یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۰۳/۱۳) خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی – ۱۳ خرداد ۱۳۹۰

خطبه اول الف : تقوی در خطبه های معصومین (۷): اوّلین خطبه امیرمؤمنان(ع) (۵): …انْظُرُوا أَهْلَ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ از همان سو که آنان گام برمی‌دارند گام بردارید وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ و قدم در جای قدم‌ های آنان بگذارید فَلَنْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ هُدًى (و بدانید) آنان شما را […]

خطبه اول

الف : تقوی در خطبه های معصومین (۷):

اوّلین خطبه امیرمؤمنان(ع) (۵):

انْظُرُوا أَهْلَ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ

به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید

فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ

از همان سو که آنان گام برمی‌دارند گام بردارید

وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ

و قدم در جای قدم‌ های آنان بگذارید

فَلَنْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ هُدًى

(و بدانید) آنان شما را از جاده هدایت بیرون نمی‌برند

وَلَنْ یُعِیدُوکُمْ فِی رَدًى

و شما را به پستی و هلاکت نمی‌کشانند

فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا

اگر آنان توقف کردند توقف کنید

وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا

و اگر قیام کردند قیام کنید

وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا

از آنان سبقت نگیرید که گمراه می‌شوید

وَلا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِکُوا (۱)

و از آنان عقب نمانید که هلاک خواهید شد

 

 

ب : شرح زیارت جامعه (۲۴)

وَ ذَوُی النُّهَى‏ وَ اوُلی الْحِجَى(۳)

بحث را در جلسه گذشته به آثار و برکات عقل رساندیم و گفته شد که موقعیت شناسی از جمله آثار عقل است. اکنون همان موضوع را ادامه می‌دهیم:

۲- انسان عاقل مؤدب است :

لازم به یادآوری است که ادب یکی از فضائل اخلاقی است که دانشمندان در کتب حدیثی و اخلاقی خویش آن را از ابعاد مختلف مورد بحث قرار داده اند. از قبیل :

۱اهمیّت و نقش ادب در زندگی انسان

۲- تفسیر و توضیح معنی و مفهوم ادب

۳- آفات و مضرّات بی ادبی بر انسان

۴- سفارش به تأدیب نفس خویش

۵- آثار و برکات ادب بر انسان

۶- تشویق به ادب آموزی فرزندان

۷- اصولی که در ادب ضرورت دارد رعایت شود

۸- عوامل بوجود آورنده ادب در انسان

 

در ضمن این بحث از جمله عوامل و زمینه های بوجود آورنده ادب از عقل نام برده شده ؛ از آن جمله است موارد زیر:

۱- عقل ریشه ادب است :

از امیر مؤمنان (ع) نقل شده که فرمود :

الْأَدَبُ فِی الْإِنْسَانِ کَشَجَرَهٍ أَصْلُهَا الْعَقْلُ (۲)    

ادب در وجود انسان مانند درختی است که ریشه آن عقل است

در کتب تاریخی نقل شده از جناب عباس عموی رسولخدا (ص) پرسیدند:

أَنْتَ اکْبَرُ اَمْ رَسولُ اللهِ (ص)؟  

یعنی تو بزرگتری یا رسول خدا (ص)؟

در پاسخ گفت :

هُوَ اکْبَرُ وَ اَنَا وُلِدْتُ قَبْلَهُ (۳)      

او بزرگتر است و من پیش از او متولد شده ام.

 

۲- عقل و ادب لازم و ملزوم هستند :

امیرمؤمنان (ع) فرمود:

إِنَّ بِذَوِی الْعُقُولِ مِنَ الْحَاجَهِ إِلَى الْأَدَبِ کَمَا یَظْمَأُ الزَّرْعُ إِلَى الْمَطَر(۴)  

نیاز صاحبان خرد به ادب همانند نیاز زراعت تشنه به آب است.

 

۳- بی ادب عقل ندارد :

باز امیرمؤمنان (ع) فرمود:

لا عَقلَ لِمَنْ لا اَدَبَ له (۵)      

کسی که ادب نداشته باشد عقل ندارد.

 

۴- دینداری از جمله ثمرات عقل است :

الف : امام موسی بن جعفر (ع) در سفارش به هشام بن حکم می‌فرماید :

یَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَعالی یَقُولُ فِی کِتابِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى‏ لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ‏ یَعْنِی ْعَقْلٌ (۶)  

در این تذکّرى است براى آن کس که قلب دارد، یعنی عقل دارد

 

ب : امیرمؤمنان (ع) فرمود :

لا دینَ لِمَنْ لاعَقْلَ لَهُ (۷)

کسی که دین ندارد عقل ندارد

 

ج : امام صادق (ع) فرمود :

مَنْ کَانَ عَاقِلاً کَانَ لَهُ دِینٌ وَ مَنْ کَانَ لَهُ دِینٌ دَخَلَ الْجَنَّه (۸)  

هرکه خردمند باشد دیندار است و هرکه دیندار باشد به بهشت می‌رود

 

د : امیرمؤمنان (ع) فرمود :

عَلی قَدْرِ الْعَقْلِ یَکُونُ الدِّینُ عَلی قَدْرِ الدِّینِ یَکُونُ قُوَّ هُ الْیَقینِ(۹)  

دین به اندازه خرد است و نیروی یقین به اندازه دین

………………………………………………………………………………………………..

 

خطبه دوم:

الف: مناسبت های هفته جاری:

هفته جاری دارای چند مناسبت مهم در ارتباط با انقلاب اسلامی است.

۱- امروز جمعه ۱۳ خرداد

سالگرد سخنرانی تاریخی رهبرکبیر انقلاب اسلامی در مدرسه فیضیّه قم می‌باشد.

 

۲- روز شنبه ۱۴ خرداد

سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و انتخاب حضرت آیه الله العظمی خامنه ای مدظله العالی به رهبری انقلاب اسلامی ایران است.

 

۳- روز یکشنبه ۱۵ خرداد

سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ می‌باشد که به دنبال بازداشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی توسط رژیم پهلوی آغاز گردید.

 

۴- روز سه شنبه ۱۷ خرداد

سالگرد حمله مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در سال ۵۴ که به تعطیلی مدرسه فیضیه تا پیروزی انقلاب اسلامی منجر گردید. (۱۰)

 

 

ب : الزامات جهاد اقتصادی (۴) :

سه مورد از الزامات جهاد اقتصادی از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی در جلسات گذشته مورد بررسی قرار گرفت. اکنون مورد چهارم را مطرح می‌سازیم

 

حفظ کردن اتحاد و انسجام :

موضوع وحدت از جمله موضوعات اساسی و سرنوشت ساز جوامع اسلامی از صدر اسلام بوده و آیات و روایات متعددی در این زمینه وارد شده است و سیره اهل بیت (ع) و رسولخدا (ص) و سایر بزرگان و رهبران دینی در طول تاریخ نشان می‌دهد که موضوع وحدت مسلمانان مدام مورد توجه بوده است.

در نوع سخنرانی های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی توصیه به حفظ وحدت و انسجام وجود دارد . آثار و برکات وحدت بر جامعه صدراسلام به قدری گسترده و عظیم بوده که دشمنان را وادار به تعظیم نموده است.

یکی از دانشمندان انگلیسی (جان دیون پورت) می گوید:

حضرت محمّد (ص) قبایل پراکنده، برهنه و گرسنه کشورش را مبدل به یک جامعه فشرده و با انضباط نمود و در میان ملل روی زمین آنها را با صفات و اخلاق تازه‌ای معرفی کرد و در کمتر از سی سال این طرز و روش، امپراطور قسطنطنیه را مغلوب کرد و سلاطین ایران را از بین برد.

سوریه و بین النهرین و مصر را تسخیر کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس اطلس تا کرانه دریای خزر و تا رود جیحون بسط داد . (۱۱)    

لذا امروز استکبار جهانی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی با تمام توان وارد میدان شده است.

مقام معظم رهبری مدظله العالی در ملاقات اخیرشان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به آنان می‌فرمایند:

همه‌ى شواهد نشان‌دهنده‌ى این است که دشمن امروز بر روى چند نقطه تکیه‌ى اساسى دارد.

یکى مسئله‌ى اقتصاد است. اینکه ما امسال گفتیم «سال جهاد اقتصادى»، ناظر به این بخش قضیه است. به زانو درآوردن کشور از لحاظ اقتصاد، عقب راندن و پس راندن کشور در زمینه‌ى اقتصاد، که منتهى بشود به فلج پایه‌هاى اقتصادى، منتهى بشود به نومیدى مردم،

یک نقطه‌ى دیگر … ایجاد اختلاف بین دستگاه‌هاى مدیریت‌کننده‌ى کشور است؛

این هم یکى از کارهاى اساسى آنهاست. این مسئله را پنهان هم نمیکنند. … میخواهند اختلاف ایجاد کنند. این اختلاف را به هر شکلى بتوانند، تزریق میکنند؛ ما بایستى بیدار باشیم. اختلاف سلیقه، اختلاف نظر، اختلاف عقیده در مسائل سیاسى، نباید به چالش میان جناحهاى کشور، میان عناصر کشور منتهى شود. (۱۲)

 

 

ج : حضرت امام (ره) و رهبری یازده ساله پس از پیروزی

یکی از حساس ترین ادوار مبارزاتی و مدیریتی حضرت امام (ره) ، یازده سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی می باشد که با ابتکارات منحصر به فرد ، انقلاب اسلامی را از تمامی توطئه ها و بحران های داخلی و بین المللی عبور دادند و تمامی دشمنان را با شکست مواجه ساختند.

با توجه به اینکه در سالگرد رحلت آن بزرگوار قرار داریم لازم می دانم محورهایی از این دوران را به صورت اجمال مطرح سازیم:

 

۱- شرایط سیاسی حاکم بر ایران اسلامی پس از پیروزی

*       متلاشی شدن قدرت سیاسی و نظامی رژیم شاهنشاهی

*       فراری شدن نیروهای آمریکا و سایر کشورهای استعمارگر

*       خالی شدن پادگان ها از نیروهای مسلح

*      به غارت رفتن اسلحه و مهمات پادگان ها بوسیله گروه های چپی و التقاطی

*       فراری شدن زندانیان با محکومیّت های مختلف

*       اشغال شدن مرکز صدا و سیمای تهران توسط منافقین

*       شرارت های نیروهای ساواک و شاه دوستان در شهرستانها

*       تحریک شدن اقلیت های قومی ، مذهبی و دینی از سوی جاسوسان آمریکا و ادعای خودمختاری

*       شرارت گروه های چپی ، التقاطی و ملی گرا با داعیه تشکیل حکومت دلبخواه خود و دهها حادثه دیگر که هر لحظه مکان داشت کنترل کشور از دست خارج شود

*       بوجود آمدن وحدت نسبی میان سردمداران بلوک شرق و غرب جهت براندازی انقلاب اسلامی

 

۲- مدیریت حضرت امام (ره):

رهبر کبیر انقلاب اسلامی در چنین شرایطی مدیریت الهی خویش را با زیبایی تمام به مرحله اجرا گذاشتند که موارد زیر نمونه های بارزی از این مدیریت می باشند:

۱- فراهم سازی زمینه های تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی

۲- عملی ساختن سیاست خارجی مستقل از بلوک های استعماری

۳- حمایت از اشغال لانه جاسوسی و شکستن اُبهت ابرقدرت غرب در جهان

۴- ارسال پیام مهم و تاریخی به رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق

۵- هدایت و مدیریت هشت سال دفاع مقدس

۶- تعیین هیئت بازنگری به قانون اساسی

۷- عزل آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری

۸- پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل با درنظر داشتن مصالح کشور

۹- راهنمایی مسئولان به رهبری مقام معظم رهبری مدّظله پس از خود

۱۰- تهیه و تدوین وصیّت نامه الهی – سیاسی برای بعد از خود (۱۳)

پی نوشت:

(۱)   شرح نهج البلاغه / مکارم شیرازی ج ۴   ص ۳۱۳

(۲)   غررالحکم ج ۲ ص ۱۰۹

(۳)   کحل البصر فی سیره سید البشر ص ۵۸  

(۴)     غرر الحکم ج ۲ ص ۵۱۳

(۵)     همان ج ۲ ص ۲۴۶    

(۶)     سوره ق آیه ۳۷ و اصول کافی / کلینی ج ۱ ص ۱۶ ‏  

(۷)     غررالحکم ۱۰۷۶۸    

(۸)     اصول کافی/کلینی ج ۱ ص ۱۱    

(۹)     غرر الحکم ۶۱۸۳          

(۱۰)   سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

(۱۱)   عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن ص ۷۷

(۱۲)   پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی

(۱۳)   یادداشت های شخصی

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر