یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۰۶/۰۹) خطبه های عید سعید فطر – ۹ شهریور ۱۳۹۰

خطبه اول اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْاَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِرَ بِّهِمْ یَعْدِلُونَ لا نُشْرِکُ بِااللهِ شَیْئاً وَ لا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِیّاً ثُمَّ الصَّلاهُ وَ السَّلامُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ سِیَّما وَلِیِّ عَصْرِنا وَ نامُوسِ دَهْرِنا اَلْاِمامِ الْمُنْتَظَرِ اَللّهُمَّ انْصُرْهُ نَصْراً عَزیزاً وَ فْتَحْ […]

خطبه اول

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْاَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ

ثُمَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِرَ بِّهِمْ یَعْدِلُونَ

لا نُشْرِکُ بِااللهِ شَیْئاً وَ لا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِیّاً

ثُمَّ الصَّلاهُ وَ السَّلامُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ

سِیَّما وَلِیِّ عَصْرِنا وَ نامُوسِ دَهْرِنا اَلْاِمامِ الْمُنْتَظَرِ

اَللّهُمَّ انْصُرْهُ نَصْراً عَزیزاً وَ فْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً

عِبادَ اللهِ اُوصیکُمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَی اللهِ

یکی از فرق های اساسی اعیاد اسلامی با سایر اعیاد این است که تمامی برنامه ها و مراسم اعیاد اسلامی دارای اهداف و جهت گیری های الهی و معنوی هستند.

 

 

چند مورد را بعنوان نمونه اشاره می کنیم:

۱- تکبیر گفتن :

*            از رسولخدا (ص) نقل شده است که فرمود :

زَینوُا أَعْیادَکُمْ بِالْتَکبیرِ (۱)    

عیدهای خود را با تکبیر زینت بخشید.

*           باز در زمینه سیره آن بزرگوار نقل شده:

کانَ یُکَبِّرُ یَوْمَ الْفِطْرِ مِنْ حِینِ یَخْرُجُ مِنْ بَیتِهِ حَتّی یَأتِیَ الْمُصَلّی (۲)  

در روز عید فطر از زمانی که از خانه بیرون می آمد تا رسیدن به مصلّی همچنان تکبیر می گفت.

 

۲- غسل کردن :

*            از رسولخدا (ص) نقل شده است :

کَانَ یَغْتَسِلُ یَوْمَ الْفِطْر وَیَوْمَ الْنَحْر وَ یَوْمَ عَرَفَ?َ (۳)    

پیامبر خدا روز عید فطر ، روز عید قربان و روز عید عرفه غسل می کرد.

 

۳- پرداخت زکات فطره :

*             از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود :

لا یَزالُ صیامُ الْعَبْدِ مُعلَّقاً بَیْنَ الْسَّماءِ وَ الأَرْضِ حَتّی یُؤَدِّیَ زَکا?ِ فِطْرِهِ (۴)

روزه بنده همواره بین آسمان و زمین آویخته است تا آن که زکات فطره اش را بپردازد

 

۴- اقامه نماز :

*           مرحوم صدوق در من لا یحضره الفقیه می نویسد:

سُئِلَ الصَّادِقُ(ع )عَنْ قَوْلِ اللَّهِ … وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى

قَالَ : خَرَجَ إِلَى الْجَبَّانَهِ فَصَلَّى (۵)      

از امام صادق (ع) درباره آیه « وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّى » سؤال شد.

فرمود: کسی که به صحرا رفت و نماز خواند.

این موارد نمونه ای از دستورالعمل های رسولخدا (ص) و ائمه هدی (ع) در ارتباط با عید فطر بود و سایر اعیاد اسلامی نیز چنین هستند. یعنی تمامی مراسم و برنامه ها جهت گیری و اهداف الهی دارد.

یعنی از دیدگاه اسلام ایّام شادی نیز باید در چارچوب موازین الهی باشد تا خدایی نکرده انسان ها به بهانه شادی غفلت زده نشوند تا منجر به معصیت و نافرمانی گردد. 


 

خطبه دوم :

اَلْحَمْدُ لِلّهِ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعینُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدیهِ وَ نُؤْمِنُ بِهِ

وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیْهِ وَ نَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ اَنْفُسِنا وَ مِنْ سَیِّئاتِ اَعْمالِنا

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ(ص) عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ

وَ صَلِّ عَلی عَلِیٍّ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ (ع) وَصِیَّ رَسُولِک

وَ صَلِّ عَلَی الصِّدّیقَهِ الطّاهِرَهِ إِبْنَهِ رَسُولِکَ

وَ صَلِّ عَلَی الْأَئِمَّهِ خُلَفائِکَ وَ خُلَفاءِ رَسُولِکَ

الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ       وَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ

وَ مُحَمدِ بْنِ عَلِیٍّ       وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمِّدٍ

وَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ     وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسی

وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ       وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّد

وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ     وَ الْخَلَفِ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ

حُجَجِکَ عَلی عِبادِکْ وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکْ

عِبادَ اللهِ اُوصیُکُمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَی اللهِ

 

 

عید فطر روز پاداش است :

*           جابر از امام باقر (ع) نقل کرده فرمود :

کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یُقْبِلُ بِوَجْهِهِ إِلَى النَّاسِ فَیَقُولُ یَا مَعْشَرَ النَّاسِ …

إِذَا طَلَعَ هِلالُ شَوَّالٍ نُودِیَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ فَهُوَ یَوْمُ الْجَائِزَهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع): أَمَا وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ مَا هِیَ بِجَائِزَهِ الدَّنَانِیرِ وَ الدَّرَاهِمِ (۶)  

پیامبر خدا (ص) به مردم رو می کرد و می فرمود: ای مردم آن گاه که هلال ماه شوال برآید به مؤمنان ندا می شود صبحگاهان به سوی جایزه های خویش بشتابید که امروز روز جایزه است.

امام باقر (ع) فرمود : سوگند به خدایی که جانم به دست اوست آن جایزه درهم و دینار نیست.

 

 

تلاش برای حفظ پاداش :

امید است خداوند روزه و سایر عبادات بندگان خویش را در ماه رمضان بپذیرد و پاداش مناسب عنایت فرماید. لکن چیزی که پس از این لازم است مورد توجه و عنایت ویژه قرار بگیرد جلوگیری از حبط اعمال و پاداش های داده شده است.چون عوامل متعددی موجب نابودی پاداش اعمال انسان ها می شود.

 

 

عوامل حبط اعمال :

در روایات اهل بیت (ع) از اعمالی نام برده شده است که اگر انسان آنها را مرتکب شود از جمله آثارش حبط اعمال است .

*           از امیرمؤمنان (ع) نقل شده در یکی از مناجات های خود به درگاه خداوند متعال عرض می کند:

اللَّهُمَّ وَ أَعُوذُ بِکَ … مِنَ الذَّنْبِ الْمُحْبِطِ لِلأَعْمَالِ

 

۱- ریا کاری :

*           از رسولخدا (ص) نقل شده روز قیامت انسان ریاکار مورد خطاب قرار می گیرد :

حَبَطَ عَمَلُکَ وَ بَطَلَ أَجْرُ کَ وَ لا خَلاقَ لَکَ الْیَوْمَ فَالْتَمِسْ أَجْرَکَ مِمَّنْ کُنْتَ تَعْمَلُ لَهُ (۷)

عمل تو حبط شد و امروز بهره ای نخواهی داشت و پاداش خویش را از کسی دریافت کن که به خاطر او عمل می کردی

 

۲- جدال با دیگران :

*            امام باقر (ع) فرمود :

الْخُصُومَهُ تَمْحَقُ الدِّینَ وَ تُحْبِطُ الْعَمَلَ وَ تُورِثُ الشَّکَّ (۸)    

جدال با دیگران دین را از بین برده و اعمال را نابود و موجب تردید انسان می شود

 

۳- غیبت کردن :

*            از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود :

مَنِ اغْتَابَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بَطَلَ صَوْمُهُ وَ انْتَقَضَ وُضُوئُهُ (۹)  

هر کس غیبت برادر مسلمان خود را بنماید روزه اش باطل و وضویش می شکند.

 

۴- تهمت زدن :

*           مرحوم شیخ بهائی در کتاب الاربعین از رسولخدا (ص) نقل کرده فرمود :

مَنْ رَمَى مُحْصَناً أَوْ مُحْصَنَهً أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ (۱۰)  

هر کس تهمت زند مردی را که زن دارد و زنی که شوهر دارد خدا عملش را نابود می کند

 

۵- حسد ورزیدن :

*            مرحوم علامه مجلسی از امام هادی (ع) نقل کرده فرمود :

اَلْحَسَدُ ما حِقُ الْحَسَنات (۱۱)  

حسد نابودکننده حسنات است.

 

۶- چشم چرانی :

*           مرحوم علاّمه مجلسی در بحار الانوار و صدوق در ثواب الاعمال از رسولخدا(ص) نقل کرده اند فرمود:

اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى امْرَئهٍ ذَاتِ بَعْلٍ مَلأَتْ عَیْنَهَا مِنْ غَیْرِ زَوْجِهَا أَوْ غَیْرِ ذِی مَحْرَمٍ مِنْهَا فَإِنَّهَا إِنْ فَعَلَتْ ذَلِکَ أَحْبَطَ اللَّهُ کُلَّ عَمَلٍ عَمِلَتْه‏ (۱۲)  

و سخت است خشم خدا بر زن شوهردارى که چشم بدوزد بجز شوهرش یا جز محرم هایش‏ که اگر چنین کند خدا هر عملى که کرده نابود کند

 

پی نوشت :

(۱)   کنز العمال / هندی ۲۴۰۹۴

(۲)   همان ۱۸۱۰۴

(۳)   سنن ابن ماجه   ج۱ ص ۴۱۷

(۴)   تاریخ بغداد   ج ۹ ص ۱۲۱

(۵)   من لا یحضره الفقیه ج ۱ ص ۵۱۰

(۶)   فروع کافی/ کلینی ج ۴ ص ۶۷    

(۷)   بحار الانوار / مجلسی ج ۶۹   ص ۲۹۵

(۸)   وسائل الشیعه / حرّ عاملی ج ۱۶ ص ۲۰۰

(۹ ) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص ۳۳۵

(۱۰) الاربعین / شیخ بهائی ص ۳۷۲

(۱۱) بحار الانوار / مجلسی ج ۷۲ ص ۱۹۹

(۱۲) همان ج ۷۳ ص ۳۶۹   و ثواب الاعمال ص ۶۶۲

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر