جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - الجمعة 16 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۱۰/۲۳) خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی – ۲۳ دی ۱۳۹۰

خطبه اول:   الف : تقوی در خطبه های معصومین (۳۵)   چهارمین خطبه امیرمؤمنان در نمازجمعه (۴)   فَانتَبِهُوا منْ رَقْدَهِ الْغَفْلَهِ   از خواب غفلت بیدار شوید   وَ بَادِرُوا بِالْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ   قبل از فرا رسیدن اجل به عمل بپردازید   وَ سابِقُوا اِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ   بسوی غفران […]

خطبه اول:

 

الف : تقوی در خطبه های معصومین (۳۵)

 

چهارمین خطبه امیرمؤمنان در نمازجمعه (۴)

 

فَانتَبِهُوا منْ رَقْدَهِ الْغَفْلَهِ

 

از خواب غفلت بیدار شوید

 

وَ بَادِرُوا بِالْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ

 

قبل از فرا رسیدن اجل به عمل بپردازید

 

وَ سابِقُوا اِلى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ

 

بسوی غفران پروردگارتان پیشی بگیرید

 

قَبْلَ أَنْ یُضْرَبَ بِالسُّورِ بِبَاطِنِ

 

قبل از اینکه سور قیامت زده شود

 

الرَّحْمَهِ وَ ظَاهِرِ الْعَذَابِ فَتُنَادُونَ

 

که عذاب و رحمت را همراه دارد و ندا سرمی‌دهید

 

فَلا یُسْمَعُ نِداؤُکُمْ وَ تَضِجُّونَ فَلا

 

لکن شنیده نمی‌شود و ضجه می‌زنید ولی

 

یُحْفَلُ بِضَجِیجِکُمْ وَ قَبْلَ أَنْ

 

به ضجه شما توجه نمی‌شود و قبل از اینکه

 

تَسْتَغِیثُوا فَلا تُغَاثُوا (۱)

 

استغاثه کنید و فریادرسی نباشد (به خود بیائید)

 

 

 

ب : مباحث اخلاقی (۶) :

 

جلسه گذشته موضوعاتی به ترتیب زیر در زمینه حُسن خُلق مورد اشاره و بررسی قرار گرفت :

 

۱- معنی لغوی و اصطلاحی حسن خلق

 

۲- حسن خُلْق از دیدگاه آیات قرآن

 

۳- پیامبر(ص) و خُلُقْ عظیم آن بزرگوار

 

۴- چهار توصیه اخلاقی لقمان به فرزندش

 

اکنون ادامه همان بحث ها را پی می‌گیریم

 

 

جایگاه و نقش حُسن خُلق در روایات :

 

در روایات و احادیث اهل بیت (ع) موضوع حُسن خُلق از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفته است لذا لازم می‌دانم در حدّ حوصله نماز گزاران به بعضی از این مباحث اشاراتی داشته باشم چون در نظام اسلامی موضوع اخلاق در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی نقش سرنوشت ساز دارد بحث را از جایگاه حُسن خُلق آغاز می‌کنیم

 

۱- اسلام حُسن خُلق است :

 

*    از رسولخدا (ص) نقل شده فرمود :

 

اَلاِسْلامُ حُسْنُ الْخُلْق (۲)       

 

(محتوای) اسلام همان حُسنِ خُلق است

 

این تعبیر زیبای پیامبر بزرگوار اسلام (ص) نشان می‌دهد که موضوع حُسن خُلق بقدری نقش آفرین و مؤثر است که می‌توان همه تعلیمات و معارف اسلام را در قالب آن خلاصه و معرفی کرد

 

 

۲- حُسن خُلق سرلوحه نامه عمل :

 

*    از امیر مؤمنان (ع) وارد شده فرمود :

 

عُنْوَانُ صَحِیفَهِ الْمُؤْمِنِ حُسْنُ خُلْقِهِ (۳) 

    

سرلوحه نامه اعمال مؤمن حسن خُلق اوست .

 

۳- حُسن خُلق نصف دین :

 

جایگاه حُسن خُلق در پیشگاه اهل بیت (ع) بقدری مهّم و ارزشمند است که

 

*    رسولخدا (ص) فرمود :

 

حُسْنُ الْخُلْقِ نِصْفُ الْدّیْنِ(۴)

 

نیک خویی نصف دین است .

 

 

۴- حُسن خُلق و پاداش مجاهد :

 

*    امام صادق (ع) فرمود:

 

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیُعْطِی العَبْدَ مِنَ الثَّوَابِ عَلَى حُسْنِ الْخُلُقِ کَمَا یُعْطِی الْمُجَاهِدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ (۵)      

 

خداوند متعال به بنده اش در برابر حسن خلق همان پاداشی می‌دهد که به مجاهد در راه خدا می‌دهد

 

 

حُسْن خُلْق در سیره پیشوایان :

 

یکی از موضوعات لازم جهت بررسی در ارتباط با حُسْن خلق پرداختن به سیره پیامبر خدا (ص) و ائمه هدی (ع) در برخوردهای اجتماعی است که بعنوان الگو برای عموم مسلمانان مطرح است.

 

*    در حدیثی از امام حسین (ع) می‌خوانیم که می‌فرماید:

 

از پدرم علی (ع) ، از روش پیامبر (ص) در برخورد با مردم سؤال کردم فرمود:

 

پیامبر (ص) همیشه چهره‌ای خندان داشت بر مردم آسان می‌گرفت، خشن و سنگدل نبود و فریاد نمی‌کشید و هرگز به کسی ناسزا نمی‌گفت؛ عیب جویی نمی‌کرد، متملّق و ستایش‌گر نبود

 

هرگاه چیزی بر خلاف میل او انجام می‌شد برای این که افراد ناراحت نشوند خود را به تغافل می‌زد امیدواران را نا امید نمی‌کردسه چیز را همیشه رها می‌نمود

 

مذمّت ، عیب جویی و جستجو در اسرار مردم

 

سخن نمی‌گفت، مگر در جایی که امید پاداش الهی داشت و هنگامی که سخن می‌گفت چنان جاذبه‌ای داشت که همه اهل مجلس سکوت کرده و چشم به زمین می‌دوختند؛گویی پرنده‌ای بالای سر آنها نشسته است و هنگامی که ساکت می‌شد آنها سخن می‌گفتند

 

و اُبهت پیامبر(ص) چنان بود که کسی جرأت نمی‌کرد در برابر آن حضرت با دیگری نزاع و پرخاشگری کند. (۶)

 

 

 

خطبه دوم:

 

الف : مناسبت های هفته :

 

روز شنبه ۲۴ دی ماه مصادف با ۲۰ صفر :

 

*      اربعین حسینی و روز زیارتی مخصوص حضرت سیّدالشهداء (ع)

 

در چنین روزی چند گروه در سال ۶۱ .ق موفق به زیارت شهدای کربلا شدند

 

*      جابر بن عبدالله انصاری صحابی معروف پیامبر اسلام (ص)

 

*      جمعی از بنی هاشم و زنان آبادی های اطراف کربلا

 

*      کاروان اسیران کربلا در راه بازگشت از شام به مدینه (۷) 

 

 

*      انتخاب مقام معظم رهبری مدظله العالی به امامت جمعه تهران از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سال ۵۸٫ش (۸)

 

روز یکشنبه ۲۵ دی ماه :

 

*      آغاز هفته وقف

 

روز سه شنبه ۲۷ دی ماه :

 

*     سالگرد شهادت رهبران فدائیان اسلام توسط رژیم سفّاک پهلوی ۳۴٫ش(۹)

 

روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه مصادف با ۲۴ صفر :

 

*      سالروز شهادت آیه ا… حاج میرزا علی غروی تبریزی توسط بعثیان عراق ۷۷٫ش

 

 

ب : زیبائی‌های حماسه عاشورا :

 

با توجه به اینکه فردا روز اربعین است ضرورت دارد عرض ارادتی به ساحت مقدّس شهداء و اسرای کربلا داشته باشم به نظر رسید عنوان بالا را یعنی زیبائی‌های حماسه عاشورا را مطرح کنم

 

*      مرحوم سیدبن طاووس در زمینه ورود اسیران به قصر ابن زیاد چنین نقل می‌کند :

 

ثُمَّ إِنَّ ابْنَ زِیَادٍ جَلَسَ فِی الْقَصْرِ لِلنَّاسِ وَ اَذِنَ إِذْناً عَامّاً

 

ابن زیاد در قصر خود نشسته و به همه مردم اذن ورود داد

 

وَ جِی‏ءَ بِرَأْسِ الْحُسَیْنِ (ع) فَوُضِعَ بَیْنَ یَدَیْهِ

 

در این حال سر شریف امام حسین (ع) را وارد مجلس کردند و او را در مقابل ابن زیاد نهادند

 

وَ اُدْخِلَ نِسَاءُ الْحُسَیْنِ (ع) وَ صِبْیَانُهُ إِلَیْهِ

 

و بانوان و دختران حرم حسینی را نیز وارد مجلس کردند

 

فَجَلَسَتْ زَیْنَبُ بِنْتُ عَلِیٍّ (ع) مُتَنَکِّرَهً

 

حضرت زینب دختر بزرگوار امام علی (ع) بصورت ناشناس در گوشه ای نشسته بود

 

فَسَأَلَ عَنْهَا فَقِیلَ زَیْنَبُ بِنْتُ عَلِیٍّ (ع)

 

ابن زیاد سوال کرد این زن چه کسی است؟ گفته شد زینب (س) دختر علی(ع)

 

فَأَ قْبَلَ إِلیْهَا فَقَالَ :

 

ابن زیاد متوجه او شد روی به آن حضرت کرد وگفت:

 

…کَیْفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیکِ وَ أَهْلِ بَیْتِکِ؟

 

رفتار خدا را با برادر و خاندانت چگونه دیدی؟

 

فَقَالَتْ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلاً … (۱۰)

 

حضرت زینب (س) پاسخ داد : جز زیبایی چیز دیگری ندیدم

 

با توجه به این فرمایش حضرت زینب (وَمَا رَأَیْتُ إِلاّ جَمِیلاً) مواردی را از زیبائی‌های حماسه عاشورا را یادآوری می‌کنیم

 

۱- حضرت اباعبدالله(ع) با تمامی هستی خود قیام کرد :

 

در ملاقات با برادر خود محمّد حنفیّه فرمود :

 

وَ قَدْ تهَیَّئْتُ لِذلِکَ اَنا وَ اِخْوتی وَ بَنُو اَخی

 

من بر این امر آماده شده ام برادرانم و فرزندان برادرم

 

وَ شیعَتی وَ اَمْرُهُم اَمْرِی وَ رأیُهُمْ رَأیِی(۱۱)

 

و شیعیانم و همه آنان با من هم رأی هستند

 

*      سیّد بن طاووس در لهوف می‌نویسد :

 

محّمد حنفیه از امام (ع) پرسید :

 

فَمَا مَعْنَى حَمْلُکَ هَؤُلاءِ النِّسَاءِ مَعَکَ وَ اََنْتَ تَخْرُجُ عَلَى مِثْلِ هَذَا الْحَالِ؟

 

در این شرایط بردن این زنان با خود چه معنی دارد؟

 

*      امام (ع) در پاسخ فرمود :

 

إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاهُنَّ سَبَایَا (۱۲)  

 

خواست خدا این است که آنان را در حال اسارت ببیند

 

۲- فدای خود برای نجات بندگان خدا :

 

در بخشی از زیارت اربعین که امام صادق (ع) به صفوان جمّال تعلیم فرمود

 

*      چنین می‌فرماید :

 

وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ

 

و جانش را در راه تو فدا کرد تا نجات دهد

 

عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرهِ الضَّلالَهِ (۱۳)

 

بندگانت را از نادانی و حیرت گمراهی

 

*      خود اباعبدالله (ع) موقع خروج از مکّه فرمود :

 

مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلاً مُهْجَتَهُ فَلْیَرْحَلْ فَإِنِّی رَاحِلٌ غَداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ (۱۴)

 

۳- خروج از مکّه برای حفظ حرمت کعبه :

 

حضرت اباعبدالله (ع) در پاسخ محمّد بن الحنفیه که اصرار داشت امام (ع) در مکّه اقامت کند فرمود :

 

وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ یَغْتَالَنِی یَزِیدُ بْنُ مُعَاوِیَهَ بِالْحَرَمِ

 

بیم دارم که یزید در حرم به من شبیخون بزند

 

فَأَکُونَ الَّذِی یُسْتَبَاحُ بهِ حُرْمَهُ هَذَا الْبَیْتِ(۱۵)

 

و من کسی باشم که با (ریخته شدن خون او) حرمت حرم شکسته شود

 

 

۴- تسلیم بر حُکم و قضای الهی :

 

حضرت اباعبدالله (ع) در آخرین لحظات عمر وقتی که تمامی یاران ، فرزندان و برادران خود را از دست داده بود؛ وقتی که حمله دشمنان به خیمه‌ها را مشاهده می‌فرمود و اسارت اهل بیت خود را قطعی می‌دانست و در شرایطی که جسم مبارکش پر از زخم بود در مناجات با خداوند چنین می‌گوید

 

صَبْراً عَلی قضائِک یا رَبِّ

 

بر حکم و قضای تو پروردگارم صبر می‌کنم

 

لا اِلهَ سِواکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ‏

 

خدایی به جز تو نیست ای فریادرس استغاثه کنندگان

 

ما لِی رَبٌّ سِواکَ وَ لا مَعْبُودٌ غَیْرُکْ

 

پروردگار و معبودی به جز تو ندارم

 

یا دائِماً لا نفادَ لَهُ

 

ای خدایی که ابدی و دائمی هستی

 

یا مُحْیِیَ المَوْتی

 

ای خدای زنده کنندگان مردگان

 

یا قائِماً عَلی کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ (۱۶)

 

ای آگاه و شاهد بر تمام کردار انسان‌ها

 

 

اربعین حسینی :

 

بر اساس گزارش مرحوم سیّدبن طاووس در روز اربعین چند گروه در کربلا حضور داشتند :

 

*       اسیران کربلا فَوَصَلُوا اِلی مَوْضِعِ الْمَصْرِعِ

 

*       جابربن عبدالله انصاری وَ فَجَدُوا جابِر بْنَ عَبْدِلله الاَنْصارِی رَحِمَهُ اللهِ

 

*       جماعتی از بنی هاشم جَمَاعَهٍ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ

 

*       مردانی از فرزندان رسولخدا (ص) وَ رجالاً مِنْ آلِ الرَّسُولِ

 

*       زنان آبادی‌های اطراف وَ اِجْتمِعَتْ اِلَیْهِمْ نِساءُ ذلِکَ السَّوادِ (۱۷)

 

جا داشت حضرت زینب(س) گزارشی از سفر بدهند

 

 

الف : موفقیت‌ها :

 

برادرم، مظلومیت شهداء را به گوش جهانیان رساندیم ، تبلیغات مسموم بنی امیه را خنثی کردیم ، مردم کوفه را محاکمه کرده و یزید و ابن زیاد را در کاخ های خود رسوا ساختیم

 

ب : مصائب :

 

*        حسین جان! فرزندان و خواهران تو را بعنوان اسیر شهر به شهر گرداندند در حالی که سر شهداء را بالای نیزه‌ها بودند

 

*        حسین جان! مردم بعضی شادی می‌کردند ، بعضی گریه می‌کردند و بعضی به ما صدقه می‌دادند

 

*        حسین جان! در کاخ ابن زیاد و یزید به ما توهین کردند

 

*        مارا در خرابه‌ها جا دادند و امام زین العابدین (ع) را با زنجیر بستند

 

*        حسین جان! دختر سه ساله تو در خرابه جان داد

 

 

 

توصیه های انتخاباتی ولی امر مسلمین :

 

مقام معظم رهبری مدظله العالی روز دوشنبه در دیدار علماء و طلاب و مردم حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد ۱۹ دی ماه سال ۵۶ در زمینه انتخابات خطاب به نامزدهای انتخاباتی فرمودند:

 

*        نامزدها باید با قصد خدمت وارد عرصه انتخابات شوند

 

*        با قصد قدرت طلبی و بدست آوردن ثروت نمی توان به مردم خدمت کرد

 

*       ارتباط با مراکز ثروت و قدرت بسیار مخرب است و این همان دموکراسی آمریکایی است

 

*        عدم استفاده از بیت المال و ضرورت حساسیّت مردم در این زمینه

 

خطاب به مردم فرمودند برای تشخیص دو راه وجود دارد

 

الف : انسان خودش تحقیق کند و به نتیجه برسد

 

ب : استفاده از نظر افرادی که بین انسان و خدا حجت ایجاد می کنند(۱۸)

 

اخبار و حوادث جهان اسلام :

 

۱- برگزاری رزمایش ولایت ۹۰ به مدت ۱۰ روز در آب های خلیج فارس ، تنگه هرمز و دریای عمان و اقیانوس هند بوسیله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

۲- برگزاری رزمایش شهدای وحدت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سه مرحله

 

۳- سفر ریاست محترم جمهور به چهار کشور آمریکای لاتین ونزوئلا ، نیکاراگوئه ، کوبا و اکوادور که قبل از این بعنوان حیاط خلوت آمریکا مطرح بودند (۱۹)

 

۴- انجام عملیات انتحاری در سوریه که موجب کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن ۵۰ نفر گردید در هفته قبل نیز ۴۴ نفر کشته و ۱۶۶ نفر مجروح شده بودند(۲۰)   

 

۵- استمرار انفجارات در عراق بویژه علیه زائران اربعین اباعبدالله الحسین (ع) تا کنون ۸۷ نفر شهید شده اند

 

۶- کشته شدن ۷ نفر در افغانستان بوسیله یک عملیات انتحاری (۲۱)

 

۷- کشته شدن ۳۵ نفر و مجروح شدن ۶۹ نفر در انفجار روز سه شنبه در کشور پاکستان

 

۸- شهادت مهندس مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز و استاد دانشگاه صنعتی شریف تهران به دست عوامل استکبار جهانی(۲۲)

 

این حوادث و اتفاقات تلخ حکایت از توطئه های پیچیده و عمیق استکبار جهانی و عوامل خود فروخته منطقه ای آنان علیه اسلام و مسلمانان دارد بنظر می رسد وقت آن رسیده است که مسلمانان کشورهای اسلامی برای رهایی از این جنایات و قتل عام ها علیه استکبار یک جبهه متّحد تشکیل داده و علیه او و عوامل منطقه ای اش بپا خیزند.

 

پی نوشت :

(۱) تمام نهج البلاغه / سیدصادق موسوی ج ۴ ص ۲۵۵        

(۲) کنزالعمال / متّقی هندی ج ۳ ص ۱۷

(۳) بحار الانوار / مجلسی ج ۸۶ ص ۳۹۲

(۴) کتاب الخصال / شیخ صدوق ص ۳۰/۱۰۶

(۵) اصول کافی / کلینی ج ۲ ص ۱۰۱

(۶) اخلاق در قرآن / مکارم شیرازی ج ۳   ص ۱۵۲

(۷)   الملهوف / ابن طاووس ص ۲۲۵

(۸) صحیفه امام (ره) ج ۱۲ ص ۱۱۶

(۹) سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

(۱۰)   الملهوف/ سیدبن طاووس ص ۲۱۸

(۱۱) مقتل الحسین / خوارزمی ج ۱ ص ۱۸۸

(۱۲) الملهوف / سیّد بن طاووس ص ۲۷

(۱۳) مصباح المتهجد / شیخ طوسی ص ۷۸۸

(۱۴) تیسیر المطالب / یوسف بن عمر ص ۱۹۹

(۱۵) الملهوف / سیّد بن طاووس ص ۱۲۷

(۱۶) مقتل الحسین /مقرّم ص ۲۸۳

(۱۷) الملهوف / ابن طاووس ص ۲۲۵

(۱۸)   پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی

(۱۹) روزنامه کیهان

(۲۰) همان ۱۷ دی ماه ۱۳۹۰  

(۲۱)   خبرگزاری مهر ۲۰ دی ماه ۱۳۹۰

(۲۲)   سایت های خبری

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر