دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۰۶/۱۸) خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی – ۱۸ شهریور

خطبه اول الف: تقوی در خطبه‌های معصومین (ع) (۲۱): سومین خطبه امیرمؤمنان (ع) در نمازجمعه (۱): اُوصیکُمْ عِبادَ اللهِ وَ اُوصِی نَفْسِی ای بندگان خدا خود و شما را سفارش می کنم بِتَقْوَی اللهِ الْعَظیمِ به رعایت تقوای خدای بزرگ اَلَّذِی اِبْتَدَءَ الْاُمُورَ بِعِلْمِهِ خدایی که کارها را به علم خود آغاز کرد وَ اِلَیْهِ […]

خطبه اول

الف: تقوی در خطبه‌های معصومین (ع) (۲۱):

سومین خطبه امیرمؤمنان (ع) در نمازجمعه (۱):

اُوصیکُمْ عِبادَ اللهِ وَ اُوصِی نَفْسِی

ای بندگان خدا خود و شما را سفارش می کنم

بِتَقْوَی اللهِ الْعَظیمِ

به رعایت تقوای خدای بزرگ

اَلَّذِی اِبْتَدَءَ الْاُمُورَ بِعِلْمِهِ

خدایی که کارها را به علم خود آغاز کرد

وَ اِلَیْهِ یَصیرُ غَداً مَعادُها

و بازگشت همه چیز (فردای قیامت) بسوی اوست

وَ بِیَدِهِ فَنائُها

فنا و نیستی همه چیز در اختیار اوست

وَ تَصَرُّمُ اَیّامِکُمْ

همچنین گذشت روزهایتان

وَ فَناءُ آجالِکُمْ

و به سرآمدن عمرتان

وَ انْقِطاعُ مُدَّتِکُمْ (۱)

و پایان یافتن زمانتان (همه در قبضه قدرت خداست)

 

 

ب:شرح زیارت جامعه (۳۳):

اَلسَّلامُ عَلَی الدُّعاهِ اِلَی اللهِ

سلام بر دعوت کنندگان بسوی خدا

 

 

دعوت به خدا رسالت پیامبران و اوصیاء

دعوت بسوی خداوند اساسی ترین رسالت و سنگین ترین وظیفه پیامبران و اوصیای آنان از سوی خداوند می باشد.

*      خداوند در قرآن می فرماید:

لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ اُمَّهٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ (۲)

برای هر امّتی رسولی فرستادیم تا خدا را عبادت کنید و با طاغوت به مبارزه بپردازید

*       خطاب به رسولخدا(ص) می فرماید:

قُلْ هَذِهِ سَبیلِی اَدْعُوا اِلَی اللهِ عَلی بَصیرَهٍ اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی(۳)

بگو این راه من است که با بینایی بسوی خدا می خوانم من و هرکس که از من پیروی کند

در ذیل آیه شریفه از امام باقر(ع) نقل شده در مورد « اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی » فرمود :

ذاکَ رَسُولُ اللهِ (ص) وَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ (ع) وَ الاَوْصِیاءُ مِنْ بَعْدِهِمْ (۴)  

این همان رسولخدا(ص) و امیرمؤمنان علیه السّلام و اوصیای پس از ایشان است

 

 

توضیح :

با توجه به جهانی و فراگیر بودن رسالت انقلاب اسلامی ایران و با ملاحظه نمودن بیداری اسلامی در میان مسلمانان منطقه و با در نظر داشتن گستردگی و پیچیدگی توطئه های دشمنان ضرورت دارد مراکز علمی ، فرهنگی و تبلیغی نظام جمهوری اسلامی در جهت هرچه بهتر معرفی کردن معارف دینی به جهانیان همراه با استفاده از تمامی ابزارهای تبلیغی و رسانه ای مورد نیاز و مقابله با تمامی ترفندهای فرهنگی و تبلیغی دشمنان دو مطلب را به صورت جدّی مورد توجه قرار بدهند.

 

الف : توجه عمیق به تخصص

نباید هرکسی به خود اجازه بدهد بعنوان مبلّغ دین به آموزه های دینی صدمه بزند وبه جای ایجاد علاقه و رغبت موجب فرار انسان ها از دین گردد.

از رسولخدا(ص) نقل شده فرمود :

اِنَّ دِینَ اللهِ لَنْ یَنْصُرَهُ اِلاّ مَنْ حاطَهُ مِنْ جَمیعِ جَوانِبِهِ (۵)

دین خدا را تنها کسی می تواند یاری برساند که به تمام جوانب آن احاطه و تسلّط داشته باشد

 

لازم به یادآوری است که لازمه این نوع تسلّط شناخت و معرفت عمیق پیدا کردن به قرآن و احادیث اهل بیت (ع) است.

ب : استفاده از روش های کارآمد:

باتوجه به رشد و توسعه روزافزون علم و دانش، لازم است تبلیغات دینی متناسب با شرایط موجود صورت پذیرد

در آیات قرآن و احادیث یادآوری شده است که در راستای معرفی احکام الهی از روش های مورد نیاز وکارآمد بهره برداری کنید.

*       خداوند می فرماید :

اُدْعُ اِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ اَحْسَنُ (۶)

با حکمت و اندرز نیکو ، به راه پروردگارت دعوت نما و با انها به روشی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن

 

در این آیه شریفه چند مطلب مهم و اساسی مورد توجه قرار گرفته است :

۱- دعوت باید بسوی خدا باشد

لذا نباید مبلّغ دینی به نام دعوت بسوی دین خدایی نکرده دعوت به نفس خویش داشته باشد چون در این صورت موفقیّتی وجود نخواهد داشت.

۲- یکی از روش های دعوت« بِالْحِکْمَهِ » است

یعنی باید با استدلال و برهان برای بیدار ساختن عقل های خفته بشر اقدام کرد.

۳- روش دوم الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ

یعنی تحریک کردن عواطف انسان ها برای پذیرش حق و واژه « الْحَسَنَهِ» نشان می دهد که موعظه و پند زمانی مؤثر است که از روش های زیبا استفاده شود و شخصیّت طرف مقابل مورد توجه قرار بگیرد.

۴- روش سوم استفاده از مناظره ( وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ اَحْسَنُ )

لکن مناظره وقتی مؤثر است که در او حق ، عدالت، انصاف، راستی وجود داشته باشد و از توهین ، تحقیر ، لجاجت و دروغ خالی و عاری باشد لذا خداوند می فرماید : «بِالَّتِی هِیَ اَحْسَنُ »


   خطبه دوم :

در طول هفته جاری سالگرد شهادت چند تن از شهدای اسلام و انقلاب اسلامی را داریم :

*    سالگرد شهادت حمزه سیّد الشّهداء، سردار رشید رسولخدا(ص) در جنگ احد(۳٫ق)

*    سالگرد شهادت روحانی مبارز شیخ محمد خیابانی در مبارزه علیه استبداد و استعمار(۱۲۹۹٫ش)

*    سالگرد شهادت آیت الله مدنی امام جمعه تبریز توسط منافقین (۱۳۶۰٫ش)

*    ترور احمدشاه مسعود فرمانده جبهه متحد اسلامی افغانستان (۱۳۸۰٫ش) (۷)            

 

 

الف : فلسفه جهاد و شهادت :

یکی از عوامل اساسی ماندگاری و پویایی دین مقدس اسلام جهاد و شهادت در طول تاریخ بوده که موجب عزّت و سربلندی اسلام و مسلمانان شده است.

فَرَضَ اللهُ الْجِهادَ عِزّاً لِلاِسْلام (۸)

امیرمؤمنان (ع) در فرمایشات خود فلسفه جهاد و شهادت در راه خدا را در چند محور تبیین فرموده است:

 

۱- تقویت و گسترش اسلام

*      در نهج البلاغه می فرماید :

أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ إِنَّهُ مَنْ رَأَى عُدْوَاناً یُعْمَلُ بِهِ وَ مُنْکَراً یُدْعَى إِلَیْهِ فَأَنْکَرَهُ بِقَلْبِهِ فَقَدْ سَلِمَ وَ بَرِئَ وَ مَنْ أَنْکَرَهُ بِلِسَانِهِ فَقَدْ أُجِرَ وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ صَاحِبِهِ وَ مَنْ أَنْکَرَهُ بِالسَّیْفِ لِتَکُونَ کَلِمَهُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَکَلِمَهُ الظَّالِمِینَ السُّفْلَى فَذَلِکَ الَّذِی أَصَابَ سَبِیلَ الْهُدَى وَ قَامَ عَلَى الطَّرِیقِ وَ نَوَّرَ فِی قَلْبِهِ الْیَقِینَ (۹)

ای مؤمنان هرکس تجاوزی را بنگرد و شاهد دعوت به منکری باشد و در دل آن را انکار کند خود را از آلودگی سالم داشته است و هرکس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد و از اولی برتر است و آن کس که با شمشیر به این کار برخیزد تا کلام خداوند بلند و گفتار ستمگران پست گردد او راه رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده است.

      در جایی دیگر فلسفه جهادهای رسولخدا(ص) را جهاد با رویگردانندگان از خداوند و منحرف گشتگان از مسیر حق معرفی می فرماید:

فَجاهَدَ فِی اللهِ الْمُدْبِرینَ عَنْهُ وَ الْعادِلینَ بِهِ (۱۰)

پیامبر(ص) با تمام مخالفانی که به حقّ پشت کردند و از آن منحرف گشتند به جهاد پرداخت

 

۲- براندازی فتنه گران و گمراهان:

مبارزات امیرمؤمنان(ع) با ناکثین ، قاسطین و مارقین به منظور براندازی فتنه و فتنه گران بوده است. لذا آن بزرگوار می فرماید:

جهاد ما با این مخالفان بدلیل عمل به غیر آنچه خدا نازل کرده و تعطیلی حدود الهی و نابودی حق و ایجاد فساد در زمین است. (۱۱)

و در جایی دیگر پیکار با مخالفان حق و گمراهان را از برنامه های خود ذکر می کند:

وَ لَعَمْرِی ما عَلَیَّ مِنْ قِتالِ مَنْ خالَفَ الْحَقَّ وَ خابَطَ الْغَیَّ مِنْ اِدْهانٍ وَ لا اِیهانٍ (۱۲)

سوگند به جان خودم در مبارزه با مخالفان حق و آنان که در گمراهی و فساد غوطه ورند یک لحظه مدارا و سستی نمی کنم

 

۳- مبارزه با ستم و ستمگران :

امیرمؤمنان (ع) یکی از اهداف مهم جهاد را حمایت از حقوق مردم مانند آزادی و جلوگیری از ستم بر آنان می داند چنانکه دلیل پیکار خود با امثال معاویه را تأسف و نگرانی خویش از حکمرانی سفیهان و فاسقان بر می شمارد که رهآورد آن تصرّف و تملّک اموال عمومی به نفع خویش و به اسارت گرفتن مردم است.

إِنِّی وَ اللَّهِ لَوْ لَقِیتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلاعُ الْأَرْضِ کُلِّهَا مَا بَالَیْتُ وَ لا اسْتَوْحَشْتُ وَ إِنِّی مِنْ ضَلالِهِمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ وَ الْهُدَى الَّذِی أَنَا عَلَیْهِ لَعَلَى بَصِیرَهٍ مِنْ نَفْسِی وَ یَقِینٍ مِنْ رَبِّی وَ لَکِنَّنِی آسَى أَنْ یَلِیَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّهِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَیَتَّخِذُوا مَالَ اللَّهِ دُوَلاً وَ عِبَادَهُ خَوَلاً وَ الصَّالِحِینَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِینَ حِزْباً (۱۳)

به خدا سوگند اگر تنها با دشمنان روبرو شوم درحالیکه آنان تمام روی زمین را پرکرده باشند نه باکی داشته و نمی مهراسم من به گراهی آنان و هدایت خود که بر آن استوارم آگاهم و از طرف پروردگارم به یقین رسیده ام لکن از این اندوهناکم که بی خردان و تبهکاران این امت حکومت را به دست آورند آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند و بندگان او را به بردگی کشند، با نیکوکاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند.

 

 

ب : ۱۱ سپتامبر بهانه برای لشکر کشی به جهان اسلام :

حدود ۱۰ سال است که آمریکا به بهانه انتقام ۱۱ سپتامبر به اقصی مناطق جهان اسلام لشکر کشی کرده و هر روز بوسیله نظامیان ناتو، مأمورین سیا و عوامل منطقه ای خود مسلمانان را قتل عام می کند

در واقع یک دهه است که آمریکا از تمامی ابزارهای نظامی، امنیتی، اقتصادی ، سیاسی ، تبلیغاتی علیه اسلام و مسلمانان استفاده می کند

موارد زیر نمونه هایی از این اقدامات جنایت کارانه هستند:

۱- نسبت دادن جریان خودساخته ۱۱ سپتامبر به مسلمانان

۲- لشکر کشی به خاورمیانه و اشغال نظامی دو کشور افغانستان و عراق

۳- مستقر ساختن موشک های ضدّ بشری در مرزهای روسیه

۴- کشاندن پیمان نظامی ناتو به داخل افغانستان جهت تسلّط به منطقه

۵- صدور قطعنامه های متعدد علیه تعدادی از کشورهای اسلامی در سازمان ملل و اتحادیه اروپا

۶- شکنجه مسلمانان در زندان های مخوف مانند ابوغریب و گوآنتانامو

۷- آزار و اذیت و تحقیرمسلمانان داخل آمریکا به صورت روزمره

۸- حمایت علنی از اسرائیل در قتل عام فلسطینیان

۹- مطرح کردن موضوع خاورمیانه جدید با محوریت آمریکا

۱۰- آتش زدن قران در مقابل کلیسای فلوریدا آمریکا (۱۴)

 

 

ریشه موضوع چیست ؟

اگر بخواهیم این جنایات آمریکا و غربیان را ریشه یابی بکنیم باید برگردیم به ده سال قبل بعد از فروپاشی شوروی سابق در آمریکا تئوری برخورد تمدّن ها مطرح گردید

آن زمان توضیح دادند بعد از فروپاشی کمونیسم، جهان غرب در مقابل دو تمدن قرار دارد یکی تمدّن اسلامی ، دیگری تمّدن کنفسیوس چینی بنابراین در آینده تمدّن غرب با این دو تمدن برخورد خواهد داشت.

لازم به یادآوری است که مطرح کننده این تئوری شخصی بنام ساموئیل هانتینگتون آمریکایی، استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد بود

برای راه اندازی یک صف آرایی و در مقابل اسلام قرار دادن مسیحیّت و ایجاد نفاق و درگیری در میان پیروان دو دین آسمانی ۱۱ سپتامبر را طراحی و اجرا کردند

پس از این حادثه رییس جمهور وقت آمریکا(بوش) اعلام کرد: جنگ صلیبی شروع شده است.

به دنبال آن به کشور افغانستان لشکر کشی کردند و در آن زمان یکی از تئوریسین های غربی گفته بود : اگر ما در کابل و قندهار با این مسلمانان افراطی مواجه نشویم فردا باید در پاریس ، لندن و رم مواجه شویم.

معنی این جمله این است که : ما غربیان و اروپائیان میدان جنگ را از پاریس، لندن و رم به کابل و قندهار بردیم. (۱۵)

 

 

ج : بیانات مهم رهبری در ملاقات خبرگان :

دیروز پنجشنبه خبرگان رهبری به حضور مقام معظم رهبر ی مدظله العالی رسیدند ایشان در این ملاقات موضوعات مهمی را مطرح فرمودند که از جمله عبارت بود از:

الف: توضیح در زمینه اقدام تاریخی و بی سابقه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در تشکیل نظام سیاسی مبتنی بر فقه اسلامی

ب : مقام معظم رهبری مدظله در ارتباط با این موضوع مهم و اساسی مطالب متعددی را به خبرگان رهبری متذکّر شدند. از قبیل:

۱- تبیین چالش ظاهری میان حفظ هویت و اصول نظام با تحقق نیافتن برخی اهداف مادی و معنوی

۲- تأکید بر سابقه بسیار دیرین فقه سیاسی در فقه شیعه حتّی قبل از فقه استدلالی

۳- تبیین مفهوم ولایت مطلقه فقیه که به معنای انعطاف در جهت تصحیح و تکمیل مسیر است

۴- تحذیر از اشتباه گرفتن انعطاف با انحراف و حرکت انحرافی معرفی کردن کوتاه آمدن در اصول و مبانی به خاطر فشار های دشمنان

۵- انتقاد از حوزه علمیه قم که انتظارات ایشان در ایجاد کرسی های فقهی در حوزه برآورده نشده است

۶- تأکید بر راه اندازی درس های خارج استدلالی قوی مخصوص فقه حکومتی

در راتباط با محقق ساختن این توصیه ها بویژه تجزیه و تحلیل فقه حکومتی رسالت مراجع بزرگوار تقلید و مدیریت حوزه علمیه قم و آن دسته از خبرگانی که از توان لازم علمی برخوردار هستند بسیار سنگین است.

چون از ابتدای تدوین فقه تاکنون بدلیل فرصت پیدا نکردن شیعه در تشکیل حکومت اسلامی مباحث فقهی بصورت حکومتی مطرح نشده است لذا اکنون به برکت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی شرایط لازم برای مطرح ساختن مباحث فقه حکومتی فراهم شده است و توجیهی برای کم کاری در این زمینه وجود ندارد.(۱۶)

 

پی نوشت :

(۱)   تمام نهج البلاغه / سید صادق موسوی خطبه ۳۲    

(۲)   سوره نحل آیه ۳۸

(۳)   سوره یوسف آیه ۱۰۸

(۴)   اصول کافی / کلینی ج ۱ ص ۴۲۵

(۵)   تاریخ دمشق / ابن عساکر ج ۱۷ ص ۲۹۶

(۶)   سوره نحل آیه ۱۲۵

(۷)   پایگاه اطلاع رسانی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

(۸)   نهج البلاغه نامه ۲۴۴

(۹)   همان حکمت ۳۷۳

(۱۰) همان خطبه ۱۳۳

(۱۱) بحار الانوار / علامه مجلسی ج ۷۷ ص ۳۴۱

(۱۲) نهج البلاغه خطبه ۲۴

(۱۳) همان نامه ۶۲

(۱۴) سایت های متعدد خبری

(۱۵) مصاحبه دکتر ولایتی (خبرگزاری بازتاب)

(۱۶) پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر