالمؤمنین (ع) در ادامه خطبه ۶۳ نهج البلاغه می فرماید: فَما أَخَذُوهُ مِنْها لَها          آنچه از دنیا برای دنیا بدست آوردند أُخْرِجُوا مِنْهُ وَ حُوسِبُوا عَلَیْهِ از آن جدا می شوند و حساب آنرا پس میدهند وَ ما أَخَذُوهُ مِنْها لِغَیْرِها و آنچه […]

خطبه اول:

الف: تقوی از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه (۳۸)

امیرالمؤمنین (ع) در ادامه خطبه ۶۳ نهج البلاغه می فرماید:

فَما أَخَذُوهُ مِنْها لَها

         آنچه از دنیا برای دنیا بدست آوردند

أُخْرِجُوا مِنْهُ وَ حُوسِبُوا عَلَیْهِ

از آن جدا می شوند و حساب آنرا پس میدهند

وَ ما أَخَذُوهُ مِنْها لِغَیْرِها

و آنچه را از دنیا برای غیر این جهان بدست آوردند

قَدِمُوا عَلَیْهِ وَ اَقامُوا فِیهِ

به آن خواهند رسید و در آن باقی خواهند ماند

فَإِنَّها عِنْدَ ذَوِی الْعُقُولِ کَفَئِ الظِلِّ

چرا که دنیا در نظر خردمندان همچون سایه بعد از زوال است

بَیْنا تَراهُ سابِغاً حَتّی قَلَصَ

در حالی که آنرا (سایه) گسترده می بینی جمع می شود

وَ زائِداً حَتّی نَقَصَ (۱)

و در حالی که فزونی می یابد (با فرارسیدن شب) نقصان می پذیرد

 

 

عوامل تحکیم خانواده (۷):

وظایف اختصاصی مرد:

در ابتدای بحث عوامل تحکیم خانواده مطرح گردید که در زمینه تحکیم بنیان خانواده عوامل متعددی نقش دارند که از آن جمله است:

عمل کردن هر کدام از زوجین بر وظایف خود در برابر دیگری که این وظایف را بر سه بخش تقسیم کردیم:

اولی وظایف مشترک میان آن دو بود که چند جلسه در این زمینه بحث کردیم و موارد آن عبارت بود از:

۱- اظهار محبت و علاقه به همدیگر

۲- خوش خلقی و خوش رفتاری

۳- رعایت کردن حقوق همدیگر

۴- یاری رساندن به یکدیگر

۵- چشم پوشی از اشتباهات یکدیگر

۶- تأمین نیازهای جنسی یکدیگر

بخش دوم و سوم وظایف اختصاصی مرد و زن بود که اکنون به همین موضوع می پردازیم و بحث خود را از وظایف مرد آغاز می کنیم چون مرد به دلیل مدیر خانواده بودن وظایف ویژه و مهمی نسبت به خانواده بر عهده دارد که در تحکیم بنیاد خانواده نقش حیاتی دارد

۱- حفظ خانواده از آسیبهای اعتقادی :

دین اساسی ترین عامل امنیت و آرامش درونی خانواده است از این جهت رعایت کردن ارزشها و آموزه های دینی مهمترین عامل تحکیم اساس خانواده محسوب می شود

الف: خداوند می فرماید:

یا اَیُهَا الَذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَ قُودُها النّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها مَلائِکَهٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللهَ مَا اَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ(۲)

ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید آتشی که فرشتگان بر آن گمارده شده اند که خشن و سخت گیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند

 

ب: از امام صادق (ع) روایت شده فرمود:

لَمَا نَزَلَتْ هذِهِ الْآیَهُ جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمینَ یَبْکِی

وَ قالَ : أنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی ، کُلِّفْتُ أَهْلِی

فَقالَ رَسُولُ اللهِ (ص):

حَسْبُکَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ کَما تَأْمُرُ بِها نَفْسَکَ وَ تَنْهاهُمْ عَمّا تَنْهی عَنْهُ نَفْسَکَ(۳)

چون این آیه نازل شد مردی از مسلمانان نشت و گریه کرد و گفت:

من از حفظ خود ناتوانم اکنون مسئولیت خانواده ام نیز بر عهده ام نهاده شد

پیامبر(ص) فرمود: برای تو همین کافی است که به آنچه که خودت را بدان فرمان میدهی آنان را نیز فرمان دهی و از آنچه خودت را نهی می کنی آنان را نیز از آن نهی کنی

 

ج : اهمیّت و نقش سرنوشت ساز دین در حدی است که امیر المؤمنین(ع) می فرماید :

إنِّی إذَا اسْتَحْکَمْتُ فِی الرَّجُلِ خَصْلَهَ مِنْ خِصالِ الْخَیْرِ إحْتَمَلْتُهُ لَها وَ اغْتَفَرْتُ لَهُ فَقْدَ مَا سِواها وَلا أَغْتَفِرُ لَهُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لا عَدَمَ دینٍ لِأَنَ مُفارَقَهَ الدِّینِ مُفارَقَهُ الْأَمْنِ وَ لا تَهْنَأُ حَیاهٌ مَعَ مَخافَهٍ وَ عَدَمُ الْعَقْلِ عَدَمُ الْحَیاهِ وَ لا تُعاشَرُ الْأمْواتِ(۴)

من هرگاه در مردی خصلتی از خصلتهای نیک را استوار یافتم او را به سبب دارا بودن آن تحمل می کنم و بی بهرگی اش از دیگر خصلتهای نیک را نادیده می گیرم ، اما نمی توانم نابخردی و بی دینی او را نادیده بگیرم زیرا جدا شدن از دین ، جدا شدن از امنیت (و آرامش) است زندگی همراه با ترس گوارا نیست و نا بخردی نیز مردگی است و با مردگان کسی معاشرت نمیکند

 

 

تذکر:

لازم به یادآوری است که در ارتباط با محتوای کتاب عیون الحکم و المواعظ(که منبع این روایت است) و مؤلف وی مرحوم آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه توضیحات مبسوط و مفیدی داده اند که در صورت نیاز مراجعه شود(۵)


خطبه دوم :

الف : اصلاح الگوی مصرف (۱۶) :

در مباحث گذشته از ۵ مورد به ترتیب زیر تحت عنوان عوامل اسراف بحث کردیم :

۱- ریا کاری و خود نمایی

۲- تقلید کورکورانه از دیگران

۳- ابتلاء به وسواس

۴- داشتن ثروت اضافی

۵- دارا بودن بر روحیه طغیان و استکبار

اکنون مورد ششم را مطرح می سازیم تحت عنوان

 

۶- نقشه های استعمار :

سردمداران کشورهای استعمارگر بویژه کشورهای غربی و اروپائی در طول تاریخ همیشه در فکر تحمیل سلطه شوم خود بر ملتهای ضعیف و محروم جهان بوده و هستند لذا بیداری و هوشیاری توده های مردم را بزرگترین خطر و مانع برای رسیدن به اهداف شوم خود می دانند بدین جهت مدام درتلاش هستند تا این مانع بزرگ را از سر راه خود بردارند. و این مقصود را از طریق:

۱- گرفتن فرصت فکر و اندیشه در واقعیتهای موجود ، فهم درست آنها از مردم

۲- و ناتوان ساختن آنان از شناخت صحیح دوست و دشمن واقعی عملی می سازند.

و از همین رو به روشها و ابزارهای استعماری گوناگونی توسّل می جویند که یکی از آثار تخریبی آن بر جوامع بشری تحمیل اسراف است

لذا چند مورد را بعنوان نمونه مطرح می سازیم :

۱- سرگرم ساختن مردم به انواع مخدرهای خانمان سوز که زندگی بسیاری از خانواده ها را تباه ساخته است.

۲- ترویج مُد پرستی ، ولخرجی و مصرف گرائی در میان اقشار جوامع بشری

۳- راه اندازی مراکز تبلیغاتی در سطح جهان برای پیدا کردن بازار مصرف به کالاهای خود و دهها مورد دیگر که فرصت برای پرداختن به همه آنها وجود ندارد. (۶)

تنها راه حل مبارزه با این عوامل خانمان برانداز لزوم بیداری ، هوشیاری و توجه عمیق به توطئه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی دشمنان است.

امیرالمؤمنین(ع) در این زمینه می فرماید :

وَ اللهِ لا اَکُونُ کَالضَّبُعِ : تَنامُ عَلی طُولِ اللَّدْمِ حَتّی یَصِلَ إِلَیْها طالِبُها وَ یَخْتِلَها راصِدُها (۷)

به خدا سوگند از آگاهی لازم برخوردارم و هرگز غافلگیر نمی شوم که دشمنان ناگهان مرا محاصره کنند و با نیرنگ دستگیرم سازند.

 

 

توضیح :

امام (ع) این مطالب را در برابر پیشنهاد عدم تعقیب طلحه و زبیر فرمود.

ضَبُعْ بمعنای کفتار است که در اغفال شدن ضرب المثل بوده چون شکارچیان با ایجاد سرو صدا او را غافل نموده و در نهایت شکار می کنند. (۸)

 

 

ب : روز اهداء خون :

امروز ۹ مرداد ماه مصادف با سالروز اهداء خون و تأسیس سازمان انتقال خون در ایران است که در سال ۵۳ .ش صورت گرفت

موضوع خون از جهات مختلف بویژه از دیدگاه پزشکی نیاز به توجه جدی و عمیق دارد خوشبختانه طب جدید ، کشفیات و تحقیقات خوبی را در این زمینه انجام داده است از قبیل:

۱- شناسایی ترکیبات و خواص خون

۲- شناسایی نقش خون در سلامتی وجود انسان

۳- گروه بندی انواع خون و مشخص کردن کاربردهای هرکدام

۴- درمان بسیاری از بیمارهای خطرناک بوسیله تزریق خون

۵- تفکیک فرآورده های خونی جهت جلوگیری از فساد آن

۶- شناسایی برخی از امراض از طریق آزمایشات خونی و …

از عموم برادران و خواهران انتظار می رود با اهداء خون در سلامتی خود و مریضانی که نیاز شدید به خون دارند سهیم باشند. انشاء ا…

و در ارتباط با ضرورت اهداء خون روایتی از امام صادق وارد شده فرمود :

هذِهِ الدَّمامیلُ وَ الْقُرُوحُ اَکْثَرُها مِنْ هذَا الدَّمُ الْمُحْتَرَقُ الَّذِی لا یُخْرِجُهُ صاحِبُهُ فِی اَیّامِهِ (۹)

این دُمل ها و جوش زخمهایی که بر بدن عارض می شود در اثر سوختگی خون است که می بایست در فصل خود آن را از بدن بیرون کرد.

 

 

ج : روز جوان :

دوشنبه ۱۲ مرداد مصادف است با سالروز ولادت حضرت علی اکبر (۳۳ . ق) که روز جوان نام گذاری شده است.

با تبریک هر دو مناسبت به عموم نمازگزاران بویژه جوانان بزرگوار تنها مطلبی که در این فرصت کوتاه می توان گفت اینکه جوانان عزیز ویژگیها و خصوصیات حضرت علی اکبر (ع) را سرمشق زندگی خود قرار بدهند.

از باب اَلْفَضْلُ ما شَهِدَتْ بِهِ الْاَعْداءُ جملات معاویه را که سرسخت ترین دشمن اهل بیت (ع) بود یادآوری می کنیم.

ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین از مغیره روایت کرده :

که روزی معاویه به اطرافیان خود گفت :

چه کسی در این زمان سزاوارتر به خلافت است ؟

گفتند : تو.

معاویه گفت :

لا، اَوْلَی النّاسِ بِهَذَا الْاَمْرُ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٌّ جَدُّهُ رَسُولُ اللهِ (ص) وَ فِیهِ شَجاعَهُ بَنِی هاشِمٍ وَ سَخاءُ بَنِی اُمَیَّهَ وَ زَهْوُ ثَقیفُ (۱۰)

نه سزاوارترین مردم به خلافت علی بن حسین بن علی است که جدّش رسولخدا (ص) است و در او جمع شده شجاعت بنی هاشم ، سخاوت بنی اُمیّه و زیبایی قبیله ثقیف

مرحوم شیخ مفید (ره) نیز می نویسد :

کانَ مِنْ اَصْبَحِ النّاسِ وَجْهاً (۱۱)

یعنی علی اکبر زیباترین مردم آن زمان بود

 

 

د : شهادت شیخ فضل الله :

روز یکشنبه ۱۱ مرداد ماه مصادف با سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری از رهبران مشروطه در سال ۱۲۸۸٫ش می باشد.

یکی از عبرتهای مهم در تاریخ سیاسی کشور ایران شکست خوردن انقلاب مشروطه می باشد که کشور انگلستان خیلی سریع از روحانیت و مردم ایران انتقام گرفت و حکومت استبدادی پهلوی را بر این کشور مسلّط ساخت.

لازم به یادآوری است که استعمار انگلستان برای رسیدن به اهداف شوم خود مقدماتی را به مرحله اجرا درآورد از قبیل:

۱-    ایجاد اختلاف شدید میان رهبران و نخبگان جامعه ایران

 

۲- ترور و بدنام کردن تعدادی از رهبران

و شخصیتهای برجسته روحانی از جمله:

به شهادت رساندن شیخ فضل الله ، ترور کردن آیت الله بهبهانی، رحلت مشکوک آیت الله آخوند خراسانی و خانه نشین ساختن آیت الله طباطبائی و بدنام کردن ستارخان و باقرخان و ترور تعداد زیادی از شخصیتهای برجسته روحانی در شهرستانها از آن جمله است : حضرت آیت الله حاج میرزا ابراهیم خوئی (۱۲)

 

۳- روی کارآوردن عوامل خود و قبضه کردن تمامی امورات کشور از این طریق

حضرت امام قدس سره می فرماید :

همانطور که در صدر مشروطه … کشتند مرحوم نوری را و مسیر ملت را از آن راهی که بود برگرداندند به یک مسیر دیگر، همان نقشه الان هست که مطهری را می کشند ، فردا هم شاید من و پس فردا هم یکی دیگر را (۱۳)

زنده یاد جلال آل احمد می نویسد :

با کشتن شیخ فضل الله نقش غرب زدگی را همچون داغی به پیشانی ما زدند. (۱۴)

پیامی که این بخش تلخ از تاریخ سیاسی ایران به همه ملت ایران بویژه بر نخبگان و سیاستمداران و گردانندگان نظام جمهوری اسلامی دارد این است که:

اگر غفلت کنیم و بجای مسائل اصلی به فروعات بپردازیم و بجای حفظ وحدت بر محور رهبری نظام مدظله به اختلافات بپردازیم ، استکبار جهانی منتظر انتقام گرفتن است و علائم و شواهد آن را در حوادث اخیر کاملاً مشاهده کردیم.

 

 

 پی نوشت :

(۱) پیام امیرالمؤمنین (ع) / آیت الله مکارم شیرازی ج ۳ ص ۳۱

(۲) سوره تحریم آیه ۶

(۳) تهذیب الاحکام / شیخ طوسی   ج ۶ ص ۱۷۹

(۴) عیون الحکم والمواعظ / لعلی بن محمد اللیثی ص ۱۷ ح ۳۵۶۹

(۵) الذریعه الی تصانیف الشیعه / آقا بزرگ تهرانی ج ۱۵ ص ۲۷۳

(۶) پژوهشی در اسراف / موسوی ص ۱۰۳

(۷) نهج البلاغه / ترجمه دشتی خ ۶   ص ۵۰

(۸) مفتاح السعاده فی شرح نهج البلاغه / نقوی   ج ۳   ص ۸۷-۸۸

(۹) بحار الانوار/ علامه مجلسی   ج ۹۲   ص ۸۲

(۱۰) مقاتل الطالبیین / ابوالفرج اصفهانی ص ۸۶

(۱۱)   الارشاد / شیخ مفید   ج ۲ ص ۱۰۶

(۱۲)   فرهنگ تاریخ / پهلوانی ( مشروطه)

(۱۳)   صحیفه امام (ره) ج ۷   ص ۴۵۹

(۱۴)   خدمت و خیانت روشنفکران

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر