چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - الأربعاء 21 ربيع أول 1443

(۱۳۸۸/۰۶/۲۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۷ شهریور ۱۳۸۸

خطبه اول: الف: تقوی از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه (۴۵) یکی از خطبه هایی که امیرمؤمنان (ع) در ارتباط با تقوی توصیه هایی داشته اند خطبه ۱۶۱ نهج البلاغه می باشد. امام (ع) مطالب خود را در سه محور بیان می فرمایند: ۱- بیان بعثت و ویژگی های رسولخدا (ص) و اهل بیت (ع) […]

خطبه اول:

الف: تقوی از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه (۴۵)

یکی از خطبه هایی که امیرمؤمنان (ع) در ارتباط با تقوی توصیه هایی داشته اند خطبه ۱۶۱ نهج البلاغه می باشد.

امام (ع) مطالب خود را در سه محور بیان می فرمایند:

۱- بیان بعثت و ویژگی های رسولخدا (ص) و اهل بیت (ع) او و آثار دعوت آن بزرگوار و معرفی دین اسلام بعنوان تنها آئین رهایی بخش انسانها

۲- بحث در زمینه توکل بر خداوند و درخواست هدایت و راهنمایی از درگاه او

۳- سفارش مردم به تقوا و اطاعت فرامین خداوند و پرهیز از دنیا پرستی و عبرت آموزی از تغییرات و دگرگونیهای عالم هستی

بحث خود را از بخش سوم پی می گیریم:

اُوصیکُمْ عِبادَ اللهِ بِتَقْوَی اللهِ وَ طاعَتِهِ

ای بندگان خدا ، شما را به تقوی الهی و اطاعت او توصیه می کنم

فَاِنَّهَا النَّجاهُ غَداً وَ الْمَنْجَاهُ اَبَداً

چون تقوی موجب رستگاری در فردای قیامت و نجات ابدی است

رَهَّبَ فَاَبْلَغَ وَ رَغَّبَ فَاَسْبَغَ ( مانند اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ اَتْقیکُمْ )(۱)

خداوند انذاری بلیغ نموده و تشویقی کامل و پربار کرده است

وَ وَصَفَ لَکُمُ الدُّ نْیا وَ انْقِطاعَها وَ زَوالَها وَ انْتِقالَها

خداوند دنیا و انقطاع و زوال و انتقال آن را برای شما وصف کرده است

فَأَعْرِضُوا عَمّا یُعْجِبُکُمْ فِیها    

پس از آنچه در دنیا شما را به شگفتی وا می دارد روی گردانید

لِقِلَّهِ ما یَصْحَبُکُمْ مِنْها (۲)      

به دلیل کوتاه بودن دوران مصاحبت آن

 

  

توضیح:

از این جمله های کوتاه امیرمؤمنان (ع) استفاده می شود خداوند چهار چیز را از ویژگیهای دنیا بیان فرموده است.

۱- حقیر و بی ارزش بودن زندگی دنیا (چون دنیا مؤنث أدنی به معنی نزدیکتر و پست تر است و زندگی دنیا را از آن جهت دنیا می گویند که از عالم آخرت پست تر و به ما نزدیکتر است)

۲- انقطاع و عدم پایداری دنیا که روزی با مرگ انسان و سرانجام با مرگ مجموعه دنیا به پایان می رسد (وَ انْقِطاعَها)

۳- در همان زمانی که انسان از مواهب دنیا برخوردار است گرفتار زوال تدریجی آن می باشد (زَوالَها)

۴- دنیا همواره از گروهی به گروه دیگر منتقل می شود (وَانْتِقالَها) (۳)

 

 

ب: آسیبهای خانواده:

قبل از پرداختن به اصل موضوع لازم به یادآوری است که بر اساس توصیه مقام معظم رهبری مدظله العالی به ائمه جمعه مبنی بر مورد بحث قرار دادن مسائل خانواده در خطبه های نماز جمعه و درخواست شما نمازگزاران عزیز در نظرخواهی ها از اواخر برج دهم سال ۸۷ تاکنون ۲۱ جلسه در زمینه مسائل مربوط به خانواده بحث کرده ایم.

موضوعات زیر در این مدت حدود ۹ ماه مورد بررسی قرار گرفته است:

۱- اهمیّت تشکیل خانواده با استناد به آیات و روایات

۲- تبیین ضرورتهای ازدواج

۳- تشریح معیارهای انتخاب همسر اعم از معیارهای اصلی یا معیارهای جنبی

۴- توضیح موانع و مشکلات ازدواج

۵- بیان آداب عروسی با بهره گیری از سیره اهل بیت (ع)

۶- بررسی عوامل تحکیم خانواده و تبیین وظایف مشترک و اختصاصی هر کدام از زن وشوهر

۷- اکنون در ادامه همان مباحث به بیان آسیبهای خانواده می پردازیم که در محورهای زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. انشاءا…

الف: آسیبهای کلی خانواده که دارای علل و عوامل مختلف هستند

ب: آسیبهایی که از ناحیه مرد خانواده به وجود می آید

ج: آسیبهایی که به همسر مربوط است و از ناحیه او ناشی می شود.

 

۱- آسیبهای کلّی خانواده:

لازم به یادآوری است که بعضی از آسیبهای کلّی در مباحث مربوط به موانع و مشکلات ازدواج مطرح گردید در عین حال بعضی از همان مباحث را با توضیحات بیشتر تحت عنوان آسیب های کلّی مورد اشاره قرار می دهیم:

 

۲- اجبار کردن دختر یا پسر به ازدواج:

در بعضی از خانواده ها دختران و پسران با اهداف و انگیزه های مختلف به ازدواج اجباری وادار می شوند از قبیل:

  •        تبعیّت از آداب و سنن غلط خانوادگی در ادوار گذشته
  •        احترام گذاشتن به نظر بزرگ خاندان یا پدر یا مادر و …
  •        درنظرگرفتن موقعیت اجتماعی ، ثروت طرف مقابل و یا جایگاه فامیل او
  •        ملاحظه تعلّقات و ارتباطات فامیلی ، طایفه ای و قبیله ای

درحالیکه بر اساس مفاد روایات متعدد و سیره اهل بیت (ع) این قبیل اجبارها خلاف

مقررات و موازین شرعی است.برای اثبات مدعی چند روایت را بعنوان نمونه ترجمه می کنیم:

الف: با کسی ازدواج کنید که می خواهید.

مرحوم کلینی در فروع کافی و مرحوم شیخ طوسی در تهذیب الاحکام از ابن ابی یَعفُور نقل میکنند:

( ابن ابی یعفور از اصحاب امام باقر و امام صادق (ع) است نجاشی در حق او می نویسد: ثِقَهٌ ثِقَهٌ جَلیلٌ فِی اَصْحابِنا ) (۴)

(و بازکشّی از امام صادق (ع) نقل کرده فرمود:)(ما وَجَدْتُ اَحَداً یَقْبَلُ وَصِیَّتِی وَ یُطیعُ اَمْرِی اِلاّ عَبْدَاللهِ بْنِ اَبِی یَعْفُور) (۵)

به امام صادق (ع) عرض کردم:      

اِنّی اُریدُ اَنْ اَتَزَوَّجَ اِمْرَأهً وَ اِنَّ اَبَوَیَّ اَرادا غَیْرَها قالَ : تَزَوَّجِ الَّتِی هَوَیْتَ وَدَعِ الَّتِی یَهْوِی اَبَواکَ (۶)

به امام صادق (ع) گفتم : می خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم کس دیگری را می خواهند . امام (ع) فرمود : با کسی ازدواج کن که می خواهی و آن شخصی را که پدر و مادرت می خواهند رها کن.

 

ب : دختر خود را با تحمیل شوهر ندهید:

مرحوم نعمان بن محمد تمیمی مغربی معروف به قاضی ابوحنیفه از علمای قرن چهارم شیعه در کتاب دعائم الاسلام از امیرمؤمنان (ع) روایت کرده فرمود:

لا یُنْکِحُ اَحَدُکُمْ اِبْنَتَهُ حَتّی یَسْتَأمِرَها. (۷)  

کسی از شما نباید دخترش را شوهر بدهد تا اینکه نظر او را درباره خودش جویا شود

 

ج : رسولخدا (ص) ازدواج تحمیلی را برهم زدند:

ابن اثیر جَزَری در کتاب اُسدُ الْغابَه فِی مَعْرِفَه الصَّحابه نقل می کند:

اِنَّ وَدیعَهَ اَنْکَحَ اِبْنَتَهُ فَجائَتْ اِلی رَسُولِ اللهِ (ص) فَقالَتْ: یا رَسُولَ اللهِ (ص) اِنَّ اَبِی اَنْکَحَنِی رَجُلاً لَمْ یُوافِقْنِی فَاَرْسَلَ اِلی اَبیها فَذَکَرَ ذلِکَ لَهُ فَقالَ لَهُ : اَنْکَحْتُها بِابْنِ عَمٍّ لَها کُفْوٍ وَ رَجُلِ صِدْقٍ فَقالَ (ص) : اِسْتَأمَرْتَها ؟ قالَ : لا. فَرَدَّ رَسُولُ اللهِ (ص) ذلِکَ النِّکاحَ وَ لَمْ یُجِزْهُ (۸)

ودیعه دخترش را شوهر داد اما دختر او نزد پیامبر (ص) آمد و گفت : پدرم مرا به ازدواج مردی درآورده است که رضایت ندارم . پیامبر (ص) در پی پدرش فرستاد و موضوع را مطرح کرد ودیعه گفت من او را به پسرعمویش داده ام که همسنگ اوست و هم مرد درستکاری است . پیامبر (ص) فرمود : آیا نظر خود او ( دختر ) را پرسیده ای؟ گفت : نه . پیامبر خدا (ص) آن ازدواج را مردود شمرد و اجازه آن را نداد.


 خطبه دوّم :

هفته جاری دارای چند مناسبت مهم است :

۱- امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس است.

۲- احتمالاً روز یکشنبه اول شوال عید سعید فطر است که یکی از اعیاد بزرگ اسلامی می باشد.

۳- روز سه شنبه مصادف با ۳۱ شهریور آغاز هفته دفاع مقدس است.

۴- روز چهارشنبه اول مهر ماه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاهها می باشد.

الف : مقاومت تنها راه حل در برابر رژیم اشغالگر قدس است:

برای اثبات کردن این مطلب که مقاومت تنها راه حل در برابر رژیم اشغالگر قدس و صهیونیسم می باشد لازم است چند نکته اساسی که از مسلّمات و واقعیتهای تلخ و انکار ناپذیر تاریخ این رژیم نامشروع است مورد توجه جدّی قرار بگیرد.

۱- استعمارگران مدام حامی رژیم غاصب اسرائیل بوده و هستند

اگر تاریخ اسرائیل را مورد بررسی قرار بدهیم خواهیم دید در تمامی دوره ها و همه زمانها و در تمامی شرایط ، کشورهای قدرتمند جهان در کنار اسرائیل قرار دارند

در بوجود آمدن اسرائیل ، انگلستان ، آمریکا ، شوروی سابق و بعضی ازکشورهای غربی و اروپایی نقش اساسی داشتند

تمامی قطعنامه های سازمان ملل و سایر مجامع مدافع حقوق بشر از طرف آمریکا وتو شده است

در تمامی جنگهای اعراب و اسرائیل و مبارزاتِ گروههای فلسطینی ، استعمارگران همیشه از اسرائیل حمایت کرده اند

طرح صلح اعراب و اسرائیل در جهت دفاع از رژیم اشغالگر را آمریکا و حامیان او مطرح کردند

در تمامی جنایات و قتل عام های اسرائیل ، در اردوگاههای صبرا و شتیلا ، کفرقاسم ، دیر یاسین ، تل زعتر و اخیراً جنوب لبنان و غزه ، کشورهای استعمارگر یا سکوت کرده اند و یا از اسرائیل حمایتِ علنی نموده و جنایات او را توجیه کرده اند و دهها مورد دیگر.

 

۲- از حاکمان کشورهای اسلامی کاری ساخته نیست :

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۴۸٫م ۷۸ درصد کل خاک فلسطین را اشغال کرد و یک میلیون نفر فلسطینی را آواره کرد و در اردوگاههای کشورهای لبنان ، اردن ، سوریه ، عراق و مصر سکونت گزیدند و در جنگ ۱۹۶۷٫م که به جنگ ۶ روزه معروف گردید اسرائیل از یک طرف با حمله غافل گیرانه از زمین و هوا چند کشور اسلامی را فلج کرد

و از سوی دیگر کناره غربی رود اردن ، نوار غزّه ، بلندی های جولان در سوریه ، صحرای سینا در مصر را اشغال کرد و از طرفی شهر بیت المقدّس را که تحت حاکمیّت اردن بود و شهر بیت لحم و ۲۷ روستای دیگر عربی را به خاک خود ضمیمه کرد.

در نهایت سران کشورهای اسلامی مرعوب اسرائیل شدند و از آن تاریخ به بعد نه تنها مبارزه را کنار گذاشتند بلکه خط سازش را آغاز کردند و در نهایت قرار داد ننگین کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل امضاء شد و بعداً با وساطت آمریکا تمامی سران کشورهای اسلامی بر سر میز سازش با اسرائیل نشستند و گروههای مبارز فلسطینی را تحت فشار قرار دادند تا اسلحه خود را زمین بگذارند و راه سازش با اسرائیل را انتخاب کنند.(۹)

 

۳- پیروزی انقلاب اسلامی معادلات استعمارگران را به هم ریخت

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران :

گروههای فلسطینی وارد فاز جدیدی از مبارزه شدند

شعارهای ناسیونالیستی عربی جای خود را به انتفاضه با محوریت مسجد داد

رهبران سیاسی با گرایشات چپی و مارکسیستی عملاً منزوی شده و جای خود را به نیروهای مذهبی اسلامی دادند حمایتهای ایران از آرمان فلسطین در مجامع بین المللی روح تازه ای بر مبارزات فلسطینیان بخشید

و پیروزی مقاومت در لبنان و بیرون راندن رژیم اشغالگر از جنوب لبنان روح جدیدی برکالبد بی جان مبارزات فلسطینیان بخشید

درنهایت شکل گیری حزب الله در جنوب لبنان و حماس در سرزمینهای اشغالی رژیم صهیونیستی و حامیان بین المللی او را به وحشت انداخته و عملاً به موضع گیریهای انفعالی کشیده شدند و قرار دادها و توافقنامه های استعماری همانند کمپ دیوید اول و دوم ، غزّه و اَریحا ، شرم الشیخ و طرح صلح اعراب و اسرائیل با شکست مواجه گردید.

 

۱-    جنایات وحشیانه و بی سابقه دژخیمان اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه غزّه ، رژیم اشغالگر و حامیان منطقه ای و بین المللی این رژیم را کاملاً در مقابل افکار عمومی جهان قرار داده و به انزوا کشیده و تعادلشان را به هم ریخته است.

 

۲- امروز پرچم مبارزه با اسرائیل در اختیار مردم و جوانان مسلمان و مصمم سرزمینهای اشغالی قرار دارد که برای آزادی قدس از هستی خود گذشته اند.

بر اساس تازه ترین گزارش سازمان تجارت و توسعه وابسته به سازمان ملل از آثار و نتایج جنگ ۲۲ روزه غزه :

الف : چهار میلیارد دلار بر اقتصاد این منطقه خسارت وارد شده است

ب : حدود ۹۰ درصد ساکنین غزّه زیر خط فقر قرار گرفته اند

ج : بیش از ۱۴۵۰ نفر به شهادت رسیده و شش هزار نفر زخمی شده اند

د : بخش مهمی از منازل مسکونی و تأسیسات غزّه تخریب و با خاک یکسان شده است.(۱۰)

در عین حال همه جهانیان مشاهده کردند که اسرائیل با شکست مفتضحانه از غزّه عقب نشینی کرد.

 

۲-    اکنون با در نظر گرفتن موضوعات مطرح شده ، و با توجه به آمادگی افکار عمومی جهان و بیداری عمومی که در میان ملل اسلامی بوجود آمده است شرایط منطقه ای و بین المللی برای احقاق حقوق فلسطینیان ، آزادی قدس و سرزمینهای اشغالی با استفاده از قوه قهریه مسلمانان جهان کاملاً فراهم شده است.

 

 

لذا بر سران کشورهای اسلامی ، نخبگان مسلمان ، سازمانها و گروههای اسلامی است که از این موقعیت طلایی بدست آمده برای احقاق حقوق برادران مظلوم خویش در سرزمینهای اشغالی استفاده نموده و قیام بکنند تا قدس را به دامن فرزندان مسلمان خود برگردانند. انشاء ا…

 

 

ب: آغاز هفته دفاع مقدس:

با تبریک سالگرد آغاز دفاع قهرمانانه و جانانه ملت متعهد ایران به عموم مردم بویژه خانواده محترم شهداء ، رزمندگان ، ایثارگران، جانبازان و آزادگان دفاع مقدس امیدواریم مدیران و مسئولان و متولیان مربوطه با بهره گیری از این فرصت ارزشمند و با استفاده از وجود نخبگان، فرماندهان و رزمندگان بزرگوار چند کار اساسی را مورد توجه قرار بدهند

۱- بیان مظلومیتهای ملت ایران و رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس

۲- انتقال خاطرات و تجربیّات و ناگفته های جنگ به نسل سوم انقلاب

۳- پاسخگویی به پرسشها و شبهات در زمینه دفاع مقدس و مدیریت آن

۳-    تجلیل متناسب از عموم افراد و خانواده هایی که در طول ۸ سال از تمامی هستی خود سرمایه گذاری کرده اند

 

 

ج: اول مهرآغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس

با تبریک این مناسبت مبارک به عموم دانش آموزان، خانواده ها و معلمان و مدیران محترم آموزش و پرورش

همه مسئولیت داریم با حمایت و کمک به آموزش و پرورش رسالت خویش را در قبال تعلیم و تربیت نسل آینده به انجام برسانیم و از دانش آموزان عزیز کسانی سازیم که بتوانند حافظ و نگهبان دست آوردهای انقلاب اسلامی بوده و پرچمداری کاروان علم و دانش را در جهان به عهده بگیرند. انشاءا…

 

پی نوشت :

(۱)   سوره حجرات آیه ۱۳

(۲)   نهج البلاغه خطبه ۱۶۱          

(۳)   پیام امام/جمعی از فضلاء ج ۶ ص ۲۷۶

(۴)   رجال / نجاشی   ص ۲۱۳          

(۵)   قاموس الرجال / تستری ج ۶ ص ۲۳۶      

(۶)   فروع کافی / کلینی ج ۵ ص ۵   و   تهذیب الاحکام / شیخ طوسی ج ۷ ص ۳۹۲

(۷)   دعائم الاسلام / قاضی ابوحنیفه ج ۲ ص ۲۱۸    

(۸)   اسد الغابه فی معرفه الصحابه / ابن اثیر جزری ج ۵ ص ۴۱۳

(۹)   دانشنامه فلسطین ج ۳ ص ۱۹۰

(۱۰) سایت خبرگزاری قدس

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر