شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - السبت 10 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۰۹/۱۱) روضه دستور قطع آب

مکان : مسجد ملااحمد شرکت کنندگان : عزاداران حسینی و جمعی ازمردم مناسبت : ماه محرم ۱۴۳۳٫ق موضوع : روضه دستور قطع آب سخنران : امام جمعه و رئیس حوزه های علمیه شهرستان خوی   روضه قطع آب : یکی از ناجوانمردی های بنی امیه در حماسه عاشورا قطع آب روی اباعبدالله الحسین (ع) و […]

مکان : مسجد ملااحمد

شرکت کنندگان : عزاداران حسینی و جمعی ازمردم

مناسبت : ماه محرم ۱۴۳۳٫ق

موضوع : روضه دستور قطع آب

سخنران : امام جمعه و رئیس حوزه های علمیه شهرستان خوی

 

روضه قطع آب :

یکی از ناجوانمردی های بنی امیه در حماسه عاشورا قطع آب روی اباعبدالله الحسین (ع) و یـاران او بـود که سـه روز مانده به شهادت امام حسین (ع) یعـنـی روز هفـتم محرم اتفاق افتاد

 

نقش آب در زندگی :

ابتدا لازم است در ارتباط با نقش حیاتـی آب در زنـدگـی انـسـان اشـاراتـی داشـتـه بـاشـیم

 

  • خداوند می فرماید :

وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْئٍ حَیٍّ (۱)

و هـر موجـود زنده ای را از آب آفریدیم

 

  • امام صادق(ع) در پاسخ پرسشی که آب چه طعمی دارد؟ فرمود:

 

طَعْمُ الْماءِ طَـعْمُ الْحَیاهِ قالَ اللهُ سُبْـحانَهُ طعم آب طعم زندگی است، خداوند می فرماید

وَ جَـعَـلْـنا مِـنَ الْـمـاءِ کُلَّ شَـیْـئٍ حَیٍّ (۲) و هــر مــوجــود زنـده ای را از آب آفـریـدیــم

 

دستور قطع آب :

دستوری که ابن زیاد در ارتباط با قطع آب به عمر سـعد صادر کرد، چند محور داشت:

 

۱- اِنّی لَمْ اَجْعَلْ لَکَ عُذْراً فِی کَثْرَهِ الْخَیْلِ وَ الرِّجالِ

هـرچـه خـواسـتـی فـرسـتـادیـم ، بـهـانـه ای نـخـواهــی داشـت.

۲- حُلْ بَیْنَ الْماءِ وَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحابِه

در میان آب و اباعبدالله(ع) و یاران او فاصله ایجاد کن.

۳- فَــلا یَــذُوقُــوا مِـنْــهُ قَـطْــرهً (۳)

نباید حتی یک قطره آب بنوشند .

تذکر :

در گـزارش بـلاذری یکی از عـلمای اهل سنّت در کتاب انساب الاشراف جملات زیر نیز اضافه شده:

۴- کَما مُـنِـعَ التَّـقِـیُّ الـزَّ کِـیُّ الْـمَـظْلُومُ اَمـیرُ الْمُـؤْمِـنینَ عُـثْـمانُ (۴)

انگیزه های قطع آب :

از جمله موضوعاتی که در زمینه دستور به قطع آب لازم به توجه است علل و انگیزه های آن می باشد.

چند موضوع در این زمینه قابل بررسی است تحت عنوان «انگیزه های قطع آب»

 

۱- می خواستند با قطع آب و با مشکل ساختن دسترسی امام (ع) بـه آن، مـبـارزه را بـر او سـخـت گـردانـنــد.

 

۲- ایـن حـربه مـی تـوانست کودکان و زنان را بیشتر بیازارد چـه بـسـا دشـمـن تـصـوّر مـی کـرد بـه ایـن وسـیـله راهـی بـرای فشار داخلی بر امام (ع) بیاید و مثلا کودکان و زنان آن حضرت را ناچار به تسلیم کنند که البته چنین نشد

 

۳- مهم تر اینکه به نظر می رسد منع آب اقدامی سیاسی و تبلیغی از سوی حزب عثمان (بنی امیه) بر ضد علویان و بنی هاشم بود

آنـان مـی خواسـتـند با تـکـرار اتـهـام جـلـوگیـری امام علی (ع) از رســیــدن آب بــه عـثـمـان در هـنـگام مـحـاصـره، کینه های دیـریـنه خـود را زنـده و طـرفـداران خـود را تـحـریک کنـنـد. (۵)

به طوریکه اشاره شد این موضوع در ذیل نامه ابن زیاد مورد اشاره قرار گرفته بود.

 

توجه و دقت :

این دستورِ باصطلاح استاندار خلیفه اسلامی است جهت هرچـه بهـتـر شنـاختـه شـدن خبـاثت بنی امیه و یزیدیان ایـن اقـدام ناجـوانـمردانـه بـه قـدری دور از انـتـظار بود که حتی حُـرّ که در آن زمان در لشکریان عمرسعد بود این جمله را بر زبـان آورد:

وَ أَخَـذْ تُـمْ بِـنَـفْـسِـهِ شما حتی نفس کشیدن را از اباعبدالله گرفتید .

لذا از روز هفـتـم بـه بـعـد مشکل اصلی اردوگاه اباعبدالله الحسین (ع) مسئله آب و عطش بود و عنوان سقّایی حضرت ابوالفضل (ع) از همین جا بوجود آمد.

  • معروف است وقتی وارد شریعه شـد و خـواسـت آب بـنـوشـد:

۱- فَذَکَرَ عَطَشَ الْحُسَیْن (۶) عطش اباعبدالله (ع) را یادآوری کرد

  • وقتی حضرت علی اکبر(ع) از میدان بازگشت خـطاب بـه ابـاعبدالله الحسین(ع) عـرض کرد:

۲- یا اَبَـهَ اَلْـعَـطَشُ قَـدْ قَـتَـلَنِی (۷) ای پدر عطش مرا کشت

  • اباعبدالله(ع) علی اصغر را روی دست گـرفـت و خـطاب بـه دشمنان فرمود:

 

۳- اَما تَـرَوْنَهُ یَتَـلَـظّی عَطَشاً؟ (۸) آیا نمی بینید از عطش شعله می کشد؟

  • حـضـرت زیـنـب(س) از جـمله مطالـبـی که در قـتـلـگاه در حال ندبه خطاب به اباعبدالله (ع) گفت این جمله بود:

 

۴- بِاَبِی الْـعَـطْشانَ حَتّی مَـضی (۹) پدرم فدای آن حسینی که با لب تشنه شهید شد

 

  • و باز امام زین العابدین (ع) وقتی که با کمک بنی اسد شهداء را دفن کرد بر روی قبر اباعبدالله الحسین (ع) این جمله را نوشت :

 

۵- هذَا قَبْرُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِّی بْنِ اَبی طالِبٍ اَلَّذی قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَریباً (۱۰)

و باز بعد از جریان عاشورا در طول تاریخ اهل بیت (ع) هرکدام که مصائب عاشورا را یادآوری می کردند معمولاً به عطش شهداء تأکید می فرمودند.

  • در حدیثی امام باقر (ع) فرمود :

۶- اِنَّ الْحُسَیْنِ قُتِلَ مَظْلُوماً مَکْرُوباً عَطْشاناً (۱۱)

  • امام عصر (عج) در زیات ناحیه مقدسه خـطاب بـه شـهدای کربلا می فرماید:

۷- اَلسَّلامُ عَلَی الشِّفاهِ الذّابِلاتِ (۱۲) سلام بر لبهای خشکیده

 

پی نوشت :

(۱) سوره انبیاء آیه ۳۰

(۲) بحار الانوار / مجلسی ج ۵۴ ص ۱۵

(۳) الارشاد / شیخ مفید ج ۲ ص ۸۶

(۴) انساب الاشراف / بلاذری ج ۲ ص ۴۸۱

(۵) مقتل جامع سید الشهداء / گروهی از تاریخ پژوهان ج ۱ ص ۷۰۷

(۶) بحار الانوار/ مجلسی ج ۴۵ ص ۴۱

(۷) مقتل الحسین/ مقرم ص ۲۴۶

(۸) حیاه الامام الحسین ج ۳ ص ۲۷۵

(۹) بحار الانوار / مجلسی ج ۴۵ ص ۵۹

(۱۰) حیاه الامام الحسین ج ۳ ص ۳۲۵

(۱۱) بحارالأنوار / مجلسی ج ۱۰۱ ص ۴۶

(۱۲) المزار الکبیر/ مشهدی ص ۴۹۸

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر