دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۸۹/۰۴/۰۴) خطبه های نماز جمعه – ۴ تیر ۱۳۸۹

خطبه اول الف : تقوی از دیدگاه روایات (۱۰) عَنِ الصّادِقِ (ع) از   امام صادق (ع): مَنِ اعْتَصَمَ بِاللهِ هر کس به خداوند پناه ببرد بِتَقْواهُ عَصَمَهُ اللهُ بوسیله تقوی خداوند او را نگه می دارد وَ مَنْ أَقْبَلَ اللهُ عَلَیْهِ و هر کس که خداوند به او رو کند وَ عَصَمَهُ لَمْ یُبالِ […]

خطبه اول

الف : تقوی از دیدگاه روایات (۱۰)

عَنِ الصّادِقِ (ع)

از   امام صادق (ع):

مَنِ اعْتَصَمَ بِاللهِ

هر کس به خداوند پناه ببرد

بِتَقْواهُ عَصَمَهُ اللهُ

بوسیله تقوی خداوند او را نگه می دارد

وَ مَنْ أَقْبَلَ اللهُ عَلَیْهِ

و هر کس که خداوند به او رو کند

وَ عَصَمَهُ لَمْ یُبالِ

و نگه دار او باشد او باکی ندارد

لَوْ سَقَطَتِ السَّماءُ عَلَی الْأَرْضِ    

اگر آسمان بر زمین سقوط کند

وَ إِنْ نَزَلَتْ نازِلَهٌ عَلَی الْأَرْضِ  

و اگر بر اهل زمین بلایی فرود آید

فَشَمِلَهُمْ بَلِیَهٌ

و همگان را در برگیرد

کانَ فِی حِرْزِ اللهِ

او در پناه خدا   خواهد بود

بِالْتَّقوی مِنْ کُلِّ بَلِیَهٍ (۱)

به دلیل تقوی داشتن از هر بلایی

اَلَیْسَ اللهُ تَعالی یَقُولُ:

مگر نه این است که خداوند فرمود :

إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقامٍ أَمینٍ (۲)                              

پرهیزگاران در جایگاهی امن هستند

 

 

ب : آثار و نتایج بصیرت (۵)

۶- زهد در دنیا (۲)

جلسه گذشته در ارتباط با مفهوم لغوی و اصطلاحی زهد توضیحات لازم داده شد و جریان حضرت عیسی (ع) با جوان فقیر را مطرح کردیم اکنون می پردازیم به اصل موضوع که از جمله آثار بصیرت دینی زهد در دنیا می باشد

۱- امیر مؤمنان (ع) در مقام بیان ویژگی های نِعَمِ بهشتی می فرماید :

فَلَوْ رَمَیْتَ بِبَصَرِ قَلْبِکَ  

اگر با چشم دل ( بصیرت ) بنگری

نَحْوَ ما یُوصَفُ لَکَ مِنْها

بسوی آنچه از بهشت برای تو توصیف می شود

لَعَزَفْتَ نَفْسَکَ

نفس خود را منصرف خواهی کرد

عَنْ بَدائِعِ ما أُخْرِجَ اِلَی الدَُّ نْیا

از مواهبی که در این دنیا پدیدار گشته

مِنْ شَهَواتِها وَ لَذّاتِها

از شهوتها و لذتهای آن

وَ زَخارِفِ مَناظِرِها (۳)

و زینتها و زیور های خیره کننده اش

۲- امام صادق (ع) می فرماید :

امیر مؤمنان (ع) به یکی از اصحابش بعنوان نصیحت چنین نوشت :

اُوصِیکَ وَ نَفْسِی بِتَقْوی مَنْ

تو را و خودم را به تقوای کسی سفارش می کنم که

لا تَحِّلُ مَعْصِیَتِهُ

نافرمانی کردن از   او درست نیست

وَ لا یُرْجی غَیْرُهُ      

و امید بسته نمی شود جز او

وَ لا الْغِنی اِلاّ بِهِ

و بی نیازی صحیح نیست جز به او

فَإِنَّ مَنِ اتَّقَی اللهَ

زیرا هر که تقوی خدا پیدا کرد

جَلَّ وَ عَزَّ وَ قَوِیَ

عظمت پیدا کرد ، عزیز و قوی شد

وَ شَبِعَ وَ رَوِیَ

و سیر و سیراب گردید

وَ رُفِعَ عَقْلُهُ عَنْ اَهْلِ الدُّنْیا

و عقلش از اهل دنیا بالا رفت

فَبَدَنُهُ مَعَ أَهْلِ الدُّنْیا

بدنش همراه اهل دنیا است

وَ قَلْبُهُ وَ عَقْلُهُ مُعایِنُ الْآخِرَهِ  

ولی دل و عقلش نگران آخرت است  

فَأَطْفَأَ بِضَوْءِ قَلْبِهِ

خاموش کرده با روشنایی بصیرت قلب خویش

ما أَبْصَرَتْ عَیْناهُ  

هر آن چیزی را که با دو چشم (ظاهری) دیده

مِنْ حُبِّ الدُّنْیا

از محبّت دنیا

فَقَذَّرَ حَرامِها

حرام دنیا را زشت دانست

وَ جانَبَ شُبَهاتِها  

و شبهات آن دور شد

وَ اَضَرَّ وَ اللهِ

به خدا سوگند توجه نکرد

بِالْحَلالِ الصّافِی  

به حلال کامل دنیا

اِلاّ ما لا بُدَّ لَهُ (۴)

جز به اندازه ای که مجبور است استفاده کند


 

خطبه دوم :

با توجه به اینکه به دلیل فصل کاری بودن و گرمی هوا قصد بر این است که خطبه ها خیلی کوتاه ایراد گردد لذا چند مورد از مناسبتهای مهم هفته و مسایل سیاسی و اجتماعی روز را مورد اشاره و بررسی کوتاه قرار می دهیم:

الف: میلاد امیر مؤمنان (ع) :

با تبریک این میلاد مبارک به عموم نمازگزاران جمعه چند محور از مباحث مربوط به میلاد آن بزرگوار را مورد اشاره قرار می دهیم:

۱- نسب امام (ع):

امیر مؤمنان (ع) همانند رسولخدا (ص) ریشه در تبار پاک حضرت ابراهیم (قهرمان توحید) دارد ترمذی از علمای اهل سنت در سنن خویش از رسولخدا (ص) نقل می کند فرمود:

إِنَّ اللهَ اصْطَفَی مِنْ وَلَدِ إِبْراهیمَ إِسْماعِیلَ وَ إصْطَفَی مِنْ وَلَدِ اِسْماعِیلَ بَنِی کِنانَهَ وَ اصْطَفَی مِنْ بَنِی کِنانَهَ قُرَیْشاً وَ اصْطَفَی مِنْ قُرَیْشٍ بَنِی هاشِمَ وَ اصْطَفانِی مِنْ بَنِی هاشِمَ (۵)

این تبار در واقع تبار امیر مؤمنان (ع) نیز هست

مرحوم صدوق از امام صادق (ع) نقل می کند فرمود:

خُلِقَ النَّبِیُ وَ عَلِیُ بْنُ اَبِی طالِبٍ مِنْ شَجَرَهٍ واحِدَهٍ (۶)

پیامبر و علی بن ابی طالب از یک ریشه آفریده شده اند

از خود رسول الله نیز نقل شده فرمود :

اَنَا وَ عَلِیٌ مِنْ شَجَرَهٍ واحِدَهٍ   (7)  

و در جای دیگر می فرماید :

خُلِقْتُ اَنَا وَ عَلِیٌ مِنْ نُورٍ واحِدْ   (8)  

 

۲- میلاد امام (ع) :

امیرمؤمنان (ع) در روز جمعه ۱۳ رجب ۳۰ سال قبل از عام الفیل در درون کعبه دیده به جهان گشود

مرحوم علامه امینی درباره این فضیلت امام (ع) می نویسد:

وَ هذِهِ حَقِیقَهٌ ناصِعَهٌ أَصْفَقَ عَلَی إِثْباتِهَا الْفَریقانِ وَ تَضافَرَتْ بِهَا الْاَحادِیثُ وَ طَفِحَتْ بِهَا الْکُتُبُ (۹)  

این حقیقتی آشکار است که فریقین در اثبات آن متفق اند و احادیث آن متواتر و کتابها از آن لبریز است

 

۳- پدر بزرگوار امام (ع) :

عبد مناف بن عبد المطلب مشهور به ابوطالب چهره برجسته قریش بود این بزرگوار دارای امتیازات و ویژگی هایی بود از جمله:

  •        بر عهده گرفتن سرپرستی رسولخدا (ص) در خردسالی بعد از رحلت پدر ، مادر و جد بزرگوارش
  •        همراهی پیامبر اسلام (ص) در شعب ابوطالب
  •        سرودن اشعار در مدح رسولخدا (ص) و دین اسلام
  •        دفاع از پیامبر بزرگوار (ص) در برابر کفار و مشرکین (۱۰)  

 

۴- مادر امام (ع) :

فاطمه بنت اسد اولین زنی است که با پیامبر خدا بیعت کرد و همراه امیرمؤمنان و حضرت زهرا (س) پیاده به مدینه هجرت نمود او بود که پیامبر خدا را در کودکی در دامان پرمهرش پرورش داد (۱۱)  

لذا رسولخدا (ص) او را خیلی می ستود و مادر خطاب می کرد در کنز العمال از امیرمؤمنان (ع) نقل می کند :

لَمّا ماتَتْ فاطِمَهُ بَنْتُ اَسَدٍ کَفَّنَهَا الْنَبِیُ فِی قَمِیصِهِ وَ صَلّی عَلَیْها فَکَبَّرَ عَلَیْها سَبْعِینَ تَکْبِیرَهً نَزَلَ فِی قَبْرَها …

قالَ لَهُ عُمَرُ بْنُ خَطابٍ : یا رَسُولَ اللهِ رَأَیْتُکَ فَعَلْتَ فِی هذِهِ الْمَرْئَهِ شَیْئاً لَمْ تَفْعَلْهُ عَلَی اَحَدٍ

فَقالَ : هذِهِ الْمَرْئَهُ کانتْ اُمّی بَعْدَ اُمّی اَلَّتی وَلَدَتْنِی (۱۲)  

 

۵- پرورش امام (ع) :

نوع مورخان اهل سنت از جمله:

ابن صَبّاغ مالکی در الفصول المهمّه ، ابن کثیر در السیره النبویه، شِبْلَنجی در نور الأبصار ، بلاذری در انساب الاشراف ، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین ، ابن هشام در السیره النبویه و … نوشته اند

لَمْ یَزَلْ عَلِیٌعلیه السلام مَعَ رَسولِ اللهِ(ص) حَتّی بَعْثَهُ اللهُ نَبِیاً فَاتَّبَعَهُ وَ صَدَّقَهُ (۱۳)  

علی (ع) مدام با رسول خدا بود تا اینکه خداوند او را به پیامبری مبعوث کرد و علی (ع) تبعیت کرد و تصدیق نمود

 

ب : روز قوه قضاییه :

روز دوشنبه مصادف با هفتم تیر ماه سالروز شهادت، شهدای حزب جمهوری اسلامی و روز قوه قضاییه است

حادثه دلخراش هفت تیر و شهادت هفتاد و دو تن از بهترین یاران امام (ره) و انقلاب اسلامی بویژه آیت الله شهید دکتر بهشتی ( رئیس دیوان عالی کشور )، آثار و برکات متعددی برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی داشت از آن جمله است:

۱- تثبیت شدن مظلومیت شهید دکتر بهشتی و روحانیّت ؛ لذا رهبر کبیر انقلاب فرمودند :

آنچه که من راجع به ایشان ( آیت الله بهشتی ) متأثر هستم شهادت در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود (۱۴)

 

۲- افشا شدن چهره واقعی منافقان ملحد و لیبرالهای سکولار و ضد ولایت

 

۳- مشخص شدن عمق دشمنی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی که برای رسیدن به اهداف شوم خود دست به هر جنایتی می زنند

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله بهشتی، هفته اول تیر ماه بعنوان هفته قوه قضاییه نام گذاری شده است و در ارتباط با نقش اساسی قضاوت در قوام و ثبات حکومت ها و نظامها این بس است که امیر مؤمنان(ع) می فرماید :

ثِباتُ الدُّوَلِ بِاِقامَهِ سُنَنِ الْعَدْلِ   (15)        

پایداری دولتها در گرو برپاداشتن راه و رسم دادگری است

در پایان بر خود لازم می دانم از ریاست محترم دادگستری ، قضات بزرگوار و سایر کارگزاران دادگستری شهرستان خوی تقدیر تشکر بکنم که در جهت اقامه عدل و دادگری نهایت تلاش و کوشش را می کنند و این هفته مبارک را بر همه آنان تبریک می گویم

 

ج: ایام البیض (اعتکاف) :

امام صادق (ع) می فرماید :

خداوند سه شب به این امت عنایت کرد که به امتهای پیشین نداده بود و آن ، شبهای سیزدهم ، چهاردهم و پانزدهم ماه است (۱۶)

 

توضیح :

ایام البیض یعنی روزهای سفید ، صفت به حال متعلق موصوف است یعنی روزهایی که شبهایش سفید است مراد همان سیزدهم ، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری است که شبهای مهتاب دارند ایام البیض ماههای رجب شعبان و رمضان دارای فضیلتی ویژه هستند که در کتب حدیثی بیان شده است

از رسولخدا (ص) روایت شده که فرمود:

جبرییل به من گفت : تو را سفارش می کنم که امت خود را بفرمایی که روزهایی را که شبهایشان سفید است سیزده ، چهارده و پانزدهم هر ماه را روزه بدارند (۱۷)  

   

د : بیانات مقام معظم رهبری‌مدظله :

مقام معظم رهبری صبح روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از اعضای بسیجی هیئت های علمی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور سخنان مهمی در موضوعات متعدد داخلی و بین المللی ایراد فرمودند چند محور را بصورت فهرست مطرح ساخته و توضیح می دهیم:

۱- فرمودند :

امروز مهمترین نیاز کشور ، اتحاد و یکپارچگی است هرگونه سخن گفتن، حرکت و نوشته ای که حتّی با نیّت صادقانه باشد ولی موجب شکاف و انشقاق در جامعه و ظلم به افراد شود برخلاف مصالح کشور و نظام اسلامی است

 

۲- اظهار داشتند:

استکبار ستیزی ، ایستادگی قاطع در مقابل حرکت کفر و نفاق در سطح جهان و مرز بندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین شاخص های اصلی هستند

 

۳- بیان فرمودند :

حساسیّت شرایط کنونی به این علت است که مراکز استکباری جهانی در مقابله با حرکت اسلامی که نماد واقعی آن نظام جمهوری اسلامی ایران است زمام امور را از دست داده‌اند و با حالتی دستپاچه و از هم گسیخته آخرین تلاش های خود را انجام می دهند

 

۴- تأکید فرمودند :

انتظاری که از دانشگاههای جمهوری اسلامی می رود این است که انسانهایی همچون شهید چمران تربیت کنند

و ایشان پیشنهاد نامگذاری سالروز شهادت شهید چمران بعنوان روز بسیج اساتید را پیشنهادی معنادار و پرمغز خواندند. (۱۸)  

 

پی نوشت :

(۱)   بحار الانوار / مجلسی ج ۶۷ ص ۲۸۵

(۲)   سوره دخان آیه ۵۱

(۳)   نهج البلاغه خ   165

(۴)   اصول کافی / کلینی ج ۲   ص ۱۳۶

(۵)   سنن ترمذی   ج ۴ ص ۴۲۰   ح ۳۶۰۵

(۶)   الخصال / صدوق ص ۲۱    

(۷)   مفاتیح الجنان / محدث قمی (دعای ندبه) ص ۹۳۱    

(۸)   معانی الاخبار / صدوق ص ۵۶ ح ۴      

(۹)   الغدیر / علامه امینی ج ۷   ص ۳۵

(۱۰)   دانشنامه امیرالمؤمنین (ع) / ری شهری ج ۱ ص ۵۱  

(۱۱)   تاریخ یعقوبی ج ۲   ص ۱۴

(۱۲)   کنز العمال / متقی هندی ج ۱۳ ص ۲۷۳

(۱۳)   شرح نهج البلاغه / ابن ابی الحدید ج ۱۳ ص ۱۹۸    

(۱۴)   صحیفه نور ج ۱۹ ص ۱۰۷  

(۱۵)   غرر الحکم / آمدی ص ۳۴۰

(۱۶)   الاقبال / شیخ طوسی ص ۶۵۵  

(۱۷)   بحارالانوار / علامه مجلسی ج ۹۵ ص ۳۶۴                        

(۱۸)   پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی    

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر