سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - الثلاثاء 15 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۸/۱۲/۰۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۷ اسفند ۱۳۸۸

خطبه اول : الف : تقوی از دیدگاه امیر مؤمنان (ع) در نهج البلاغه (۶۷) امیرمؤمنان (ع) در ادامه خطبه ۱۶ نهج البلاغه می فرماید: وَ اللهِ ما کَتَمْتُ وَشْمَهً                       به خدا سوگند کلمه ای را مخفی نداشته ام وَ لا کَذَ بْتُ کِذْ بَهً                                                   و هرگز دروغ نگفته ام وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا […]

خطبه اول :

الف : تقوی از دیدگاه امیر مؤمنان (ع) در نهج البلاغه (۶۷)

امیرمؤمنان (ع) در ادامه خطبه ۱۶ نهج البلاغه می فرماید:

وَ اللهِ ما کَتَمْتُ وَشْمَهً                      

به خدا سوگند کلمه ای را مخفی نداشته ام

وَ لا کَذَ بْتُ کِذْ بَهً                                                  

و هرگز دروغ نگفته ام

وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا الْمَقامِ وَ هَذَا الْیَوْمِ        

و موفقیت امروز را از قبل به من خبر داده اند

اَلا وَ اِنَّ الْخَطایا                      

به شما هشدار می دهم خطاهایی که مردم مرتکب می شوند

خَیْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَیْها أَهْلُها                

چونان اسبهای چموشند که خطاکاران بر آنها سوار گشته اند

وَ خُلِعَتْ لُجُمُها                                  

با افسارهای از دست رفته

فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِی النّارِ                

در بیراهه ها می تازند پایان این تاخت و تاز طغیانگرانه آتش است

اَلا فَاِنَّ التَّقْوی مَطایا ذُلُلٍ                

اما تقوی همانند مرکبهای فرمانبرداری هستند

حُمِلَ عَلَیْها اَهْلُها                                      

که اهلشان سوار بر آنها شده است

وَ اُعْطُوا اَذِ مَّتَها                                      

و عنانشان بر دست صاحبانشان است

فَاَوْرَدَ هُمُ الْجَنَّهَ (۱)                                    

و آنان را وارد بهشت جاویدان می کنند

 

 

توضیح :

در ارتباط با این فراز از خطبه موارد زیر لازم به یادآوری است:

۱- امام (ع) به مسلمانان اعلام می کند که بر تمامی پدیده ها و اتفاقات جامعه اشراف کامل دارند و از قبل در جریان وقوع آنها قرار گرفته اند.

۲- امیرمؤمنان (ع) گناهان و آلودگیها را به اسبان سرکش و چموش تشبیه فرموده اند که ذاتاَ خطرناک بوده و در صورت غفلت انسان را به زمین خواهد زد.

همچنان گناهان و آلودگیها در صورت عدم توجه به هلاکت انسان منجر شده و او را به آتش جهنم وارد خواهد کرد.

۳- در مقابل رعایت کردن ارزشهای انسانی و عمل به اصول تقوی را بر مرکبهای راهوار و رام تشبیه فرموده که انسان را به سرمنزل مقصود می رساند و در نهایت به بهشت جاویدان وارد می سازد. بطوریکه مرکب رام راکب خویش را بدون اینکه خطری او را تهدید بکند به مقصد می رساند.

 

 

ب: بصیرت دینی (۱۲)

عوامل رشد و توسعه بصیرت (۴)

     تقوی و پرهیزکاری :

تقوی و پرهیزکاری بر اساس مفاد آیات و روایات متعدد موجب بصیرت دینی انسان می گردد.

در آیات مربوط به موضوع تقوی حدود ۱۱۹ اثر برای رعایت کردن تقوا مطرح شده است. (۲)

از جمله آن آثار بیداری و بصیرت انسان است

۱- یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا الله یَجْعَلْ لَکُمْ فُرقاناً (۳)    

ای کسانیکه ایمان آورده اید اگر از خدا پروا کنید برای شما فرقانی (نیروی جدا کننده حق از باطل) قرار میدهند

مرحوم علامه طباطبایی می نویسد:

اَلْفُرقانُ ما یُفْرَقُ بِهِ بَیْنَ الشَّیْئِ وَ الشَّیْئ وَ هُوَ فِی الْآیَهِ بِقَرینَهِ السِّیاقِ وَ تَفْریعِهِ عَلَی التَّقْوی ، اَلْفُرْقانُ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِل سِواءٌ کانَ ذلِکَ فِی الْإِعْتِقادِ اَوْ فِی الْعَمَلِ اَوْ فِی الرَّأیِ وَ النَّظَرِ (۴)

فرقان بمعنای چیزی است که میانه دو چیز فرق می گذارد ، و آن در آیه مورد بحث به قرینه سیاق و تفریعش بر تقوی ، فرقان میان حق و باطل است چه در اعتقادات و چه در عمل

۲- وَ تَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِمُّکُمُ اللهُ (۵)

تقوا پیشه کنید و خداوند به شما تعلیم میدهد

 

 

توضیح:

از آیه شریفه استفاده می شود که تقوا و پرهیزکاری زمینه ساز تعلیم الهی است.

  •        در مورد دانش الهی رسولخدا (ص) می فرماید:

اَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشاءُ (۶)

علم نوری است که خداوند در دل هر کس که بخواهد و لایق می بیند می اندازد

  •        و این نور همان است که پیامبر خدا (ص) فرمود:

اَلْمُؤْمِنُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللهِ (۷)

مؤمن با نور خدا نگاه می کند.

  •      و در حدیث دیگر می فرماید :

لَوْ لا أَنَّ الشَّیاطِینَ یَحُوطُونَ عَلی قُلُوبِ بَنِی آدَمَ لَنَظَرُوا اِلی مَلَکُوتِ السَّماواتِ (۸)  

هرگاه شیاطین و خوهای شیطانی بر قلبهای آدمیان مسلط نمی شدند می توانستند به ملکوت و باطن آسمانها و جهان هستی بنگرند

چند نمونه هم از روایات در این زمینه را مورد اشاره قرار میدهیم:

  •        امیر مؤمنان (ع) فرمود:

إِعْلَمُوا اَنَّهُ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ الظُّلَمِ (۹)

بدانید که هرکس از خدا پروا کند خداوند برایش راه خروجی از فتنه ها و نوری در تاریکی ها قرار می دهد

  •        باز امیرمؤمنان (ع) فرمود:

إِنَّ تَقْوَی اللهِ دَواءُ داءِ قُلُوبُکُمْ وَ بَصَرُ عَمی اَفْئِدَتِکُمْ وَ شِفاءُ مَرَضِ أَجْسادُکُمْ وَ صَلاحُ فَسادِ صُدُورُکُمْ (۱۰)

همانا تقوای خدا داروی درد قلبهای شما و بینا کننده کوری دلهای شما و شفابخش بیماریهای جسمانی شما می باشد


 

 

خطبه دوم :

  •     روز شنبه ۸ اسفند ۱۲ ربیع‏الاول‏ مصادف با   میلاد مسعود حضرت رسول اکرم(ص) به روایت برادران اهل سنّت‏ و آغاز هفته وحدت‏ و روز امور تربیتى و تربیت اسلامى‏

·       روز یکشنبه ۹ اسفند  روز ملّى حمایت از حقوق مصرف‏کنندگان‏

·       روز دوشنبه ۱۰ اسفند روز جهانى مبارزه با تبعیض نژادى‏

·       روز پنج شنبه ۱۳ اسفند ۱۷ ربیع‏الاول‏ میلاد مسعود خاتم المرسلین حضرت محمدبن‏عبداللَّه(ص) (عام الفیل) و خجسته میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) (۸۳ هـ . ق) و روز اخلاق و مهرورزى‏ (۱۱)

 

الف : وحدت یکی از آموزه های ادیان الهی :

با تبریک میلاد مسعود پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد بن عبد الله (ص) و تولد حضرت امام جعفر صادق (ع) به عموم مسلمانان و شما نمازگزاران جمعه و آغاز هفته وحدت که از جمله یادگارهای ماندگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) می باشد

با توجه به در نظر داشتن اینکه پیامبر بزرگوار اسلام (ص) پایه گذار اصلی وحدت بوده لذا ضرورت دارد در این رابطه مقداری بحث شود.

خداوند خطاب به رسولخدا (ص) می فرماید :

… وَ الَّذِی اَوْحَیْنا اِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ اِبْراهیمَ وَ مُوسی وَ عِیسی اَنْ اَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّ قُوا فِیهِ (۱۲)  

و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و به ابرهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم این بود که دین را بر پا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید

از این آیه دو نکته اساسی استفاده می شود

  •        یکی اینکه ریشه و اساس ادیان الهی یکسان است.
  •        دوم اینکه اقامه دین و حفظ وحدت دینی رسالت اصلی انبیاء الهی است.

 

 

ب : نقش رسولخدا (ص) در ایجاد وحدت :

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در زمینه ایجاد وحدت و هماهنگی در میان آحاد مسلمانان بویژه با درنظر گرفتن حاکمیت سنن جاهلی و تفکرات ناسیونالیستی در میان اعراب حجاز تلاشهای طاقت فرسای بیشماری را برای ایجاد وحدت و از بین بردن عداوتها و کینه ها انجام داد به چند نمونه اشاره می کنیم:

۱- لغو کردن تعالیم نژاد پرستی .

  •       رسولخدا (ص) فرمود : اَیُّهَا النّاس اِنَّ رَبَّکُمْ واحِدٌ وَ اَباکُمْ واحِدٌ کُلُّکُمْ لِآدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرابٍ اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ اَتْقیکُمْ وَ لَیْسَ لِعَرَبِیٍّ عَلی عَجَمِیٍّ فَضْلٌ اِلاّ بِالتَّقْوی (۱۳)

ای مردم به درستیکه پروردگار شما یکی است و پدر شما یکی است همه از آدم هستید و آدم از خاک است ، گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست ، عرب را بر عجم فضیلتی نیست مگر به تقوی

 

۲- انگیزه و هدف همه فقط خداوند باشد.

  •               قُلْ اِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ (۱۴)  

بگو شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم که برای خدا قیام کنید

 

۳- توصیه به همراهی جمع .

از رسولخدا (ص) در این زمینه احادیث متعددی در کتب فریقین وارد شده است . موارد زیر از آن جمله می باشد:

۱- عَلَیْکُمْ بِالْجَماعَهِ فَاِنَّ یَدَ اللهِ عَلَی الْجَماعَهِ (۱۵)

به جماعت روی آورید که دست خدا بر سر جماعت است

۲- اَلْجَماعَهُ رَحْمَهٌ وَ الْفُرْ قَهُ عَذابٌ (۱۶)  

جماعت (و یکپارچگی) رحمت است و پراکندگی عذاب

۳- اَیُّهَا النّاسُ عَلَیْکُمْ بِالْجَماعَهِ وَ اِیّاکُمْ وَ الْفُرْقَهُ (۱۷)    

ای مردم به جماعت روی آورید و از پراکندگی بپرهیزید

سوال : مقصود رسولخدا (ص) از جماعت ، کدام جماعت است ؟

پاسخ : مرحوم صدوق در کتاب الامالی از آن بزرگوار حدیثی نقل کرده که فرمود :

مَنْ فارَقَ الْجَماعَهَ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَهَ الْاِسْلامِ مِنْ عُنُقِهِ ؛ قِیلَ : یا رَسُولَ اللهِ وَ ما جَماعَهُ الْمُسْلِمینَ ؟

قالَ : جَماعَهُ أَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلُّوا (۱۸)          

هرکس از اجتماع مسلمانان دوری کند ریسمان اسلام را از گردن خود باز نموده است گفته شد : ای فرستاده خداوند مراد از جماعت مسلمین چیست ؟ فرمود : حق گرایان ، هر چند در اقلیت باشند.

 

۴- برقرار ساختن برادری دینی .

خداوند می فرماید : اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَهٌ فَاَصْلِحُوا بَیْنَ اَخَوَیْکُمْ (۱۹)

مؤمنان برادران یکدیگرند پس در میان دو برادر دینی صلح و آشتی دهید

رسولخدا (ص) برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان بر پایه برادری و ایمان ، دوبار میان مسلمانان پیمان اخوّت بست.

ابتدا پیش از هجرت میان مهاجران بار دوم پس از ورود به مدینه میان مهاجران و انصار تا نظام الهی را پی ریزی کرده و اُمّت واحده را تحقق بخشد. (۲۰)

البته برادری دینی دارای حقوقی است که خود رسولخدا (ص) و اهل بیت او در احادیث و روایات متعدد در مورد این حقوق سفارشاتی دارند که خود عزیزان به منابع حدیثی مراجعه کنند.

 

 

ج : عبدالمالک ریگی کیست ؟

ابتدا لازم می دانم از تلاشهای شبانه روزی و خالصانه سربازان گمنام امام زمان (عج) سپاسگزاری داشته باشم که موفق شدند این جنایتکار و قاتل انسانهای بی گناه و کودکان معصوم را در خارج از ایران مدیریت کرده و درنهایت دستگیر نمایند.

من فکر می کنم مهمترین بخش این کار عظیم ، همین بوده که ضربه محکمی به تمامی حامیان این جنایتکار و سرویسهای جاسوسی و اطلاعاتی استکبار جهانی وارد ساخت.

و باز این موفقیت و پیروزی را به محضر ولی امر مسلمین و ملت متعهد ایران بویژه خانواده های شهیدان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی و مردم مظلوم سیستان و بلوچستان تبریک و تهنیت می گویم.

در ارتباط با پیدا کردن شناخت اجمالی از وضعیت این جنایتکار لازم است ولو بصورت اجمال مواردی را مطرح کنم:

عبدالمالک ریگی اهل بلوچستان بوده و در سال ۱۳۵۸ متولد شده تحصیلات کلاسیک ندارد ولی چند سال در یکی از حوزه های اهل سنّت طلبه بوده که بعداً اخراج گردیده و کارها و جنایات او را می توان در موارد زیر خلاصه و دسته بندی کرد:

همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر ، همکاری با گروه تروریستی القاعده و زرقاوی عراق ، همکاری با شبکه های تلویزیونی گروههای سلطنت طلب ، همکاری با رادیو صدای بلوچ استکهلم سوئد ، همکاری با شبکه العربیه مورد حمایت عربستان سعودی ، همکاری با صدای آمریکا ، همکاری با سازمان اطلاعات آمریکا و انگلیس

و نوع جنایات ریگی و گروهش را از طریق رسانه ها و سیمای جمهوری اسلامی مشاهده کردید که:

چاقو کشی ، ترور ، قتل عام ، انفجار ، آدم ربایی ، گروگان گیری ، آموزش عملیات انتحاری ، قاچاق مواد مخدر و از جمله آنها بود.

 

 

د : بایانات رهبر معظم انقلاب مدظله :

مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار رئیس و اعضای خبرگان با ایشان ، بیانات مبسوط و مهمی را مطرح فرمودند که محورهای این بیانات را می توان در موارد زیر خلاصه و دسته بندی کرد :

۱- مبنا و اساس نظام جمهوری اسلامی در آیه شریفه « اَطیعُوا الله وَ اَطیعُوا الرَّسُول» (۲۱) تبلور یافته است که لازم است عموم مردم و مسئولان و جریانهای سیاسی این اصل اساسی را مورد توجه جدی قرار بدهند.

۲- حفظ کردن اصل نظام و مرزهای هویتی آن ، چالش واقعی میان ملّت ایران و استکبار جهانی در طول ۳۱ سال پس از پیروزی بوده

۳- وجود نظام اسلامی و آثار پر برکت او ، ستمگران جهان را به همدستی و معارضه علیه جمهوری اسلامی کشانده است

۴- حفظ اساس نظام و تحکیم ارکان و پایه های ان برای عموم لازم و ضروری است

۵- ایجاد خدشه بر حضور ملّت ایران ، نفی کردن آرای مردم و وارد ساختن اتهتام و تهمت بر نظام استاس فتنه بعد از انتخابات را تشکیل می دهد.

۶- مرز بندی شفاف و صریح با دشمنان نظام از اصول ضروری برای حضور اشخاص و جریانها در رقابتهای انتخاباتی است. (۲۲)

 

 

هـ : دو سفر خارجی :

هفته گذشته شاهد سفر ریاست محترم جمهور به کشور سوریه و سفر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به کشور ژاپن بودیم هر دو سفر پیامهای مهمی را در برداشت از آن جمله است:

۱- تبیین مواضع صریح و شفاف جمهوری اسلامی در موضوعات بین المللی و منطقه ای

۲- پاسخ قاطع به دوره گردی ها و یاوه گویی های سران رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در طول هفته های گذشته

۳- دفاع اصولی و ابتکاری از عملکرد و اقدامات صلح آمیز ایران اسلامی در موضوع انرژی هسته ای

۴- حمایت عملی از مقاومت اسلامی منطقه در برابر رژیم متجاوز و اشغالگر قدس که امروز حزب الله ، حماس و کشور سوریه در خط مقدم آن قرار دارند. (۲۳)

 

پی نوشت :

(۱)     نهج البلاغه / ترجمه دشتی خ ۱۶                        

(۲)      فرهنگ قرآن / هاشمی رفسنجانی   ج ۸   ص ۳۴۲-۳۶۳

(۳)     سوره انفال   آیه ۲۹        

(۴)      تفسیر المیزان / علامه طباطبایی ج ۹ ص ۵۶        

(۵)      سوره بقره آیه ۲۸۲        

(۶)      منیه المرید / شهید ثانی ص ۱۴۹ و ۱۶۷        

(۷)      وسایل الشیعه / حر عاملی ج ۱۲ ص ۳۸ و ۱۲۴

(۸)     درر الاخبار   ص ۴۴۲                

(۹)    نهج البلاغه   خ ۱۸۳                      

(۱۰)   بحارالانوار / مجلسی   ج ۷۰   ص ۲۸۴

(۱۱)   سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه                            

(۱۲)   سوره شوری آیه ۱۳

(۱۳)  تحف العقول / ابن شعبه حرانی ص ۳۴                      

(۱۴)     سوره سبأ آیه ۴۶

(۱۵)   کنزالعمال / متقی هندی ۱۰۲۵              

(۱۶)     همان ۲۰۲۴۲              

(۱۷)      همان            

(۱۸)     الامالی / صدوق   ص ۲۹۷  

(۱۹)     سوره حجرات آیه ۱۰                                  

(۲۰)     سایت سازمان تبلیغات اسلامی   20/1/86

(۲۱)    سوره نساء آیه ۵۶                                                    

(۲۲)      پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله

(۲۳)      برداشتی از سایتهای خبری و رسانه های گروهی