شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - السبت 12 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۰/۱۲/۰۷) نظارت و بازرسی از دیدگاه اسلام

مکان : سالن اجتماعات اداره ارشاد دعوت کننده : دفتر هیئت بازرسی حوزه انتخابیه خوی شرکت کنندگان:بازرسان و سربازرسان انتخابات شهرستان خوی و چایپاره مناسبت : گردهمایی آموزشی – توجیهی بازرسان و سربازرسان موضوع : نظارت و بازرسی از دیدگاه اسلام سخنران : امام جمعه و رئیس حوزه های علمیه خوی   نظارت و بازرسی […]

مکان : سالن اجتماعات اداره ارشاد

دعوت کننده : دفتر هیئت بازرسی حوزه انتخابیه خوی

شرکت کنندگان:بازرسان و سربازرسان انتخابات شهرستان خوی و چایپاره

مناسبت : گردهمایی آموزشی – توجیهی بازرسان و سربازرسان

موضوع : نظارت و بازرسی از دیدگاه اسلام

سخنران : امام جمعه و رئیس حوزه های علمیه خوی

 

نظارت و بازرسی از دیدگاه اسلام :

دین مقدّس اسلام آزادی عقیده را محترم شمرده و کنجکاوی ، تجسس در امور دیگران و تفتیش عقاید را مورد نکوهش قرار داده و دخالت در امور شخصی افراد را بسیار مذموم و زشت شمرده است

 

۱- خداوند می فرماید :

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا (۱)

ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها بپرهیزید که بعضی از گمان ها گناه است و در کار دیگران تجسس نکنید

 

۲- از رسولخدا (ص) نقل شده که فرمود :

یَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ یُخْلِصِ الْإِیمَانَ إِلَى قَلْبِهِ لا تَتبِعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنّهُ مَنْ تَتَبَّتعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمنِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِهِ

لازم به ذکر است که موضوع جلسه ما و عنوان نظارت بازرسی در قانون اساسی و سایر قوانین نظام جمهوری اسلامی ربطی به تجسس ندارد و اهداف دیگری را دنبال می‌کند لذا دین اسلام از نظارت و بازرسی در امورات اجتماعی و نظام مدیریتی و امورات سیاسی مربوط به جامعه اسلامی نه تنها نهی نمی کند بلکه دولت ها را مکلف می‌سازد تا در این زمینه اشراف و تسلط کامل داشته باشند

 

اهداف عمده نظارت و بازرسی :

 

الف : مراقبت و رصد کردن حرکات و اقدامات دشمن برای بدست آوردن اطلاعات دقیق

 

ب : اشراف بر جامعه جهت جلوگیری از نفوذ سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اقتصادی دشمن

 

ج : مراقبت و نظارت بر حسن جریان امور کشور از نظر مدیریتی و اجرای مقررات و ضوابط و مسئولیت‌های محوله به مجموعه ها و اشخاص در بخش‌های مختلف اشراف و نظارت بر بند‌های الف و ب بر عهده وزارتخانه‌های اطلاعات ، امور خارجه و ارشاد اسلامی و سایر مجموعه های وابسته می‌باشد .

 

ریشه نظام اطلاعاتی :

ریشه نظام اطلاعات به صدر اسلام و رسولخدا (ص) می‌رسد بر اساس مستندات تاریخی پیامبر (ص) در نوع جنگ ‌ها برای کسب اطلاعات از تحرکات و نقشه های دشمنان از اشخاص و گروه ‌های متعددی برای کسب اطلاعات استفاده می فرمودند (۲) 

 

امیرمؤمنان (ع) در نوع دستورالعمل‌های حکومتی خویش به کارگزاران استفاده از نیروهای اطلاعاتی را هم در جهت کسب اطلاعات از تحرکات دشمنان و هم اشراف بر عملکرد زیر مجموعه خویش تأکید فرموده‌اند (۳)  

    

امّا نظارت و بازرسی در امور مدیریتی و اشراف بر عملکرد کارگزاران و موضوعات پیرامون بر عهده سازمان بازرسی کلّ کشور و سایر مجموعه‌هایی است که معمولا در نوع وزارتخانه‌ ها ، سازمان ها و ارگان ‌ها وجود دارد از آن جمله است هیئت ‌های بازرسی بر انتخابات است که شما عزیزان می باشید

 

موضوعات قابل طرح در این گردهمائی آموزشی و توجیهی بسیار است و بر عهده عزیزان مسئول می باشد که مطرح خواهند فرمود اینجانب چند مطلب کلی را بعنوان تذکر به خودم و شما یادآوری می‌کنم از بابت فَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنین

۱- بجا آوردن حق اعتماد :

اینکه شما را بعنوان بازرس انتخاب کرده اند در واقع بر شما اعتماد کرده‌اند و لایق انجام رسالت سنگین بازرسی بر انتخابات دیده‌اند تلاش کنید حق این اعتماد را رعایت کنید با انجام هر چه بهتر مأموریت های خویش

 

۲- مقدم داشتن مصالح بر منافع :

در انجام این رسالت بازرسی تلاش کنید تا خواسته‌های دل خود و یا مصلحت اندیشی‌های خود را فدای مصالح جامعه و نظام جمهوری اسلامی کنید

 

۳- توجه به در حال آزمون بودن نظام جمهوری اسلامی :

امروز نظام جمهوری اسلامی در مقابل دیدگان تمامی جهانیان قرار دارد و بخش مهمّی از موفقیّت و یا خدای ناکرده ناکامی‌های او به عملکرد امثال بنده و جناب عالی بستگی دارد لذا تلاش کنیم الگوی خوبی برای دیگران باشیم و معصوم فرمود : کُونُوا لَنَا زَیْناً، وَ لَا تَکُونُوا لَنَا شَیْناً

 

 

۴- بر نظارت ما نظارت می‌شود :

شما که مسئولیت نظارت و بازرسی را بر عهده دارید بدانید که خودتان نیز از ناحیه گروه‌های مختلف مورد بازرسی قرار خواهید گرفت :

 

* از ناحیه خداوند که حاضر و ناظر بر اعمال ماست

* از طرف مافوق خود که این رسالت بر عهده شما گذاشته

* از سوی نامزدها و نمایندگان آنان

* از ناحیه ناظران و مجریان انتخابات بر سر صندوق ها

* از سوی ملّت متعهد ایران و رأی دهندگان

و در نهایت اینها در مورد عملکرد شما قضاوت کرده و نمره خواهند داد.

 

پی نوشت :

(۱) سوره حجرات   آیه ۱۲

(۲) سیره ابن هشام ص ۶۱۶ – ۶۱۷

(۳) نهج البلاغه   نامه ۵۳