دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۰۹/۱۳) نقش امربه معروف و نهی از منکر در قیام حسینی

مکان : باشگاه شهدای ارتش دعوت کننده : دفتر امام جمعه ، سازمان تبلیغات، شورای هیئات مذهبی شرکت کنندگان : جمعی از روحانیان ، مداحان ، امنا و رؤسای هیئات مذهبی خوی و حومه مناسبت : در آستانه ماه محرم الحرام ۱۴۳۳ موضوع : نقش امربه معروف و نهی از منکر در قیام حسینی (ع) […]

مکان : باشگاه شهدای ارتش

دعوت کننده : دفتر امام جمعه ، سازمان تبلیغات، شورای هیئات مذهبی

شرکت کنندگان : جمعی از روحانیان ، مداحان ، امنا و رؤسای هیئات مذهبی خوی و حومه

مناسبت : در آستانه ماه محرم الحرام ۱۴۳۳

موضوع : نقش امربه معروف و نهی از منکر در قیام حسینی (ع)

 

 

دهه اوّل محرّم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است و فلسفه آن نقش سرنوشت ساز موضوع امربه معروف و نهی از منکر در قیام حسینی است.

لذا برای جلب توجه عزیزان به نقش آن در نهضت حسینی لازم می‌دانم مواردی را از فرمایشات و مواضع اباعبدالله الحسین (ع) بصورت فهرست اشاره نمایم.

 

۱- وداع با رسولخدا(ص) :

 

امام حسین(ع) قبل از خروج از مدینه با جدّ بزرگوارش وداع کرد. در ضمن مطالبی، چنین فرمودند:

 

اَللّهُمَّ اِنّی اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ وَ اُنْکِرُ الْمُنْکَرَ (۱)

 

خدایا من معروف را دوست داشته و از منکر بیزارم

 

۲- وصیت نامه :

 

موقع خروج از مدینه وصیّت نامه خود را به محمد حنفیه دادند. در بخشی از آن می‌نویسند:

 

اُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوف وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ (۲)

 

اراده کرده ام امر به معروف و نهی از منکر کنم

 

۳- هنگام ورود به کربلا :

 

 

کاروان امام (ع) روز دوّم محرّم سال ۶۱ وارد کربلا شد پس از توقف کوتاه خطاب به یاران خود فرمود:

 

… أَلا تَرَوْنَ إِلَى الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ إِلَى الْبَاطِلِ لا یُتَنَاهَى عَنْهُ … فَإِنِّی لا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَهً وَ الْحَیَاهَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلاَّ بَرَماً (۳)

 

۴نامه کوفیان :

 

امام (ع) پس از مواجه شدن با لشکریان حرّبن یزید ریاحی خطاب به کوفیان نامه نوشتند و از چند نفر در این نامه اسم برده شده:

 

سلیمان بن صُرَد خُزائِی، مُسَیِّب بن نَجبَه، رِفاعَه بن شَدّاد و عبدالله بن وال

وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ هَؤُلاءِ الْقَوْمَ قَدْ لَزِمُوا طَاعَهَ الشَّیْطَانِ وَ تَوَلَّوْا عَنْ طَاعَهِ الرَّحْمَنِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسَادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأْثَرُوا بِالْفَیْ‏ءِ وَ أَحَلُّوا حَرَامَ اللَّهِ وَ حَرَّمُوا حَلالَهُ وَ إِنِّی أَحَقُّ بِهذَا الْأَمْرِ لِقَرَابَتِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) (۴)

 

۵– در محاصره دشمنان :

 

امام (ع) در روز عاشورا وقتی کاملاً در محاصره لشکریان عمرسعد قرار داشت فرمود :

 

اِنَّما أَدعُوکُم اِلَى سَبِیلِ الرَّشادِ فَمَنْ أَطَاعَنِى کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصانِى کَانَ مِنَ المُهْلَکِینَ (۵)

 

هدف اساسی نهضت عاشورا :

 

در کتب تاریخی و مقاتل مربوط به حماسه عاشورا انگیزه ها و اهداف متعددی برای این قیام مقدس مطرح شده است لکن می توان همه آنها را در یک جمله خلاصه کرد و عبارت است از احیا کردن دین مقدس اسلام

 

  • امام صادق (ع) می فرماید :

 

پس از شهادت امام حسین (ع) هنگامی که ابراهیم بن طلحه (وی یکی از طرفداران و نیروهای تحت امر بنی امیه بود،جراحت ها و کینه ها از جنگ جمل بر سینه داشت) در مدینه با امام سجاد (ع) روبه رو شد از روی طعنه پرسید:

 

یا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ مَنْ غَلَبَ ؟ یعنی در این نبرد چه کسی پیروز شد؟

 

( ظاهراً این سؤال موقع ورود کاروان اهل بیت (ع) به دمشق بوده )

 

امام (ع) در پاسخ فرمود :

 

اِذا اَرَدْتَ اَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلاهِ فَاَذِّنْ وَ اَقِمْ تَعْرِفُ الْغالِبَ (۶)

 

اگر می خواهی بدانی پیروزی و غلبه با چه کسی بود به هنگام فرارسیدن وقت نماز اذان و اقامه بگو آن وقت می فهمی، پیروز چه کسی بوده ؟

 

یادآوری ها در زمینه عزاداری :

 

 

۱- پرهیز از تکرار مکررات در ذکر مدایح و مصائب

۲- جلوگیری از افراط در شور زنی اعضای هیئت

۳- اجتناب مداحان محترم از بیان مطالب غیر مستند

۴- جلوگیری از حمل شمایل منتسب به ائمه (ع) در هیئت ها

۵- استفاده از اشعار و مدایح با محتوای ارزشی

۶- پرهیز ازبکار بردن الفاظ دون شأن اهل بیت(ع) و غلوآمیز

۷- استفاده نکردن از واژه های شبیه پادشاه، عشق، عاشق و …

۸- اجتناب از دعوت مداحان و روحانیون غیر انقلابی خارج از شهر

۹- پرهیز از انحصار طلبی و مصادره مداحان و بت سازی از هیئت

۱۰- تلاش در بالا بردن سطح اخلاص و بصیرت خود و اعضای هیئت

۱۱- استفاده از اشعار حماسی و انقلابی و یادآوری بیداری اسلامی

۱۲- تشویق عزاداران بر استفاده از سخنرانی علماء در مساجد

۱۳- تقبیح قمه زنی همراه با تحلیل علمی در مضرّات آن

۱۴- استفاده از روحانی در هیئت البته نه بصورت ابزار

۱۵- اصالت و بها دادن به کیفیّت نه تنها به کمیّت هیئت

۱۶- تعطیل کردن هیئت در وقت اقامه نماز ظهر روزهای تاسوعا و عاشورا

۱۷- دورنگه داشتن هیئت ها از مسائل جناحی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی

 

با قدردانی از ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی و عموم حضّار محترم

 

پی نوشت :

(۱) مقتل / خوارزمی ج ۱ ص ۱۸۶

(۲) سیره پیشوایان / مهدی پیشوایی ص ۱۶۸

(۳) تحف العقول / ابن شعبه حرّانی ص ۱۷۴

(۴) بحار الانوار / مجلسی ج ۴۴ ص ۳۸۲

(۵) اللهوف / سید بن طاووس ص ۱۵۷

(۶) بحار الانوار / علامه مجلسی ج ۴۵ ص ۱۷۷ و مقتل الحسین / مقرم ص ۳۷۵

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر