شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - السبت 17 ربيع أول 1443

(۱۳۹۰/۱۱/۱۵) افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد ۱۵/۱۱/۱۳۹۰

مکان:سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کننده:مدیریت آموزش و پرورش شرکت کنندگان:جمعی از مسئولان شهر و مسئولین آموزش و پرورش استان مناسبت:افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد موضوع:تحولات فیلم نامه نویسی در ایران سخنران:امام جمعه و رییس حوزه های علمیه خوی   مقدمه : امروز چهارمین روز دهه فجر به نام فرهنگ […]

مکان:سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

دعوت کننده:مدیریت آموزش و پرورش

شرکت کنندگان:جمعی از مسئولان شهر و مسئولین آموزش و پرورش استان

مناسبت:افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد

موضوع:تحولات فیلم نامه نویسی در ایران

سخنران:امام جمعه و رییس حوزه های علمیه خوی

 

مقدمه :

امروز چهارمین روز دهه فجر به نام فرهنگ و ارزش های اسلامی نامگذاری شده است؛ مطالبی را که مطرح خواهم کرد با توجه به موضوع ارزش ها در هنر، فیلم یا تصویر متحرک است.جشنواره بین المللی فیلم رشد از سال ۱۳۴۲٫ش تاکنون که چهل و یکمین جشنواره است از نظر کمّی و کیفی مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است.یکی از مراحل مهم و تکامل یافته آن، برگزاری جشنواره در استان هاست که نشان از عدالت محوری و توجه به استعدادهای ناب دانش آموزان در استان ها دارد.

 

 

تاریخچه فیلم و سینما:

از تاریخ فیلم، سینما یا تصویر متحرک و یا فیلمنامه نویسی زیاد نمی گذرد؛ بلکه یک پدیده نوظهور است.در غرب، فیلم یا تصویر متحرک از سال ۱۸۷۷٫م با کنار هم گذاردن ۲۴ دوربین از طریق شخصی انگلیسی بنام مایبریج از یک اسب در حال دویدن عکس های متعددی گرفت و آنها را در کنار هم گذاشت و بدین طریق تصویر متحرک و سینما بوجود آمد.

سینما در ایران از سال ۱۲۸۸٫ش آغاز گردید اما فیلمنامه نویسی در ایران ابتدا با نسخه برداری از فیلم های هندی و مصری آغاز گردید؛ و با تقلید از فیلم های آمریکایی و ایتالیایی استمرار یافت.به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس و پالایش فرهنگی جامعه تحولات اساسی در موضوع فیلم، سینما، فیلمنامه نویسی و مستند سازی بوجود آمده است.

* خودباوری بر هنرمندان بازگشته

* هنرمندان مستعد جوان وارد صحنه شده

* فیلمنامه نویس های قوی وارد صحنه شده

* تاکنون عملکرد قابل قبولی ارائه شده است

 

در عین حال :

اشکالات اساسی نیز وجود داشته از جمله:

۱- بخشی از هنرمندان سابق نتوانستند خود را با ارزش های انقلاب اسلامی هماهنگ سازند.

۲- دیگر اینکه سلیقه های شخصی متعددی در موضوع فیلم و سینما اِعمال شده و متأسفانه این سلیقه ها بعضاً به حساب ارزش های انقلاب گذاشته شده است.

 

دقت در فیلم های خارجی:

در جشنواره چهلم ، ۵۳ کشور خارجی از مناطق مختلف جهان حضور پیدا کرده بودند و نوع کشورهای غربی و اروپایی نیز حضور داشتند.

 

ویژگی های فیلم های خارجی :

موارد زیر هدف اصلی فیلم های کشورهای غربی و اروپایی هستند

۱– ترویج و تبلیغ تفکر و اندیشه ماتریالیستی و اومانیستی

۲- مبارزه با آموزه های ادیان آسمانی

۳- تبلیغ خشونت و درگیری

۴- سکوت در زمینه مسائل خانواده و امور عاطفی

۵- تبلیغ و ترویج جاسوسی، دخالت در امور دیگران، دزدی، بی صداقتی ، دروغ و فساد اخلاقی

۶- تحقیر اقوام و ملل شرقی

 

اینها جهت گیری های کلّی هستند در عین حال جنبه های مثبتی نیز وجود دارد که قابل توجه و دقّت است.

۱- بهره گیری از تکنیک های قوی و کارآمد

۲- استفاده بهینه از اصول روانشناسی و جامعه شناسی

۳- توجه عمیق به تحقیق و پژوهش

۴ – داشتن پشتکار قوی و خستگی ناپذیری در راه اهداف خویش

۵- ارزیابی و نقد عملکرد خویش و داشتن روحیه انتقاد پذیری نسبی

 

ضرورت استفاده از کارشناسان:

نوع فیلم ها و موضوعاتی که در جشنواره های قبلی مورد توجه قرار گرفته عبارتند از:  

فیلم های علمی، مستند، داستان اعم از کوتاه و بلند، تربیتی و انیمیشن در تمامی این موضوعات هم در فیلمنامه نویسی، در انتخاب و گزینش و هم در مرحله داوری نیازمند به وجود کارشناسان در موضوعات متعدد هستیم بویژه در ارزیابی فیلم های خارجی از کارشناسان سیاسی، تربیتی، رواشناسی ، جامعه شناسی، تاریخ و معارف دینی استفاده گردد.

 

موضوع فیلم ها:

علی الظاهر در طول هفته دانش آموزان ۳۹ فیلم را در ۳۰ سالن استان مشاهده خواهند کرد.

 

موضوعات عبارتند از :

* جهاد اقتصادی

* تعلیم و تربیت

* آموزش مهارت های زندگی

* تمدن ایران اسلامی

* فرهنگ و   ورزش

 

نوع این موضوعات یا در فیلم های خارجی وجود ندارد و یا اینکه با فرهنگ و آموزه های دینی ما همخوانی ندارد.

 

ضرورت توجه به ویژگی ها و اقتضائات سنی دانش آموزان :

یکی از رسالت های سنگین مسئولان، معلمان، اولیاء فیلم سازان و فیلم نامه نویسان در آموزش و پرورش ضرورت توجه عمیق به ویژگی ها و اقتضائات سنّی دانش آموزان است

 

امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید:

اِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ کَالاَرْضِ الْخالِیَهِ مَهْما اُلْقِیَ فِیها مِنْ کُلِّ شَیْئٍ قَبِلَتْهُ (۱)

از جمله ویژگی هایی که در کتب روایی ، روانشناسی و تربیتی برای جوانان و نوجوانان ذکر شده عبارتند از :

 

* رقت قلب و تأثیر پذیری (۲)                            

* تعارض بین عقل و احساس

 

* شتاب و سرعت در امور خیر (۳)             

* تعارض و تضّاد تمایلات

 

* سرمستی و از خود بیگانگی (۴)                               

* جستجوی هویت

 

* شوریدگی و شیدایی (۵)                                            

* کنجکاوی و حساسیت

 

* ذهن گرایی و بحران تردید (۶)                        

* رفاه طلبی و لذت جویی

 

پی نوشت :

(۱)   نهج البلاغه نامه ۳۱                    

(۲) بحارلانوار / مجلسی ج ۱۲ ص ۲۸۰              

(۳) کتاب الوافی / فیض کاشانی ج ۱ ص ۲۱۰  

(۴) تحف العقول / حرانی ص ۱۲۶  

(۵) بحارالانوار / مجلسی ج ۷۷ ص ۱۷۴              

(۶) جایگاه جوانان …. / سازمان ملی جوانان ص ۳۲

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر