سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - الثلاثاء 15 جماد ثاني 1443

(۱۳۸۹/۱۰/۱۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۰ دی ۱۳۸۹

خطبه اول  : الف : تقوی از دیدگاه روایات (۳۰) عَنِ النَّبِیِّ (ص) از رسولخدا (ص) است کُنْ بِالْعَمَلِ بِالتَّقْوّی به عمل کردن بر تقوی اَشَدَّ اِهْتِماماً بِالْعَمَلِ بِغَیرِهِ بیشتر اهتمام داشته باش تا به غیر آن فَاِنَّهُ لا یَقِلُّ عَمَلٌ بِالتَّقْوی زیرا هیچ عملی که با تقوی توأم باشد کم نیست وَ کَیْفَ یَقِلُّ […]

خطبه اول  :

الف : تقوی از دیدگاه روایات (۳۰)

عَنِ النَّبِیِّ (ص)

از رسولخدا (ص) است

کُنْ بِالْعَمَلِ بِالتَّقْوّی

به عمل کردن بر تقوی

اَشَدَّ اِهْتِماماً بِالْعَمَلِ بِغَیرِهِ

بیشتر اهتمام داشته باش تا به غیر آن

فَاِنَّهُ لا یَقِلُّ عَمَلٌ بِالتَّقْوی

زیرا هیچ عملی که با تقوی توأم باشد کم نیست

وَ کَیْفَ یَقِلُّ عَمَلٌ یُتَقَبَّلُ ؟

چگونه اندک باشد عملی که پذیرفته می شود؟

یَقُوُلُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ

چون خداوند عزّوجل می فرماید

اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ (۱)

جز این نیست که خداوند از تقوا پیشگان می پذیرد

 

 

توضیح :

در بعضی موضوعات و معارف دینی روایاتی وارد شده است که برای کار و عملی بظاهر خیلی ساده و کوچک پاداشهای بسیار بزرگ و مهم، همانند غفران گناهان و دخول بر بهشت وعده داده شده است؛ لذا این قبیل مطالب برای عده ای سنگین و فوق تصور است و نوعاً زبان به انتقاد می گشایند.

در پاسخ باید گفت:

اولاً : این قبیل پاداش ها در برابر عظمتِ رحمت خداوند خیلی ناچیز هستند

ثانیاً : خداوند می فرماید: اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ (۲)

لذا شرایط پذیرش اعمال و درنهایت دادن پاداش دارا بودن بر وصف تقوا می باشد.

 

 

ب : شرح زیارت جامعه (۸)

وَ خُزّانَ الْعِلْمِ (۲)

و خزانه داران دانش …

هفته گذشته قول دادیم در ارتباط با دانش ائمه (ع) توضیحاتی بدهیم ؛ اکنون همان موضوع را پی می گیریم:

۱- ائمه (ع) وارثان دانش انبیاء هستند.

از تعدادی روایات و احادیث بدست می آید تمامی علومی که خداوند در اختیار پیامبران خویش قرار داده بود در اختیار ائمه (ع) قرار داده شده است.

۱- فقیه نامدار شیعه مرحوم شیخ مفید یکی از سخنرانی های امیرمؤمنان(ع) را نقل می کند که در آغاز بیان خویش چنین می نویسد:

وَ مِنْ کَلامِهِ (ع) فِی أَهلِ الْبِدَعِ وَ مَنْ قالَ فِی الدِّینِ بِرَأیِهِ وَ خالَفَ طَریقَ أَهْلِ الْحَقِّ، ما رَواهُ ثِقاهُ أَهْلِ النَّقْلِ عِنْدَ الْعامَّهِ وَ الْخاصَّهِ …

از سخنان آن حضرت درباره بدعت گذاران و آنان که در دین به رأی خود سخن گویند و با روش اهل حق مخالفت می کنند سخنی است که روایان موثّق در پیش سنّی و شیعه روایت کرده اند …

أَیُّهَا النَّاسُ عَلَیْکُمْ بِالطَّاعَهِ وَ الْمَعْرِفَهِ بِمَنْ لَا تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ فَإِنَّ الْعِلْمَ الَّذِی هَبَطَ بِهِ آدَمُ وَ جَمِیعَ مَا فُضِّلَتْ بِهِ النَّبِیُّونَ إِلَى خَاتَمِ النَّبِیِّینَ فِی عِتْرَهِ مُحَمَّدٍ (ص) فَأَیْنَ یُتاهُ بِکُمْ بَلْ أَیْنَ تَذْهَبُونَ یَا مَن‏ (۳)

ای مردم بر شما باد به پیروی کردن و شناختن کسی که به شناختن او معذور نیستید ( مقصود شناختن ائمه (ع) است) زیرا آن علمی که آدم ازآسمان فرود آورد و همه آنچه پیامبران بوسیله آن برتری جستند تا برسد به پیامبر شما خاتم النبیین (ص) همگی نزد عترت پیامبرتان محمّد (ص) است پس در کجا سرگردان شده اید ؟ بلکه به کجا می روید ؟

 

۲- سلیمان بن ابراهیم قُندُوزی از علمای بزرگ حنفی مذهب در کتاب یَنابیعُ الْمَوَدَّهِ لِذَوِی الْقُرْبی نقل می کند که امیرمؤمنان (ع) فرمود:

سَلُونِی عَنْ اَسْرارِ الْغُیوبِ فَاِنّی وارِثُ عُلُومِ الْاَنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلینَ(۴)

از رازهای نهانی پرسیدم که من وارث علوم پیامبران و فرستاده گان هستم

 

۳- امام صادق (ع) خطاب به ابوبصیر فرمود:

عِنْدَنَا الصُّحُفِ الَّتِی قالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ : صُحُفِ اِبْراهیمَ وَ مُوسی (۵) (۶)

صحفی که خداوند فرمود : صحف ابراهیم و موسی نزد ماست

 

۴- امام صادق (ع) در پاسخ به پرسش عبدالله بن سنان فرمود:

… وَ کُلُّ کِتابٍ مُنْزَلٍ (نَزَلَ) فَهُوَ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ وَ نَحْنُ هُمْ (۷)

تمامی کتب نازل شده در پیش اهل علم است و ما همان اهل علم هستیم.


خطبه دوم :

هفته جاری دارای چند مناسبت قابل یادآوری و بررسی است:

الف : شهادت امام زین العابدین (ع) :

براساس اظهارنظر مرحوم شیخ مفید در مسار الشیعه و کتاب الارشاد (۸) و مرحوم شیخ طوسی (ره) در کتاب مصباح المتهجّد (۹) روز شهادت امام زین العابدین (ع) ۲۵ محرم الحرام می باشد.

مرحوم محدث قمی می نویسد :

در وفات آن حضرت(ع) مابین علماء اختلاف بسیار است. و مشهور آن است که در یکی از سه روز بوده ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۵ محرم (۱۰)

مرحوم نوبختی (حسن بن موسی) در فرق الشیعه می نویسد :

تَوَفّی بِالْمَدینَهِ فِی الْمُحَرَّمِ فِی اَوَّلِ سَنَهِ اَرْبَعٍ وَ تِسْعینَ وَ هُوَ اِبْنُ خَمْسٍ وَ خَمسینَ سَنَهً وَ کانَ مَوْلَدُهُ فِی سَنَهِ ثَمانٍ وَ ثَلاثینَ (۱۱)

 

 

فضایل امام (ع):

فردی بنام سعید بن کلثوم نقل می کند در محضر امام صادق (ع) بودم نام امیرالمؤمنین (ع) به میان آمد . امام صادق (ع) او را بسیار ستود و آنچه شایسته آن بزرگوار بود مدح کرد از جمله فرمود:

وَ اللهِ ما اَکَلَ عَلِیُّ بْنُ اَبیطالِبٍ (ع) مِنَ الدُّنْیا حَراماً قَطُّ

به خدا علی بن ابیطالب (ع) هرگز چیز حرامی از دنیا نخورد

وَ ما نَزَلَتْ بِرَسُولِ اللهِ (ص) نازِلَهٌ قَطُّ اِلاّ دَعاهُ ثِقَهً بِهِ

و هیچ پیشآمد ناگواری برای رسولخدا (ص) پیش نیامد جز اینکه برای برطرف کردن آن، علی (ع) را می طلبید و این بخاطر اعتمادی بود که به او داشت

وَ ما اَطاقَ عَمَلَ رَسُولِ اللهِ (ص) مِنْ هَذِهِ الْاُمَّهِ غَیْرُهُ

و کسی از این امت توان انجام عمل رسولخدا(ص) را جز آن حضرت نداشت

وَ ما کانَ لِباسُهُ اِلاَّ الْکَرابِیسَ

و جامه اش جز کرباس نبود

امام (ع) در پایان فرمایشات خود چنین فرمود:

وَ ما اَشْبَهَ مِنْ وَلَدِهِ وَ لا أَهْلِ بَیْتِهِ اَحَدٌ اَقْرَبُ شَبَهاً بِهِ فِی لِباسِهِ وَ فِقْهِهِ مِنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَینِ (ع) (۱۲)

و کسی در میان فرزندان و خانواده او از علی بن الحسین(ع) به او درجامه و دانش شبیه تر نبود

۲- مرحوم شیخ مفید در پایان مباحث مربوط به شرح زندگی امام زین العابدین (ع) در کتاب الارشاد می نویسد:

وَ قَدْ رَوی عَنْهُ فُقَهاءُ الْعامَّهِ مِنَ الْعُلُومِ ما لا یُحْصی کَثْرَهً وَ حُفِظَ عَنْهُ مِنَ الْمَواعِظِ وَ الْاَدْعِیَّهِ وَ فَضائِلِ الْقُرآنِ وَ الْحَلالِ وَ الْحَرامِ وَ الْمَغازِی وَ الْاَیّامِ ما هُوَ مَشْهُورٌ بَیْنَ الْعُلَماءِ (۱۳)

و فقهای اهل سنّت آن قدر از علوم آن حضرت روایت کرده اند که به شمار در نیاید و آنچه از مواعظ و دعاها و سخنانی که در فضیلت قرآن و حلال وحرام و جریان جنگ ها و روزها از آن حضرت رسیده میان دانشمندان مشهور است .

بسی جای تأسف است که شخصیتی همانند علی بن الحسین (ع) با آن همه فضائل و علوم در جامعه اسلامی منزوی و تحت نظر نگه داشته می شود ؛ در مقابل انسان های ستمگر و سفّاکی همانند یزید بن معاویه ، حجاج بن یوسف ، عبدالله بن زبیر، مروان بن حکم و ولید بن عبدالملک حاکمیّت جامعه اسلامی را بعنوان خلیفه پیامبر (ص) برعهده می گیرند و کار به جایی می رسد که مرحوم شیخ مفید می نویسد :

جائَتِ الرِّوایَهُ أَنَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَینِ (ع) کانَ فِی مَسْجِدِ رَسُولِ اللهِ (ص) ذاتَ یَوْمٍ اِذْ سَمِعَ قَوْماً یُشَبِّهُونَ اللهَ بِخَلْقِهِ فَفَزِعَ لِذلِکَ وَارْتاعَ لَهُ وَ نَهَضَ حَتّی اَتی قَبْرَ رَسُولِ اللهِ (ص) فَوَقَفَ عِنْدَهُ وَ رَفَعَ صَوْتَهُ یُناجِی رَبَّهُ (۱۴)

در روایت آمده است : روزی علی بن الحسین (ع) در مسجد رسولخدا (ص) بود که شنید مردمی خدا را به بندگانش شبیه می سازند ، آن حضرت از سخن آنان به هراس افتاده به خود لرزید و برخاسته نزد قبر رسولخدا(ص) آمد و آنجا ایستاد و با صدای بلند با پرودگار خویش به مناجات پرداخت.

 

 

ب : آمریکا در پاکستان :

ازجمله کشورهای اسلامی که به بهانه انفجار در ساختمانهای دو قولوی آمریکا در آتش کینه سردمداران حکومت آمریکا می سوزد ، مردم مظلوم پاکستان است.

چندین سال است نیروهای سازمان نظامی ناتو، گروهک طالبان، نظامیان و جاسوسان آمریکا، در پاکستان مشغول مسلمان کشی و تخریب منازل مردم و سایر جنایات هستند که می توان موارد زیر را از جمله این جنایات برشمرد:

۱-    راه اندازی تبلیغات و شایعات گسترده علیه حکومت پاکستان مبنی بر حمایت از گروه طالبان و عدم همکاری با نیروهای ناتو

۲- قتل عام روستائیان نوار مرزی پاکستان بوسیله نظامیان ناتو و بمباران هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی و تروریست های طالبان

۳- دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در میان مردم که صدها نفر در این زمینه کشته شدند.

 

۴- راه اندازی عملیّات انتحاری با هدف کُشتن مردم ، نیروهای انتظامی و تخریب منازل و زیر ساخت های اقتصادی پاکستان

اگر کشتارها و جنایات آمریکا و هم پیمانان غربی و اروپایی و منطقه ای او در کشورهای عراق ، افغانستان ، فلسطین، لبنان، ترکیه و ایران را بر جنایات پاکستان اضافه کنیم تاکنون میلیونها مسلمان بی گناه به جرم مسلمان بودن قتل عام شده اند.

سوال این است که : فلسفه وجودی حکومت های کشورهای اسلامی و سازمان هایی همانند سازمان کنفرانس اسلامی چیست؟

آیا در برابر این همه جنایات وظیفه دارند یا خیر؟

و تا کی نظاره گر این قتل عام ها خواهند بود؟

آیا پاسخی برای افکار عمومی دارند؟ (۱۵)

 

 

ج : سخنرانی مقام معظم رهبری مدظله :

از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری مدظله در جمع مردم ولایتمدار مازندران چند در س مهم برداشت می شود که باید مورد توجه آحاد ملت ایران قرار بگیرد:

۱- ضرورت جبران عقب ماندگی های گذشته، رسیدن به جایگاه رفیع و شایسته علمی و فتح قله های سعادت و پیشرفت از طریق حفظ و استمرار همت و عزم بلند و امید به آینده

۲- یادآوری اینکه علت اساسی عصبانیّت و توطئه های مستمر استکبار علیه ملت

ایران اسلامی شعارهای جهانی با هدف قطع کامل دست مستکبران از این کشور است

۳- یادآوری این مطلب که حضور میلیونی مردم ایران در دفاع از ولایت و امامت روز ۹ دیماه ریشه در وفاداری ، هوشیاری ، بصیرت دینی و دشمن شناسی ملّت ایران دارد.

۴- یادآوری این مطلب که گناه بزرگ دستاندرکاران فتنه ، امیدوار کردن دشمن می باشد که بسیاری از فرصت ها را از جامعه ما گرفتند. (۱۶)

 

 

د : قدردانی:

بر خود لازم میدانم در چند زمینه قدردانی و سپاسگزاری داشته باشم.

۱-    تشکر و سپاس از مسئولان بزرگوار شهرستان خوی بویژه جناب آقای فرماندار، مسئولین محترم: ناحیه نفت ، اداره بازرگانی، مجمع امور صنفی، مدیریت پایانه، سازمانهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی، مسئولین بانکهای شهرستان، دفتر خبری صدا و سیما بویژه مردم متعهد وانقلابی خوی ازبابت نهایت تلاش وهمکاری در هرچه بهتر اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه ها

۲- قدردانی از فرمانده محترم و پرسنل خدوم نیروی انتظامی از بابت دستگیری دزدان وسایل مساجد

۲-    تشکر از اقشار مختلف مردم بابت حضور گسترده در مراسم ۹ دی روز « بصیرت و میثاق امت با ولایت»

پی نوشت :

(۱)     مشکاه الانوار / طبرسی ص ۱۸

(۲)     سوره مائده آیه ۲۷                      

(۳)   کتاب الارشاد / شیخ مفید ج ۱ ص ۲۳۲

(۴)     ینابیع الموده / قندوزی ج ۱ ص ۲۱۳

(۵)     اصول کافی / کلینی ج۱ ص ۲۲۵

(۶)     سوره الاعلی آیه ۱۹

(۷)     بصائر الدرجات / صفار قمی ص ۱۳۶

(۸)     مسار الشیعه / شیخ مفید ص ۲۶

(۹)     مصباح المتهجد / شیخ طوسی ص ۵۵۱

(۱۰)   منتهی الآمال / شیخ عباس قمی ج ۲ ص ۱۱۶۷

(۱۱)   فرق الشیعه / حسن بن موسی نوبختی ص ۶۶

(۱۲)   بحار الانوار / علامه مجلسی ج ۴۶ ص ۷۵

(۱۳)   الارشاد / شیخ مفید ج ۲ ص ۱۵۳

(۱۴)   همان ج ۲ ص ۱۵۱

(۱۵)   یادداشتهای شخصی و برداشتی از مقالات سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

(۱۶)   برداشت از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی